IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar Empty Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

Inlägg av Gäst ons dec 27 2017, 17:59

En fråga till församlingen  Very Happy


När man lägger på klibbisar så brukar jag göra följande.


1. dopppar klibbisen efter jag har klippt så nära dekalen som möjligt för att få bort så mycket onödigt som möjligt
2. lägger den åt sidan (få bort överflödigt vatten)
3. kletar ut decalfix
4. lägger på klibbisen
5. läst nånstans att man skall kleta på decalfix efteråt av någon anledning (gissar att den skall få klibbisen att följa linjer m.m.)
6. lackar klibbisen efter nåt dygn eller så



Men då till det tråkiga i kråksången, efter jag har gjort hela proceduren så ser man likt förbaskat den genomskinliga delen av klibbisen och ibland ser det ut som om att den har släppt fastän den inte har gjort det.


Vad är det då jag gör för fel ?


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar Empty Sv: Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

Inlägg av rsm.gbg ons dec 27 2017, 18:18

Har du en blank yta?
Jag kör en omgång klarlack GLOSS och sen på med dekalerna. (acrylic lack funkar bra)
När det torkat och ser bra ut så kör jag på med en ny omgång lack med den tonen jag vill ha som slutmål. matt/satin/gloss.
En matt yta blir skrovlig och gör att luft under dekalen inte riktigt kan komma ut, den blir fast under och så blir det lite grått.
En blank yta gör en mycket slätare yta och luft blir inte instängt lika lätt.
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar Empty Sv: Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

Inlägg av Stefan E ons dec 27 2017, 18:19

Problemet du råkat ut för kallas för silvring, det är luft som fångats under dekalen och reflekterar o bryter ljuset under dekalen.
För att undvika det här fenomenet bör du ha en så blank och jämn yta som möjligt att sätta dekalerna på, så ett lager klarlack eller polering av ytan innan dekalerna är aldrig fel.

Ibland kan decalfix vara lite för klent, försök med Micro-set och -sol istället, ibland kan det hjälpa med enbart riktigt hett vatten som duttas på med en tops.

Den blå -set ("sätta dit") vätskan fungerar som ett glidmedel, den lägger du på först för att kunna få dekalen på plats.

När dekalen torkat lite penslar du på -sol ("löser upp") som mjukar upp dekalen om det behövs för att få den att gå ner i panellinjer eller över detaljer på ytan.
När du penslat på -sol så kommer dekalen att skrynkla ihop sig, låt bli dekalen o gå o ta en kopp kaffe, när dekalen torkar så slätar den ut sig.

Jag har för mig att jag har skrivit en "tutortial" i tips & Tricks avdelningen om dekaler, du kan få leta lite.

Lycka Till, Ola!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar Empty Sv: Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

Inlägg av Janne.S ons dec 27 2017, 18:20

Se till att ytan som dekalen ska sitta på är blank.
Jag blanklackar alltid mina modeller innan dekaler.

Skaffa microset och microsol, microset penslas på där dekalen ska sitta och microsol penslas på dekalerna så de liksom smälter in i skrymslen.

Lägg på ett avslutande lager blanklack när alla dekalerna har kommit på plats och microsolen har fått verkat i ett dygn. Det kallas att försegla dekalerna så de skyddas mot diverse vädrings preparat.

Så gör jag Smile

Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar Empty Sv: Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

Inlägg av Gäst tor dec 28 2017, 19:29

Tackar högsta rådet i fakulteten för modellbygg för era tips i frågan   Klibbisar , dessa förbenade klibbisar 2699807934 Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar Empty Sv: Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

Inlägg av TommyKillander tor dec 28 2017, 23:38

Var noga med att ta bort luft och vatten under dekalen innan du penslar på Micro Sol, jag brukar använda en tops och "rulla" den från centrum på dekalen och ut mot kanterna.

Sen kan man pensla över dekalen flera gånger med Micro Sol när den har torkat mellan varven. Men tänk på att Micro Sol gör dekalen mjuk, så pensla försiktigt.

Lycka till!
cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Klibbisar , dessa förbenade klibbisar Empty Sv: Klibbisar , dessa förbenade klibbisar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet