IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

+12
Gigabyte
Jörgen.E
Henrik Bergman
frznlogic
Mal
Caverö
Azgaron
Matt_Public
TommyKillander
Stefan E
Marlin
cas
16 posters

Sida 1 av 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa

Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas tis jan 05 2016, 13:31

Så....vi har ju inte fått igång gruppbygget på riktigt ännu, men jag kunde inte bärga mig längre.
Det är ändå 2016 nu, och jag har inte börjat på nått nytt sen i somras då jag försökte mig på en Bf110 som fastnade när jag var tvungen att måla hajmunnen.

Nåväl. Jag fick en liten fin box i julklapp:
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 1188
Efter mycket velande fram och tillbaka (för det är inte lätt att välja bland 31 olika märkningsalternativ!) har jag nu kommit fram till att jag vill göra 4 stycken ur denna boxningen.
Detta blir mitt förstaskott, för att lära mig Eduard Spit.
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 02

Bilder kommer så småningom, för jag har redan satt igång santa
(och jag kikar mycket på det Stefan har gjort)


Senast ändrad av cas den tor aug 10 2017, 15:19, ändrad totalt 3 gånger
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Marlin tis jan 05 2016, 14:00

Trevligt Christer. 
Detta ska följas.

/Bosse  1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 2497531929 1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 590649625
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Stefan E tis jan 05 2016, 14:53

Härligt!  cheers

Det är verkligen en skön låda!  drunken

Nu är det bara att sätta igång o fixa en gruppbygge-tråd....    bounce bounce bounce bounce

Må 2016 bli Spitfirens år!  

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas tis jan 05 2016, 16:05

Ja, det fattas ju en banner och lite annat, men det kommer förr eller senare!

Jag håller tummarna för mer Overtrees från Eduard, och framförallt att man kan köpa resinhjulen.
Dom går änsålänge inte att köpa separat.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av TommyKillander ons jan 06 2016, 11:17

Gött!

Jag köpte Eduards 1191 "The Longest Day" (Spitfire Mk 9) som jag kommer bygga i det kommande Spitfire-gruppbygget.

...så nu får du visa hur man gör Very Happy

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 2497531929
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas ons jan 06 2016, 18:26

Härligt Tommy!
Du kommer inte bli besviken på den lådan!

Jag lovade ju lite bilder på bygget också, så då sätter vi väl igång med det?
Tänkte att jag skulle börja lite avslappnat med att limma ihop lite välpassande delar och inte böka massa med ets, småpryttlar och interior grey-green så jag satte glatt igång med vingarna istället. Den versionen jag skall göra är en av ungefär 10 som har bombställ på vingarna, men det är RAAF-special så man får preppa lite. För ändamålet skickar Eduard med en liten borrmall att använda.
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084134570_6118ff5ec5_oP1040164 by Christer Andersson, on Flickr
Tyvärr  råkade jag hysta bort 0,3mm borren när jag skulle sätta in den i borrchucken. Vart det tog väggen är det ingen som vet, så mallen fick åka tillbaka ner i lådan igen. Som tur är har får man med dubbla mallar så jag har visst vingelutrymme kvar fortfarande.
Då vänder vi på steken och börjar bygga hjulhusen:
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084134360_b1b5050f26_oP1040165 by Christer Andersson, on Flickr
Ganska många delar, och nu lärde jag mig att schakten inte är vinkelräta mot vingen utan har en helt egen knasig vinkel. Där ser man!
Har aldrig sett det i nån annan modell innan (är det så på Tamiyas 1/32 mästerverk tro?) men trots att det är många delar så passar det perfekt!
Verkligen underbart, särskilt när man är van att skrapa gjutskägg inder lång tid innan man får limma fast nåt....
Dessutom lärde jag mig att för den runda delen är bäst att ta den yttre delen sist, eller kanske rentav inte limma allt med Tamiya extra thin. Det kan vara bra att kunna finjustera samtliga delar innan limmet härdar, för att i princip slippa allt vad skarvar heter.

Dags för färg! Eduard har samarbetat ordentligt med en viss Peter Malone ,som jag utgår från är en RAAF expert, när man har gjort alla färgprofiler  och då tänker jag lite på instruktionerna.
Denna kärran skall vara grön och ljust blågrå (nästan lite svenskt, men ändå inte) och det betyder att hjulhusen också skall vara ljusgrå.
Inte vilken sketen nyans som helst utan Gunze H417. Och på den står det RLM76, så jag fnissade en hel del när jag målade kärran sålunda.
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36343570491_705d991041_oP1040166 by Christer Andersson, on Flickr

Sen kom jag ihåg Stefans trick med folie över positionsljusen  Very Happy
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084134260_d5ec6f7f44_oP1040169 by Christer Andersson, on Flickr
Blir ju lysande det! Tack Stefan!
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084134130_1772c97f33_oP1040170 by Christer Andersson, on Flickr

Sen blandade jag till en lätt grå-brun tamiyawhash blaskade på, men det syns dåligt
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36343570381_eaf7cebeaf_oP1040171 by Christer Andersson, on Flickr

Enda chansen var att göra det nu, för när övervingen är på plats är det hopplöst svårt att nå i det inre schaktet. Nåja, det kan bli bra ändå till slut.
Sen var det bara att leta fram några klämmor och trycka till övervingen!
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084133970_9885c0638a_oP1040172 by Christer Andersson, on Flickr

Och här kunde man fortsatt, men nu ville familjen åka skidor istället så det blir inget byggt på denna sidan söndagen.


Senast ändrad av cas den tor aug 10 2017, 15:24, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : flickr-fierat!)
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Matt_Public ons jan 06 2016, 20:03

Hjulhus som räcker hela helgen? Valuta för pengarna, minsann. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Stefan E ons jan 06 2016, 21:26

Visst är det en trevlig byggsats!  drunken

Jag tror att Eduard har kikat väldigt mycket på Tamiyas 32a (dumma vore dom annars), den känns faktiskt som en "mini-Tamiya"!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Azgaron tor jan 07 2016, 18:13

Bra start! Verkar ju vara en trevlig modell, som sagt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Caverö tor jan 07 2016, 18:40

Härliga tider stundar cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av TommyKillander tor jan 07 2016, 19:40

Fin start på bygget... jag blir VÄLDIGT sugen på att bygga Spit när jag ser detta! drunken

Min Eduard-låda finns kanske att hämta i butiken om Lördag.


TOmmy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Mal lör jan 09 2016, 19:56

Snyggt som fasiken....

Samt tricket med folien.....jäklar den hamnade högt upp i min Tip Of the Day låda sunny
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas mån jan 11 2016, 17:19

Tack och bock!
Nu har skidorna sluntit färdigt, så då är det dags att börja modellera igen.
Eller om det var nåt med att man skall jobba för brödfödan också scratch
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av frznlogic mån jan 11 2016, 17:46

Vad innebär den där aluminium folie tricket? Vad gör man?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Stefan E mån jan 11 2016, 17:59

Man limmar dit en folie med den blanka sidan neråt, för att få en reflekterande bakgrund.
Precis som en bil-strålkastare av den gamla typen)  har en reflektor som förstärker ljuset, det ser mera "riktigt" ut.

Jag brukar använda vanligt CA-lim och limma försiktigt runt (INTE PÅ) strålkastaren.

Hoppas du ursäktar, CAS, att jag svarade i ditt ställe.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av frznlogic mån jan 11 2016, 18:28

Ååååh nu fattar jag! Ja det tricket snor vi åt oss tror jag😇

För övrigt, du lockar verkligen en att börja med de här maskinerna nu 😆

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas mån jan 11 2016, 20:24

Stefan E skrev:Man limmar dit en folie med den blanka sidan neråt, för att få en reflekterande bakgrund.
Precis som en bil-strålkastare av den gamla typen)  har en reflektor som förstärker ljuset, det ser mera "riktigt" ut.

Jag brukar använda vanligt CA-lim och limma försiktigt runt (INTE PÅ) strålkastaren.

Hoppas du ursäktar, CAS, att jag svarade i ditt ställe.

Stefan  sunny

Så klart jag ursäktar, jag snodde ju knepet från ditt Trippel Spit-VIII bygge =)
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas lör jan 16 2016, 09:04

Dags att göra klart vingarna då kan man tycka!
Jag vände uppmärksamheten undertill och kikade närmare på kylare och oljekylaren. I vanliga fall får man ju ett tråg med lite insticksbitar i, men inte denna gång.
Eduard delar glatt upp det i separata sidor, botten, klaff, och instick. Lite bökigt , men på köpet kan man få med de förstärkningsplåtar som sitter på sidorna.
De vill också att man limmar ihop kylaren separat innan den skall på plats.
Jag gjorde tvärsom istället
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084133800_7b96c027b9_oP1040173 by Christer Andersson, on Flickr
Mycket enklare att limma dom på plats!

Sen var det bara att komplettera med kanoner, pluggar, skevroder och sen är vingen klar!
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084133600_814a53e01c_oP1040176 by Christer Andersson, on Flickr
Provpassningen tyder på att det inte behövs göras på det typiska Spitfire-sättet (limma övervingen mot resp kroppshalva innan undervingen limmas mer övervingen alltså)
Heja Eduard!

Sen ägnade jag en stund åt kroppshalvorna. Det är några ifyllnadsprylar som skall dit, som t.ex. en bula för coffman-startaren på höger sida, och olika vingframkanter beroende på om det sitter en bula i vingroten eller ej.
På VIII gör det inte det, men väl på vissa IX.
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36343569981_83036a71c4_oP1040177 by Christer Andersson, on Flickr
Dessutom fick man borra ur ett litet hål på vänstersidan gör kameran. Blev kanske lite för ovalt, men det får duga på detta viset. Gör bättre på nästa Smile

Jag avslutar med två problemparter som Eduard ger oss. Övre och undre motorkåpor.
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084133670_aeb437cd8d_oP1040175 by Christer Andersson, on Flickr
De är i ett stycke i verkligheten men här har man delat dom på på mitten för att få till alla dubbelkrökta ytor på rätt sätt i gjutningen. Inte helt lätt att få till, och krökningen är rätt subtil men de har lyckats.
Tyvärr blir det en besvärlig skarv i mitten att försöka putsa bort, och en hel drös med små nitar. Kommer vara karaktärsdanande att få till det på rätt vis...

Jag börjar också leka med tanken att karva loss motorn från min Airfix Mk XII och sätta ihop den med lämplig overtree från Eduard.
Det kan gå, men man får mecka en hel del, men då får man en rejält mycket mer detaljerad XII som inte har en 2mm för hög kropp.

Men jag borde väl ägna mig åt cockpit (på min tiffie) istället Wink


Senast ändrad av cas den tor aug 10 2017, 15:26, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : flickr-fierat!)
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Marlin lör jan 16 2016, 09:11

Mums Spitfire bygge till morgonkaffet.
Jo jag tackar. Very Happy
Vingen ser ju jättefin ut.
Vet du om MkIX är lika fin?

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas lör jan 16 2016, 12:06

Tack Bosse!
Eduard IX har ju visserligen andra delar för vingar och kropp, men den är ju uppbyggd på precis samma sätt, så jag ser ingen anledning till varför den inte skulle vara lika fin. Den IX jag har i lådan tyder på det =)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas tor jan 21 2016, 20:50

Fjuppdateringsdags!
Jag har satt igång med cockpit.
Men först hittade jag några hemska sjunkmärken
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084133420_1b30562917_oP1040178 by Christer Andersson, on Flickr
Så spackeltuben kom fram tidigt i detta bygget. Hoppla ha...
Sen kom det fram en borr istället
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36084133310_defd9a7c47_oP1040180 by Christer Andersson, on Flickr
Lätthål skall alltid borras ur, det är liksom en naturlag.

Vips hade jag sen fixat ihop en hel massa saker
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36312706352_926a5798da_oP1040187 by Christer Andersson, on Flickr
Fast jag var visst tvungen att förbättra det lite till med lite sladddragning.
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36312706082_afcdf4c584_oP1040189 by Christer Andersson, on Flickr
På Spitfire-site finns en UTMÄRKT walkaround på en varsamt renoverad Vb som jag tjuvkikade massa på.
Kanske skall fylla på med lite mer på högersidan när jag kan identifiera allt.

Sen har jag även börjat måla stolen.
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36312706212_194765bb3f_oP1040188 by Christer Andersson, on Flickr
Den är målad Tamiya Hull Red, och sen svampmålad med en nermörkad variant och en lite gulare, precis som Roy Sutherland rekommenderade.
Borde duga som SRDF hoppas jag.

Dock fick jag lite för mycket feedback på Britmodeller...och det visar sig att Eduard har gjort ett litet misstag med denna modellen. Dom har med nitar och panellinjer framför vingbalken, och de var i verkligheten spacklade för att minska luftmotståndet.
Så då var det ju bara att slabba lite med Mr Surfacer
1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII 36312706462_622edecfe1_oP1040186 by Christer Andersson, on Flickr
Undrar vad jag har gett mig in på nu?


Senast ändrad av cas den tor aug 10 2017, 15:28, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : flickr-fierat!)
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av TommyKillander tor jan 21 2016, 21:07

- "Det där eskalerade ganska så fort..." Very Happy

Visst är det en härlig känsla när man ger sig hän i detaljer och plötsligt inser att det där avslappnande bygget börjar bli ett mastodontbygge - och man gillar det!

Snyggt jobbat med cockpit och vingar, det blir kanoners!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Matt_Public tor jan 21 2016, 21:36

Skotskrutiga vingframkanter? CAS lever och har det bra i Peru. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av frznlogic tor jan 21 2016, 23:41

Yowsa! Ser riktigt fint ut ☺. Jag låter er andra ta ledningen så vet jag vad man borde göra 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av cas fre jan 22 2016, 07:05

Tack och bock!
Det är bara att fylla på med mer Spittar!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1 - Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII Empty Sv: Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 13 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet