IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

+11
Tobias
glimturen
Marlin
Gigabyte
cas
Henkepenke
linusorn
TommyKillander
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
15 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E lör okt 14 2017, 23:06

Hejsan!
 
 
När vi besökte Prag 2012 åkte vi ut till Flygmuseet i Kbley (uttalas Ke-bely), ett givet mål för flygintresserade turister.
 
Flygmuseet var stort och hade massor av intressanta flygplan, många som jag aldrig sett i verkligheten, några jag aldrig hört talas om och en del som jag inte ens visste att de existerade.
 
Vi tillbringade nästan en hel dag här och det var väl spenderad tid, jag rekommenderar varmt ett besök om ni någon gång kommer till Prag!
Ja, Prag är i sig en underbart vacker stad som är väl värd att besöka och har blivit vårt favoritresmål.
 
Det flygplan som gjorde mest intryck på mig var Sukhoi Su-17 ”Fitter”, ett riktigt gjutjärn till flygplan, stort, grovt, inte speciellt vackert men mycket brutalt och mäktigt.
Helt klart i samma klass som Phantom II, E.E. Lightning, F-14 Tomcat eller JA/AJ-37 Viggen!
 
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37697743731_68fde2f08f
 
 
 
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37697742991_bbec62b53a

 
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37697741841_65b43924d2

 

 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37697737421_4325ba2c41
 
 
Naturligtvis ville jag bygga en modell av den här underbara maskinen…


Men den enda byggsats jag kunde hitta var en gammal rackare från -70talet från OEZ/KOPRO, senare återutgiven även från Eduard.
Ingen dålig modell egentligen, som en gammal Monogram ungefär fast lite grövre.
 
Jag har flera av de gamla modellerna, men aldrig fått riktig lust att bygga dem, de ser helt enkelt inte så kul ut i lådan.
 
Men nu släppte Kitty Hawk en Su-17 i år (2017) och DEN ser riktigt fin ut i lådan och väckte min bygglust omedelbart!
 
Detta är nog en av de mest kritiserade och av resecenter söndertrasade modeller jag varit med om.
 
Byggordningen är inte helt logisk (som vanligt när det gäller KH), men byggsatsen ser mycket fin ut i lådan.
 
En recensent trasade sönder modellen helt och förklarade att den var helt obyggbar, en annan visade att det går visst att bygga en mycket bra modell av den om man bara kan tänka lite själv och har en del byggvana.
 
Naturligtvis blev jag nyfiken och bestämde mig för att skaffa en modell själv, och här är den;
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37515778271_6ed20ef9a8

 
 
En stor anledning till kritiken var att KH förenklat luftintaget rejält, så jag skaffade en ny Mach-kon från HAD, lite etsade instrumentpaneler från Yahu och naturligtvis pitotrör från Master.
En bonus var att Master skickar med ett par kanonpipor också!


Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37484539852_6a23763f44

 
Kan knappt bärga mig för att starta den här…
 
 
Kommer mera snart!
 
Stefan


Senast ändrad av Stefan E den lör mar 10 2018, 09:07, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Matt_Public lör okt 14 2017, 23:11

Stefan E skrev:[...] En recensent trasade sönder modellen och förklarade den helt obyggbar [...]
Vem då, och var?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E lör okt 14 2017, 23:21

Matt_Public skrev:
Stefan E skrev:[...] En recensent trasade sönder modellen och förklarade den helt obyggbar [...]
Vem då, och var?

Du var snabb!  Laughing

En kille som har en Youtube kanal som heter DOOG´s Models.

Vet inte vad det är för snubbe, men hans recensioner är rätt underhållande.

https://doogsmodels.com/2017/02/23/review-148-kittyhawk-su-17m3m4-fitter/

Sånt här får mig bara att bli obstinat, men han har ju inte helt fel heller!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Azgaron lör okt 14 2017, 23:52

Kul val av plan! Ska bli intressant att följa detta bygge! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av TommyKillander sön okt 15 2017, 01:10

Haha...
Doug gillar att ta ut svängarna lite... hans video om blackbasing har blivit en klassiker redan.

Kul att se denna ta form!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av linusorn sön okt 15 2017, 03:42

Var beställde du resinen och etsen, Hannants?

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Henkepenke sön okt 15 2017, 07:29

Hehe, tror att Matt's recension är en av de mest fel citerade i historien också,då han aldrig sagt att den är obyggbar (kollar man hans videos ser man honom bygga den) utan att den kort sagt inte är värd pengarna pga alla dåliga/krångliga lösningar. 

Ska dock bli väldigt spännande att se vad du kan göra med den Stefan då det ser ut som du skaffat de AM-tillbehör Doog's rekommenderar för den Smile Så detta ska definitivt följas med stort intresse!

//Henke

Henkepenke


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Matt_Public sön okt 15 2017, 08:31

Stefan E skrev:
Matt_Public skrev:
Stefan E skrev:[...] En recensent trasade sönder modellen och förklarade den helt obyggbar [...]
Vem då, och var?

Du var snabb!  Laughing

En kille med en Youtube-kanal som heter DOOG's Models.
Henke har helt rätt. Något om obyggbar hittade jag inte; dessutom har ju DOOG rentav byggt den.  pirat

Nedanstående citat från hemsidan förefaller däremot sammanfatta hans åsikt:

"Even if the kit’s problems can be fixed with files, sanders, scrap styrene and a f**kton of putty, they shouldn’t have to be. This isn’t a case of a difficult design where they tried their best and it was just beyond them. This is a case of straight-up laziness. At that’s if I’m being charitable, because the other explanations for this shoddiness would be incompetence or outright disdain for their customer base. Almost every single one of the kit’s voluminous list of problems and annoyances could have been addressed with another few weeks of QA."

Inga vackra ord direkt, men baserade på erfarenhet. En kritisk recension utifrån ett bidragsfinansierat projekt som hans skänker sannolikt större trovärdighet än en överslätande sådan där modellen var en gåva från tillverkaren. Men frågan är huruvida bidragsgivarna därmed förväntar sig ett extra snarstucket angreppssätt (då detta tycks vara DOOGs signum). Dock har ännu ingen rest någon staty över en kritiker, oavsett tillvägagångssätt, och alla affekterade åsikter bör tas med ett kn*llton salt.

Beträffande Kitty Hawk får jag hursomhelst intrycket av Trumpeters problem, fast tvärtom: Det ser ut som det ska, men ibland passar inte bitarna ihop särskilt bra. Oaktat vilket formligen älskar jag Fittern! Den känns lite som en Super Sabre med svepbara vingar.

Det ska bli intressant att få följa ditt bygge! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av cas sön okt 15 2017, 09:01

Ryskt gjutjärn av bästa sort! Det här skall blir mycket intressant att följa. Kitty-hawk verkar ju ha en hel del otur när dom tänker...
Hur är domen mellan denna och Hobbyboss förresten?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E sön okt 15 2017, 09:03

Tack alla!

Nej, han säger inte rent ut att den är obyggbar, bara att man inte skall köpa den för att lära KH att göra bättre modeller.

Till stora delar håller jag faktiskt med DOOG, mycket av "felen" beror på dålig research, slapp hållning till verktygsmakeriet, modellen är konstruerad först o främst för att tillverkaren skall kunna göra varianter utan större kostnad, ett dåligt hantverk helt enkelt.
Det är så synd, för ibland glimrar dom till ordentligt, de skulle kunna vara superbra om de bara ansträngde sig lite mera.

Problemet med KH är att detta gäller i stort sett genomgående på deras modeller, så deras dåliga rykte är inte helt oförtjänt.

Hur mycket skulle det kosta KH att göra rätt från början i stället för att som nu få så dålig reklam?


Hobbyboss har också nyligen gett ut en Fitter och den lär vara bra mycket bättre att bygga, men den lär ha en hel del formfel runt cockpiten som är svåra (för att inte säga omöjliga) att rätta till.
Den här modellen är inte heller utan formfel, men här ligger felet på undersidan och det döljs till stora delar av vapen o pyloner.

Jag är van att bygga shortruns, jag är fullt medveten om bristerna och detta är en hett efterlängtad modell (av mig), så jag tar tjuren vid hornen.

Vad jag har hört ligger en Fitter på AMK`s "att göra lista", DET skulle vara något!

Tills dess får jag se vad jag kan göra av den här....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E sön okt 15 2017, 09:11

cas skrev:Ryskt gjutjärn av bästa sort! Det här skall blir mycket intressant att följa. Kitty-hawk verkar ju ha en hel del otur när dom tänker...
Hur är domen mellan denna och Hobbyboss förresten?

Kolla mitt inlägg ovan!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Gigabyte sön okt 15 2017, 14:04

Lycka till med bygget Stefan  sunny


  + En hel del info som jag tacksamt suger i mig ,, Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Marlin sön okt 15 2017, 20:26

Wow, en Fitter. cheers
Detta kommer följas noga.
Lycka till med bygget.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av glimturen sön okt 15 2017, 23:42

Spännande val av modell.
Det skall bli intressant att se vad du gör av denna! sunny
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E mån okt 16 2017, 14:58

Tack skall ni ha!

Ja, det här skall bli spännande....  bounce


...och bygget har redan börjat!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Tobias mån okt 16 2017, 17:54

Ah, lite Jakt-Viggen-mat! Very Happy

Hmm, Kitty Hawk behöver en fet fot i bakänden verkar det som. Trist att de gör så men han Doog-har ju en helt ok YT-kanal, inte sett den innan så tack för det!

Coolt bygge Stefan, hoppas du inte får för mycket problem då. Vad blir det för last - jag kan inget om vad de hänger på sina attackplan? :/

Måste besöka Prag... Inte riktigt gillat lager/pilsner innan men måste säga att jag gör ett undantag för tjeckisk pilsner! Det är faktiskt RIKTIGT gott..! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E mån okt 16 2017, 21:10

Last?????

Jag vet inte VAD jag vill bygga ännu (vilket av de sju dekal-alternativen), än mindre vad jag skall lasta den med!  Laughing

Men EN sak är helt säker, den kommer att bli fullmatad med smällare o raketer!  drunken

Prag är en underbar stad, god mat, suveränt öl (en stor stark kostar en tia ungefär), det finns massor att se o göra.
Ett favoritnöje för oss är att köpa en tredagars kollektivbiljett, 70:- för alla bussar, tunnelbanan och spårvagnarna i hela stan.
Bäst är spårvagnarna, ett utmärkt sätt att få se hela stan, sedan finns ju modellaffärerna, stora varuhus, utbudet är enormt!

Det är ju trots allt en storstad, lite större än Stockholm.
Tjeckien är ju Pilsnerns hemland och här finns både ljust och mörkt öl, Krusovice och Staropramen är mina favoriter.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E tis okt 17 2017, 19:30

Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E tis okt 24 2017, 20:32

Dags att dra igång bygget!
 
Men först några ”nyttiga tillbehör”;
 
Ett pitotrör från master är ett måste för dessa ryska maskiner, dessutom ingick även ett par kanonpipor som bonus!
 
Ets till cockpiten, detta kan jag omöjligt måla lika snyggt själv!
 
Mycket av kritiken som denna byggsats fått handlar om mach-konen.
Jag förstår och håller absolut med om detta, den är för bedrövlig. Så Fruktansvärt taffligt gjord och inte ens i närheten av förebilden!
HAD´s resindel råder bot på detta med bravur!
 
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37414846380_c13a5fbd69
 
 
Kroppen är som sagt gjuten i sex olika delar, TOLV(!) om man räknar in fenan (2 delar) och ryggåsen (4 delar).
 
Snacka om att bryta ner en modell i molekyler!
 
Jag klippte loss de sex huvudbitarna och putsade till dem;
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 23819878748_7046e61c12
 
 
Jag tejpade ihop alla sektionerna;
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37414846930_8a6b281be2
 
 
Slutligen tejpade jag ihop alla sektionerna med varandra, bara för att få en uppfattning om hur delarna spelade ihop;
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 23819878478_ea88f50f04
 
 
Det passade faktiskt bättre än förväntat men det finns bara en väldigt smal läpp mellan nos och mellandel. 
Från mellandelen till stjärtdelen finns INGENTING alls, NADA att limma mot, bara en ren "butt-joint", som man brukar se på short-runs!
 
Förmodligen menar KH att motorn skall hålla ihop det hela, vilket jag inte tror ett ögonblick på!
 
 
Fram med de kära gamla kontokorten som jag klippte till lite tabbar ur;
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37414846790_70975e664c
 
 
Mittsektionen fick tabbar i båda ändar;
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 23819877038_fefbbdc1ee
 
 
Nu kunde jag limma ihop sektionerna så jag fick ”normala” kroppshalvor;
 
 
Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 37690586086_1e280b6e77
 
 
Med hjälp av tabbarna passade sektionerna mycket bra ihop och som ni ser så har jag limmat dit baljorna för luftbromsarna också!
 
 
Kommer mera snart!
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Marlin tis okt 24 2017, 20:47

Schysst fläskkorv Stefan. Very Happy
Su-17/22 är en riktig best, och jag gillar den skarpt.
Får nog ta och bygga en till inom en snar framtid.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Stefan E tis okt 24 2017, 20:53

Hejsan Bosse!

Visst är det en härlig maskin och nu ser man hur stor den blir!  Shocked

Ryskt gjutjärn!  drunken

En fråga; jag har en stol, KM-2, till en Su-25 Frogfoot liggandes, kan jag använda den i Su-17?

Det borde vara samma generation av flygplan och det är ju samma tillverkare.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Marlin tis okt 24 2017, 21:12

Nja, KS-4 eller senare K-36D tror jag det ska vara. KM-2 passar däremot rätt bra i generationen före i.e Su-7

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av glimturen ons okt 25 2017, 00:14

Jojo! Den blir maffig Stefan!
Kontokort kan brukas till mer än modellköp! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av cas ons okt 25 2017, 05:04

En enkel och bra kontokortsfix!
Hoppas det inte blir några besvärliga skarvar runtom.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48 Empty Sv: Sukhoi Su-17M4 Fitter K, Kitty Hawk 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet