IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

+6
linusorn
Zander_Lindstrom
TommyKillander
Stefan E
Gigabyte
Azgaron
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av glimturen lör sep 08 2018, 00:21

Det går framåt på alla byggfronter!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public lör sep 08 2018, 06:23

Azgaron skrev:Bra med rejäl bil när man ska lasta sånt! Smile
Jag tänkte exakt samma sak. Gör om det där med en lådcykel, liksom.

Också: Tänk vad många basplattor det där skulle kunnat ha blivit. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin lör sep 08 2018, 09:54

Tackar mina Herrar. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis sep 18 2018, 09:27

Hejsan,

Nu har det äntligen börjat hända saker i mitt kök i stugan.
Förra helgen ägnades åt att riva ner de skåpen och köket gjordes strömlöst.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44691176032_b44e860587_h029 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44021930124_e3e0ec422b_h030 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 30870075608_1073446ba1_h031 by Bosse Persson, on Flickr

Intressant ventilationslösning. Razz

Det gamla el kablarna är metall mantlade. Shocked
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 43831787085_5835b156c4_h032 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 43831790735_8816011b25_h033 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44691190372_e65ae48a3b_h034 by Bosse Persson, on Flickr

Byggjobb är bra för aptiten, Hot Habanero marinerad grillad fläskkarré med chili potatis sallad blev en bra middag.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 30870095378_3b9622b755_h035 by Bosse Persson, on Flickr
Det var förra helgen.

Snabbspola fram en vecka.
I fredags kom en glad rörmokare och började med sitt jobb.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 30870098528_91474e6826_h036 by Bosse Persson, on Flickr

Nya vatten ledningar på plats.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 29803747507_73a0ade9fd_h037 by Bosse Persson, on Flickr

Och nytt avloppsrör.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 30870106298_f69f6465d0_h038 by Bosse Persson, on Flickr

När rörmokaren var klar med sitt satte jag igång med att riva ut det gamla brädgolvet.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 29803752297_0310d02d61_h039 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 29803755497_0928146eb0_h040 by Bosse Persson, on Flickr

Sen i med ny isolering, och på med golvspånskivor.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44021973324_511b9d4588_h041 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44691208132_d74c6c0eaa_h042 by Bosse Persson, on Flickr

När halva köket hade fått golvspån, fick jag riva ut resten av brädgolvet.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44021979604_c69eb9b732_h043 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 30870120458_6ced903f64_h044 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 30870122398_c29feacdba_h045 by Bosse Persson, on Flickr

Och sen på med resten av spånskivorna.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 43831831625_d9e39c4441_h046 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44740402111_0967a20341_h047 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 42930537740_89cf38d9e3_h048 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 44691222852_fbe7d69ee2_h049 by Bosse Persson, on Flickr

Och så var första lagret golvspån på plats.
Nu till helgen kommer jag att lägga dit ett lager till för att få ett riktigt stabilt golv.
Hoppas bara träningsvärken och mina sargade knän har återhämtat sig tills dess. Razz

Fortsättning följer.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public tis sep 18 2018, 09:58

Kusligt kablage, lustig luftväxling och charmant chilipotatis? cyclops

I den här tråden vet man då aldrig vad som händer härnäst, men framstegen är alltjämt glädjande.

Också: Extra pluspoäng för cowboy-tapeterna. cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis sep 18 2018, 11:00

Tack Matt. Very Happy
Det är knappt jag vet själv hur framstegen kommer att komma.
Inte en vinkel är rak någonstans i kåken, och gubben Bert som byggde huset måste ha haft ett eget mått system.
Vem har annars hört talas om CC-mått 67cm i golvreglarna. scratch
Bakom det gamla skafferiet var elledningen skravad med eltejp. Shocked
Cowboy & Indian tapeten kommer bevaras och vara synlig under diskbänken.
Den är ju totalt politiskt inkorrekt i dessa dagar, men något kulturvärde har den väl iallafall.  

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron tis sep 18 2018, 11:45

Snyggt jobbat Bosse! En bra bit på väg ser det ut som! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis sep 18 2018, 12:37

Tack Håkan. Very Happy
Jo nu är bygget igång, och planen är att ha tak, golv, väggar, ny el och åtminstone diskbänkssidan fixad innan 1.a advent.
Den andra sidan av köket kan vänta till våren om så behövs.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Zander_Lindstrom tis sep 18 2018, 14:38

Modellbygge i skala 1/1 ser jag!
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Stefan E tis sep 18 2018, 14:40

Det går framåt!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis sep 18 2018, 14:43

Tackar mina herrar. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av TommyKillander tis sep 18 2018, 19:18

Snyggt jobbat med rivning och golvbygge!

Sån där el med kulo-ledningar hade jag i hela mitt hus.... den gick under beteckningen "dödskulo" då isoleringen vittrade sönder och kortslöt mot metallhöljet då man böjde dom Shocked
Allt var ojordat (även höljet) och i bästa fall gick säkringen men man kunde lika gärna få en kyss om man kom åt höljet Suspect pale

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis sep 18 2018, 20:23

Tack jag vet Tommy. Very Happy
För några år sedan blev det överslag i dosan som hade inkommande ström till storstugan.
Det var en himla tur att vi var där den helgen, annars vet jag inte vad som hade kunnat hända.
När köket är klart ska jag byta resten av dessa gamla kablar.
Det är några meter i matrummet och från el centralen i hallen, samt fem sex stycken gamla porslinskulo dosor kvar att byta.
Efter det är halva huset jordat.
Andra halvan är en ca 15 år yngre utbyggning och där är det något bättre material använt.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public tis sep 18 2018, 21:49

Zander_Lindstrom skrev:Modellbygge i skala 1/1, ser jag!
Själv betraktar jag det hela mer som en basplatta eller ett diorama åt Bosse (som förefaller vara rena dröm-modellen i sig själv). Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin ons sep 19 2018, 07:58

Matt_Public skrev:
Zander_Lindstrom skrev:Modellbygge i skala 1/1, ser jag!
Själv betraktar jag det hela mer som en basplatta eller ett diorama åt Bosse (som förefaller vara rena dröm-modellen i sig själv). Very Happy


Drömbygge är väl det jag själv skulle kalla det.
Nu har jag chansen att skaffa det drömkök jag verkligen vill ha, även om det kommer bli vissa kompromisser.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Gigabyte tor sep 20 2018, 19:36

Gott att den tråkigaste biten är klar ,, och du som du påpekar kan få det kök som passar dig o fam bäst  Smile





  //Kent  sunny
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre sep 21 2018, 08:28

Tack Kent. Very Happy
Helt rätt snart börjar det riktigt roliga.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public fre sep 21 2018, 08:35

Marlin skrev:Helt rätt, snart börjar det riktigt roliga.
Marinerat, glödgrillat ankkött? What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre sep 21 2018, 08:46

Matt_Public skrev:
Marlin skrev:Helt rätt, snart börjar det riktigt roliga.
Marinerat, glödgrillat ankkött? What a Face

Nja, kanske en annan helg.
Minsta motståndets lag är det som gäller denna helg, så denna helg får det bli grillkorv och pommes.
Annars har marinerat glödgrillat ankbröst blivit en stor favorit. drunken

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public fre sep 21 2018, 09:31

Marlin skrev:Minsta motståndets lag är vad som gäller denna helg, så det får bli grillkorv och pommes.
Bra tänkt! Korv har fött upp betydligt fler än det har haft ihjäl. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre sep 21 2018, 10:39

Matt_Public skrev:
Marlin skrev:Minsta motståndets lag är vad som gäller denna helg, så det får bli grillkorv och pommes.
Bra tänkt! Korv har fött upp betydligt fler än det har haft ihjäl. Very Happy

Helt rätt, dessutom gillar jag en god korv.
Gärna med Löwensenf Scharf (tysk stark senap). drunken pig

/Bosse

Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Stefan E fre sep 21 2018, 10:44

Finns inget bättre än en välkryddad korv med gott sällskap på tallriken!  drunken  cheers

Kan rekommendera Västerviks-senap, mycket stark , kryddig o lite söt, mumma till korv!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre sep 21 2018, 10:51

Västerviks-senap säger du. scratch
Undrar om jag kan smyga in ytterligare en senap i kylskåpet utan att Anne märker något. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Stefan E fre sep 21 2018, 15:00

Du får smuggla in den under "tillbehör"!  Laughing

sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre sep 21 2018, 18:41

Tack för tipset Stefan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 2 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet