IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

+7
Stefan E
Jörgen.E
Kent
Azgaron
Janne.S
MiniStuff
ernie87
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av ernie87 tis jul 17 2012, 01:20

So it begins..

När jag kom hem från jobbet i lördags satte jag mig ner i vardagsrummet med en kall. Vardagsrummet som till lika fungerar som mitt byggrum är inte direkt stort (vi bor i en två för stunden) det är ett rent under att jag lyckats hitta en tjej som låter mig använda över 25% av vardagsrummet som byggrum, ni vet vad jag menar Wink
Efter hyllraset så är det inte mycket av rummet som går att använda till det som de egentligen är tänkt för, eftersom bla min fint staplade bygghög ligger mitt på golvet och är tämligen felplacerad där, ur dom flesta synvinklar.

Hur som,så sitter jag där med min öl i handen och blickar ut över oredan som blivit. Börjar sakta spåna i hur man skulle kunna förbättra det hela när jag kommer på att vi har ett rum som inte direkt fyller någon funktion förutom att det fungerar som avdumpnings central till saker,kartonger,kläder,skor osv som man ev kan ha nytta utav framöver. Eller rum och rum är väl egentligen lite glorifierat, föråd är en lämpligare term.

Med ölen i högsta hugg letar jag fram en tumstock, bökar mig in i förådet och börjar mäta. Jag kommer fram till att det inte är så jäkla lite som jag alltid trott utan det är rätt så lagom och med lite planering/mätning så skulle det bli ett perfekt byggrum!! cheers

I dagsläget är min byggyta 45x30cm som utgörs av en skärmatta från CO. Resterande yta på bordet tas upp av diverse tillbehör, like so:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) P1010719hp
Så ser det ut hos mig i slutskedet av ett bygge, totalt kaos, men JAG hittar iaf:) haha, det brukar börja med ett välstädat bord men ganska så snart så börjar grejjerna strömma in från alla håll och då blire såhär...

Jag tog fram penna och papper och började skissa lite på hur det skulle kunna bli. Kom fram till en design som jag tycket var rätt så bra, med tanke på att ytan i skrubben är ändå hur man än vrider och vänder på den, tämligen begränsad.
Då söndagen var min lediga dag så bestämde jag mig för att rensa ur förådet på att skrot som man har dragit på sig!
Sagt och gjort:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Rensar
Nu är bilden tagen en stund efter jag börjat, de var betydligt mer grejjer där inne!


Idag (Måndag) så skulle jag börja jobbet 16:30, dvs jag hade hela dan på mig att handla grejjer till mitt projekt. Skuttade upp ur sängen kl 10 för att hinna med så mycket som möjligt. Drog iväg till Lakkapää för att kika på lämpliga skivor att ha som bord. Jag hittade en vit MDF som var lämplig, men där tog det stopp...dom ville inte såga till den åt mig i rätt längder pga att det var så mycket folk i affären...jag var den tredje bilen på parkeringen.... Evil or Very Mad

Nåväl, jag tackade för mig och styrde vidare mot Beijer där jag införskaffade två st MDF skivor 190x50 samt 110x50. Sedan behöver man ju också något att lägga upp skivorna på..kikade runt lite men fann inget som skulle kunna vara lämpligt. Leca-blocken som jag ville ha var slut.
Men jag hade ju iaf fått tag på själva bordsskivan om man kan kalla det så. Jag drog iväg till Byggmax för att leta bordsben, väl inne på området så finner jag lecablocken jag var ute efter.
Lastar in 15st i bilen slänger med ett antal "skarvbläck" eller vad det nu heter för att hålla ihop lecastenarna samt en låda spik och gasar iväg hem
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Pvghem

Väl framme så lastar vi ut allt:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=507&filename=lossar

Och bär in det till min blivande man-skrubb:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=802&filename=brinu

Otålig som jag är så måste jag ju självklart torrpassa allt direkt What a Face
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Torrpassar

Och ungefär så ser det ut just nu, lecastenarna har sågats till och fästs i varandra( bilder kommer imorgon)

Tanken med det hela är ju att flytta ut ur vardagsrummet för att kunna återställa det. Få mer bygg yta 190x50 samt en målnings/vädrings/färdiställningsyta på 110x50. Och utöver det så får jag mitt eget "space" som jag verkligen uppskattar.
Älskar att vara själv men hatar att vara ensam, som man brukar säga.
Vi är iaf på god väg. Imorgon ska jag inhandla monteringsgrejjer för hyllsystemet samt belysning för måleri delen.

Kom gärna med tips!

// Ernst
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av MiniStuff tis jul 17 2012, 02:00

Härligt Ernst! Very Happy

Gött med egen yta. Är själv lyckligt lottad med mer eller mindre ett helt eget rum och enväldigt förstående fru som inte tjatar allt för mycket om alla lådor som står överallt. Razz

Ser fram emot fortsättningen av byggandet.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Janne.S tis jul 17 2012, 11:14

Lysande arbete! Slitet kommer verkligen att löna sig! Vet själv hur det är att ha en förstående sambo ... Vi bodde i en tvåa i 7år där jag ockuperade stora delar av vardagsrummet med mitt byggande och även om sprutdimmorna låg täta ibland så klagade hon aldrig på mig, inte en gång!<3
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Azgaron tis jul 17 2012, 12:43

Ser ju bra ut så långt! Alltid trevligt med en egen bygghörna!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Kent tis jul 17 2012, 13:02

Kommer bli kalas, gött med ett eget krypin.
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Jörgen.E tis jul 17 2012, 14:19

De där blir kanoners

Jörgen
Jörgen.E
Jörgen.E


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av ernie87 tis jul 17 2012, 22:03

Jo de ska bli riktigt skönt med eget place:)

Idag inhandlades lite mer material på förmiddan och nu efter jobbet så har jag hållit på att skruva fast hyllor samt säkra leca-stenarna.

Dock så inträffade ett lite missöde (som sig bör) under monteringen av en hylla..det visade sig att väggen till vardagsrummet inte alls var så tjock som jag trodde från början scratch ....slipper iaf tänka på ventilationen Rolling Eyes


Bilder på bygget kommer lite senare:)

// Ernst
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av ernie87 ons jul 18 2012, 17:13

Nu börjar det likna nåt!

Lite saker införskaffades från bla Jula:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=845&filename=p1010720vc

Hyllor sattes upp:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) P1010721p

Och nu börjar vi med att bära in allt:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=155&filename=p1010723c



Mer:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) >server=443&filename=p1010724y

Ännu mer:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=4&filename=p1010725ui

Del av stashen:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=841&filename=p1010727c

Nästan allt:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=96&filename=p1010730r

Och ännu en bild:
The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Scaled.php?server=856&filename=p1010731l

Sådär ja, då har jag flyttat nästan allt, lite grejjer återstår dock.
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av MiniStuff ons jul 18 2012, 17:17

Mysigt värre! Very Happy

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Kent ons jul 18 2012, 18:29

Riktigt mysigt.
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Stefan E ons jul 18 2012, 19:20

Sådär skall det se ut!

Blev ju riktigt bra.
Det är guld värt att ha en egen vrå! Very Happy

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av cas ons jul 18 2012, 19:33

Suvveränt ju!
Stash och bygghörna i ett är det bästa. Drar du dit en dator och kaffebryggare/ölkyl så kommer din andra hälft aldrig se dig mer...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Azgaron tor jul 19 2012, 00:33

Ser ju riktigt trevligt ut! Fint litet byggrum!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Patrik K tor jul 19 2012, 23:08

Yihaaa!! Very Happy
Sånt här får det att värmas i hjärtetrakten, längtar till den dag då jag knegat tillräckligt länge för att lönen skall räcka till ett husköp och då skall det minsann bli ett eget byggrum för pappsen!! (om jag så skall sitta i garaget banne mig! Very Happy)

Keep it up och hoppas hyllorna håller!! Very Happy

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av linusorn sön jul 22 2012, 23:11

Snyggt jobbat, gillar den lite tuffa stilen som lecablocken ger. Själv har jag också fått en mancave. Vi har precis flyttat till hus och hustrun beviljade mig ett rum i gästhuset att ha som hobbyrum förutsatt att jag fick in en säng till gäster också. Detta ordnades självklart. Så ikväll iordningställde jag rummet. I gästhuset finns badrum, så vatten finns vägg i vägg. Förra ägaren drog ut fiber från stora huset, så jag slängde in en trådlös router och ordnade intörnätet på.det viset är rätt nöjd faktiskt. Här kommer lite bilder.

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Imag0050gi

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Imag00491


Senast ändrad av linusorn den mån jul 23 2012, 00:27, ändrad totalt 1 gång

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av MiniStuff sön jul 22 2012, 23:26

Wicked! Skrubb med fiber, säng, badrum, modellbord.... Shocked Vad mer behövs??!!!!

Alltså.... behöver du ens gå tillbaka in i huset? Wink

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av linusorn mån jul 23 2012, 00:33

Haha, ja det kommer funka rätt bra. Sover här medan jag renoverar i stora huset. Där ska vardagsrum, matsal, de två sovrummen och köket iordningställas. Men är rätt trevligt att kunna leka med platsen innan man går och lägger sig och även vakna upp där. Men det enda jag egentligen behöver göra i huset är ju att äta och hålla frun på gott humör Wink . Sen var det ju den där tomten på 8000 kvadrat också...

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av cas mån jul 23 2012, 09:55

Helfin Mansgrotta Linusorn!
Men jag vet inte om jag skall gratulera eller beklaga dom där 0,8Ha mark som du har skaffat dig Rolling Eyes

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Janne.S mån jul 23 2012, 10:10

Asfaltera! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Matt_Public mån jul 23 2012, 10:21

Janne.S skrev:Asfaltera! Very Happy
Janne har vunnit internet. Razz
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av linusorn mån jul 23 2012, 13:38

Hehe, då blir jag nog inte så poppis hos frugan. Som tur är halva tomten skogstomt som sköter sig själv.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb) Empty Sv: The transformation from a man-corner to man-CAVE! (man-skrubb)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet