IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Dekaler...

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Dekaler... Empty Dekaler...

Inlägg av Andre B mån apr 10 2017, 10:20

Mmm...

Rörande dekaler så undrar jag idag lite hur svårt det egentligen kan vara? Är dagens dekalproblem något som dykt upp de senaste tio, femton åren? För jag kan inte minnas att förekommande problem fanns förr. När jag som knappt tonåring i slutet på sjuttiotalet byggde en Matchbox Hurrycane eller Airfix spitfire så kunde jag närmast måla båda samma dag i matta färger och sätta dit dekalerna på kvällen och de släppte aldrig. Byggde Heller's Scania med trailer när de kom. Dekalerna som jag satte på trailern ville jag ta bort då jag efter några år renoverade trailer. De satt som berget! Fanns inte en chans att de släppte med hjälp av varmvatten eller andra medel utan jag fick helt enkelt slipa bort dem...

Vad är det som gjort att man idag har har så fruktansvärt stora problem med vissa dekaler? Allt från att få dem att fästa (Italeri och Academy) till att det fångas in små luftbubblor under filmen som gör att dekalerna ser frostiga ut ("silvering"). Har byggt Airfix modeller sedan mitten på sjuttiotalet. Satte ihop en spitfire för några veckor sedan  och tänkte inte så mycket på dekalerna eftersom jag sällan (aldrig) haft några problem med dekaler från Airfix, Men det visade sig att de här dekalerna var "blanka" till skillnad från de mer sidenmatta som man fått förr. Och de fick inte alls samma fäste på det sidenmatta underlaget som jag aldrig haft dekalproblem med förr på.

Undrar här om modellbyggares ändrade byggtekniker har lagt grund för de blanka dekalerna? Att man numera blanklackar modellerna, applicerar dekalelrna och sedan mattlackar. Faktum är att jag började använda mig av varmvatten samt Micro-set och Micro-sol först för några år sedan. Och jag erkänner att de facktiskt gör nytta på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Hade ju använt Humbrol's  "Decal-Fix" utan att märka någon som helst skillnad tidigare vilket gjorde att den flaskan försvann i någon låda någonstans.

Och jo, jag har en penselmålad (vilket knappt märks vilket säger något om färkvalitén på den tiden) Heller Hurricane byggd någon gång -82, målad med matta Humbrol färger och på den sitter Heller's egna dekaler utan att jag använt mig av någon dekalvätska. Modellen har överlevt flyttar, tvättats med diskmedel när den blivit dammig med mera. Dekalerna sitter fortfarande kvar fast jag förmodligen bara använde vanligt (kallt) kranvatten och ingen dekalvätska...

Så vad ligger bakom alla dekalproblem vi har idag? Är det tillverkarnas jakt på billiga tryckare som medfört att dagens problem uppstår... ...eller är det andra, nya tryckfärger, bindemedel med mera som gör att dekaler har så stora kvalitétsskillnader idag även när det berör dekaler från en tillverkare?

Man undrar...

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet