IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

+10
Tobias
Caverö
TommyKillander
cas
Azgaron
Gigabyte
Matt_Public
Mal
Marlin
Stefan E
14 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor jul 16 2015, 14:43

Hejsan!
 
Ett av de mest underskattade och bortglömda flygplanen från Slaget om Storbritannien är vad som brukar kallas "den tredje fightern"; Boulton-Paul Defiant.
 
Ett flygplan som var revolutionerande när det kom, men som så många gånger förr, idén var bra, men verkligheten kom emellan.
 
Lite historia:
 
https://www.youtube.com/watch?v=ce9My4IKydo
 
http://www.battleofbritain1940.net/0009.html
 
Jag kommer att bygga Classic Airframes modell i 1/48, vad jag vet den enda injektionsgjutna modellen i denna skala.
 
 
 
Byggsatsen har ganska många år på nacken nu och det är en short-run, med allt vad det innebär.
 
Det här temat har fått mig att verkligen titta igenom min stash efter vad som passar och denna poppade upp.
Jag bytte till mig byggsatsen av Veritech (Patrik) här på forumet, mot ett par modeller i 1/72, för flera år sedan, men inte "kommit till skott" att bygga den ännu!
 
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8536_zpsmcqtos5j
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8538_zpswceyaugi
 
 
Tack för det Patrik!
 
Den här byggsatsen är i det närmaste omöjlig att få tag i idag, och SKULLE man hitta ett exemplar så får man betala dyra pengar!
 
Jag har letat efter en ursäkt att få bygga den och det här temat har verkligen inspirerat mig!
En annan inspirationskälla är Christer Bergströms bok; Slaget om England, suverän bok!
Där kan man läsa om Defiantens strids-dop, användning och fall, mycket intressant läsning!
 
 Kommer mera snart….
 
Limma Lugnt!
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Marlin tor jul 16 2015, 15:09

Spännande bygge Stefan.
Defiant har alltid legat mig varmt om hjätat, så jag kommer definitivt följa detta bygge med stort intresse.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Mal tor jul 16 2015, 16:05

Cooolt.

En udda kärra...men ack så ball den är...

Önskar den fanns 1:32
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public tor jul 16 2015, 17:34

Åhå! Classic Airframes... Laughing

Förträffliga val av flygmaskiner, men själva plastmodellerna kan vara bångstyriga till tusen. Har bränt mig på ett par av dem redan. Den lokale hobbyhökaren hade precis hela serien, och jag har åtskilliga gånger agerat mellanhand åt modigare män som velat ha dem.

Nog om detta! Det här blir nog en strålande uppvisning. Har liksom en redig soft spot för det där undersköna missfostret. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Gigabyte tor jul 16 2015, 19:04

Härlig och lite udda sak där du har på byggbordet  Very Happy
Lycka till med bygget .
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Azgaron tor jul 16 2015, 20:41

Kul med en CA Defiant! Smile

Hade två nattjaktsversioner tills nån gång tidigare i år då jag bytte bort den ena! Smile

Ska bli kul att se denna bli byggd!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas lör jul 18 2015, 09:20

En sån fining Stefan!
Skall bli kul att se vad du gör med den. Hejja dig!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E fre jul 24 2015, 14:48

Hejsan!
 
Dags att gräva ner sig i ännu en låda, Bolton-Pauls Defiant från Classic Airframes!
 
Några av er som läser det här kanske redan är vana att bygga short-runs, men jag skriver och visar bygget för er som aldrig har testat en sådan här byggsats förut.
 
Det finns inga styrpinnar eller annat som hjälper till utan man får passa in delarna ”på egen hand”, och passformen får man själv fixa till ibland.
Ett av de viktigaste momenten i bygget är PLANERING av HELA bygget, från början till slut!
 Då menar jag inte vilken variant, vilka delar eller vilken färg som skall användas utan titta på gången i bygget och vad som eventuellt kan ställa till problem.
 
Leta problem redan från början – Är inte det att måla Fan på väggen innan han är här?
Nej, tvärtom!
 Det gäller att mota Fan i dörren så han inte kommer in!
 
 
Jag börjar, som alltid på en Short-Run, med att klippa loss alla större delar (vingar, kropp etc.) och ”rensa upp” så mycket som möjligt av alla gjuttorn och eventuell ”flash”.
 
Det var mycket lite flash, krispig gjutning gjorde jobbet lättare, men de kraftiga gjuttornen tog sin lilla tid att slipa/skära/karva/sanda bort.
Väl använd tid som eliminerar mycket irritation senare i bygget.
 
Nästa steg är att rensa upp alla resindelar från sina gjutpluggar och ta bort all flash (från resindelarna).
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8552_zpsfmknjqdo
 
På bilden saknas hjulhusen (redan monterade), de hade riktigt rejäla pluggar som det tog en stund att såga bort.
 
Classic har gjutit den främre delen av kroppen separat för att tillåta både Mk.I och Mk.II från samma låda.
Eftersom detta är den tidiga versionen, Mk.I, så limmade jag dit rätt framdel.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8545_zpsuript103
 
De passade perfekt, efter ett par drag med sandpappret!
 
Jag börjar alltid med ett moment som KAN innebära mycket jobb, att montera hjulhusen.
 
Montera dem är inget problem, först ”nitar” jag dit dem med mycket lite CA, så jag får dem exakt där jag vill ha dem.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8547_zpsp1z2kdvy
 
Sedan när de sitter på plats är det bara att använda massor av mera superlim!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8548_zpsxfio3xxw
 
Nu kommer de aldrig ur position, kolla den tajta passningen i mitten, fick slipa en aning för att få dit dem.
 
… och så här ser det ut underifrån.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8546_zpskjgtwk7v
 
Ett av de mest spännande momenten är; skall hjulhusen passa, kommer jag att få dit överdelen av vingen?
Aldrig självklart på en Short-run…
 
Jo, en snabb torrpassning visade att de här passade i stort sett perfekt!
Kanske en gnutta slipning av vingens undersida, det finns material att ta av som synes!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8549_zpskqgjc3so
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8551_zps1w7hu2c4
 
Varför tog jag loss alla större delar egentligen?
 
Som jag sa, främst för att rensa upp alla gjutrester, men också för att kunna genomföra en ”torr-tejpning” för att kolla passformen i stort.
Här kan jag se (och åtgärda redan nu) om något kommer att orsaka problem längre fram.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8554_zpstvjfpwtt
 
Inga som helst problem vad jag kan se!
 
Kommer mera snart….
 
Limma Lugnt!
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Azgaron fre jul 24 2015, 17:16

Bra start, och bra förklarat, Stefan! Nyttig info för en annan som också har en CA Defiant att sätta tänderna i.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public fre jul 24 2015, 17:47

Professorn är i kanonform, tror jag bestämt. king

Det här ser ju ut att gå nästan misstänkt smidigt...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E fre jul 24 2015, 18:50

Matt_Public skrev:Professorn är i kanonform, tror jag bestämt. king

Det här ser ju ut att gå nästan misstänkt smidigt...

Säg inte så.....    pale pale pale

...vi får se....

Men jag tänkte försöka göra lite av en "Short-Run 101" tutorial av det här bygget.

Många har ju en viss skräck/misstänksamhet/ångest inför bara namnet "Short-run", men jag vill visa att det inte alls är så farligt som många tror.

Sen finns det bättre och sämre byggsatser, det skall gudarna veta, men CA tillhör de bättre, även om det varierar vilt även mellan deras egna modeller.

Man missar många kul flygplan om man undviker Short-Runs, och de är fruktansvärt roliga att bygga (oftast....).

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas fre jul 24 2015, 21:26

Så tjocka vinghalvor och dom kunde nästan ha gjutit allt i ett stycke.
Att dom inte får problem med sjunkmärken?

Mycket tacksamt för shortrun-grundskolan! Det uppskattas Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Marlin fre jul 24 2015, 23:44

Snyggt slöjdat Stefan.
Och mycket bra skrivet.
Du har ju byggt betydligt fler short-runs än jag har.
Så fortsätt att beskriva och förklara.
All kunskap är av nytta.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor aug 13 2015, 17:04

Hejsan!
 
Dags att sprida lite färg på maskinen, först Revell 78 NATO Black (rent svart blir FÖR mörkt!), sedan lite maskering innan Humbrol 78 British Interior Green.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8564_zpsj0ptphr2
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8565_zpshu0fbedv
 
Fina detaljer…
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8574_zpsjuqxxhvr
 
Instrumentbrädan torrbostade jag först med silver (Xtracolor High Speed Silver), sedan en liten droppe blank svart (Hu21) i varje visartavla.
 
Skall till några röda brytare också innan jag är nöjd.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8601_zpspz89o7x1
 
Bort med tejpen, och skrapa bort lite färg igen…
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8604_zpsthucirak
 


Det kan vara lite marigt att få ”hyllorna” att ligga an ordentligt så jag brukar limma på ett par lister för att få större anliggningsytor.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8611_zpsjozqwyra
 
MYCKET lättare att få hyllorna att ligga där de skall!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8609_zpsdyme7hdx
 
En koll att inga delar kommer i konflikt med varandra….
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8612_zpsozn4nbqv
 
Det är lite tajt, men det kommer att funka!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8614_zpsqhbhabgd
 
Då kan vi slå ihop kroppen!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8643_zpssfxlcjra
 
Var rätt tajt på bakkroppen och fenan hade slagit sig en aning, men inga problem att få ihop.
Började bakifrån och gick framåt stegvis.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8643_zpssfxlcjra
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8644_zpstlmgpes0
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommer mera snart….
 
Limma Lugnt!
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public tor aug 13 2015, 17:11

Kroppsihoplimmardag! cheers


Också: skönt att short run-skolan inte har sommarstängt. albino
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Azgaron tor aug 13 2015, 20:14

Kroppsihoplimning är ju trevligt! Ser bra ut! Snygg IP!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Gigabyte tor aug 13 2015, 20:25

Är Håkans  eko här  +

snart torn dax I love you
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Mal tor aug 13 2015, 23:19

I love you


Jaha....så fort man e borta några dar så drar du i gång igen..
.gövskt .....kommer bli kalas I love you
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas fre aug 14 2015, 07:09

Kroppsihopliming UTAN att cockpit är på plats? Vad är detta för svart magi?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E lör aug 15 2015, 16:05

cas skrev:Kroppsihopliming UTAN att cockpit är på plats? Vad är detta för svart magi?

Undrade just om någon skulle reagera.....    Laughing

Lugn bara, jag har INTE glömt bort att sätta in cockpiten!

Jag brukar göra så här för att undvika att eventuella passproblem skall kunna ställa till det i ett redan besvärligt läge.
När jag tejpade ihop kroppen så provpassade jag naturligtvis även att cockpiten gick in.
Det är väldigt tajt, men det skall nog gå bra (dom orden har jag fått ångra en del gånger....   Embarassed).

Det gäller att mota Olle redan i grinden!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av TommyKillander lör aug 15 2015, 16:39

Snyggt bygge och intressant tråd, tack för att du tar tiden att förklara de olika momenten!
....då finns det en chans att en n00b som jag hänger med i svängarna Very Happy

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E ons aug 19 2015, 17:32

Hejsan!
 
Så här ser det ut nu.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8651_zpsggw0h8vn
 
Undre däcket ligger på listen, tur vi satte dit den för det fattas ungefär 1mm i bredd på golvet!
 
Jag tog bort lite material på kroppen vid vingen, fixade lite mera ”takhöjd”, helt enkelt.
 
En provpassning, inte ofta det är så här enkelt och passar så här bra på en short-run modell!
Ni ser också att "plåten" bakom avgasrören är monterad, nosen kurvar ganska ordentligt här, så jag limmade plåten bara i fram och bakänden.
Annars blir det problem att få dit avgasrören senare....
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8653_zpsi104eriv
 
Andra sidan också…
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8654_zpsvgfmjhbs
 
Passningen i fram/bakkant kan man inte heller klaga på…
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8655_zpsphjy7w1n
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8657_zpsxcxmjoml
 
NU börjar vi ägna oss lite åt cockpiten!
 
 
Grundmålning med British Interior Green (Hu78) och torrborstning med silver (Hu11) och batterilådan matt svart (Hu33).
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8658_zpsekw6bz9z
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8659_zpsxbfnmx4a
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8661_zpsfph375z0
 
Hyllorna målade jag ”Nato Black”, en mycket mörkt grå (Revell78).
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8671_zpscz4bvbhv
 
En egenhet short-run modeller har är att det inte finns några ”nummerflaggor” som identifierar delarna, trots att delarna faktiskt ÄR numrerade!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8663_zpscght9p2t
 
Här har vi två olika roder och delar till två olika propellrar, så hur skall jag veta vilka delar som används?
 
Nu måste man använda ritningen (ni vet det där PAPPRET….)!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8664_zpsjtggokdd
 
Plocka aldrig av några delar innan de skall användas, det kan bli svårt att avgöra vilken del som står på tur.
 
Den här kartan är något av det viktigaste i hela byggsatsen!
Som ni märkt så följer jag inte själva ritningen steg för steg, den är bara ett förslag till byggordning.
Man lär sig av erfarenhet hur man skall lägga upp bygget.
 
Börja med att studera bygget från början till slut ”i huvudet”, välj vilken version du vill bygga, INNAN du börjar bygga, och välj din egen byggordning, men se upp så du inte ”gör något dumt”!
 
Den större av de båda kylarna monterad o målad.
Bakre ”gallret” var ca 1mm för lågt, så jag limmade dit en liten bit plasticard (vit) för att ”täppa till”.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8665_zpsox78s1mp
 
 
Efter målning med silver (Hu11) så syns lappningen knappast alls!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8679_zpsgetmijrg
 
Stabben och sidoroder på plats.
 

Som vanligt så skapar man passformen själv, sen var ganska bra från början, men med lite filande o putsande så blev passningen perfekt.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8677_zps04t6i1n7
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8678_zpsdjs83xv9
 
Cockpiten färdig!
Det visade sig att sidostyckena var bara 2/3 så långa som ritningen visade!
Efter mycket funderande satte jag dem där de passade bäst, längst bak mot skottet.
Fick ta bort lite detaljer i nederkant för att få perfekt passning, men det syns ju inte.
I framkant förlängde jag helt enkelt med en bit plasticard som sen målades BIG för att smälta in.
De sitter såpass långt fram så de syns knappt, men det syns väl om de saknas!
Instrumentpanelen fick man passa in "manuellt", dvs. provpassning, provpassning, provpassning...   tills man får den på rätt ställe,
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8680_zpsnmd2bf2y
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8681_zpshu0gwymn
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8682_zpsiejab2mh
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 IMG_8683_zpsetgtheck
 
 
 
Kommer mera snart….
 
Limma Lugnt!
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public ons aug 19 2015, 18:43

En CA-modell som uppför sig? Svartkonst! Very Happy

Gillar särskilt stuket på selen och de slitna skenorna.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E ons aug 19 2015, 21:07

Matt_Public skrev:En CA-modell som uppför sig? Svartkonst! Very Happy


Knappt att jag tror det själv!  scratch

Absolut inte värre än vilken (gammal) Airfix som helst!   Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Azgaron tor aug 20 2015, 00:39

Snyggt pulat Stefan! Artar sig fint med cockpit och allt! Smile
Bra med alla tips angående såna här byggen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet