IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aythya fuligula eller...

+9
Stefan E
Caverö
Janne.S
Gigabyte
cas
Matt_Public
TommyKillander
Azgaron
Tobias
13 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas ons aug 23 2017, 16:04

Ännu en röst för flickr här.
Väldigt trevligt att pilla med, men det har ju precis blivit uppköpt så vi får se vad som händer efter 15:e september.

Kul att få ett livstecken från dig Tobbe!
Samla lite mer AM-godis innan du tacklar en ny Vigg.
Du kanske skall slappna av med en Phantom under tiden? Eller nåt pågående gruppbygge?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör aug 26 2017, 17:43

Tack Stefan och cas. Smile

Jag hade redan införskaffat Gunzes färger så köpte aldrig Mr. Paints för lövhögen.. Razz Men jag skall prova de gråa för Draken (J) och Viggen..! Och sen skulle jag gärna göra om en lävhög i form av en SH eller SF.. Du får berätta hur du tyckte de var om du hinenr före!

Aha, är det då det stänger ner? Bäst att kolla vad man behöver spara..

Tack! cheers  Jag får förbi Rebellen idag och fyllde på lite bitz så jag kan påbörja den gråa Viggen snart så skall hålla mig här. Cool Jag funderar på att pilla med en Tamiya P-47, en Razorback eller en M innan nästa bygge. Kanske blir så men just nu känns det som att jag kan ge mig på en ny JA37 direkt. Inte byggt och målat särskilt mycket på länge så hyfsat "fräsch", hehe. Och tar gärna det väldigt lugnt och försiktigt..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön aug 27 2017, 18:30

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Img_6010

Då skall vi se.. En halv-taskig mobilbild.. Smile

Tja, det är inte helt korrekt med dekalerna.. Jag tog mig friheter med Bråvalla-Uppsala-kärran på Rb/Moose Republics ark.. Andra siffron, inte dayglo-triangeln på fenan utan Bråvallas märke etc..

Modellen fallerade lite efter olyckorna och när jag körde på metall-kanter på intagen men svarta framkanter på vingar och fena så.. Jag är glad, det ser ut, lite, som en Viggen och jag har absolut ingenting emot att bygga fler. Den kommer se fin ut, från några meters håll, i skåpet.. Wink INGEN jag tar hem på öl från jobbet har en ANING om misstagen så.. Wink

Skall grisa ner den lite när lacken torkat, fixa ställen och så.. Sen nya tag med den gråa.. Kör gärna en lövhög senare igen, men då en AJSH eller SF.. cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen sön aug 27 2017, 23:30

Ser mycket snyggt ut! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas tis aug 29 2017, 05:27

Den går inte av för hackor, nej!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre sep 01 2017, 10:31

Tackar.. Smile Som tur är fanns det en 13-58, så nästan rätt.. Smile

Grisat ner henne lite, skall ordna det i helgen förhoppningsvis.. Lacka och så..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av linusorn lör sep 02 2017, 21:20

Snyggt bygge!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör sep 02 2017, 22:21

Tack Linus! Smile

Men denna modellen har kämpat emot mycket och fortsätter att bråka.. Smile Tog bort maskeringen på huven och något har läckt in.. tror in det är lim för det var ok när jag maskerade..? :/ Men det är ju ganska länge sedan..
Får se hur jag löser det...

Funderar på att bara enkelt avsluta den med ben och så.. hade annars planerat Sidewinders och Skyflash men skippar det.. Ge den till farsan eller något och göra min andra gråa och sedan en ny lövhög, en AJS eller AJSH.. Se detta som ett testbygge kanske.. Smile

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Img_6011

Funderade ett tag på att plocka bort all AM och skrota den men jag har både ny fena, canarder och annat.. Ingen annan JA planerad än en grå så ganska dumt.. Wink

Var spännande att se vad som lossat i kontoret med och skramlade, var delöar av selen i stolen.. Får fixa det med vid ett tillfälle..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias sön sep 03 2017, 15:29

Jag blev ganska nöjd med fälltanken - tror jag skall spara den till den gråa Jaktviggen. Hade det sett knasigt ut med en grå från lövhögens undersida? Tycker mig ana flertalet sådana på bilder.. :/
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Azgaron ons sep 06 2017, 14:07

Snyggt kammo och snyggt med dekaler på! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör sep 09 2017, 22:48

Tack Håkan. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tis sep 19 2017, 09:19

Sliter fortfarande med landstället på denna, det tar lite tid.. Wink 

Men, om någon ser detta, kanske inte är smartaste stället att fråga, men...
Jag sneglar på nästa bygge, kanske en SF eller SH istället. Och om "flaperoonerna" på dem:

AM från Maestro


För en AJ, SH, SF etc - där skall man plocka bort den fjärde förstärkningen eller vad det kan tänkas heta samt den där blobben som fuserat de båda halvorna va? Det var bara JA som hade dem ihopsatta va?

Hade egentligen tänkt att skippa den AM-biten för nästa bygge men det ser ju mera spännande ut med hängande flaperoner (de hängde väl lite på marken) och speciellt om båda halvorna hänger lite olika som jag har för mig att de ofta gjorde?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas tis sep 19 2017, 10:15

Alla roderytor hänger alltid på alla SAAB-kärror.
Det är nåt signum som dom har.
Ang. den gjärde förstärkningen så håller jag tyst, för det kan jag inget om...

Klart du skall göra en SH!
Eller en SF...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias tis sep 19 2017, 11:13

Båda! Wink En AJSH med RB15F och 2x Rb74 faktiskt.. Jag är inte så sugen på en AJ/AJS - det är sjömålsrobotar jag vill ha ändå på en attackkärra.. Så den får stå för båda..
EN AJSF SWAFRAP gör jag gärna med - jag vet inte skillnaden på JA37s gråa och den gråa på en SWAFRAP AJSf/Gripen. Känns roligt leka med båda de oika (?) gråa på ett par kärror så lite därför.

Tack! Jo man vill ju gärna göra dem så då.. Kan ju börja karva på modellens och om jag fuckar upp, skaffa AM..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre sep 22 2017, 15:13

"Pulat" lite med landstället, snart klart.. Smile Då blir kärran klar, det blir bara en fälltank på och sen skall jag ge den till farsan..

Tog ett tag att komma på vad jag vill bygga nu. Sneglar lite på någon jet-kärra från Tamiya, ett shak´n´bake-bygge.. kanske blir det så men det jag känner mest för är denna:

Aythya fuligula eller... - Sida 5 37213881712_83d100866f1

En AJSF37 från Robbans fina Viggen-ark. Köpte Mr. Paint´s Duvgrå och pansargrå i veckan. Känns spännande att göra en grå spanings-Viggen i de färgerna och sen jämföra med de gråa på en JA37D och ha en AJSH37 i lövhögen bredvid... Smile

Återigen med en tarangus-Viggen drabbades jag av "Severe Advanced Modeller´s Syndrome".. Embarassed

Aythya fuligula eller... - Sida 5 37196176626_bd2fab7ee5

Canarder från CMK denna gång, de ser identiska ut med Maestros förutom att vortex-generatorerna är gjurna på men jag har inte jämfört närmare. Tror dock inte man får med den lilla vinkel-saken så man får en bra vinkel. (15 grader?)
Ser ut som att man får masker för kameraöppningarna till en SF37 på Maestros mask förresten, sneglade snabbt och tyckte det såg så ut iaf. Smile
Ets för att jag ville ha det där för väggen bakom stolen bl a...
Lilla luftintaget ingick i boxen och sen fällda klaffar, skall bara plocka bort den fjärde vad-det-nu-heter som bara fanns på JA.. Hjul från CMK, de i boxen är inte värdiga.



Aythya fuligula eller... - Sida 5 37385485365_0d38ecf563


Men här blir det lite klurigare. Ja jag har nästan all AM som finns till Viggen..! pig Får ju stödja Rebellen så de gör fler svenska plan. Wink Och jag har knappt en stash längre, då kan jag kosta på mig lite godis.
U22 och KB kommer jag hänga på men inte bestämt mig om blixtkapslarna ännu. Funderar på 2x RB74 under kroppen också. Om jag kommer ihåg rätt kunde första generationens Viggen inte bära RB74 ytterst, bara RB24 och 24J? 74 på de andra fyra balkarna. Jag har inga 24 eller 24J men AIM-9L från Eduard, Flightpath och Mk.1 Design. Får se hur det blir men det behöver jag ju inte bestämma nu. Maestros RAT, bara använt Pilot Replicas innan och gillade den då den var smalare så ingen plastikkirurgi behövdes på intagen.


Aythya fuligula eller... - Sida 5 37243198091_a8b2eef24f



 Robbans fina ark med den gråa SWAFRAP-Viggen. Redan byggt två AIM-9L/RB74 och har lavetter lånade från en Hasegawa J35F/J som jag skall skära ner lite om det blir de robotarna eller några 24J:or. Måste kolla om Eduard har dem?

Aythya fuligula eller... - Sida 5 37243202091_eaf2caed8c

Fick Mk.1 Design´s sidvändare idag och har Flightpath´s på väg hit från Hannant´s. Får se hur det blir men har en JA37D och en AJSH37 som båda kommer få ett par av någon sort så de går åt. Smile

Funderar starkt på att även skaffa Ultimate Primer, den gråa, annars är det nog bara att köra. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas fre sep 22 2017, 15:22

Ultimate Primer är faktiskt det bästa som finns i  akryl-primerväg. Väl värt att investera i. Och investerat har du allt gjort i Viggenpryttlar!
Gulp!
Det kommer bli ett maffigt bygge av det. Och tungt...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre sep 22 2017, 15:30

Haha, ja.. Men det känns inte så farligt när jag känner på dem. Fast då har jag ju inte lagt vikter i nosen heller.. Jag har metallben men de var egentligen avsedda för JA37D. Kan ta dem om det behövs. Smile

Skall se om man kan undvika misstagen på lövhögs-37an i början av tråden nu bara..

Ok, då får jag nog allt skaffa den primern! Det gick att måla ganska fort på den va? Även putsa?


Senast ändrad av Tobias den fre sep 22 2017, 16:08, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas fre sep 22 2017, 16:00

Övermålningsbar efter nån timme eller så, men härdad nog att slipa på efter ett dygn ungefär.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre sep 22 2017, 16:07

Det låter toppen. Smile Antar att det står tryck och sånt på flaskan men finns det inofficiella tips från dig som provat den?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av cas fre sep 22 2017, 18:06

Tips? Sånt skriver dom aldrig...
Men 0,4 nål och 2bar kör jag med

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias fre sep 22 2017, 18:16

Tack för det! Smile

Har du koll på Mr. Paints med, vilket tryck man skulle köra där.. Glömt vad han Lars på Rebell sa...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av glimturen fre sep 22 2017, 23:36

Oj sån massa go lull-lull! Very Happy Very Happy
Detta blir spännande!
Jag och mr.paint är ännu inte helt bekanta nog för att tipsa. Cas kanske vet bättre.
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör sep 23 2017, 09:42

Smile
Jag skall knata bort till Rebellen idag och skaffa den där Prajmer´n så skall höra med dem. Har ju ett antal fenor att leka med också.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Tobias lör sep 23 2017, 10:24

Ni som är duktiga.. Smile

Denna, är den korrekt för en JA37D-pilot cirkus 1999? Om inte, för en AJSF under SWAFRAP?

https://www.rebell.com/jas39-gripen-pilot-with-helmet-on-12631.html
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Stefan E lör sep 23 2017, 10:26

Snyggt jobbat, Tobias!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Aythya fuligula eller... - Sida 5 Empty Sv: Aythya fuligula eller...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet