IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

+7
cas
MiniStuff
Stefan E
T-34
Marlin
Janne.S
johan r
11 posters

Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av johan r sön sep 04 2011, 18:47

Hur gick det för er?

Såg en hel del forumbyggen på tävlingen och är nyfiken på om domarna uppskattade ert fina hantverk på samma sätt som vi på forumet gör.

Janne knep lite priser vet jag men för vad vet jag inte ännu.

Snälla, berätta hur det gick!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Janne.S sön sep 04 2011, 18:51

Jodå Very Happy

Jag knep två klasser.... Övrigt med min Snowspeeder (trodde ärligt Mackan skulle ta den klassen)
Sedan så vann jag även flyg större den allmänna klassen med min Iranska F-5:a Very Happy

Jannsingen e nöjd Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Marlin sön sep 04 2011, 19:51

Janne.S skrev:Jodå Very Happy

Jag knep två klasser.... Övrigt med min Snowspeeder (trodde ärligt Mackan skulle ta den klassen)
Sedan så vann jag även flyg större den allmänna klassen med min Iranska F-5:a Very Happy

Jannsingen e nöjd Very Happy

Grattis king
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Janne.S sön sep 04 2011, 20:13

TAck Bosse Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av T-34 sön sep 04 2011, 20:44

Inte ett smack trots 5 modeller. Sad
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Stefan E sön sep 04 2011, 21:28

Janne.S skrev:Jodå Very Happy

Jag knep två klasser.... Övrigt med min Snowspeeder (trodde ärligt Mackan skulle ta den klassen)
Sedan så vann jag även flyg större den allmänna klassen med min Iranska F-5:a Very Happy

Jannsingen e nöjd Very Happy

GRATTIS till vinsterna, Janne! cheers

Jag är säker på att kampen var stentuff!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Stefan E sön sep 04 2011, 21:29

T-34 skrev:Inte ett smack trots 5 modeller. Sad
Magnus

Det är bara att bryta ihop o komma igen nästa år!

Jag brukar nästan aldrig vinna något, men ibland händer det!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av MiniStuff sön sep 04 2011, 23:18

Ja som sagt så knep Janne 1:a platsen med sin Snowspedder men fick ett särskilt hedersomnämnande som väl om jag förstår rätt nästan som en andra placrering... så jag är nöjd med tanke på att jag åkte dit med bara en modell Razz

Nu skall Slave:n vila lite sen skall den finslipas till C4 Smile

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av cas mån sep 05 2011, 07:18

Det är bra att säga grattis Janne!
Inte vann jag nåt alls med mina 4 modeller, men jag lyckades åtminstone att ställa ut dom! Alltid något!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty REFLEKTIONER

Inlägg av fowi mån sep 05 2011, 10:22

REFLEKTIONER

Så har man då deltagit i sin första tävling. (Gratulationer till alla vinnare)
Något besviken blev jag dock. (detta är absolut INTE en klagoskrift över orättvisa)
För det första får jag det bevisat att Stockholmvarvet bygger båtar i en helt egen klass, det är bara för Heestrandvarvet att slå igen ty till den kvalitetsnivån når man aldrig. (Även förra året visade varvet sin förträfflighet) Så stort grattis till varvsägaren.

Mitt deltagande var helt utan ambitioner om ära och berömmelse utan för att få en utomstående bedömning om ens byggförmåga och då blir den största besvikelsen att man inte får en kopia på domarprotokollet.

Efter vad jag förstått sättes poäng på några olika kriterier. Merarbete för domaren förstår jag men att ta en kopia av protokollet till deltagaren kan väl inte vara så betungande.
Varför skriver jag såhär: Jo det är med feedback man kan förbättra sig, kunskap om där man är duktig och där förbättring behövs.
Nu kan jag bara gissa om var förbättringar behövs.
Efter viss förfrågning fick jag så mycket information att Graf Spee
Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? IMG_0089
ansågs vara en bättre modell än Hipper
Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? 175035
Varför?
Båda byggda med samma tillvalsprodukter. Skillnaden är att Hipper är kamuflagemålad, försök till riggning och försedd med national- och signalflaggor, kvalitetsmässigt anser jag Hipper vara ett något bättre bygge (men åter igen vad vet jag)
Slutsatts:
Det lönar sig inte, ur tävlingssynpunkt, att lägga ner en massa tid på att få till ett historiskt kamuflage
Bättre låta bli riggning om den inte är 100%
(Vinnarna Bismark och Scharnhorst's riggning är helt otroliga, inte från annan planet utan annat universium)
Flaggor faller inte alla i smaken

Feedback är viktigt
Negativ kritik är jobbig men POSITIVT

menar

Folke

som pga förkylning var på rätt kort besök under lördagen och bara för att hämta modellerna på söndagen



fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Janne.S mån sep 05 2011, 10:57

Kan ju faktiskt bara hålla med där, har man ställt ut i flera olika klasser som bedömts av massa olika domare så får man jaga runt som en tätting för att få feedback på sina byggen.
JAg har förstått att i Stockholm Open och C-4 så läggs domarprotokollen ut efter tävlingen och jag tycker det är en rätt klok idé som vi i Göteborg kan ta efter.
Väl värt att dryfta på nästa månadsmöte.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av cas mån sep 05 2011, 13:20

Kan bara instämma i protokollskören!
Det vore intressant, speciellt eftersom det är en bedömnings....-sport -utställning, -gren? Ja vad det nu är.

Hur går bedömningen till rent krasst? Domarna går runt och kikar på varenda modell antar jag, och sen skrivs ett omdöme? Finns det nåt nedskrivet borde ju det kunna läggas ut i efterhand.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Brage mån sep 05 2011, 17:22

Hej,

Jag har inte dömt på Modell Göteborg på några år, men jag tror att jag kan försöka mig på ett svar ändå. De allra flesta tävlingar jag besökt (i Sverige och internationellt) presenterar enbart pristagarna i resultatlistan. Egentligen är det bara på Stockholms tävling som jag "råkat ut för" en komplett resultatlista.

Anledningen till att de flesta arrangörer väljer att bara presentera pristagarna är tid och personal. Det är nämligen så att alla modeller INTE bedöms (lika noga). För att klara av att ta fram pristagarna under den relativt korta tid man har på sig (i Modell Göteborgs fall ca 2 timmar) finns normalt ingen möjlighet att hinna bedöma allt. Istället väljer domarna ut de modeller som vid en "grov" besiktning ser ut att kunna vara kandidater till pris. Dessa modeller bedöms sedan mer ingående (med skrivet protokoll). Hur många modeller som domarna väljer att fingranska beror på. Om klassen är liten, kanske alla modeller bedöms (<10 modeller). Men exakt hur många som tas med bestäms av domarna i varje klass.

Om samtliga modeller skulle bedömas skulle det krävas mer tid (tid då utställningen normalt skall vara stängd för besökare) eller fler domare (som nog inte finns att få tag på).

En annan sak att tänka på är hur domarbedömningarna ser ut. I Modell Göteborgs fall är det 3-5 siffror (en skala från 1-9). För att förstå vad siffrorna betyder krävs att man läst (och förstått) domarinstruktionen. Det är svårt (omöjligt) att översätta t.ex. en 5:a i målning till vad man "gjort fel/mindre bra". För att förstå "felet" krävs nog att man talar med domaren personligen.

Vid årets tävling (med relativt få modeller) hade det nog funkat med en komplett bedömning. Men om tävlingen hade varit mer "normalstor" funkar det tyvärr inte (åtminstone inte i tävlingens nuvarande form och tidtabell).

Jag har inget emot Stockholms modell med komplett bedömning, och tycker att det är intressant läsning. Men jag vet inte om jag blir så mycket klokare/bättre modellbyggare när jag har analyserat listan.

MVH

Lars
Brage
Brage


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av T-34 mån sep 05 2011, 19:40

Håller med er. Har man åkt ganska långt, lagt ner massa jobb på att ta sig till en tävling är nog det minsta man kan begära att man kan få ett omdöme och kanske lite vad som kan göras bättre till nästa gång på ett litet papper.
Annars finns ju ingen chans att förbättra sig till nästa gång om man som jag sitter ute i bushen och sällan träffar några andra byggare att byta ideer med.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Brage mån sep 05 2011, 20:53

Hej,

Skriftligt omdöme av samtliga modeller har jag inte hört talas om finns någonstans i världen. Vi försökte med en variant under några år, men intressent var i princip noll, så vi slutade. Vår variant var att man kunde anmäla modeller i i klass som kallades "öppen klass" (i princip utom tävlan). Här skedde ingen bedömning/rangordning av modellerna och ingen segrare utsågs. Byggarna hade istället möjlighet att få ett personlig omdöme (muntligt mellan 4 ögon) av en kunnig domare. Tanken var att man skulle få en konstruktiv kritik om vad som kunde förbättras på modellen och bättre förstå hur en modell bedöms. Och på så sätt förbättra sig och "våga" ställa upp i de vanliga klasserna. En sorts inskolningsklass. Under de år (ca 5) som klassen fanns, ställdes bara ett fåtal modeller ut, så klassen ströks. Om vad jag minns var det ingen som önskade ett samtal med "domaren".
Jag tror att den bästa metoden lära sig mer är att be om konstruktiv kritik. Det kan ske vid en tävling eller varför inte vid en träff/möte. Kanske skulle vi som arrangör kunna ordna så att man på söndagen (efter det att domarna jobbat klart) skulle kunna boka en "personlig domare". Sedan kan man tillsammans med domaren och gå igenom någon eller några av byggarens modeller. Det är betydligt enklare och effektivare att peka och snacka än att skriva ett omdöme.

Brage
Brage
Brage


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av T-34 mån sep 05 2011, 21:47

Kanske en bra ide Brage.
Vad jag var ute efter var inte skriftliga omdöme av samtliga modeller men nån typ av konstruktiv kritik. Som det blev har jag ju inte en aning om vad jag ska försöka förbättra.
Bara det jag var ute efter.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Hayabusa mån sep 05 2011, 22:11

Intressant diskussion. Det vore kanske bra att lära sig/ta reda på exakt vilka kriterier som domarna dömer efter? Precis som CAS skrev, så är det ju en fråga om bedömning och domare är ju individer. Om man absolut vill vinna, så kanske man får använda sig av en del taktik, så att säga.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av johan r mån sep 05 2011, 22:54

Spännande tråd det blev!

Jag gillar tanken som Lars Brage har där man för en konstruktiv dialog med en av de som är vana vid att döma modeller. Borde ge väldigt mycket mer än ett skriftligt utlåtande.

Frågan är om man som arrangör mäktar med uppgiften?

Jag håller med Folke och er andra om att för att kunna utveckla sig i sitt byggande och om man vill ha ett pris så behöver man feedback på vad man skall utveckla i sitt bygge.

En sak som många har svårt att förhålla sig till är att det som bedöms är byggskickligheten och utförandet och inte skalariktigheten. Lite jobbigt för dem som lägger ner en massa kraft för att få till en korrekt avbild av förebilden, men så har jag fått det förklarat för mig. Och som inom alla bedömningssporter (modellbygge en sport?????) så är bedömningen helt subjektiv och en modell kan bedömas på ett helt annat sätt på nästa tävling.

Hur som helst så anser jag att de byggen som jag såg på borden samtliga höll en mycket hög klass Exclamation

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av cas tis sep 06 2011, 07:31

En genomgång med domarna känns ju faktiskt riktigt intressant. Det är bara att hoppas det finns resurser till det.

Kollas inte skalariktigheten i U-klasserna, dvs dom där med utökad bedömning?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av denstore tis sep 06 2011, 08:45

johan r skrev:En sak som många har svårt att förhålla sig till är att det som bedöms är byggskickligheten och utförandet och inte skalariktigheten. Lite jobbigt för dem som lägger ner en massa kraft för att få till en korrekt avbild av förebilden, men så har jag fått det förklarat för mig. Och som inom alla bedömningssporter (modellbygge en sport?????) så är bedömningen helt subjektiv och en modell kan bedömas på ett helt annat sätt på nästa tävling

De man får tänka på är att det som bedömns är hantverkets utförande. Korrektheten går kanske att dömma, men inte med en så pass begränsad domarkår som man har i Sverige. Dessutom så är jag tveksam till att det hade blivit helt friktionsfritt.

En intressant sak är att även om en modell kanske vinner på en stor tävling, så är det inte säkert att den vinner på en annan. Oftast beror detta på ljus och liknande, i min mening. Tittar man på hur utfallet är i de flesta klasser, så är det oftast så att samma modeller hamnar i toppen, oavsett om det är i Malmö, Göteborg eller Stockholm. Men oftast med lite omkastad ordning. Det är nog ett bevis på att domarna gör sitt jobb, och att marginalerna är rätt tighta.



denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg? Empty Sv: Hur gick det för forumets deltagare på Modell Göteborg?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet