IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

+3
Matt_Public
GeekJoan
TommyKillander
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av TommyKillander sön mar 13 2016, 00:04

Tjena,

Visst är det irriterande när man inte kan få med hela modellen (eller detaljen ens om man använder ett macro-objektiv) i focus oavsett hur man trixar med bländare och exponeringstider och belysning. Lösningen kan vara Focus Stacking där man kan kombinera att antal bilder med kort skärpedjup där focuspunkten flyttas mellan varje exponering, till en bild som har perfekt focus inom ett väldefinierat område.

Jag har gjort lite tester med ett program som heter Helicon Focus samt Helicon Remote.

Helicon Remote används för att på ett enkelt sätt ställa in och genomföra serietagningen med focus-körningarna och exponeringarna och Helicon Focus använda för att bearbeta "stacken" med de olika bilderna till en sammanslagen bild där allt som är i focus hamnar.

Här är ett exempel på en serie med 12 st. exponeringar av ett skyddslock där den första bilden har focus i lockets kant mot närgränsen och den sista i andra kanten.

Bild #1, focus i "framkant"
12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Img_012_zpsahw63pcn

Bild #6, Focus i mitten, men ej i kanterna
12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Img_006_zpsor7lejao

Bild #12, focus i "bakkanten"
12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Img_001_zps8yaxor1n

Processad bild där de 12 bilder har slagits samman:
12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet 2016-03-12%2023-28-07%20BRadius8Smoothing4_zpsctqmlpph

Coolt va ?

Kolla in:
http://www.heliconsoft.com/

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av GeekJoan sön mar 13 2016, 17:45

Eller så kan man vrida lite på den där ringen som det står bländare på...
12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet 2wfs7sz
GeekJoan
GeekJoan


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av Matt_Public sön mar 13 2016, 18:01

Jason Fox-avatar? Stilfullt! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av cas sön mar 13 2016, 19:47

Ack Foxtrot! En av de bästa seriestrippar på den här sidan Kalle&Hobbe. Och det är ett faktum, hugget i basalt!

Också, allt foto är nån form av svartkonst, det är jag synnerligen övertygad om!


_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av glimturen sön mar 13 2016, 21:57

Det fuskas något oerhört med foto nuförtiden. Very Happy Detta är ett grymt tips. Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av Janne.S mån mar 14 2016, 04:19

Flashigt tips, tommy Very Happy Alla fuskeri program är underhållande Very Happy
Oftast räcker det inte att bara vrida upp bländaren utan du behöver också längre exponeringstid för att få hela objektet i fokus (beroende på ljusförhållanden också)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av Tobiasr fre apr 01 2016, 12:11

Jag har en kompis som fotar mycket insekter (?!) han använder focus stacking hela tiden. 
Men jag har ganska hygglig tillgång till ljus när jag fotar min modeller + stativ till kameran så jag kan köra låga iso-tal bländare 16 och lång slutartid, så har faktiskt aldrig testat det själv.

Men har man inte så mycket ljus att tillgå är det ett grymt alternativ!
Tobiasr
Tobiasr


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av GeekJoan fre apr 01 2016, 22:30

Kör också stacking när möjlighet till bländare inte finns som tex vid mikroskop foton: Flickr
GeekJoan
GeekJoan


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av Tobiasr lör apr 02 2016, 22:57

GeekJoan skrev:Kör också stacking när möjlighet till bländare inte finns som tex vid mikroskop foton: Flickr

Wow! Coolt!
Tobiasr
Tobiasr


Till överst på sidan Gå ner

12 - Focus Stacking - fuska med skärpedjupet Empty Sv: Focus Stacking - fuska med skärpedjupet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet