IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

+11
Gigabyte
frznlogic
Caverö
Stefan E
glimturen
Azgaron
cas
Marlin
TommyKillander
Matt_Public
Korpral Skägg
15 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg lör dec 24 2016, 12:28

Ja, nån undrar kanske vad det blev av mitt Galtbygge. Inte särskilt mycket har hänt på den fronten sen i maj. Bygglusten brukar försvinna i takt med att vädret blir bättre ute. Men i September började lusten att sitta inne och pilla göra sig påmind igen, kunde dock inte få tålamod till att sätta mig och scratcha, så bestämde mig för att snabbt och smidigt sätta ihop något i princip direkt ur lådan.... Snabbt var tanken, jo visst....

Academys 9040B:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Image
Detta tillsammans med voyagers photoets och en Gubbe från Djitis ( som kanske kommer att användas), mer om denna herre senare.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Image

Förebilden då, som jag inte kommer att följa slaviskt, efter en del letade upptäckte jag att det var min vagn från P18 som visas på wikipedia sida.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! 1280px-Swedish_CV9040

Och eftersom att det är jul jag brukar sikta på att ha allt klart till så varför inte en rejäl ispinne till vagn:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! CEx9T42

Go jul!


Senast ändrad av Korpral Skägg den tis dec 28 2021, 23:05, ändrad totalt 14 gånger

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Matt_Public lör dec 24 2016, 12:31

Äktsvensk skrammelvagn är liksom allra bäst! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av TommyKillander lör dec 24 2016, 12:55

Åhhh.... drunken

Jag bänkar mig bums! CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! 2497531929

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Marlin lör dec 24 2016, 19:46

Detta kommer definitivt följa.
CV90 är ett av de coolaste fordon jag kännr till.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av cas lör dec 24 2016, 22:24

Spännande, extra så då de två första bilderna inte syns...
Men det gör nog inget i det långa loppet

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg lör dec 24 2016, 22:39

Ajjemen, Den träd-dobbrande grovkalibriga knallpåken är mycket trevlig.

Nu leker vi att det gått några dagar, Tornet börjar ta form.
Först en mekanism som jag fick förklarat för mig vad den fyllde för funktion. Öronen lyssnade, hjärnan funderade på något annat spännande. Jag har därmed ingen aning. Oles Vibrationschdämpere? Nere till höger kan man notera en styck etspipa lagom oskarp, med en plutt greenstuff som väderskydd.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Image
Vidare knåpades en styck tornsäck (senare blev det två) ihop av greenstuff. Aldrig använt tidigare, laborerade två till tre gånger ytterst frustrerad över att det aldrig blev hårt tills jag fattade att det inte är meningen att det ska bli det.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Image
Oooch en översiktsbild, den vackra tornsäcken till vänster i bild hamnade senare i runda arkivet och blev ersatt av en ny.
Man kan även undra varför luckorna som skymtar bak på tornet är av mässingsplåt. Jo det ska jag berätta!
Häller man ut en halv flaska polycement över dessa så finns det inte så mycket kvar efteråt - Olycka 1 var det....
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2846
I övrigt kan jag nämna att durkplåten runt vagnchefsluckan är för hög och lämnar ett glapp mellan lucka och torn, voyager tycker att det ska vara så, verkligheten tycker att det är fel. Jag löste detta med lite PC. Har dock ingen bild på detta.

Nu ska jag käka sill (läs strömming då jag sitter en bit ut i östersjön nu)!


Senast ändrad av Korpral Skägg den sön dec 25 2016, 19:36, ändrad totalt 1 gång

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg lör dec 24 2016, 22:41

cas skrev:Spännande, extra så då de två första bilderna inte syns...
Men det gör nog inget i det långa loppet

Hum syns dom inte? Google har tagit bort picasa sen jag la upp något senast så laborerar lite. Syns bilderna i det nyaste inlägget?

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Azgaron lör dec 24 2016, 23:11

Ser fint ut! Snyggt knåpat med green stuffet! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg sön dec 25 2016, 15:49

Med Tornet i princip klart så var det dags att ta sig an aktern.

Först ut, insidan dörren, då den kanske ska vara öppen kan vi ju inte ha det såhär:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2830
Så fram med lite ets från Hobbyboss 9040 istället:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2835
Och så har jag givetvis ingen bild på det färdiga resultatet, kommer om en vecka. Detta är dock grejen med de två olika kitten, hobbyboss har pryttlar som är sju resor finare än academy och vice versa. Såsom luftintaget på motorhuven, diverse fästen, skylthållare osv. Efter att ha pulat ihop några stycken av varje har jag dock fått ihop en fin samling reservdelar.

Vidare fick yxan ett lite trevligare fäste från voyagersatsen:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2838

Och när allt är på plats, förutom snöstället (man får ett med i voyagersatsen, men jag hade antagligen fått ett nervöst sammanbrott om jag skulle försökt att ge mig på det) har vi landat här:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2836
Gångjärnen är lite knepiga att få ihop, men inte så omständiga som man kan tro. Det braiga för min del är att de funkar och jag kan välja att ha dörren öppen eller stängd även när allt är målat.

Tjoflöjt!


Senast ändrad av Korpral Skägg den sön dec 25 2016, 19:39, ändrad totalt 1 gång

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg sön dec 25 2016, 16:01

Korpral Skägg skrev:
cas skrev:Spännande, extra så då de två första bilderna inte syns...
Men det gör nog inget i det långa loppet

Hum syns dom inte? Google har tagit bort picasa sen jag la upp något senast så laborerar lite. Syns bilderna i det nyaste inlägget?
Ah, nu fattade jag. De syntes på datorn, men inte på min mobil. Borde vara fixat.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av TommyKillander sön dec 25 2016, 18:15

Hmmm, jag har fortfarande trubbel att se bilderna... scratch

Sad 
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg sön dec 25 2016, 18:55

Ja, första bilden verkar krångla för mig med igen. Har bytt från att ladda upp bilderna via Göggle till postimage.org, såg att några andra använde den sidan här.
Nu hoppas jag att allt ska vara funkis.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av glimturen sön dec 25 2016, 20:58

Åh, vilket spännade bygge! Skall följas då jag själv tänkt bygga denna (någon gång Embarassed )
Ser fint ut och bra att du vågar dig på lite nytt. Fickorna blev riktigt fina. Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av cas sön dec 25 2016, 21:04

Nu syntes bilder och då var det bara att konstatera att det var ju en hel massa drös med metall där!
Snitsigt deluxe och allt sånt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg mån dec 26 2016, 09:48

cas skrev:Nu syntes bilder och då var det bara att konstatera att det var ju en hel massa drös med metall där!
Snitsigt deluxe och allt sånt!
Tacktack, tog ju lite tid men tillsist fick jag bukt med de dära bilduppläggandet

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg mån dec 26 2016, 09:50

glimturen skrev:Åh, vilket spännade bygge! Skall följas då jag själv tänkt bygga denna (någon gång Embarassed )
Ser fint ut och bra att du vågar dig på lite nytt. Fickorna blev riktigt fina. Very Happy

Ja, tog nog två försök innan jag luskade ut hur jag skulle få till dem på något vettigt sätt, har tidigare klabbat på lite spackel på de säckarna man får till satsen. Funkar det med men ville testa greenstuff denna gång.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg mån dec 26 2016, 10:13

Jahopp, då bildproblemet tycks vara avhjälpt så är det dags att vända blicken mot luckorna.
Man får finfina lås med voyagersatsen, dock är de som redan sitter där rätt krispiga från början. Men har jag nu köpt till ets så får jag väll enna använda den.

Så: Började med att skrapa o slipa bort originallåsen.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2815
Kom halvvägs med dessa två luckor innan jag insåg att det inte är värt besväret. En massa pill för att inte skada halkskyddet.

Istället blev det att tillverka nya luckor. Halksyddet tänkte jag lösa på samma sätt som på min 122:A, nämligen 3M:s spraylim för papper... och numera bakpulver. Resultatet blir ungefär såhär:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2250
Luckorna har en okomplicerad form så efter lite karvande i PC och bakbestyr så:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2814
Och efter montering och en massa timmars ets-mecklande så var luckorna på plats med sina nya lås
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2820

En styck varning ang bakpulver som halkskydd dock är att råka lägga en wash över detta resulterar in en festlig effekt. De som testade att blanda bikarbonat och bakpulver med vatten i de där gula behållarna förkinderägg när de var små förstår nog vad jag menar. Det bubblar loss så in i hel**te. Att måla över bakpulver har jag inte haft problem med, kör humbrols akryl som grund. Ej heller märkt av någon missfärgning. Det enda som ställt till det är rejält med förtunning.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av TommyKillander mån dec 26 2016, 10:31

Wow!

Nu när jag ser bilder så uppenbarar sig ett helt fantastiskt bygge ! CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! 2699807934

Det där trixet med bakpulver måste jag testa, det ser ju kalas ut.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Stefan E mån dec 26 2016, 10:46

Spännande bygge o fina framsteg så här långt!  cheers

Till och med en flygbyggare som jag har tänkt att bygga denna någon gång, så jag kommer att följa dina framsteg o sno åt mig så många tips jag kan!   drunken

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Caverö mån dec 26 2016, 17:19

Ser kalas bra och proffsigt ut cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Azgaron mån dec 26 2016, 20:00

Snyggt knåpat med ets och bakpulver! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av cas mån dec 26 2016, 21:08

Oj, bra knep där med halkskyddet alltså!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av glimturen mån dec 26 2016, 23:43

Ruskigt snyggt med halkskydd och mycket fin ets. Very Happy Very Happy
Själv kör jag vitlimsprej (med vatten och diskmedel (diskmedel för att ta bort ytspänningen) samt fin akvariesand köpt í zoo-affären. För 20 kronor fick jag ett hekto. Känns som det räcker till många vagnar....Jag slipper då problemet med reaktioner.
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg tis dec 27 2016, 22:16

God afton!
Jag tackar för kommentarerna.
Snor åt mig ditt tips Glimturen, ska testas inför nästa projekt.
Hade egentligen tänkt lägga upp några bilder idag. Men med en 10månaders som lyckats få en länk från en nyckelring eller liknande runt en tand som tog 4 timmar att få loss och en sambo som fått en allergisk reaktion från vem vet vad känner jag mig färdig med dagen och går nog o lägger mig istället.

Gonatt

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Korpral Skägg ons dec 28 2016, 15:47

Då börjar vagnen ta form.
Först ut är lite mer bakdel, det var i vanlig ordning lättast att slipa bort hela rasket på den gamla luckan, en bit mässingsplåt på, och sen massa ets. De dära låsen var tillskillnad från gångjärnen till bakdörren ett litet helsike. Själva låset består av två delar som ska låsas med en liten sprint som sitter fast i den ena biten, måste nog ses för att man ska förstå. Försökte länge och väl att göra detta, men tillsist skar jag helt enkelt bort denna bit och limmade ihop det hela istället.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2829

Härnäst kom kjolarna, man får med fina etsade historier med infästningar/gångjärn som jag efter en del pill och fräsande beslutade mig för att lämna därhän. Plast duger fint där. Använde dock de främre gångjärnen för att lätta samvetet något.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2842

Strålkastare framåt, mycket fina detaljer i själva reflektorn.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2844

Ville visa hur dessa ser ut målade och klara, och för detta krävs en bild från framtiden:
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! MG_0231
Man får en plastlins till dessa i kittet, men jag brukar oftast bara måla reflektorn silver och sedan lägga på migs crystal clear i några lager (det tenderar att sjunka ihop när det torkar). Tillsammans med de fina detaljerna i plasten blir resultatet trevligt.

Slutligen snodde jag åt mig en ammolåda från mitt galtbygge efter att jag upptäckt att det är fel modell på dessa ändå. Vad den ska användas till återkommer jag till senare.
CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! IMG_2974
 
Hare!

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

CV9040 B - Vargtass -Färdig!!! Empty Sv: CV9040 B - Vargtass -Färdig!!!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet