IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

+10
Tobias
Caverö
TommyKillander
cas
Azgaron
Gigabyte
Matt_Public
Mal
Marlin
Stefan E
14 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas tor aug 20 2015, 11:44

Det tar sig fint det här. Men jisses vilken tjock plast!
Förresten, är du helt säker på att du satt fotstöden åt rätt håll?
På alla mina Typhooner och Hurricane så blir dom bredare längre fram och inte tvärsom...
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor aug 20 2015, 12:04

cas skrev:
Förresten, är du helt säker på att du satt fotstöden åt rätt håll?

Ja, jo, jag tycker också det ser konstigt ut, men de är redan gjutna i cockpitgolvet, så jag antar det är rätt.

Så här ser delarna ut från lådan, utan färg;

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8552_zpsfmknjqdo

Annars får vi väl skylla på Classic Airframes, antar det är Aires som gjort resindelarna???   scratch scratch scratch scratch

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas tor aug 20 2015, 12:21

Jag tror vi skyller på Aires!
Min saligt avstannade bildörrstiffie har ju Aires cockpit som ser ut såhär
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 P1070087_zps55b1a08f

Stortiffien såhär
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 P1030451_zps1baa4668

Tyvärr lite svårt att se hur Airfix har gjort i sin nya Defiant
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 ImageJ
Men det ser åtminstone parallellt ut scratch scratch scratch

Jules hade nog en dålig dag när han kvalitetskollade...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor aug 20 2015, 12:34

cas skrev:Jag tror vi skyller på Aires!

Jules hade nog en dålig dag när han kvalitetskollade...


Hahaha....    Laughing

Ja, det måste han ha haft!

Min Hurri;

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8540_zpsszgrejjg

Jag hittar inga bra bilder på golvet och skenorna, så jag vet inte exakt hur det ser ut, men nog borde dom vara bredare framåt!

Bolton-Paul utgick från Hawker Hurricane , som (nästan) kan sägas vara en "sidoutveckling" av Hurricane.
Planen delar ju många tekniska komponenter, samma motor tex.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas tor aug 20 2015, 14:24

Stefan E skrev:
Bolton-Paul utgick från Hawker Hurricane , som (nästan) kan sägas vara en "sidoutveckling" av Hurricane.
Planen delar ju många tekniska komponenter, samma motor tex.

Stefan  Very Happy

Njae, det skulle jag inte vilja påstå.
Strukturellt skiljer sig Defiant från Hurricane lika mycket som Hurricane skiljer sig från Spitfire och Fairey Battle.
Så jag skulle inte vilja på påstå att dom utgick från Hurricane, utan gjorde sin egen grej.
Däremot fick B.P tillverka och detaljkonstruera Blackburn Roc, som på alla sätt var sämre än en Defiant, men så var den också gjord åt FAA som inte är kända för att ha tur när om sätter upp sina specar What a Face
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor aug 20 2015, 15:33

Du är bättre påläst än jag, jag har alltid sett den som en kusin till Hurrin.

Det är väl att dom är så lika i nosen vid en flyktig blick.

Men visst har jag märkt att det är två helt skilda maskiner nu när jag har båda, sida vid sida, på byggbordet.
Framförallt, att Defiant var mycket större än jag trodde, och mycket bredare över ryggen för att husera tornet.

Har en SH Skua som väntar (och en Battle trainer), Roc har jag inte skaffat än, men den passar verkligen i samlingen "fula flygplan"!
Får jag bara tag i en huv så kan jag bygga en "standard" Battle, alla delar finns i lådan utom huven (som är en vac-form).

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Caverö tor aug 20 2015, 21:09

Det ser fint ut Stefan och det tycks rulla på cheers

Skuan låter spännande Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public tor aug 20 2015, 21:28

Dumma tråd-diskussion! Nu blir jag sugen på att bygga Blackburn Roc. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E fre aug 28 2015, 18:42

En Roc för Matt, det vill jag se!  bounce
 

 
Nu är det dags att peta in cockpiten i kroppen!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8684_zpsynp0jjqp
 
När den väl är på plats EXAKT där den skall vara så säkrar jag med massor av superlim.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8686_zps5swrvqlc
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8691_zpset2ajbq3
 
Cockpiten var lite trixig att få dit, men det passade riktigt bra när den väl satt där den skulle.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8692_zpsr0l7mvzc
 
Nu ägnar vi oss lite åt vingarna, eller rättare sagt, landningsstrålkastarna!
CA ger två mycket fina insatser i resin och jag börjar med att måla bakgrunden matt svart.
Sedan skall jag klä dem med hushållsfolie (blanka sidan ut!).
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8695_zpsg3teyfg6
 
En droppe superlim i strålkastarna, lägg folien över och gnussa lite med en tops, vänta tills limmet är torrt och skär rent.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8697_zpsarukmim8
En provpassning av vingen för att kontrollera att cockpiten inte kommer i konflikt med hjulhusen.
Inga problem, så undre delen av vingen limmas på plats, det gäller bara att vara noga så allt blir helt rakt.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8699_zpsqel7dfni
 
Kan inte bli så mycket bättre….
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8700_zps4uuum3mb
 
Liiite puts kommer att krävas, detta passar overkligt bra för en short-run!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8701_zpswqlo6wrv
 
Som ni ser så följer jag inte instruktionerna alls här.
Egentligen vill dom att man skall bygga ihop vinge och kropp var för sig och sedan foga ihop dom.
Visst kan man bygga så, men det är att be om problem!
Om man bygger som jag har gjort här tar man ett eventuellt passproblem i taget och gör det mycket enklare för sig själv.
 
Nu kan man lägga på vingarnas översidor och det är nu man ser finessen i det hela, det är mycket lättare att få en perfekt skarv vid vingroten!
 
Nu har vi flyttat eventuella passproblem till vingarnas kanter i stället för att få den vid roten, mycket enklare att slipa till och man förlorar knappast några detaljer!
Så här bygger jag ALLA short-run modeller, det har räddat mig från katastrof ett par gånger.
 
I detta fallet var det nästan osannolikt bra passform och en perfekt skarv blev belöningen.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8705_zpsqvqebaug
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8706_zpst1d5kpfc
 
 
Kommer mera snart….
 
Limma Lugnt!
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Azgaron fre aug 28 2015, 19:38

Mycket snyggt med cockpit på plats, och snyggt jobbat med vingarna! Kul när det passar så bra! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public fre aug 28 2015, 22:18

Skrytiga helhjus, må jag säga. Snor konceptet rakt av!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas lör aug 29 2015, 10:10

Nu visar han massa fina lösningar på lampor också!
Det tackar vi för.
Installationen av cockpit gick ju smärtfritt ser det ut som.
Nästan sugen på en shortrun nu, men man kanske borde stilla sig en smula...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public lör aug 29 2015, 11:23

cas skrev:[…] men man kanske borde stilla sig en smula...
Stay on target! Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor sep 17 2015, 16:12

Hejsan!
 
Nu tar vi fram ingredienserna för nästa steg i bygget….
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8707_zpsck7g4nti
 
….och då förstår ni att det handlar om glasdelarna.
 
Glasdelarna ser inte alls så tokiga ut redan i byggsatsen, men de är ganska tjocka och som så vanligt i Short-run satser, lite matta och ”grumliga”.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8708_zpslm9xxuwg
 
Först doppa en eller ett par gånger i Johnssons….
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8709_zpsqf5my862
 
”Vicka” av överflödig vätska med ett hushållspapper (eller som jag använder; Torky), se bara till att inte vidröra själva rutorna.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8710_zps8ggnoazv
 
”Palla upp” delarna/gjutramen på ett par tandpetare….
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8711_zpsnbdndyfx
 
Täck med en burk, lägg märke till tandpetaren som tillåter luften att cirkulera under kanten!
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8712_zpsif69iya1
 
Nu kommer det jobbiga, vänta minst ett par dagar innan du rör delarna så vätskan hinner härda ordentligt!
 
Jag har ju konstaterat att Defiant är lik Hurricane, Defiant är faktiskt lite större…
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8716_zpsgwihkyze
 
Okej, nu har vi väntat en vecka och så här fina blev glasdelarna;
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8729_zpso2y2sqap
 
Där landningsstrålkastarna skall sitta finns det bara ett stort hål, så fram med lite plasticard för att göra en bakre vägg.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8732_zpsy3tqbcv6
 
Snurran (DeHavilland) knep jag från Airfix Hurricane, mycket bättre än Classics.
Målad med Sky, tipparna målade gula och maskerade.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8738_zpsdqw2agw8
 
Kommer mera snart….
 

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Azgaron tor sep 17 2015, 16:52

Det blev ju snygga glasrutor! Bra visat och förklarat med.
Har en tendens att ha lite mer "bråttom" innan jag börjar dona med glasen efter dopp i Johnson! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Tobias tor sep 17 2015, 17:57

Det där ser ju gallant ut, bra snidat! Smile

Jasså, den flaskan funkar att köpa.. Johnson´s.. Hmm.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public tor sep 17 2015, 19:54

Schysst Ersatz-snurra!

En omfångsrik stash är ovärderlig, alltså. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av cas fre sep 18 2015, 08:00

Trägen vinner!
Kommer bli en ståtligt Defiant detta cheers

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor okt 01 2015, 09:30

Hejsan!
 
Landningsstrålkastarna var det, det blir ju en enkel sak att sätta dit, eller hur?
 
Jo, kyss Karlsson!
 
NU bet modellen tillbaka på det där typiska Short-run sättet!
 
Jag limmade dit mina omsorgsfullt beredda landningsstrålkastare, målade svart runtom och skulle ”bara” limma dit glasen….
 
Det var bara det att glasen var åt h-te för tjocka för att passa över strålkastarna!
 
Till råga på allt passade glasen inte i vingen HELLER!
 
Till slut blev jag så för***ad att jag bröt /skar bort byggsatsens strålkastare och tittade efter ett alternativ.
Jag blev så upprörd att jag glömde ta en bild på eländet!
 
Jag rotade runt lite i min ”bra-att-ha-låda” och hittade det här;
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8806_zpsrucwf8pz
 
Ett ark med strasspärlor av glas, visserligen avsedda att smycka kläder med och facett-slipade ( mycket ”glittriga”), men de funkar nog här med.
Ja det finns att köpa färdiga i resin, till och med i olika färger, 4st för runt 50:-,  här får jag över 100st i storlekar från 1mm upp till ca 5mm för 20:- i en ”pyssel-affär”.
 
Tog ett par i lämplig storlek och limmade på plats med CA-lim och målade bakgrunden mattsvart (det var bara strålkastaren som reflekterade).
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8813_zpsm8c3glqk
 
Det var ett problem löst, nu över till nästa, glasen….
Det var bara att karva till glasen så de gick in i uttaget i vingen, då stack de ut nästan en halv millimeter utanför vingframkanten, dessutom glipade det på ena sidan där jag tagit bort en aningen för mycket.
 
Jag limmade glasen med ”Rocket”, ett superlim för glasdelar som funkar perfekt och delarna sitter som berget.
 
Sedan var det bara att greppa en sandsticka och forma till glasen ( och plasticardfyllningen ) efter vingen…
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8826_zps4nzla06c
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8827_zpsniktbpih
 
När jag var färdig såg de ut så här….
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8829_zpsacnzaayh
 
Fram med mitt favoritvapen, en nagelpolerare från ICA´s damavdelning…
 
Den har tre grader, man börjar med medium, går över till fin och slutligen den sista sidan, Extra fin”.
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8830_zpsrhiqwnwu
 
och efter ca 5min polerande…
 
Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 IMG_8831_zpsmk4eoogb
 
Ett oväntat merjobb, men så är det med short-runs, man kan aldrig ta något för givet.
 
Kommer mera snart….
 

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Martin Bo tor okt 01 2015, 09:55

Vackert jobbat!
Du får det att se så lätt ut  Very Happy
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Azgaron tor okt 01 2015, 10:21

Inte kul när det krånglar, men snyggt fixat med glaset! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Matt_Public tor okt 01 2015, 12:24

Undrade just när den skulle börja bjångla.

Nå, Fantomen är hård mot de hårda, och avgår med segern. cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Gigabyte tor okt 01 2015, 15:28

Snyggt räddat och skönt att det inte är bara hos mig svavlet osar när det går lite åt- skogen  Laughing

Men VAD innebär beteckningen Short -run ?
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Stefan E tor okt 01 2015, 16:41

Tack allihopa för de glada tillropen, det behövs ibland!Gigabyte skrev:Men VAD innebär beteckningen Short -run ?

Short-Run är en byggsats som är gjuten i en form som använder ett betydligt mindre spruttryck än vanliga formar, man gjuter alltså plasten under lägre tryck.
 
Det innebär bl.a. att inloppskanalerna måste vara grövre och man kan inte gjuta lika fina smådetaljer som i en vanlig gjutform.
 
Stora företag använder ett hårt material i formen, som stål, formen blir svårare att bearbeta (läs dyrare att göra), men den håller mycket länge och är i det närmaste outslitlig (Både Airfix och Revell har formar som varit igång, i stort sett kontinuerligt, i över 50år!).
En lågtrycksform är gjord av t.ex. beryllium, en mycket mjuk metall, det innebär att formen bara håller för en begränsad tid/antal gjutna exemplar, kanske bara 500-600 exemplar, eller ännu färre.
Därifrån kommer uttrycket Short-Run, eller kort-serie modell
 
 
Lågtrycksgjutning var ett sätt att kunna göra modeller även med billigare och mera lättarbetade material, främst i det gamla Östeuropa.
Kom ihåg att Östeuropa var nästan hermetiskt stängt i flera decennier, så man var tvungen att hitta egna lösningar att gjuta modeller.
Det var en av de få fritidssysselsättningar som ansågs som harmlös, faktiskt så pass att hobbyn uppmuntrades av myndigheterna och sponsrades till viss del av staten.
 
Etsade detaljer och delar gjutna av resin-Harts fick ersätta det som inte kunde gjutas på vanligt sätt i byggsatserna.
 
Idag är många av de här gamla f.d Öststats-firmorna (Roden, Special Hobby, Chez Model, Azur m.fl.) redo att ta klivet upp till Mainstream-tillverkare.
Eduard har redan tagit klivet, Special Hobby och Roden är på god väg och fler kommer då de får råd att investera i bättre formar och får tillgång till modern CAD-teknik.
 
Det är intressant att läsa om det här och det finns massor på nätet, men man får leta en hel del själv.

Oj, det blev en hel epistel, det här!

Hoppas ni orkade läsa allt, och vill ni tillägga något jag glömt så hoppa bara in!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Gigabyte tor okt 01 2015, 16:55

Stefan E skrev:
Tack allihopa för de glada tillropen, det behövs ibland!Gigabyte skrev:Men VAD innebär beteckningen Short -run ?

Short-Run är en byggsats som är gjuten i en form som använder ett betydligt mindre spruttryck än vanliga formar, man gjuter alltså plasten under lägre tryck.
 
Det innebär bl.a. att inloppskanalerna måste vara grövre och man kan inte gjuta lika fina smådetaljer som i en vanlig gjutform.
 
Stora företag använder ett hårt material i formen, som stål, formen blir svårare att bearbeta (läs dyrare att göra), men den håller mycket länge och är i det närmaste outslitlig (Både Airfix och Revell har formar som varit igång, i stort sett kontinuerligt, i över 50år!).
En lågtrycksform är gjord av t.ex. beryllium, en mycket mjuk metall, det innebär att formen bara håller för en begränsad tid/antal gjutna exemplar, kanske bara 500-600 exemplar, eller ännu färre.
Därifrån kommer uttrycket Short-Run, eller kort-serie modell
 
 
Lågtrycksgjutning var ett sätt att kunna göra modeller även med billigare och mera lättarbetade material, främst i det gamla Östeuropa.
Kom ihåg att Östeuropa var nästan hermetiskt stängt i flera decennier, så man var tvungen att hitta egna lösningar att gjuta modeller.
Det var en av de få fritidssysselsättningar som ansågs som harmlös, faktiskt så pass att hobbyn uppmuntrades av myndigheterna och sponsrades till viss del av staten.
 
Etsade detaljer och delar gjutna av resin-Harts fick ersätta det som inte kunde gjutas på vanligt sätt i byggsatserna.
 
Idag är många av de här gamla f.d Öststats-firmorna (Roden, Special Hobby, Chez Model, Azur m.fl.) redo att ta klivet upp till Mainstream-tillverkare.
Eduard har redan tagit klivet, Special Hobby och Roden är på god väg och fler kommer då de får råd att investera i bättre formar och får tillgång till modern CAD-teknik.
 
Det är intressant att läsa om det här och det finns massor på nätet, men man får leta en hel del själv.

Oj, det blev en hel epistel, det här!

Hoppas ni orkade läsa allt, och vill ni tillägga något jag glömt så hoppa bara in!

Stefan
Tack för svaret.. och en bra sammanfattning på begreppet Short run  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Boulton-Paul Defiant Mk.I, Classic Airframes 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet