IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Reklamhelvetesvidareläkningsfan

3 posters

Gå ner

Reklamhelvetesvidareläkningsfan Empty Reklamhelvetesvidareläkningsfan

Inlägg av Janne.S tor sep 01 2016, 23:10

Så...nu har jag återskapat problemet och lösningen var enkel.
På plattor, mobiler och PC:
Gå in på internetalternativ på er favvo webbläsare 

I android finns fliken "Integritet" i Internet Explorer, klicka

Klicka på "Ta bort personliga data"

Markera: "Webbhistorik", "Cache" och "Cookie- och platsdata"

Tryck på "Ta bort"

Något liknande är det väl på alla webbläsare men i huvuddrag: töm cachen, webbhistoriken och cookies så är nu fit for fight igen!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Reklamhelvetesvidareläkningsfan Empty Sv: Reklamhelvetesvidareläkningsfan

Inlägg av cas fre sep 02 2016, 04:52

Tack för det Janne!
Inte en dag för tidigt.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Reklamhelvetesvidareläkningsfan Empty Sv: Reklamhelvetesvidareläkningsfan

Inlägg av Janne.S fre sep 02 2016, 16:03

Vad jag har sett så är det fortfarande ett meck att logga in på forumet på telefonen eller plattan, åtminstone på android.
Vet inte hur det ser ut på äckel-mac sidan men PC har inte samma problem.

Det är ett äckelpäckel malware som installerats i plattan eller telefonen via en app och det kör ett javascript.
Vad jag hittat är att stänger man av javscript på din webbläsare så slutar sidan bråka och man kan logga in som vanligt. Noteras är att det är bara när man kör "Klassisk vy" på forumet, alltså desktop varianten, som man skickas vidare till en reklam sida.

If it’s a JavaScript redirect built into a template page that you’ve downloaded and applied to all of your browser pages, it’s a multistep process; her’s an example for the malware known as ad-type.google.com:

Detta hittade jag online:

"Disable JavaScript in all your browsers
Install anti-malware software, such as “Malwarebytes for Android”
Run the anti-malware software to remove the store JavaScript copy of the malware
Reenable JavaScript in all your browsers"

Men mitt malwarebytes har inte hittat något hittills....så jag fortsätter efterforskningarna efter ett botemedel.
Plåstret är att stänga av javascript så länge.



Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Reklamhelvetesvidareläkningsfan Empty Sv: Reklamhelvetesvidareläkningsfan

Inlägg av frznlogic fre sep 02 2016, 18:48

Jag funderar på om det är någon xss attack, känns mer troligt än att någon app skulle installera skiten för så många olika användare av forumet. Jag är ganska säker på att jag sett problemen redan när min platta var helt ny utan installerade appar (förutom de som kom med självklart).

Med xss så menar jag cross site scripting attack... "Vi" drar ju in en reklambanner från en annan site än er egen. Dom kan i sin tur ha lite If satser med olika webbläsare, ip addresser, land, osv. Om dom dessutom på något sätt får info om vem du loggar in som eller tidigare har loggat in som kan dom ju dölja det för admins osv.

Hm... Jaja, bara en tanke. Jag har haft problem med det länge så jag kör Firefox på Android för att köra adblock mot det 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Reklamhelvetesvidareläkningsfan Empty Sv: Reklamhelvetesvidareläkningsfan

Inlägg av Janne.S fre sep 02 2016, 20:02

Mmm...jag tror också det kan vara något med bannern, när den försvinner så försvinner problemet....alltså så fort man är inloggad och håller sig inloggad så syns inte reklam bannern och man skickas inte vidare till någonnannan sida.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Reklamhelvetesvidareläkningsfan Empty Sv: Reklamhelvetesvidareläkningsfan

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet