IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lägga upp bilder!

+10
PAX
Azgaron
hailwood
Stefan E
Neos34
Warsawpact
Jokkocze
MiniStuff
Fisken35
Janne.S
14 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Lägga upp bilder!

Inlägg av Janne.S mån maj 12 2008, 12:56

Hasse Göransson gjorde en riktigt fin tutorial för hur man använder photobucket, så jag snodde det från stockholms forumet Twisted Evil och länkar in hans fina förklaring här också!



Länk borttagen, för den visade nåt HELT annat  What a Face
/Mod

Enda skillnaden mot att lägga upp bilder i stockholms forumet jämfört med det här forumet är att här finns det en ikon som heter "Image", som man klickar på och klistrar in URL-en i.

Om jag inte var så upptagen med att bygga modeller skulle jag gjort en egen fin tutorial för detta ändamål  Very Happy (läs LAT!)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Fisken35 mån maj 17 2010, 08:57

Hej
Har försökt detta men det blir varken bild eller länk i inlägget, vad gör jag för fel?
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Fisken35 mån maj 17 2010, 09:13

Jag ändrar mig, det funkar.
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Gäst tis maj 24 2011, 22:22


En liten nyfiken undran, det är ju så att man kan ladda ner ImageShack Toolbar.
Hur säkert är det programmet och hur mycket plats m.m tar det för man
vill ju helst slippa strul Smile

Tackar på förhand

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av MiniStuff tis maj 24 2011, 23:54

jag har som princip att använda så lite "toolbars" som möjligt, många gånger kan en toolbar innehålla allt möjligt "skräp" som nästan kan liknas vid en/ett trojan/virus och brukar i största allmänhet slöa ner en dator. ju fler desto sämre.

sen kan jag inte uttala mig om hur just Imageshacks fungerar och vad den egentligen installerar.

Men som sagt det kan vara bra att känna till för de som inte vet/tänker på det.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Janne.S ons maj 25 2011, 00:05

+1 på den!

Toolbars är mer irriterande än praktiska.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Jokkocze ons maj 25 2011, 09:15

Ett tips är att använda Picasa från google för att på ett snabbt och enkelt sätt redigera bilderna (om det behövs) och sen även ladda upp dem med tjänsten.
Du har 1gb fri lagring och när programmet sparar om bilderna så hamnar de på ungefär 250kb styck, så du får plats med en hel del.

När du lägger upp dem är det bara att titta på bilden i webalbumet och klicka på "länka till det här albumet" på sidan, varpå du väljer hur stor bilden ska vara när du postar den (Och klickar bort att det är en länk), sen kopierar du helt enkelt direktlänken!

Då får du en länk som ser ut såhär.
https://lh3.googleusercontent.com/_npILp7vz-Fc/TbXbtpe31hI/AAAAAAAAAJ8/STVdcyVtUC8/s800/DSC_0888.JPG
Som det bara är att innesluta med [IMG]-taggar, vilket ger det här:

Lägga upp bilder! DSC_0888

Har du redan ett google-konto (gmail, youtube etc) så är det bara att gå in på http://picasaweb.google.com och följa instruktionerna.

Har du inget konto så..
Ja, då får du gå in på samma sida och följa instruktionerna. Är inte så mycket skillnad, förutom att du får börja med att skapa ett konto.
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Gäst tor maj 26 2011, 21:00

Tjena....

Fick fixat en picasakonto så man kan lägga upp bilder på detta forum
men, ja ett litet men....men hur får man upp bilden istället för bara en länk ?

Tacksam för hjälp från en som har dålig koll bland ettor och nollor Smile


Öööööh läser man förra inlägget så får man ju ett svar Embarassed Rolling Eyes

Tackar för snabbt svar Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Warsawpact fre maj 27 2011, 10:21

Aproppå bilder.....diggar din avatar Ola! Macgyver är kung!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Gäst lör maj 28 2011, 15:19

Warsawpact skrev:Aproppå bilder.....diggar din avatar Ola! Macgyver är kung!

Ja han är en riktig "tusenkonstnär" Smile
det var/är en bra serie om Macgyver...

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Neos34 sön sep 07 2014, 23:28

Ladda upp bilder gratis.
http://forumbilder.se/

Länka bilder ifrån en annan sida och posta här.

Bild fil =  in med texten mellan klammrarna.
]HÄR[ te.x: IPMS.jpg

Lägga upp bilder! 21122-e3a75032bf0ea563373dd5f92eb02bcc

Fick göra om loggan så den kunde laddas upp.


Senast ändrad av Neos34 den mån sep 08 2014, 00:36, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Fel information)
Neos34
Neos34


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Stefan E mån sep 08 2014, 08:30

Ett litet tips främst för längre inlägg/artiklar;

Skriv inlägget/artikeln i ett vanligt word-dokument, kopiera in länkarna från "Hinken" tills hela inlägget/artikeln är färdig och se till att spara på hårddisken.

Först när allt är klart kan man kopiera (Ctrl+A / Ctrl+C) in allt i textrutan på forumet (Ctrl+V).

Då riskerar man inte att "tappa" allt arbete om det skulle klicka med uppladdning eller om det strular på annat vis (fråga inte hur jag vet....).

Dessutom har du en egen kopia för din egen dokumentation.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av hailwood sön nov 26 2017, 11:20

Hej
ny tutorial - som inte länkar till porrsajt - tas tacksamt emot. Har försökt använda knappen infoga bild på en testbild jag la upp i Forumbilder, men det funkar inte. Finns ett antal val på [url=er]URL:er[/url] där, men vet inte vilken  jag skall använd. Försökte med några, men inte f-n blir det en bild när jag förhandsgranskar.
Stefans senaste inlägg här verkar hänvisa till Photobucket (hinken) - är det vad som används? Och kommer bilderna då upp direkt i texten eller blir det bara som länkar?
//Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Azgaron sön nov 26 2017, 13:45

Då jag antar att Hinken numera är körd i detta sammanhang, så då är det antagligen Flickr som gäller om man inte har eget webbhotell och domän.
I Flickr får man en färdig länk att kopiera och klistra in i inlägget. Man kan med fördel ta bort allt framför och bakom img-taggarna, och slipper på så vis ha texten med by NN efter bilden.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Stefan E sön nov 26 2017, 17:31

Hailwood skrev:Hej
ny tutorial - som inte länkar till porrsajt - tas tacksamt emot. Har försökt använda knappen infoga bild på en testbild jag la upp i Forumbilder, men det funkar inte. Finns ett antal val på [url=er]URL:er[/url] där, men vet inte vilken  jag skall använd. Försökte med några, men inte f-n blir det en bild när jag förhandsgranskar.
Stefans senaste inlägg här verkar hänvisa till Photobucket (hinken) - är det vad som används? Och kommer bilderna då upp direkt i texten eller blir det bara som länkar?
//Hailwood

Då jag skrev inlägget hade jag Photobucket (och det var mycket riktigt det jag avsåg), men efter det stora debaclet med PB har jag bytt till Flickr och är jättenöjd, det funkar suveränt bra.

Det jag skrev i inlägget gäller för vilken tredje-parts bildvärd/hotell man än har, skriv i Word på datorn, kopiera in dina bildlänkar i dokumentet, spara på hårddisken och kopiera in hela dokumentet (bildlänkar och text rakt av) i forumet.

Om du gör rätt så kommer bilderna kommer upp som "riktiga" bilder direkt, men det kan bli osnygga bildtaggar i inlägget, för att ta bort dom är det är bara att spara inlägget (skicka) och sedan kan man gå in och "editera" sitt eget inlägg efteråt (om man vill).

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av hailwood sön nov 26 2017, 18:14

OK - ska testa, men måste sätta mig in i FLICKR först. Vill undvika att sprida mig för mycket på nätet
Hailwood

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av PAX sön nov 26 2017, 19:48

Google Foto är ju kanske ett alternativ om man har ett Googlekonto.

Testar en bild från Google Foto

Lägga upp bilder! DqYZ6EvhzPvsxX8vowjH5vp85TS3TpVHIRW6ASSboG9ml0AgYo3vdRSCTBJsxxLOhRJfnfE2kfbDGmvz_Xr9o5QARHnIuHWlEGOl9MqKtpQfGY0XRdBhKVmWPGtmKd_hkmjKc5Opttvp4gNEy6QYahxcXo_Hsk4E80CTZuMzxgmwodxv2kzvl7b2xTRsTZB6pwi7d_eKGInZP9xpBGch1YUrY6ruhc4F_ueyw0wHDlFK8f73jzs6S1R3iT2LBf7l14P2Q6zV8fTlM0qxZBFQLhOLZBBnVi5t3dMaWXhhs9CD5Nj0G7qMWrRZlC995KHeVREaQj8SekpZQaA5ULuSpiIYuj6u2VPgwbXFowbLNNf78UGqDQcnBUWLPIhGSBpC-Ab0hxWo-IIYh9HfVzO-t9lX_aajhA7-G6ULKABNW7xZhSmZJQCw83Ze4VfiWY64WhDtcoreVVvvPC0Rw4c82-gln2hLFeSrcXn6xM9J7JUXlYKjpE9HgrShMPy6U2Rzvw99O5X1wenxqjCzacGpdZ7ecHxP-aGOPCUJoIxNR_S7cn9g2dICIk1gJoBKcQKIRozKgFH0IHBs5-aRo9iVIfaxRVp0gGIDA1rQeO3sMA=w1200-h685-no
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Vidar lör okt 17 2020, 09:13

Som återvändande besökare i forumet märker jag att bildhanteringen/uppladdningen blivit ett gissel.
Det här är ett test med bild lagrad i Google Foto. Bilden är från Fiat Pocherns bygge. Ha överseende.

Vad jag kan se är att bilden nu hamnat i servimg.com vad det nu är.


Lägga upp bilder! 20150910

Om jag försöker länka blir det så här (nedan):

https://photos.app.goo.gl/1ogkvPqEqnKXGSR78

Och försöker jag infoga bild med länken ovan blir det som nedan:

Lägga upp bilder! 1ogkvPqEqnKXGSR78

Suck!

Google verkar inte användbart! Dessutom är det bara 15Gb gratis utrymme! (Vi vill ju ha allt gratis)!

Så vad använder ni andra lyckostar?

Vidar


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av rsm.gbg lör okt 17 2020, 09:55

Jag har kört servimg, den som finns inbyggd här, ikonen med fönster och en diskett.
Tror man fick registrera sig första gången bara.
Efter 3 års uppladdning av bilder har det inte blivit fullt än Very Happy
Det fina är att jag bara drar bilderna ifrån min Mac eller windows rakt in i rutan, så det går snabbt och är enkelt.
Bilderna kommer ifrån min iPhone automagiskt in i mina datorer  via iCloud. (viss fördröjning dock)

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Vidar lör okt 17 2020, 10:38

Ett försök till från min egen domän. Den fungerade för länge sen, sedan tog leverantören betalt för att bilder skulle länkas och nu....?

https://modell.eksund.se/#share?id=b9263f55-ef87-4e49-b04b-f8d277cb89ba

Lägga upp bilder! #share?id=b9263f55-ef87-4e49-b04b-f8d277cb89ba

Fungerar det inte. Så det spåret är bara att lämna.


Undrar hur det är med Youtube?



Det verkar ok. Får väl börja filma allt!?

Vidar


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Stefan E lör okt 17 2020, 16:05

Direkt länk från Flickr  (BBCode);


Lägga upp bilder! 49286576397_fd99769f85_kIMG_5327 by Stefan Ericsson, on Flickr

Skicka (till forumet), då hänger en del strängar kvar.
Jag går in och editerar inlägget....

....och skickar igen...


Lägga upp bilder! 49286576397_fd99769f85_k





Klart!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Vidar lör okt 17 2020, 19:32

Servimg, verkar ju fungera. Lite plock att få bilderna till forumet bara. Men det kan ju lika gärna var sbs.

Vidar


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av cas mån okt 19 2020, 07:41

Lägga upp bilder! 782.jpg_l
Det går att få till den bilden som du länkade till, men på grund av hur sidan är kodad så finns det ingen direkt länk. Den här var man tvungen att gräva fram i http-koden och det är ganska mycket bökigare än att använda en bild-delningssite som Serveimg eller flickr eller så.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Vidar mån okt 19 2020, 08:25

Oj!  Nu blev jag imponerad. Kanske kan du delge mig hemligheten. I ett PM eller mail kanske? Då kan jag fortsätta använda min invanda bildlagring.

Vidar


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av cas mån okt 19 2020, 08:39

Jag klickade bara på din första bildlänk och hamnade på den där sidan där den visades som en halvstor thumbnail.
Sen klickade jag på den lilla bilden varvid den öppnades upp i ett stort fönster.
Här kommer det luriga.
På den stora bilden så gjorde jag (i chrome) en inspektion av källkoden (CTRL+SHIFT + I), och där fick man leta litegrann efter att hitta den riktig bildlänken som låg där.
Det är som ge sig på att hacka the matrix, fast utan snygga gröna katakana-tecken.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lägga upp bilder! Empty Sv: Lägga upp bilder!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet