IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

+5
glimturen
Caverö
Matt_Public
Azgaron
Zander_Lindstrom
9 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom fre apr 06 2018, 21:01

Hej allesammans! Jag håller på och skulpterar lite just nu då mitt sug på att bygga modeller inte är särskilt högt just nu.
Håller på med ett projekt där jag ska göra lite svenskar i utlandstjänst i 1/35 och 1/16 och först ut är Harald Hjalmarsson.
Hade tänkt göra från Kongo 1905, Persiska Gendarmeriet 1911-1915, Svenska Brigaden i Finland 1918-1919, frivilliga i Vinterkriget och avslutar i Kongo, där vi började, 1960-1964.
Tänkte även göra lite soldater i M/59:or i 1/35 i framtiden och en svensk kapten, eller annat högre befäl, från 1981.

Nu kanske någon frågar sig "Vem är Harald Hjalmarsson?" och det ska jag förklara.
Harald Hjalmarsson var chef för Persiska Gendarmeriet mellan åren 1911-1915 där han och en grupp svenska officerare hjälpte Iran med att upprätta ett polisväsende och övervaka vägar och försvara dessa från rövarband. Det är i det utförandet jag kommer att skulptera honom.
Harald Hjalmarsson avancerade till general i persiska armén och han blev senare chef över svenska brigaden i finska inbördeskriget mellan åren 1918-1919. Kort efter att han återvände till Sverige så begick han självmord med samma vapen som han avrättat röda krigsfångar med. Det säger en hel del om hur det kriget var för de som upplevde det.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Genhil10

Jag har valt den här uniformen dels eftersom att det passar sig bra då det här är en av få bilder av honom, och dessutom så är det den uniformen jag tror att han bar mest under sin vistelse där nere. Dessutom så är det en ganska basic pose han har, och den lämpar sig väl till en liten statyett i hyllan om allt går väl. Kommer sedan att göra en avgjutning i resin och om den blir bra och någon vill ha ett ex. så ska det nog gå att ordna. Smile

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30007210

Började igår med att knåda ihop en grov grund till hans kropp bara för att få en uppfattning om hur stor den kommer bli och hur stora lemmarna blir. Vet inte hur lång han var, men använder en vanlig mall som referens. Gissningsvis så blir han runt 180 cm i skala 1/1 enligt mina proportioner, och det kanske inte är så långt från sanningen.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30020010

Började med hans högra stövel.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30180610

Här är bägge stövlarna klara. Kommer att behöva göra lite fler korrigeringar sen när allt är klart, men det får duga tills vidare.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30020210

Och här är hans underkropp. Inte helt lätt att göra rocken vill jag lova. Gjorde ett försök att platta ut lera så att det blir som en riktig rock runt ett par ben, men upptäckte snabbt att det var omöjligt att bearbeta leran och det såg inte realistiskt ut. Så jag fick göra den solid med lera, bara 4-5 mm upp mellan benen som är ihåligt just nu. Det kommer bli en tung pjäs i resin, bokstavligt talat.
Blev förvånad över hur snabbt jag kunde få till proportionerna, vilket beror på att jag ritat en hel del i mina dagar. Brister väl i tekniken, och jag skräms lite av tanken på att göra ett huvud och ansikte sen som inte bara ska se ut som ett huvud, det ska se ut som att det är Harald Hjalmarsson dessutom.
Det är första gången jag riktigt skulpterar någonting från grunden, så förvänta er inte att det ska bli Michelangelos David eller något. Smile

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30118110

Färglade en svartvit bild i Photoshop häromdagen på Persiska Gendarmeriet också. Inte världens bästa, men det ser intressantare ut än den svartvita. Jag kunde alltså valt mellan antingen den grå M/1910 (den med tricornerhatt), den långa mörkblå, eller en en blå mässdräkt eller högtidsdräkt, som för övrigt står utställd på Armémuseum.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Persia10

Uniformen på Armémuseum.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom fre apr 06 2018, 21:06

Visst ja, till er flygintresserade så kommer jag definitivt att göra William Yngve Anderson ifrån Vinterkriget, Sveriges enda flygaräss, i 1/16 när vi kommer dit sen. Smile

EDIT: Fel av mig, hade för mig att han flög under Vinterkriget.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Azgaron fre apr 06 2018, 23:26

Spännande projekt du påbörjat! Ska bli kul att se hur det blir! Bra start! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom lör apr 07 2018, 00:11

Azgaron skrev:Spännande projekt du påbörjat! Ska bli kul att se hur det blir! Bra start! Smile

Håkan

 Tack så mycket. Smile Känner mig dum bara som skrev att William Yngve Anderson stred i Vinterkriget, hade verkligen för mig att han hade gjort det. Måste ha blandat ihop honom med någon annan.
Men som jag skrev på Facebook förut, till den som såg det, så känner jag mig lite som Michelangelo just nu.
Inte att jag tror att det är ett mästerverk, men snarare en smärre chock över att jag förvandlat en bit lera till en underkropp och det blev bättre än jag först hade trott.
En plastmodell ser ju likadan ut oavsett vem som bygger den, men att göra en egen figur i lera? Fan, det är något som jag inte är van vid och känner mig lite som första gången man lyckats göra upp en eld och helt plötsligt insett att man nu skulle kunna överleva i naturen.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Matt_Public lör apr 07 2018, 10:29

Zander_Lindstrom skrev:Känner mig dock dum avseende mitt påstående att William Yngve Anderson stred i Vinterkriget [...]
Äh, det är sådant som händer.

Att blanda in Yngwie Johann Malmsteen hade varit betydligt värre. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Caverö lör apr 07 2018, 13:24

Ser helt fantastiskt ut, spännande att se cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom lör apr 07 2018, 17:43

Matt_Public: Hahahah, då hade skam gått på torra land. Hade nog fått mina gitarrer beslagtagna och fingrarna avhuggna då. Very Happy

Caverö:
Tack så mycket. Smile
Tycker också det ska bli spännande att se ifall jag kommer bli missnöjd, nöjd eller förvånad när allt är klart. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av glimturen sön apr 08 2018, 00:47

Oerhört spännande tilltag!
Ser bra ut! cyclops cyclops
Kör på!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom sön apr 08 2018, 01:42

glimturen skrev:Oerhört spännande tilltag!
Ser bra ut! cyclops cyclops
Kör på!
cheers

Tackar så mycket. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av TommyKillander sön apr 08 2018, 09:48

Intressant bakgrundsinfo om Hjalmar och kalas-snyggt jobb såhär långt.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom sön apr 08 2018, 22:59

Hej igen!
Fortsatte ikväll med arbetet på gubben Hjalmarsson.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30429410

Började med att förtydliga rocköppningen.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30019710

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30421410

Upptäckte sedan att underkroppen var för hög sett till där jag uppskattat att bältet skulle sitta, så jag fick skära loss lite och sedan sätta den biten på överdelen. Här märkte jag för första gången varför folk säger att det är lättare att skulptera än att rita. Det hade varit en plågsamt jobbig process att behöva sudda och krångla ifall jag upptäckt att kroppen var oproportionerlig på pappret.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30422010

Gjorde en kurvad kant där bältet ska sitta sen, och så satte jag dit en liten ryggrad av koppartråd för att kunna hålla kroppsdelarna ihop initialt när jag applicerade mer lera.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30020211

Och här så sitter lemmarna ihop. Ställde upp den för fotografering tre gånger, alla tre gånger ramlade den i golvet så jag fick ändra lite och den fjärde gången fick han gott ligga i handen.

Avståndet mellan axlarna är alldeles för brett, så jag får ta och korrigera det till imorgon innan jag börjar detaljera rocken. ytterligare. Skulle väl tro att den är färdig för gjutning om 3-4 dagar ifall jag sätter mig ned varje kväll tills det är klart. Smile
Som alltid så måste saker och ting få ta den tid det tar och det här är inget undantag.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom sön apr 08 2018, 23:01

TommyKillander skrev:Intressant bakgrundsinfo om Hjalmar och kalas-snyggt jobb såhär långt.

cheers
Tommy

Tackar och bockar. Smile
Ja, det är en intressant person och som tyvärr fallit lite i glömska även hos historieintresserade. Jag visste ingenting om honom tills jag började med det här projektet.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Azgaron sön apr 08 2018, 23:08

Går framåt fint! Smile

Inte alltid så lätt med rätt proportioner.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom sön apr 08 2018, 23:16

Azgaron skrev:Går framåt fint! Smile

Inte alltid så lätt med rätt proportioner.

Håkan

Nej verkligen inte, men lera är rätt förlåtande och det är lätt fixat.
Har en gammal Robocop-figur som jag fick när vi var i Grekland när jag var liten och jag räknade ut att den är i 1/16.
Naturligtvis så litar jag inte på den till 100%, men kropp, armar, ben och huvud har rätt bredd och längd, men litar inte på dess armveck och knän t. ex. Har en utskriven mall också på den manliga kroppen i skalorna 1/87 upp till 1/16 och nu i veckan så kommer det hem lite grejer, varav en skärmatta med mänskliga proportioner i olika skalor.

Det absolut svåraste jag stött på hittills är att få till veck på ett snyggt sätt, men har hittat en liten teknik där jag kan få till det.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom mån apr 09 2018, 22:36

Hej igen!
Fått lite mer gjort ikväll nu.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30429310

Började med att ge honom ett bälte. Försökte göra ett av Greenstuff, men det var väldigt svårt blev jag snabbt varse om då det var rätt hårt. Inget annat att göra än att slänga en grön bit GS stort som ett tuggummi.  Neutral
Gjorde ett i lera istället med resultatet att det var lite för mjukt, men det fick duga.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30120610

Så fick han sig en rumpa.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30180210

Och nu vågar jag nog påstå att framsidan på underkroppen är färdig. Ser en grej som jag vill lägga till bara, får göra det direkt imorgon.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Azgaron mån apr 09 2018, 22:42

Fint jobbat Zander! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av TommyKillander mån apr 09 2018, 23:05

Mycket snyggt! king

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av glimturen mån apr 09 2018, 23:31

Det där ser mycket bra ut! cyclops cyclops 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 1288785663
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av cas tis apr 10 2018, 06:25

Det där är ju ett rejält stycke konst!
Makalöst!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom ons apr 11 2018, 17:30

Tack så mycket, allihopa.

Rörande konst, så är det väl konst i den meningen att det var ett stycke lera som sedan formats till något av en människas fantasi, men inte mer än det för min del. Känner mig fortfarande som en pojke som leker med Playdo.
Tack ändå, det fyller min deprimerade självbild med förtroende, och mitt ego med bekräftelse. 
Fortsätter det i den här stilen, så kommer det väl sluta med att jag går med näsan i vädret och säger saker som att "vad kul att alla har kommit till AiM för att träffa mig" nr jag är ute. Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av rsm.gbg ons apr 11 2018, 22:25

Ja detta var ju annorlunda.
Och det är första gången säger du?? ser ut som du redan är fullfjädrad cyclops cyclops cyclops
Mycket snyggt.


- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom tor apr 12 2018, 22:36

rsm.gbg skrev:Ja detta var ju annorlunda.
Och det är första gången säger du?? ser ut som du redan är fullfjädrad cyclops cyclops cyclops
Mycket snyggt.


- Roland

Tack så jättemycket.
Ja, alltså det är första gången jag ger mig på att gör en hel figur i lera på det sättet. Jag har ju lite vana sedan innan av att arbeta med Milliput och Greenstuff till egengjorda konverteringar och lite andra småsaker, visar en bild som exempel.
Jag fick ditt PM om gitarrsträngarna förresten, vet inte om du läst det, men jag har lite som jag kan skicka ner.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 19956010

Corsair-pilot i 1/32 från Tamiya som jag konverterade till svensk i somras med hjälp av till största delarna kniv, sandpapper, Greenstuff och en tandpetare. Smile

Nu till mitt aftonsverk!

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30421810

Började med att göra bröstfickorna och öppningen på kavajen.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30118910

Därefter åkte högerarmen på igen.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30118710

Och därefter åkte andra högerarmen på.  Wink

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30180611

Inte helt lätt att göra små veck med den här leran vill jag lova, kommer byta till nästa figur för jag har upptäckt att jag inte alls gillar den här leran särskilt mycket. Dåliga konstnärer skyller på verktygen var det ja... Rolling Eyes

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30224110

Gjorde axelvaddarna därefter.

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson 30177010

Därefter följde axelklaffarna, grunden till kragen och så lite knappar av plasticard-strängar.
Jag tog strängarna, sandpapprade toppen med grovt papper så att det blir hyffsat runt som en pistolkula ungefär och därefter klippte jag av biten ca 2 mm under där jag sandpapprat och så tryckte jag in dem i leran, började sanda en ny, klippte och fortsatte så.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av glimturen tor apr 12 2018, 22:41

Det där ser riktigt bra ut! cyclops
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Azgaron tor apr 12 2018, 22:54

Snyggt jobbat! Inte helt lätt det där med veck, men det ser ju bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Zander_Lindstrom tor apr 12 2018, 23:12

Rickard: Tack så mycket. Smile

Håkan: Tack. Nä, bara ett veck kräver säkert minst 5 minuters arbete.

Grejen är den att med mjukare leror och Greenstuff så funkar det som så att när du trycker löst och gör ett veck så formar sig leran runtomkring också samtidigt. Med den leran jag har nu så bildas det ett U och det sticker upp rester av lera kring kanterna, så jag får ta en bit lera, rulla den i handen till en lång korv och sedan smeta på den och fixa till kanterna lite.

Iom. att den aldrig stelnar helt heller, så blir det en hel del avtryck från både fingrar och naglar som man får snygga till och tappar man något i golvet så blir den kantstött.

När jag sedan gjuter upp den så kommer jag att behöva gjuta en som jag kan fila lite på och sedan gjuta av den när jag är nöjd med allt. Men jag har Magic Sculpt hemma imorgon fick jag ett SMS om, och så har jag lera till ugnshärdning jag kan använda i framtiden med. tänkte att jag skulle göra huvudet med ugnshärdande lera iallafall.

Har lärt mig massor bara på att ha gjort den här såhär långt, så tror min nästa figur kommer bli både snyggare och gå lättare att göra.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson Empty Sv: 1/16 skulptur av Harald Hjalmarsson

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet