IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

+6
glimturen
Azgaron
TommyKillander
Stefan E
cas
frznlogic
10 posters

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av glimturen ons mar 30 2016, 22:10

Ahh! Skönt att du klarade detta och snyggt fixat. cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av TommyKillander ons mar 30 2016, 22:21

UMPs primer kommer f.ö. från Badger och heter "i original" Stynylrez - vilket är ett jäkla namn... Laughing 
Stort tack till UMP som döpt om den och ser till att den går att få tag på i Sverige utan att man måste vänta i 2 månader för att det skall komma in en sändning från USA.
Jag har en flaska grå primer hemma, men jag har inte provat den än då jag har sabbat 0.4 mm munstycket till min airbrush. Den kräver nämligen 0.4 munstycke för att kunna appliceras...

Sorry för trådkapningen - tillbaka till Spitten som ser kalasbra ut, det blir spännande att se färg på den!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av Azgaron tor mar 31 2016, 19:28

Snyggt räddat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av cas fre apr 01 2016, 07:31

TommyKillander skrev:UMPs primer kommer f.ö. från Badger och heter "i original" Stynylrez - vilket är ett jäkla namn... Laughing 
Stort tack till UMP som döpt om den och ser till att den går att få tag på i Sverige utan att man måste vänta i 2 månader för att det skall komma in en sändning från USA.

Trådkapningen fortsätter...var i Svedala hittade Ultimate primern?
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic fre apr 01 2016, 08:39

TommyKillander skrev:UMPs primer kommer f.ö. från Badger och heter "i original" Stynylrez - vilket är ett jäkla namn... Laughing 
Stort tack till UMP som döpt om den och ser till att den går att få tag på i Sverige utan att man måste vänta i 2 månader för att det skall komma in en sändning från USA.
Jag har en flaska grå primer hemma, men jag har inte provat den än då jag har sabbat 0.4 mm munstycket till min airbrush. Den kräver nämligen 0.4 munstycke för att kunna appliceras...

Sorry för trådkapningen - tillbaka till Spitten som ser kalasbra ut, det blir spännande att se färg på den!

cheers
Tommy
Ingen fara med trådkapningen, med tanke på den finish du lyckas få till så är det klart intressant 😉. Min lösning blev istället att köpa gammal beprövad primer som jag använde innan och var nöjd med. 
Fick hem en beställning från dinominhobby för ett par veckor sedan, måste säga att hans service är fantastisk. Lade två beställningar samma dag och skrev till honom att lägga i samma paket. Fick telefonsamtal dagen efter för att klara ut lite frågor osv och dagen efter det så låg paketet på posten. Snabba vändningar! 

Iaf... Jag köpte beprövad och lite ny primer:

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 2ccqo1w

Den svarta är ny och det jag testat den är den riktigt fin! Den gråa är den jag kört innan och jag är riktigt nöjd med den också, speciellt när man drog den på samma modell som spraybomben så ser man verkligen hur otroligt fin finish det blir med den! Den vita har jag inte testat men ska bli spännande! 😊

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av TommyKillander fre apr 01 2016, 10:35

cas skrev:
TommyKillander skrev:UMPs primer kommer f.ö. från Badger och heter "i original" Stynylrez - vilket är ett jäkla namn... Laughing 
Stort tack till UMP som döpt om den och ser till att den går att få tag på i Sverige utan att man måste vänta i 2 månader för att det skall komma in en sändning från USA.

Trådkapningen fortsätter...var i Svedala hittade Ultimate primern?

Rebell har tidigare ensamma sålt UMP, men fr.o.m denna månaden har även Alfa Hobby börjat sälja.
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic lör dec 03 2016, 00:17

Hm en till återupllivning, jag drog på ny primer för länge sedan på den här över de fläckar son gick åt helvete. Blev sådär och lade det på is ett tag. Idag åkte den fram igen och fick ett lager aluminium, slipa, Spackla, slipa, mer alu, slipa, Spackla, slipa, och slutligen aluminium. Blev hyfsat. Aluminium är fantastiskt för att visa skavankerna... Jag gjorde samma sak på 4 maskiner samtidigt, kan hända att alla dem går i mål samtidigt😉. Tog bara tre bilder idag, ni får nöja er med två pansar bilder på en panzer 4 i 1/76 och en på alla andra modeller i en hög 😂. Sorry. Ska försöka hålla tråden till rätt sak i framtiden. 

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 2qntlzk

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 10xf1qx

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 13zr1xj

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic lör dec 03 2016, 00:20

Just det, glömde säga, det blev ett lager lack på allting också! Nästa blir hårspray, sen preshade och sen målningsjobbet

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av glimturen lör dec 03 2016, 00:43

11 plan och en Pz 4, inte illa!

Aluminiummålningen ser mycket bra ut! Shiny! sunny Cool
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av Azgaron lör dec 03 2016, 18:22

Ser fint ut det där! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic sön dec 04 2016, 00:52

Tack! Ja, vallejo black primer med vallejo metallic aluminium duraluminium på blir otroligt fin finish imho. Däremot är Spitfire so so, jag körde ju den där jävla vallejo primern på sprayburk på den som blev skit. Men det får duga, tur att det bara är en av fyra maskiner som blev sådan 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av cas mån dec 05 2016, 11:01

Det är ju hur mycket göttarns som helst där!
Ser fram emot fortsättningen!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic fre dec 16 2016, 07:08

Tjohopp alla! 

Jag har långsamt målat vidare på den här modellen med många missöden pga den usla primern spökar fortfarande! 

Shadade, maskade och målade vitt. Tog bort maskeringen och ritch följde stora sjok färg med. Gah! Lackade ur och maskerade det vita och målade helt enkelt aluminium på den Shadade aluminiumet samt den bortslitna hålen. Finishen blir inget att hurra för men jag har tre till maskiner att bygga ju 😉. 

Shade:
Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Av65nt

Färgsläpp:
Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 29ykrvc

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Mauq0g

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 333imxc

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 121ehk7

Efter demaskering av det vita: 
Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 30af8me

Som synes, det blir lite fix på det vita också.... 😂😈. Aluminium ser inte heller jättekul ut som ni ser. Jag tänker försöka vädra ihop alltihop lite mot slutet. 

Fixa färgsläppen, sen klarlack, dekaler , klarlack, vädring , mattlack så är den här färdig.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av cas fre dec 16 2016, 07:14

Ouch, de där färgsläppen ser inte roliga ut nånstans!
Hoppas du får till det i slutändan.

Igår var jag så nära att sätta kniven till plasten och starta min Aussie Eight #2, men sen kom jag på andra tankar och spelade Xcom2 istället.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic fre dec 16 2016, 07:15

Lite fler bilder på resultatet just nu! 

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 6i9sb6

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 21mdwn8

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 2vt9zl4

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 2q3w66a

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic fre dec 16 2016, 07:16

Cas, nej tyvärr blev det ganska skit 😉. Jag vet iallafall vilken primer jag aldrig i mitt liv kommer prova igen om jag så blir betald för det 😉

Det är just vinklarna som gör att det kommer fram och synd. I vissa vinklar syns det inte alls, andra som på den sista bilden...

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av cas fre dec 16 2016, 07:55

Metallic-färger är ett jäkla skit på att visa saker, eller dölja dom. Men det ser ju betydligt bättre ut i nya bildserien än den förra så det tar sig!
Jag har också ett antal irriterande missar på min VIII, så det känns rätt bra att ha några till att ge sig på innan kan förvänta sig ett toppresultat.
Tur att det inte var en Tamiya 1/32 som man hade klantat sig så på.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av Stefan E fre dec 16 2016, 11:28

Träligt med färgsläpp...

Men det blev ju bättre än innan i alla fall, bra räddning!

Det är både retfullt och  jobbigt, men man får sätta upp det på "lär-kontot" för framtida bruk!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av Azgaron fre dec 16 2016, 15:12

Trist med såna färgsläpp! 

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av glimturen lör dec 17 2016, 23:19

Usch så tråkigt med färgsläpp! pale

Bara att du ger dig på det igen! Gillas!
Räddningen ser helt klart bättre ut, Ibland syns det mer på bilder än med blotta ögat.
Heja dig! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic sön dec 18 2016, 00:06

Hehe, tack alla. Tyvärr är färgsläppen riktigt fula, som tur är ska det bara vara 8 dekaler på maskinen 😉. Jag kör utan stenciler som ni vet på den här maskinen och sparar till andra, det var en av orsakerna att jag byggde just den här individen... Väldigt få dekaler son inte överlappar för mycket med de andra individerna på dekalarket.

Har klarlackat och förberett 4 modeller för dekaler igår, letat reda på alla dekaler ikväll... Så bara att börja imorgon om jag får tid 😉.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic tis dec 20 2016, 23:26

Sådär... Dekaler påsatta på 4 modeller, produktivt. Kort uppdatering. Verkligen inte nöjd med dem här Spitfiren, den där primern sabbade verkligen mycket. 

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Fyn1gg

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av glimturen tis dec 20 2016, 23:45

Det ser fint ut med klibbisar på! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av cas ons dec 21 2016, 06:30

Tråkigt med primern alltså, men trots det så ser det inte helt pjåkigt ut!
Bryt ihop och kom igen med nästa. (eller strippa alltihop och gör om. Efter att den har fått vila ett tag naturligtvis)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av frznlogic ons dec 28 2016, 09:47

Tack Christer! Jag tog ett break ett tag och insåg att jag kör väl bara på med den här, den är trots allt bara en första modell till de andra. 

Jag har klarlackat en gång för några dagar sedan, provade lite grå Wash på en annan modell och insåg halvt om halvt att det är för kraftigt för den vita färgen. Provade lite på undersidan på aluminium och tyckte den blev för kraftig också, och dessutom ändrade färgen på aluminiumet runtom... Weird. Ändrade mig iaf och körde en oljepunktswash istället eller vad det heter på undersidan. Precis när jag började på ovansidan kom jag på att jag glömt det svarta fältet på ovansidan!! 

Snabbt målat och avmaskerat ser det ut så här. 

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 2j3sl0w

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 5djbzb

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 2rz4fph

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Xepwg4

Härnäst ska jag lägga lite blank lack på det svarta också, sen oljewash på ovansidan, lite små chipping i det svarta och vita, matt lack så är det dags för Slutmontering....

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?  - Sida 5 Empty Sv: Eduard spitfire Mk.VIII 1/48.... Gånger fyra?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet