IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

+3
TommyKillander
cas
frznlogic
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av frznlogic mån nov 21 2016, 16:31

Hej alla! 

Tänkte att jag delar den här byggtråden, jag har smått börjat med dioramat för modellerna byggda i min andra tråd:

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t4147-eduard-fw-190d-jv44

Jag har en bild framför mig, som är baserad på den här bilden 

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  AINRING-bw

Med andra ord, lite små kullar, en stig, ett lager med stockar och en grusgrop, lite gräsmatta... Vår i södra  Tyskland. Ganska torrt. 

Jag har som sagt är börjat med stockarna. Tänker mig att det är något i stil med järnvägs slipers. Provade lite olika färger på Balsa bitar och hittade en metod som verkar ok. Har vädrat balsat med kniv, delvis skurit sprickor och skatt kanterna., därefter lagt ett första lager färg. Ska på med lite strimmor sen också... Sen får vi se.  

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  16l0l8w
Tre provbitar. 

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  2ugcvix
Färdigt med färg. 

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  2jbwqjs
Själva plattan. Inte så mycket har hänt här förutom lite lim. 

När stockarna är klara så kan jag skapa resten av strukturen med spackel. Kanske några bitar frigolit för kullarna.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av cas mån nov 21 2016, 17:11

Detta verkar lovande. jag gillar de gråa träbitarna. Ser riktigt fint åldrade ut!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av TommyKillander mån nov 21 2016, 19:39

Jä!

Detta blir kalas-snyggt!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av glimturen mån nov 21 2016, 21:42

Snygga träbitar. Detta verkar lovande!
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av Gigabyte mån nov 21 2016, 22:07

Härligt  ,,ser ut som du har fått rätt kläm på virket ,, skall bli kul att följa hur plattan växer fram !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av frznlogic tor nov 24 2016, 12:11

Tackar alles! Hehe, fan vad ni ställde till det med trät... Jag tänkte egentligen dra på lite mer brunt för att få till lite mer slipers känsla... Men lutar lite åt att dra på lite grå nyans istället efter era kommentarer 😉.

Lite jobbat på plattan... Jag har tagit lite xps skivor, lagt i lager och byggt två kullar och sen en liten ås. Därefter spacklat en första vända, kommer nog bli en till minst. Det blir inte exakt som på bilden tyvärr, jag får inte plats med allting i sådana fall, så det blir lite ihopklämt. Artistisk frihet var det va? 🙃😉

Svårt att se något på bilderna men här är iaf två bilder.

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Efkrnq

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  K9c8t5


Tillägg, hur hanterar ni andra problemet med att det är kul att börja på nya modeller? Jag insåg att jag har i runda svängar 15-16 modeller pågående just nu 😁

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av Stefan E tor nov 24 2016, 15:09


Tillägg, hur hanterar ni andra problemet med att det är kul att börja på nya modeller? Jag insåg att jag har i runda svängar 15-16 modeller pågående just nu 😁


Snygg start på basen!  cheers

Ett försök till svar på din fråga;

...Jag börjar på en modell till....   Embarassed Embarassed Embarassed  lol!

Just nu är jag väl uppe i runt 40-50 påbörjade modeller (vet inte exakt... Embarassed ), men det är inget problem (för mig), fast det kan bli lite splittrat ibland.

Jag vill ha variation och alltid ha något att göra.
Ibland kommer man till en punkt där det inte är så mycket man kan bygga på av dom som man har på gång, då börjar man på en till...

eller så flödar inspirationen till, då börjar man på en till...
eller så ser man något läckert bygge på ett forum, då börjar man på en till...
eller så köper man en ny modell och tittar i lådan, då börjar man på en till....
eller så händer det bara, då börjar man på en till...

Vaddå problem?????  Laughing

Jag har köpt varenda en av mina modeller med intentionen att bygga den, att den skall bli färdig är inte så viktigt för mig...
Börja på så många du vill, de BLIR färdiga tids nog.

Det gäller bara att vara noga och hålla alla delar i rätt ask, ibland "försvinner" delar ner i en främmande ask och då kan ett bygge bli liggande läääänge....

Delarna brukar komma fram så småningom, hittills har de gjort det.  Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av frznlogic tor nov 24 2016, 15:48

Haha, Stefan, tack för det svaret. Jag borde kanske ändra problem beskrivning, jag får ju inte plats med nya modeller som det är nu, jag måste bli färdig med lite grejer innan jag kan få in fler modeller i skrubbarna ☺️

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av Azgaron tor nov 24 2016, 16:22

Snygg start på basen som sagt! Smile

Hehe, är också inne på Stefans linje när det gäller påbörjade modeller, men har inte koll på hur många.
Men säkert minst uppåt 50, fast att jag ibland får för mig att bättra statistiken! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av Stefan E tor nov 24 2016, 18:29

Azgaron skrev:Snygg start på basen som sagt! Smile

Hehe, är också inne på Stefans linje när det gäller påbörjade modeller, men har inte koll på hur många.
Men säkert minst uppåt 50, fast att jag ibland får för mig att bättra statistiken! Smile

Håkan

Skönt att man inte är ensam!   lol!

Stefan  Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  590649625
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av TommyKillander tor nov 24 2016, 20:31

Jag köper modellerna för att jag nån gång kommer att bygga dom, precis som de flesta antar jag.

Ibland kliar det ordentligt i fingrarna, men jag vet att jag inte är så bra på att hålla flera byggen igång samtidigt. Just nu har jag tre byggen påbörjade, men jag jobbar bara med en i taget.

Dock har jag skaffat ett gäng 14 liters förvaringsboxar på Rusta som jag förvarar alla delar i så dom inte skramlar runt eller blir dammiga. På det viset kan man låndtidsförvara sina modeller i div. olika byggstadier (originalkartongerna kan ju vara för små bland) och det finns gott om plats för AM-delar, färdigblandad färg, diobaser m.m.

...men det är klart jag har inte plats med 50 sådana Laughing

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av glimturen tor nov 24 2016, 23:55

Det artar sig fint med "plattan".  Very Happy

Själv har jag som princip att inte jobba med mer än tre modeller samtidigt (än så länge).
Detta för att hålla min självdisciplin i schack (utan att bli matt) och att bli klar med något alls....
Jag gillar att bli klar med modellerna.
Nu råkar det vara så att innan jag kom fram till 3 pågående så ligger det några påbörjade.  Embarassed
Men det är bara ett dio med några modeller där det mesta utom plattan är klart, samt en liten 1/72 vagn.

Kanske detta ämne bör hamna i en egen tråd? Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av cas fre nov 25 2016, 06:09

Runt 15 byggen i olika stadier av pågång har man ju....men plötsligt händer det att man får ett ryck och kanske gör klart en =)
Så länge de går ner i originalådorna så är det inga problem, för då kan det ju förvaras i stashen Cool

Men för att återvända till ämnet, så måste jag säga att jag gillar klafset i basplattan!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready  Empty Sv: Jv44 Bad Aibling Fw-190 at the ready

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet