IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aythya fuligula eller...

+9
Stefan E
Caverö
Janne.S
Gigabyte
cas
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Tobias
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tor okt 01 2015, 23:23

Den senare.. Smile

Lämnat propellerdrift och WW2 ett litet tag och kör Saab och svenskt. Min senaste J35 väntar på lite AM som drar ut på tiden så kunde inte låta bli att tjuvstarta på nästa bygge.
Förresten trivs jag nu bättre med att ha tre-fyra byggen igång i olika stadier, gillade inte det innan.

Obligatorisk box-art -en är väldigt snygg! Very Happy

Aythya fuligula eller... 173150-13833-40

Svårt att välja vilken av Draken och Viggen jag gillar mest av Saabs mästerverk men varför välja? Båda kan få toppa förstaplatsen. Razz

Lyckades byta till mig två boxar JA37 mot böcker så de blev mina *gratis vilket gjorde att jag lände att jag kunde drämma till med lite extra AM... En hel del ser ut att kunna både behövas eller iallafall verkligen piffa upp vissa delar av modellen.
Som visserligen är fin men några ställen behöver mer eller mindre uppgraderas (hjul, canard.vingar etc.)

En del av AM-högen.. (Nej jag vill inte veta prislappen..!) - jag väntar fortfarande på Rb99 från Eduard, lavetter till dem och lite BOL 451-delar/scratch-skit plus en CMK-knallpall.

Aythya fuligula eller... 008_zpss6ilok8c
Aythya fuligula eller... 006_zpsbkidfcmu

Det är inte säkert att jag använder flaps´en här - jag har ju en fena med löst roder så kanske sdparar den till en annan kärra för att få lite "rörligt" liv spritt i båda. Samma med U95:an, jag kanske sparar den till en 37E, vi får se.
Canard-vingarna och fenan i resin både rättar till fel och är snyggare. Men att köpa allt rätt upp och ner inkl grundboxen kostar en hel del..........

Aythya fuligula eller... 010_zpss9rlqkxa

Roberts dekaler ser trevliga uti en perfekt värld bygger jag en AJS, AJSH, AJSF, Sk37E och nu denna JA37D/DI..  Smile

Aythya fuligula eller... 002_zpspknrciay

Flygporr är bra, så man vet vad man sysslar med, typ.. clown

Aythya fuligula eller... 002%202_zpsm12pntez

Väntar som sagt på en CMK-stol, får se hur den ser ut. Kanske sparar den till nästa kärra då jag redan klippt loss ett antal (3) stolar som jag målar något olika och jag har ju ets..

Aythya fuligula eller... 004%202_zpsnxdo03gp

Börjat spackla lite. Tror man kan göra stolarna helt ok med etset - som ser fint ut.

Aythya fuligula eller... 001%202_zps3vor2nba

Jämförde näbben med Drakens, hehe.. Lillbrorsan växte upp och blev aningen biffigare överlag.. Shocked  Laughing

Aythya fuligula eller... 016_zpsvk5f9mzr

Fram åkte min påse med IKEA-reservdelar. Många skruvar och grejor i den - bra tyngder i brist på annat.. Får putsa till näbben lite bara, spacklat och sandat en del redan.

Aythya fuligula eller... 006%202_zpsmseaemxh

Körde lite färg i kroppen, på utsidan och i kontorsbaljan.

Aythya fuligula eller... 013%202_zpsjn3hnaji

Lekte lite med etset.. Färgen på det stämmer ju väl med Gunzes 308

Aythya fuligula eller... 011%202_zpsgv60xadn

IP´n har ju fina betaljer. Jag behöll en del plast bakom men har en liten etsbit till som skall på den där svarta detaljen (under siktesindikatorn).

Aythya fuligula eller... 015_zpsndpe4b2a

Lite på insidan. Inte helt 100% rätt enligt beskrivningen. Siktesindikatorn på försök med klarplasten från boxen. Inte bestämt mig ännu - borde förbättra den men försöken blev inget vidare med annan plast.. Ser ju sådär ut faktiskt. Värre på bilden än "verkligheten" iaf. pig

Aythya fuligula eller... 004%203_zpsjbdaquln
Aythya fuligula eller... 005%202_zpsukzrvkxa
Aythya fuligula eller... 008%203_zpsvylux25c

Valde Pilot Replicas RAT då man får med en liten mall. Hade vart kul att jämföra den med Maestro Models dock - de ser lite annorlunda ut.Den går lätt att passa in utan att behöva skära i innandömet efter att man öppnat upp. Otroligt fina detaljer och resinet känns bra. Ser bättre ut i verkligheten än jag tyckte det gjorde på bilderna. Dock tog det ett tag att klura ut exakt var luckan skall öppnas. Inte säkert på att det är 100% ens nu men close enough.. Embarassed  What a Face

Aythya fuligula eller... 009%203_zpsjsscfqrg

Torrpassning. Kommer nog att gå ihop ok men definitivt behöva spackel.

Sådär - en del kvar i cockpit med ets och annat. Stolen/stolarna, måla RAT etc. Kommer väl hoppa lite in och ut mellan andra "projekt", vill ju vara fokuserad med allt det dyra men just nu njuter jag av byggandet!  cheers  Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Azgaron tor okt 01 2015, 23:48

Ser ju trevligt ut! Bra start och fixat med cockpit, ets och annat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av TommyKillander fre okt 02 2015, 07:45

Tjusigt värre, bra start!

Jag har inte vågat ge mig i kast med min JA37a ännu, har också lagt ned seriösa summor pengar på AM, så jag vill vara säker på att jag ror iland bygget.

Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Matt_Public fre okt 02 2015, 11:31

SM i AM? Nåja, måttlighet straffar sig. Very Happy

Tjusig start, hursomhelst. Med nosskruv och allt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas fre okt 02 2015, 13:21

Nu är det nån som har ohemult roligt!
Möllan poppar ju fram fint också.

Antar att du kommer ha strömmen påslagen i cockpit då kartan syns i MFD:n?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Gigabyte fre okt 02 2015, 15:03

Tjusig start och vilken massa godis  drunken drunken drunken
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre okt 02 2015, 17:36

Tackar. Smile
Jo där är en del godis.. Får ta det lugnt så det inte blir ett enormt dyrt fiasko.. clown

Matt skrev:Tjusig start, hursomhelst. Med nosskruv och allt.

Ja jag tänkte att skruvar man fast nosen hårt så sitter den.. Wink

cas skrev:Antar att du kommer ha strömmen påslagen i cockpit då kartan syns i MFD:n?
Bra fråga. Etset har ju sådana fina detaljer man inte vill måla över.. Var tvungen att dubbelkolla den skärmen till höger (kartan) om jag skadat den eller man ser en stor landmassa eller motsv. What a Face

Tog bort den tjocka siktesindikatorn i plast. Såg inte bra ut..



Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre okt 02 2015, 22:28

Ingen CMK-stol idag.. Då får det bli ets och stolen sparas till nästa kärra (AJSH37).

Tog bort cola-bottnen från siktet..

Aythya fuligula eller... 001_zpstfmrni2s

I med styrspak..

Aythya fuligula eller... 003_zpsit4smadm

Gav dem "Metal Black", från referensbilderna tyckte jag det skulle ge en bra effekt, svart hade sett fel ut. Svårt att visa på bilden dock.

Pallen minus säkringshandtag och någon rem eller två.

Aythya fuligula eller... 006_zpsczjflrzz

"Launch rails´en" var svåra att få till bra men de syns som tur är inte tokmycket.. clown

Prajmat/primat (inte "apa", svengelsk uttal What a Face ) RAT´en. Fina detaljer.. Blir svårt att göra den rättvisa..

Aythya fuligula eller... 008_zpsejgovbn5
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre okt 02 2015, 22:48

I med det! Fortfarande inget säkringshandtag men snabbt kirrat! Ett tips till andra, kolla om inte styrspaken är enklare att sätta i sist tillsammans med "launch rails´en" - pula ner dem bakom pallen med den som guide.
Styrspaken "interagerar" lite med bältet, det är tight.. Som flickan så..

What a Face  clown  Embarassed

Aythya fuligula eller... 001_zpsvhy7yaqv
Aythya fuligula eller... 007_zps4ntzb1xw

Fasiken vad mäktig Viggen är..!  cheers Visserligen en AJS men vafan..

Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör okt 03 2015, 00:13

Just det... Säkringshandtaget - skall jag låta det vara vinkelrätt ut från stolen, pekandes frammåt nu? Säkrad då va? Fäller man in det när man sätter sig? Så nu obemannad på marken bör den säkras/ fällas fram? :/
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Matt_Public lör okt 03 2015, 08:35

Ååh, Yatzy! drunken

Snyggbygge och en film? Du skämmer då bort oss. Laughing

Faran med att rycka i nostalgi-kryckan sådär är att det väcker förväntningar på att din modell ska leva upp till mina förvrängda minnen av en monstermaskin. Men det ser bra ut såhär långt!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Janne.S lör okt 03 2015, 09:54

Härlig byggstart Very Happy
Exakt, stolen säkrad när handtaget sticker ut och osäkrad när det är infällt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör okt 03 2015, 11:54

Matt_Public skrev:Ååh, Yatzy! drunken

Snyggbygge och en film? Du skämmer då bort oss. Laughing

Faran med att rycka i nostalgi-kryckan sådär är att det väcker förväntningar på att din modell ska leva upp till mina förvrängda minnen av en monstermaskin. Men det ser bra ut såhär långt!

"-I am still a nooob!" Laughing  Så jag får fråga en massa.. Det är vädringen jag är mest *orolig* över.. Tur att jag har de där extra canard-vingarna och fenan från boxen att måla upp samtidigt och prova på. clown

När får jag se dig bygga en Viggen då Matte? Very Happy

@ Janne, perfekt - tack! Kändes rimligt. Hittade bilder och allt men inget som riktigt förklarade. Stämmer det att man inte kan skjuta ut sig vid stillastående i Viggen, har för mig det..

Och bonusfråga som jag helt random blev nyfiken på... Vad har 39:an för motsvarighet till 35:an och 37:ans RAT? Vet inte om jag sett något utstickande, liknande? Question
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Janne.S lör okt 03 2015, 12:09

Tobias skrev:
Matt_Public skrev:Ååh, Yatzy! drunken

Snyggbygge och en film? Du skämmer då bort oss. Laughing

Faran med att rycka i nostalgi-kryckan sådär är att det väcker förväntningar på att din modell ska leva upp till mina förvrängda minnen av en monstermaskin. Men det ser bra ut såhär långt!

"-I am still a nooob!" Laughing  Så jag får fråga en massa.. Det är vädringen jag är mest *orolig* över.. Tur att jag har de där extra canard-vingarna och fenan från boxen att måla upp samtidigt och prova på. clown

När får jag se dig bygga en Viggen då Matte? Very Happy

@ Janne, perfekt - tack! Kändes rimligt. Hittade bilder och allt men inget som riktigt förklarade. Stämmer det att man inte kan skjuta ut sig vid stillastående i Viggen, har för mig det..

Och bonusfråga som jag helt random blev nyfiken på... Vad har 39:an för motsvarighet till 35:an och 37:ans RAT? Vet inte om jag sett något utstickande, liknande? Question

Går gör det nog men helst ska den rulla i 75 km/h för att separation och fallskärm ska funka.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas lör okt 03 2015, 17:21

Ack vad mysigt!
Glöm inte den ganska kraftiga syrgasslangen som sitter i stolen!
Aythya fuligula eller... Detail_viggen_10
Den var rätt åbäkig på AJS-kärrorna vill jag minnas What a Face, och jag tror att den fanns på JA också...

Gripen klarar sig utan RAT, för den har tre st termobatterier i fenroten som ger ström och hydraulkraft i tider av nöd.
Allt annat sköts med den alltför högljudda APU:n!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör okt 03 2015, 19:37

Ah tack, snyggt! Smile Men styrspaken har en helt annan färg en de bilder jag har - what gives? Mycket ljusare.. Jag har ett par bilder där den är "gun metal/metal black". Skall se vilken bok det var..
Och fallskärmen är mycket brunare på din bild en de andra jag sett..?

Ah, tack! Bara satt och funderade och bra med svar här så.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas sön okt 04 2015, 09:21

Bilden ovan kommer från IPMS Stockholms (man borde skriva (IPMS) Stockholm, för dom har gått ur IPMS Sverige...) walkaround över en AJS37. JA är ju nyare så den skiljer sig säkert åt i massa viktiga saker, speciellt färg, men jag har inte googlat fram bilder på just den cockpiten.
Jag har aldrig satt min M90-klädda känga i en JA, men AJS/AJSH/AJSF har man pillat på en smula...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Matt_Public sön okt 04 2015, 15:09

Tobias skrev:När får jag se dig bygga en Viggen då, Matte? Very Happy
Det beror mestadels på ditt eget hjärtas godhet. Laughing

Om du donerar en så ska jag gladeligen bygga den. I annat fall får du beväpna dig med tålamod. Väljer du emellertid att vänta på något gott, så vankas det skol-Viggen (ifall det underlättar beslutsprocessen).
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön okt 04 2015, 16:09

cas skrev:Bilden ovan kommer från IPMS Stockholms (man borde skriva (IPMS) Stockholm, för dom har gått ur IPMS Sverige...) walkaround över en AJS37. JA är ju nyare så den skiljer sig säkert åt i massa viktiga saker, speciellt färg, men jag har inte googlat fram bilder på just den cockpiten.
Jag har aldrig satt min M90-klädda känga i en JA, men AJS/AJSH/AJSF har man pillat på en smula...

Ja jag är ingen expert på Viggen-detaljer. Tok-diggar bara planet hårt.. Wink Det närmaste mina (hemska-) M90-kängor kom flygetyg var som taxi.. Wink Fast vårt kompani fick faktiskt en *privat* uppvisning av ett par Gripen inför rekrytering till flygförare. Ett föredrag och sen fick vi traska ut och se dem komma farande från F7 just för oss. Very Happy
Skall kika lite mera men styrspaken ser ok ut för mig i min iaf.

Ah, har de gått ur? Warum?

@ MAtte - tycker skol-Viggen är snygga som tusan! Det är något speciellt med två-sitsare. Cool Hade vart kul att se dig ta dig an en sån. Den kommer väl ganska snart va? Special Hobby-box va och sen en SF från Tarangus nästa år tror jag.

Grundade rått-hålet/RAT-delen i kroppen med Alclads gråa. Blev något grynigt (trycket?) men det gick att penselmåla lite detaljer ok. Skall Clear´a och washa lite och sen något kort om det inte ser för jävligt ut.. Wink
Motorn grundad i Alclad Black Gloss....


Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön okt 04 2015, 18:31

SM i kassa bilder.. Laughing Embarassed

Helt ok detaljer på "thrust reversers".

Dock två feta EPMs på varje..

Lite kluddat i rått-boet..

Aythya fuligula eller... 002_zpsqfhatlip

EDIT: En bild till.. Vet inte om jag kan göra det mycket bättre. Hade vart kul med lite mer detaljer på urtavlorna.. Men de är småååå.. Och de kommer vara i skugga innanför råttan/millan..

Aythya fuligula eller... 003_zpsknqrtdrc
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Azgaron sön okt 04 2015, 18:50

Ser snyggt ut! Svårt att få till bra bilder ibland!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön okt 04 2015, 18:56

Tack Håkan. Smile Är nog annars bara jag som är kass och sen sitter med en mobilkamera.. Razz
Såhär mycket syns på plats. Borde kanske ta upp större hål men å andra sidan är detta vad mallen säger..
Tror man enklare får ihop detaljerna på Maestros. De sitter liksom mer ihop, tätare ser det ut som, prylarna..

Aythya fuligula eller... 002_zpsxfscrh8x
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tis okt 06 2015, 14:39

Här är min referensbild cas. Smile Från Tarangus sida.

Aythya fuligula eller... IMG_4094_zpsfxmfe69d

Lite mer har ramlat ihop. Jag kommer få spackla och putsa en del.. Men det såg värre ut först - passat ihop så gott jag kunde nu iaf. Men det skall nog bli bra med en liten arbetsinsats.. Wink

Aythya fuligula eller... 001_zpse0yhwinp

Sågade av flaperons´en.. Tänkte att jag kan lika gärna använda de i resin när jag nu köpt dem. Får putsa till kanten där med och såga upp för gångjärnen med.

Aythya fuligula eller... 004_zpssatihqix

Klippt för att limma dit BOY 401-fackelfällare. (Tror inte det är remsor i den, bara facklor?) Kan ha fel..)

Aythya fuligula eller... 005_zps0b0byoya

Fick min CMK-stol med, kass bild men det ser fin ut! Skall användas till nästa bygge dock (AJSH)

Aythya fuligula eller... 006_zpsvdvce8eb
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Azgaron tis okt 06 2015, 15:33

Ser bra ut! Aldrig fel med snygga resindelar!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Matt_Public tis okt 06 2015, 16:47

Azgaron skrev:Ser bra ut! Aldrig fel med snygga resindelar!
Just! Det där var mig en redigt bildskön möbel. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet