IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

+6
Caverö
Exelon
cas
Matt_Public
joopet
Azgaron
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tor feb 26 2015, 09:20

Jag ska nog ha bilder från början på bygget nånstans men hittar inte dem nu eller så fanns de på en numera kraschad HD.
Så det får bli "in medias res" på det här bygget! Smile
Chassiet var redan byggt och det jag ägnat mig åt nu är att bygga tornet samt montera ihop diverse småprylar, luckor mm.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_turret_parts

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_chassie

Det fanns två alternativa luftfilter till tornet och efter att ha kollat på Tiger 1 tank så hittade jag förutom info om filtret, även info om en massa andra saker som behöver åtgärdas för att den ska bli korrekt.
En del av dem har jag fixat redan, och bild på detta kommer sen, men att ändra kablarnas fästpunkter och bygga om färdiggjutna kablar är nog inget jag vill ge mig på.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av joopet tor feb 26 2015, 20:13

2 Tigrar samtidigt Smile Jag har fullt med jobb att bygga en modell åt gången Razz

joopet


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron fre feb 27 2015, 00:06

Hehe, egentligen var de ju inte det från början. Bara jag som passar på att jobba vidare med denna medans jag väntar på galler och färgen torkar osv. Smile Mycket på båda vagnarna som jag skulle kunna passa på att göra samtidigt, som preshade tex.
Målade lite elfenben i tornet. Bilder kommer imorgon troligen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron mån mar 02 2015, 10:30

Allt småpyssel tycks ta sin lilla tid, men nu har jag fått lite till gjort! Smile
Insidan fick en släng av elfenbensvit.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_turret_1

Efter en del detaljmålande i samma stil som på den andra så monterades tornet ihop.
Jag har valt att ha den andra luckan stängd och kommer inte att måla insidan på den. Smile

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_turret_2

Satte tornet på vagnen och figuren i tornet för att kolla hur det ser ut.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_test_fit

Lite detaljer till sen kan jag börja måla. Ska mig veterligen ha nödvändiga färger hemma.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Matt_Public mån mar 02 2015, 12:05

Stenhårt!

Också: plattskallen i tornet är en utmärkt storleksreferens.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron mån mar 02 2015, 12:35

Tack Matt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron ons mar 04 2015, 13:20

Jag fick ett ryck och började måla figuren. Först en omgång ökengult på uniformen.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_figure_1

Sen blandade jag i brunt till skuggorna, och därefter torrborstade jag, först med gult och sist en omgång med lite vitt i.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_figure_2

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_figure_3

Nu visade det sig att uniformerna i själva verket, precis som britternas, var nån slags grön (khaki), men blektes en hel del i ökensolen.
Byxorna fick därför ett tunt lager olive drab för att ge kläderna lite olika nyanser.

Ansiktet är nog det som är svårast, eller som många upplever som svårast, och att få honom att se solbränd ut, gjorde väl inte saken lättare.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_figure_5

Kanske blev han lite för mörkhyad? Nåja, jag har gjort honom ljushårig, så jag hoppas han är "blond genug" för att vara tysk! Wink
Lite färg på axelklaffar och knappar mm har också tillkommit.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_figure_6

Det som fattas nu är hans smäck och att kanske tona ner knapparna något samt att bättringsmåla på den del ställen där jag lyckats skava av lite färg.
Jag borde gjort som man ska göra och satt upp honom på en tandpetare, men det är ju så dags nu! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av cas ons mar 04 2015, 20:27

Ett markmål till?
Du har då hittat en trevlig nisch på sistone Håkan!
Gubben ser fin ut!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tor mar 05 2015, 01:03

Tack Christer! Smile

Jo det blev visst så. Smile 
Smäcken är på. Ska bara måla den, sen är figuren klar.
Nån form av platta och kanske nån DAK figur finns i åtanke. Får se vad det blir.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Matt_Public tor mar 05 2015, 08:36

Toksnyggt slabbat!

Drinkglasen i bakgrunden på bidrar till intrycket av en kortväxt kille vid bardisken.

"Joråsåatte, en annan kör ju panzers i jobbet."
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tor mar 05 2015, 23:57

Tack Matt! Smile

Kunde vara en passande figur till nåt dio med bar. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Exelon fre mar 06 2015, 02:18

JA som står och fyllesnackar med denna lilla kortväxta man om vilken pappa som var längst.
Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 9k=

Kul med ett öken katt, Håkan. Skall följas även den. Får du på nån färg på zimmerit vagnen då?
Exelon
Exelon


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron fre mar 06 2015, 11:38

Hehe! Smile

Jag väntar på ets till gallerna bak till den, så under tiden donar jag med denna. 
Ska väl strax börja pytsa på färg på denna och nyligen fick båda färg på kablar och verktygens metalldelar.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Gäst sön mar 08 2015, 10:17

Tjusigt gjord figur  Smile

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron sön mar 08 2015, 12:05

Tack Ola! Smile

Den är numera nästan klar så bild på den färdiga kommer väl i nästa uppdatering.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Caverö sön mar 08 2015, 19:07

Snygg gubbe Håkan, alla tiders panzersoldat. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron sön mar 08 2015, 23:17

Tack Caverö! Smile

Blev precis klar med den. Ska bara ta ett par bilder och lägga upp.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron mån mar 09 2015, 00:31

Kablar och verktyg hade vid ett tidigare tillfälle fått en släng metallfärg.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_tools_1

Det blir nog en del extra jobb när gjutrester mm är fixat, men smällar man får ta ibland! Smile

Figuren, är nu äntligen klar! Smile

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_figure_7

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_figure_9

Inte helt perfekt, men jag är rätt nöjd! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Exelon mån mar 09 2015, 19:54

Gubben blev ju alla tiders Håkan! Snyggt jobbat.
Exelon
Exelon


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Mal mån mar 09 2015, 19:57

Figurerna ser fasiken toppen ut.......mkt bra jobbat m dem verkligen Very Happy...gillas mkt....

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron mån mar 09 2015, 22:23

Tack Exelon och Mal! Smile Kul att ni gillade den! Smile

Jag plockade fram Italeris DAK figurer och kanske snor jag nån figur och gör ett försök med enkel basplatta, men mer om detta senare.
Har inte ens nån platta än! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av cas tis mar 10 2015, 18:07

Fasiken så bra jobbat med figurerna!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tis mar 10 2015, 21:18

Tack Christer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Azgaron tis mar 17 2015, 09:58

Att bygga två Tigrar samtidigt, kan ju ha sina sidor. Jag behövde ju galler till Carius vagn och kom på att jag kunde sno dessa från min Academy, så får jag använda de jag beställt på den sen.
Så långt allt väl. Jag hade också kollat lite på nätet och hittat (tack vare Boris) info om korrigeringar som "behöver" göras. En av dessa är två stag som sitter på motorluckan och som tydligen inte ska vara där på en tidig vagn placerad i Tunisien. 
Efter att ha limmat gallren var det ju bara att fortsätta. Fram med tången, "knips, knips" och stagen var borta. På fel vagn - Ojsan!  Embarassed
Stag kapade med tång ser inte så fina ut efteråt. Hmm, byta lucka borde ju gå, så sagt och gjort, bort med dem.
Tja, har man inte tillräcklig koll från början så får man stå sina kast. Visst, luckorna passar väl, men inte spärrklackarna och dessutom har den tidiga fästen för slangarna på motorluckan.
Fördelen med att ha lossat luckorna var ju att det var lite lättare att komma åt med andra verktyg än tång. Kapande av stagen gick, bra men inte helt smärtfritt, vilket min tumme fick erfara, samt att jag råkade knäcka ett handtag. 
Inga större allvarligheter med tummen, och handtaget försvann nånstans, så det blev att tillverka ett nytt av koppartråd och limma dit. Nu är det dags för lite bilder.

Luckan efter stag och hantagskapning.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_engine_hatch_1

En av de saker som också behöver fixas är klacken som stödklackarna ska gå i när luckorna öppnas.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_hatch_latch

Lite svårt att se i bild och jag kan av nån anledning inte hitta laddaren till kameran så bilderna är tagna med mobilen.
Där ska vara ett jack i bakkanten på klacken så det finns nåt som greppar tag i stödbenets klack.

Här är luckan på plats, liksom även torn och figur. Bara målning kvar snart.

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Tiger_1_early_engine_hatch_2

Resten av storyn finns i Carius tråden. Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Matt_Public tis mar 17 2015, 14:18

Har man inte problem så gör man sig, sa alltid farfarsgubben. Laughing

Men att skapa gemensamma bryderier i två separata byggtrådar börjar likna överkurs.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35 Empty Sv: Tiger I early, Ausführung Afrika, Tamiya 1/35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet