IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Viggen frågor.....

4 posters

Gå ner

Viggen frågor..... Empty Viggen frågor.....

Inlägg av Stefan E tis jan 27 2015, 12:25

Hejsan!

Jag har kommit över ett exemplar av Tarangus Viggen i 1/48,och tänker förstås bygga den som en Kallinge-kärra (jag växte upp i Kallinge strax utanför fältet) från F-17.

För mig finns inget annat alternativ än att bygga en "lövhögs-maskin", och det är här det blir lite marigt.

Det är ju FYRA färger i cammot, men en del källor säger "två gröna, en brun och svart", andra källor säger "tre gröna och en brun".

Som jag alltid har sett färgerna är det svart, mörkgrönt, ljusgrönt och rödbrunt, vad är rätt här?

Sedan undrar jag om någon har kläm på VILKA färger från Humbrol/White Ensign/Xtracolor (ENAMELS) som är lämpliga att använda.
Räcker om de kommer tillräckligt nära för att de skall se OK ut, men helst utan att behöva blanda nyanserna själv.

Färgerna på originalet (skala 1:1) har jag i boken Kronmärkt, med nummer och allt.

Det är "bara" vilka färger jag skall använda på min modell jag behöver.
Undersidan är den vanliga blågrå, Humbrol 87 antar jag?
Cockpitfärgen? 

Alla delar till en AJ skall ju finnas i lådan, så lite tips om vad jag skall (och INTE skall) använda vore guld.

Stefan  scratch scratch scratch scratch scratch
 för
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Mal lör jan 31 2015, 21:33

Stefan.

Jag e ingen expert på viggen och kan ingenting om dem mm...men av det du läst...en sak kan jag iaf....o det är o söka info Wink all the time....

Det är denna camo du menar va....jag skulle vila säga av bilden....det är 2 gröna, en svart o en brun...MEN... poängtera den svarta är fan inte svart på bilden...den är sjuhelvettes mörk grön.....men men som jag sa hade jag byggt denna hade jag blandat egna färger.... Wink som sagt fråga Janne och Flarpen de har ju dunderkoll på dessa gissar jag, även Henrik Bergman på forumet med...då är det close encounter....be o få foton closeupp o blanda lite själv med lite svart magi Very Happy

Viggen frågor..... 8242571786_17d471baf2_b
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Henrik Bergman lör jan 31 2015, 21:48

Ljusgrön 322 M, Grön 322 M, Brun 507 M, och Svart 093 M, är färgerna i Viggens fyrfärgskammouflage.
Blågrå 058 H på undersidan.

Vilka modellfärger eller blandning som lämpar sig bäst, lämnar jag över till Janne S, då han vet detta bättre än mig Very Happy


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Janne.S lör jan 31 2015, 22:50

Tjabba!

Jag börjar med att jag flyttade ämnet till referensforumet istället...kändes bättre där.
Slut modererat.



Så då till själva frågorna...

Tufft det där då de inte egentligen motsvaras av några FS nummer... Men Björn Eriksson listade ut färgerna i Tamyia färger i alla fall och hans recept matchar väldigt väl.

det mellan gröna/ljusgröna är 6 delar XF-6 grön + 1 del XF-2 vit och 1 del XF-3 gul
mörkgrön/grön är XF 13
Svarta motsvaras av XF-69 NATO black, det är en svart med en grön bas kan man säga.
Det bruna hade vi inget riktigt bra recept på då det ändrar nyans något förskräckligt från grått till rödbrunt...där tror jag man helt enkelt får kolla på referenserna och försöka matcha själv.
Undersidan är blågrå jag tyckte FS36473 funkade fint..ungefär som humbrol 87 tycker jag väl Razz
Cockpit sägs vara ljusblå men jag tycker det är en ljusgrå med en dragning åt blått ...ungefär som humbrol 127 light ghost gray, fs 36375

Alla delar till AJ finns INTE i lådan....en del finns men inte allt.

Du får med AJ extratank, AJ fena och du kan kapa ryggåsen så den motsvara AJs längd, AJ cockpit finns med och det var allt.

Det du behöver fixa är centerbalken, buk luftskopan och straken till bukfenan

AJs kåpa och HUD ser annorlunda ut jämfört med JA men eftesom den som finns i lådan inte stämmer med någon av dom så är det hugget som stucket.
Sedan det här med färger... de ändras under flygplanets livstid, så man kan liksom aldrig säga att en nyans kan vara riktigt fel om det är i närheten,,,kolla referenserna och bygg utifrån det om du vill vara noga, annars är det inte som att jag kommer och bearbetar din buss med ett basebollträ om du inte gör som jag.

Kolla mina Viggen byggtrådar...

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Stefan E lör jan 31 2015, 23:44

Hejsan!

Stort tack till er allihopa!

Förebildens färger har jag i "Kronmärkt", det var främst färgerna till min modell jag var ute efter.

Många nyttiga tips och förslag, och jag är inte helt borta på Tamiyas färger, så nu vet jag i vilket härad jag skall börja.
Skall försöka att "översätta" till Humbrol, sen får vi se om jag kan blanda till något som kommer nära nog.

Har ju den nya Viggen-boken från Nordic Airpower så det blir till att studera cammo.

Har inte tittat så mycket på detaljerna ännu, har knappt hunnit titta på modellen ens!
Men jag följer både dina och Flarpens byggen noga, Janne!

Många bra tips i era trådar, så jag kommer att läsa om era AJ trådar igen!

Bra att du flyttade tråden, jag var inte säker på var jag skulle göra av den!  Embarassed Laughing

Tack för hjälpen!  sunny

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Janne.S lör jan 31 2015, 23:54

Bara å sätta igång å bygga!

Vi finns med på hela resan Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Stefan E sön feb 01 2015, 10:12

Janne.S skrev:Bara å sätta igång å bygga!

Vi finns med på hela resan Very Happy

Känns varmt o tryggt!   cat

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Henrik Bergman sön mar 01 2015, 20:26

det mellan gröna/ljusgröna är 6 delar XF-6 grön + 1 del XF-2 vit och 1 del XF-3 gul

Blir lite fundersam här...alla referenser jag hittar på Tamiyas färger, anger XF-6 som "copper".
Kan det vara så att du menar XF-61?

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Janne.S mån mar 02 2015, 01:07

Henrik Bergman skrev:
det mellan gröna/ljusgröna är 6 delar XF-6 grön + 1 del XF-2 vit och 1 del XF-3 gul

Blir lite fundersam här...alla referenser jag hittar på Tamiyas färger, anger XF-6 som "copper".
Kan det vara så att du menar XF-61?

/Henrik

XF-5 menade jag ju....förstå vad jag menar, inte vad jag skriver...typ Razz

6 delar XF-5, 1 del xf-2 och en del xf-3
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Henrik Bergman mån mar 02 2015, 10:48

Tack Janne.

Nu blev jag glad igen Very Happy 


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Viggen frågor..... Empty Sv: Viggen frågor.....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet