IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

+5
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Patrik K
Marlin
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Marlin mån jan 08 2018, 08:46

Hejsan alla. Very Happy
Förra veckan hade jag ett mycket välförtjänt jullov.
Under sensommaren och hösten jobbade jag nästan 80 timmar övertid, för att ha en liten kassa ifall Anne skulle bli arbetslös till jul.

Nu blev det tack och lov inte så.
Så vad göra när pengarna brinner i fickan.
Jo vi gör om och snyggar till vardagsrummet lite.
I väg till IKEA dagen före nyårsafton och handla.
En ny soffa (bäddsoffa, då Axel vägrar att sova i en säng) och nya vitriner till mina flygplan stod på shopinglistan.
Det blev en massa kartonger att fira nyårsafton tillsammans med.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541833852_227ceea8bc_hv01 by Bosse Persson, on Flickr
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541833682_e54283eaba_hv02 by Bosse Persson, on Flickr
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541833542_7e26a1488a_hv03 by Bosse Persson, on Flickr

Nyårsafton och nyårsdagen tillbringades med att städa bort min gamla datorhörna ur vardagsrummet.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571402841_2f978f32af_hv04 by Bosse Persson, on Flickr

När Anne väl hade gått till jobbet den 2.a januari satte grabbarna och jag igång med att skruva ihop den nya soffan.
Dvs de skruvade, och jag talade om i vilken ordning delarna skulle på.
Skönt med vuxna barn, Razz
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571402521_6a309e4cdb_hv05 by Bosse Persson, on Flickr
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541827682_f4c49284f6_hv06 by Bosse Persson, on Flickr
När bäddsoffan väl var klar så tog Axel en välbehövlig paus.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571402341_6d4734ce30_hv07 by Bosse Persson, on Flickr

Det gick snabbare än beräknat med att få ihop den nya soffan, så jag satte igång med att demontera den gamla.
För att kunna komma åt bultarna den var ihopskruvad med var jag tvungen att flå den. Razz
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571402171_cfa100bb03_hv08 by Bosse Persson, on Flickr
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571402001_403431f1d0_hv09 by Bosse Persson, on Flickr
Helt demonterad och klar att lasta i bilen för att köra den till tippen.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541831472_c52fa84c32_hv10 by Bosse Persson, on Flickr

Dag 6, efter en resa till tippen, var det dags att börja plocka bort alla modeller som håller på att bli förstörda av damm.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571401441_db9d4fd62a_hv11 by Bosse Persson, on Flickr
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571401111_3294983557_hv12 by Bosse Persson, on Flickr

Sen tyckte Axel att skruva IKEA möbler är ju nästan lika roligt som att bygga Lego, så han satte igång att skruva hyllstommar.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39571400921_74c7040b18_hv13 by Bosse Persson, on Flickr

Efter någon timme var han klar med alla tre stommarna, och jag kunde börja montera belysningen.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 38675312215_738d31659b_hv14 by Bosse Persson, on Flickr

Då har vi kommit fram till dag 7, dvs i fredags.
Då fortsatte jag med belysningen.
Det tog en stund att klura ut hur jag ville ha den, men när jag väl kom på hur jag skulle göra gick det som en dans.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541829512_5eed94ecb6_hv15 by Bosse Persson, on Flickr

Axel gick då över till att montera glashyllorna.
Jag hade räknat med att jag skulle få plats med åtminstone sju stycken i varje vitrin.
Men det var en grov felräkning.
Efter vi hade mätt höjden på de största flygplanen som ska in kom vi fram till att de faktiskt går in hela tio glashyllor i varje vitrin, en till resa till IKEA kommer inom kort. Very Happy
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541829312_e7857b131c_hv16 by Bosse Persson, on Flickr
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541829132_4ded2071ab_hv17 by Bosse Persson, on Flickr

Och efter en hel veckas arbete, inte hela tiden så klart.
Vi har ju hunnit med att se varenda ishockey match i JVM under tiden också, så var de nya vitrinerna på plats.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541828982_e0f64e7cce_hv18 by Bosse Persson, on Flickr
och jag kunde ställa in alla flygplan i dem.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 39541828732_f873a030a2_hv19 by Bosse Persson, on Flickr

Min Saturn V - Apollo 11 fick en hedersplats.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 38862845374_41a3871640_hv20 by Bosse Persson, on Flickr

Israeliska F-16 & Mirager, samt några tyska plan.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 38862845164_d026b990f9_hv21 by Bosse Persson, on Flickr

Mitt Suezbygge samt MiG-21:orna fick det andra skåpet.
Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 38862843284_0bfa7621ed_hv22 by Bosse Persson, on Flickr

Och mer än hälften av hyllorna är tomma, och jag har nu utrymme för någonstans mellan 5 och 7 års byggande innan dessa är fyllda.
Och när vi kommer till det läget har säkert åtminstone någon av mina nu 18-åringar flytta hemifrån och jag kan skaffa fler hyllor då. Razz

En mycket givande semestervecka då inte ett enda penseldrag drogs på något flygplan.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Patrik K mån jan 08 2018, 10:22

Härligt!!  Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 121011601 Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 121011601 Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. 121011601

Det är inte långt ifrån att man blir en smula fuktig i ögat av glädje Sad Very Happy , otroligt roligt att du fått möjlighet att göra detta Bosse, det blev supersnyggt!! Very Happy
Skönt att se att allt extra slit trots allt gav rejäl utdelning i slutändan.

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Azgaron mån jan 08 2018, 10:40

Gott jobbat Bosse med familj! Blev ju tjusiga vitrinskåp! Smile
Skönt att kunna ha modellerna innanför glas!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Stefan E mån jan 08 2018, 10:52

Snyggt jobbat Bosse!

Jag har ju samma hyllor, fast ek-färgade, de är både snygga och man får plats med MÅNGA modeller i dem, till ett högst rimligt pris!

Apollo-11 pryder verkligen sin plats, det är ju en bjässe-modell och på håll kan man knappast tro det är LEGO!

Vet inte riktigt var jag skall göra av min....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Marlin mån jan 08 2018, 10:59

Tackar mina herrar. Very Happy

Min Apollo 11 är inte Legomodellen, den är Airfix 1/144.
Legomodellen hade inte fått plats då den är i skala 1/110, och blir över en meter hög.

Legomodellen med alla dess 1969 delar kommer min lilla assistent Axel få i födelsedagspresent i februari, fast det vet han ju givetvis inte om än. Wink

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Matt_Public mån jan 08 2018, 11:04

Veritech79 skrev:Det är inte långt ifrån att man blir en smula fuktig i ögat av glädje.
Just! Just! Bosse är dessutom familjemannen bland familjemän.

Otroligt roligt att se hela ligan i full huggning med att försköna hemmet. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Marlin mån jan 08 2018, 11:53

Tack Matt. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Gigabyte mån jan 08 2018, 18:00

Härligt samarbete med vackert resultat  ,tjusigt med era nya skåp  Very Happy


 + skönt att ha lediga luckor i vitrin skåpen att fylla med nya byggen    Exclamation

  //Kent  sunny
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Marlin mån jan 08 2018, 19:52

Tack Kent. Very Happy
Ja grabbarna var verkligen till stor hjälp.
Och det känns mycket bra att inte behöva oroa sig över hyll utrymme de närmaste åren. Very Happy

/Bosse


Senast ändrad av Marlin den tis jan 09 2018, 07:48, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : jag gillar inte stavningskontrollen i min platta.)
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av glimturen tis jan 09 2018, 00:25

Åhhh vad najs Bosse! drunken cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av TommyKillander tis jan 09 2018, 07:35

Riktigt snyggt Bosse!

Kul med famlijeaktiviteter och att du har fått "payback" på allt slit med extrarbete.

Jag kör samma vitrinlösning till mina byggen, dock har dom fått husera i sovrummet än sålänge. Förhandling pågår om att flytta ned till vardagsrummet Razz

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Marlin tis jan 09 2018, 07:52

Tackar min Herrar. Very Happy
Måste medge att jag är Anne evigt tacksam för att jag får ha dessa vitriner i vardagsrummet. I love you

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av cas tis jan 09 2018, 08:13

Skall det ommöbleras så skall det göras rejält!
Det blev alla tiders det Bosse!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Marlin tis jan 09 2018, 08:16

Tack Christer. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller. Empty Sv: Hur man tillbringar en semestervecka hemma utan att bygga modeller.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet