IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Maskeringsmaterial...

+3
Azgaron
Stefan E
Andre B
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Maskeringsmaterial...

Inlägg av Andre B mån feb 26 2018, 17:07

Börjar bli lite trött på att måla hjul och fälgar. Handlar om allt från ett par enstaka hjul till en Spitfire eller Mustang till alla hjulen på en Boeing 747 eller på ett stridsfordon.

Det finns ju masker att köpa till enstaka modeller från bland annat Eduard när det gäller huvar och hjul. Men jag skulle gärna se att det fanns ark att köpa med cirklar i önskvärd diameter (i mitt fall 3 - 5 mm) med kanske mellan 20 och 50 cirklar/masker. 

Är det för mycket att önska något sådant rätt mycket arbetsbesparande som skulle leda till fler glädjande färdigställda byggen?

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Stefan E mån feb 26 2018, 17:47

Inte alls....

Jag har många gånger önskat detsamma, och det FINNS faktiskt men bara från 1.75mm till 4mm;


https://www.hannants.co.uk/product/MMS012K

Det finns flera roliga set i serien!

Jag har inte testat dem själv ännu, men det skall vara av samma typ som Eduards masker (Gul Kabuki-tejp).

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Azgaron mån feb 26 2018, 17:53

Det där var ju en intressant produkt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av TommyKillander mån feb 26 2018, 18:18

Jag har sett att det är ganska poppis att använda en gammal hederlig cirkelmall till detta ändamålet.

Dock har jag gått bet på att hitta det i någon kontorsmaterialaffär eller pappershandel  Question

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Andre B mån feb 26 2018, 19:09

Fick ett tips på cirkelskärare på IPMS Stockholm som klarar typ 5 mm cirklar som kan skäras ut på Tamiya tejp. Priset på 62€ känns dock rätt högt. Men är man några stycken som delar på kostnaden så kanske... ?

Ett Spitfire eller Mustang hjul ligger på 4 till 5 mm. En EE Lightning på 6 mm (1/72).

Etiketter från bokhandeln har jag provat flera fabrikat av. Dock med tråkigt resultat som limrester och att limmet löst upp underliggande akrylfärg...

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av TommyKillander mån feb 26 2018, 20:33

För 62€ får man en halv skärplotter (typ Silhouette Portrait)....

Det är ju skolmaterial-affär man skall kolla hos Laughing

https://www.lekolar.se/sortiment/skol-kontorsmaterial/pennor-ritmaterial/linjaler-och-passare/cirkelmall/

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Stefan E mån feb 26 2018, 20:51

TommyKillander skrev:För 62€ får man en halv skärplotter (typ Silhouette Portrait)....

Det är ju skolmaterial-affär man skall kolla hos Laughing

https://www.lekolar.se/sortiment/skol-kontorsmaterial/pennor-ritmaterial/linjaler-och-passare/cirkelmall/

cheers
Tommy

Panduro är en guldgruva för olika verktyg, kolla "scrap-booking" avdelningen, där finns allt mellan himmel o jord!

Dessutom har dom ju oljefärger, penslar, kartong, papper, konfetti mm. mm. mm. ...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Andre B mån feb 26 2018, 22:22

Jag har tittat en del på vad de har på Panduro. Förutom modeller som är närmast dubbelt så dyra som på andra ställen så hade de akrylfärgätande klisteretiketter och cirkelskärare från 10 mm och uppåt. Så det hjälper inte så mycket i det här avseendet är jag rädd...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av glimturen mån feb 26 2018, 22:58

Jag har framgångsrikt använt en håltång till mindre runda masker.... Exclamation Kan det vara något Question cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av cas tis feb 27 2018, 04:53

Den cirkelskärare jag har klarar väl ner till 5mm eller däromkring, men den är fullständigt oanvändbar för den är inte vass nog.
Cirkelmallenär ju en bättre lösning, men jag har inte lyckats måla bra med den heller.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av rsm.gbg tis feb 27 2018, 14:33

Dessa kanske?
Fingrade på dom när jag var där sist, det bidde en håltång istället.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kornare-Huggmejsel-och-Brytjarn/Halpipor-9-st-2000016850/

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Andre B tis feb 27 2018, 22:23

Hålpipor har jag ingen god erfarenhet av men den cirkelskärare som Jon tillverkar ser ut att klara jobbet väl när det handlar om små diametrar. 42 stycken 5 mm masker inom loppet på två minuter tycker jag var imponerande. Och de såg bra ut med. Se inlägg i berörd tråd...

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=9800

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Andre B tis feb 27 2018, 22:28

cas skrev:Den cirkelskärare jag har klarar väl ner till 5mm eller däromkring, men den är fullständigt oanvändbar för den är inte vass nog.
Cirkelmallenär ju en bättre lösning, men jag har inte lyckats måla bra med den heller.

Man vill ju gärna kunna måla fler hjul än ett hjul i taget. En Boeing 747 har 16 hjul med 4 mm fälgar. Det känns sådär att måla hjulen ett och ett. Att ha tillgång till färdigskurna masker underlättar och spar tid...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Maskeringsmaterial...  Empty Sv: Maskeringsmaterial...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet