IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

+9
Jokkocze
MiniStuff
Matt_Public
cas
Marlin
Obed
Gigabyte
johan r
Azgaron
13 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron fre nov 04 2011, 17:31

Jag har ju nämnt att jag tänkte ge mig på att måla figurer som omväxling, och kanske återfå bygglusten.
Mina SW figurer har jag ju visat upp, men detta är helt nytt för mig.
Storyn är nämligen den att NBV Halland (där jag jobbar) tillsatte en kille att ha hand om ett arbetslöshetsprojekt, och han ansvarar för alla fas 3, till vilka jag än så länge tillhör. Första gången vi träffades hade han en SW fan tröja på sig. så samtalsämnet föll sig rätt naturligt! Smile
Det visade sig att han liksom jag även spelat rollspel, och målade figurer. På förslag tyckte han att jag skulle in arbetsprov till Tradition of London, efter att ha sett en del av mina alster.
I förra veckan blev jag kontaktad av Magnus Lindström, som undrade om jag kunde tänka mig att måla 90mm åt dem.
Jag svarade att jag ville prova och fick därför igår ett litet paket med tre stycken 1600-tals figurer, föreställandes svenska livgardister.

Först ut är en officerare från Skaraborgs regemente.

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Officer_skaraborgs_regimente_1683_640x480

Den är ganska stor och tung, och figurer av det här slaget och i den här skalan är helt nytt för mig.
Misstänker att jag lär behöva göra en del nyinköp vad gäller både penslar, färger och andra tillbehör som t.ex. green stuff.
Samt att jag säkert kommer att behöva hjälp med tips och trix.

Jag har börjat lite smått att fila och provpassa lite. Ska se om jag kan hitta passande färger till uniformen.

Känns spännande det här och ska bli kul att pyssla med! Smile

Här är två länkar till webb-butiken.

http://www.traditionoflondon.com och http://traditionoflondonshop.com

Figurerna finns under Tradition Scandinavia, och där finns en hel del kul för den som gillar svenskt i 54 och 90mm från 1600-2000-talet.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av johan r fre nov 04 2011, 20:13

Kul Håkan.

skall bli spännande att se vad du hittar på med denna lilla figur, även om han kommer från fel sida Heden Very Happy

mvh
Johan
Som jobbar på rätt sida Heden

johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Gigabyte fre nov 04 2011, 20:39

Ser mycket intressant ut ,, en metall figur ,,andra utmaningar där,,,som du skriver Håkan ,, blir som sagt kul att följa !!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Obed fre nov 04 2011, 20:49

jaa en skaraborgare
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Marlin fre nov 04 2011, 23:03

Vad schysst detta kommer att bli.
Som jag skrev i brevbärartråden är jag mycket intresserade av dessa.
Stormakts-tiden i Sverige är ett av mina favorit områden i historien.
Kommer att följa detta med mycket stort intresse.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron lör nov 05 2011, 02:10

Tack för kommentarerna! Smile

Avstår från att blanda mig i vad som är rätt sida Heden! Wink

Jag har ju två livgardister som ska byggas och målas också, så småningom.

Skulle vara kul att göra nån från Västgöta-Dals regemente då det har anknytning till Hallands regemente.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av cas lör nov 05 2011, 21:33

Sedärja, den såg ju festlig ut!
Tradition? Har dom något alls att göra med gamla tradition som låg i nordstan för evigheter?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Matt_Public sön nov 06 2011, 11:51

Håhå?

Det där såg ut som en redigare karl än de fjösiga musikanterna som lätt förknippas med orten.

Kul att se dig i drift också. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron sön nov 06 2011, 20:15

Tack Christer och Mattias!

Jag är inte helt säker, men jag misstänker att det kan vara så.
Hade en Traditionbutik här ocskå, men den la ner, och hänvisade GW entusiaster till Lekcenter.

Jo det känns kul att ha kommit igång lite smått.

Mycket filande på filuren för att få bort alla gjutlinjer och gjutanlopp eller vad det nu kallas.

Det jag undrar är, räcker det med snabblim för att hålla armarna på plats eller borde jag pinna dem?

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av MiniStuff sön nov 06 2011, 20:57

Kul att få måla något åt en firma! Skulle jag gärna göra, finns det plats för en till?!? Wink


Jag skulle definitivt pinna figurens armar eftersom det håller ihop den så mycket bättre. Pinnar i princip allt på metall och resinfigurer, möjligtvis att någon mindre del som är svår att pinna eller inte direkt behövs utelämnas.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron mån nov 07 2011, 00:48

Tack för tipset Markus! Hade en tanke om att det kunde behövas.
Har för mig att du visat hur det ska gå till nånstans.

PMar dig!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron lör nov 12 2011, 20:14

Det känns som att jag inte kommit så värst långt med den här figuren, men jag har provpassat lite.

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Skaraborg_officer_90mm_test_fit_640x480

Som synes så blir det lite glipor, främst vid vänster axel, vilket tycks bero på att höger arm trycker händerna lite.
Vänster arm passar hyfsat tills jag försöker få dit högerarmen mot händerna.
Jag tror det kan hjälpa att fila lite på tappen som sitter på handen, och ska in i höger ärm.

Jag gissar att det kan bli lite struligt sen när det ska limmas när både ärm och axel ska passas in och limmas med superlim.
Hoppas på att nån har nåt bra tips.

Jag tänkte passa på att pinna armarna under tiden.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Jokkocze lör nov 12 2011, 22:29

Det är väl inte helt ovanligt att man använder exempelvid lödtenn för att fixa till såna där glipor på tenn-modeller? Kanske kan vara värt att ta en titt på.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron lör nov 12 2011, 23:05

Tack för tipset Jocke! Menar du att man ska smälta ner tenn i glipan? Känns lite farligt.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Matt_Public sön nov 13 2011, 15:19

Ser ut som Linné.

Mysig farbror. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron sön nov 13 2011, 16:36

Jo, han påminner nog lite om Linné Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av MiniStuff sön nov 13 2011, 19:30

Jag skulle def hålla mig till green-stuff för att täppa till en sådan glipa. Forma det som en del av klädseln.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron sön nov 13 2011, 22:48

Tack för tipset Markus! Kan nog vara en bra idé!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron ons nov 16 2011, 22:00

När jag höll på med Sherlock, passade jag på att kleta lite spackel även på den här.

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Officer_skaraborg_90mm_spacklad_640x480

Jag har även börjat borra för pinningen, så snart ska det väl hända lite mer på den här.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Matt_Public tor nov 17 2011, 08:48

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Skaraborg
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron tor nov 17 2011, 10:53

Very Happy
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron fre nov 18 2011, 16:13

Då "pinning" är rätt nytt för mig, och då sist jag kollade på Markus Aztarothbygge inte kunde se några bilder, tänkte jag kort repetera hur det ska gå till (så som jag har förstått det).

Jag började med att borra hål i klacken på armen.

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Officer_skaraborg_90mm_arm_pin_hole_640x480

Därefter satte jag en liten klutt häftmassa i motsvarande fördjupning på figuren, och blötte med lite saliv för att häftmassan inte skulle fastna på armen. Jag tryckte armen på plats och tog sedan bort den.

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Officer_skaraborg_90mm_blue_tac_640x480

Genast blev det väldigt lätt att avgöra var jag skulle borra någonstans.

Här är armen med "pinnen" dvs en bit avklippt gem fastlimmad.

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Officer_skaraborg_90mm_left_arm_pin_640x480

Nu återstår att passa in armarna och få dem på plats snyggt och med så lite glipor som möjligt (förhoppningsvis)
Jag har dock en liten fråga till er vana metallpulare. Funkar det att limma med Gator? eller är superlim det bästa alternativet?

Återkommer med en förhoppningsvis snart färdiglimmad figur.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Matt_Public fre nov 18 2011, 22:53

Azgaron skrev: Funkar det att limma med Gator, eller är superlim det bästa alternativet?
Vad för slag? scratch

Jag kör med snabb-epoxy, för egen del. Alternativt greenstuff och superlim (samtidigt).

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Azgaron lör nov 19 2011, 00:08

Gator är ett akrylbaserat "superlim" som jag använt med framgång till ets och andra mindre prylar. Det har lite längre torktid, vilket gör det lättare att justera om det behövs.
Lite osäker dock hur väl det funkar med lite tyngre belastning.

Har nog lite snabb-epoxy liggandes, om den fortfarande funkar, och greenstuff är på ingående, tillsammans med lite färger och penslar.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Jokkocze lör nov 19 2011, 00:19

Min erfarenhet av att limma vitmetall (mest i form av warhammer) är att superlim eller epoxy är skiten.
Torkar snabbt och sitter som berget.

Testat lite med Gator för att se vad man kan använda det fram och kom fram till att det klarade lite vikt, men inte lika mycket som ett av de mer hälsovådliga limen.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Officer Skaraborgs Regemente ca 1683 Empty Sv: Officer Skaraborgs Regemente ca 1683

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet