IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar Empty Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar

Inlägg av hailwood tor okt 19 2017, 09:04

Hej
Köpte en laddning Tamiya färger, och i de flesta hade pigmentet sjunkit till botten. Prövade att blanda med sticka, men det tog en stund och mycket färg blev kvar på stickan.
Gjorde sedan ett försök med min Dremel - lång M2 skruv med en ca 12mm bricka under skallen, låst brickan med en mutter. Fäst i chucken, ner i burken och kör en stund på lägsta hastighet (håll Dremeln rakt!!). Drag upp och varva upp Dremeln strax ovanför färgytan= all färg kastas av. Kör arrangemanget i tvättsprit/spolarvätska som rengöring.
Verkar funka utmärkt - kan bli lite luftbubblor i färgen, men de försvinner. Någon som avråder?

Tvättning av penslar - airbrush thinner är lite odrygt om man målar mycket smått i olika färger. Använder outspädd spolarvätska till både penslar och spruta för att som sista steg tvätta med lite thinner när alla färgrester är borta. Luktar bättre och kostar mindre. Synpunkter på detta?

Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar Empty Sv: Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar

Inlägg av TommyKillander tor okt 19 2017, 19:19

Själv har jag köpt kulor i rostfritt stål som jag lägger i färg burkarna för att det skall blanda lite bättre då man skakar om.
Det finns ju speciella färgmixers; små elvispar eller en mojäng där man sätter fast burken och som skakar den. Men jag tycker det verkar meckigt, det blir ett moment mer när man skall måla. Att skaka burken i 5 sek innan man målar funkar bra för mig.

Spolarvätska är ju i princip bara vatten och alkohol, vilket är samma lösningsmedel som man har i Tamiyafärgerna, så det funkar säkert ypperligt.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar Empty Sv: Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar

Inlägg av hailwood tor okt 19 2017, 19:42

Tack för tipset om kulorna. Skall se om jag hittar något sådant
Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar Empty Sv: Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar

Inlägg av linusorn tor okt 19 2017, 19:51

Köp en flaska isopropanol hos Kjell o co i stället. 1 l kostar inte så mycket och räcker längeeeeeee. Den funkar garanterat också. Spolarvätska innehåller färgämnen, kräkmedel och andra godsaker som du inte vet vad den gör med grejerna i färgen.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar Empty Sv: Tamiya färg omrörning samt tvättning av penslar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet