IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

+3
Marlin
Gigabyte
Korpral Skägg
7 posters

Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Korpral Skägg lör okt 20 2018, 09:16

Nästa projekt är inhandlat, en Skalman ska knåpas ihop!

Boxart:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 1

Under locket finnes en hyffsat välfylld lådda:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 2

Takom har tagit sig friheten att likt Biltema stämpla in en signatur där det syns allra bäst. Har svårt att förstå varför man tar sig tid att bygga detaljer för att sedan sätta en stämpel mitt ibland dem:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 3

Efter ihärdigt slipande som senare skulle visa sig vara otillräckligt trodde jag att de var borta:
Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 4

Ejektormärkena ska de däremot ha en eloge för, de flesta är tillräckligt grunda att man inte ens behöver spackla, lite sandpapper tar hand om dem. Många andra har de lyckats placera så att de senare döljs under stolar mm.

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 5

Och en del sitter som tjong i ballongen, har planer på att ha skyttens dörr öppen så då får man slipa sånt här kul med, vagnchefens säte:
Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 7

Och tillsist blir man klar för att lägga ett lager vitt över interiören (om jag bara vetat hur nära katastrofen jag var nu):
Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 6

Sen gick det åt helvete. Humbrols sprayfärger som jag föredrar är i princip slut överallt, läste någonstans att en fabrik har brunnit. Penselmåla vitt är ju inte riktigt ett alternativ, så fick tag på Tamiyas sprayfärg istället. Ingen erfarenhet av denna. Kaos följde, förutom hur mycket denna färg luktar vägrade denna fästa, täckte inte, Utan flöt ut mot kanterna. Oavsett hur jag förskte, tunna lager, tjocka lager vänta en dag mellan lagren. Det blev skit helt enkelt. I ett ögonblick av mindre munterhet drämde jag ner allt med fortfarande blöt färg i ett kar av såpvatten och där fick det stå i 4 dar medan jag gick och tjurade.

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 8

Så aldrig mera tamiyas färger. Är givetvis ett användarfel som ställde till det för mig, vet bara inte riktigt vad (och idiotin i att använda ny färg på mitt projekt och inte något gammalt vrak man har liggande). 

Resultatet var dock mer eller mindre utraderade detaljer. Takoms stämpel lös mot mig i relief som ett sista långfinger, hade antagligen kommit fram när jag försiktigt gick över färgresterna med nagellacks borttagning.

Jag hämnades denna oförrätt genom att slänga en matta plast över eländet:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 9

Var efter detta i valet och kvalet om jag bara skulle måla hela interiören svart, täcka rutorna inifrån och skita i min ursprungliga plan. Kom dock på andra tankar. Mycket kommer inte att synas senare ändå, och fick ge så mycket kärlek jag kunde runt skyttens plats och efter att ha hittat Vallejos primer i vit kulör (ahhh akryl, lite starkare lukt än humbrols, men miltal ifrån Tamiyas gasbomber) började jag känna lite hopp igen:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 10

Detta inledande bygge blev inte alls som jag tänkt mig, men det blir det ju rätt sällan ändå. Jag får ju valuta för pengarna med extra byggtid iallafall.
Härnäst blir det detaljmålande men det tar vi i nästa uppdatering.


Senast ändrad av Korpral Skägg den sön nov 18 2018, 11:40, ändrad totalt 1 gång

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Gigabyte lör okt 20 2018, 11:17

Blir kul att följa din bandmaskin !

Lite tråkigt med din färgmalör 


  //Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Marlin lör okt 20 2018, 11:22

Morsning Korpral Skägg.
Jag använder Tamiyas vita spraybomber till beväpningen till mina flygplan.
De funkar jättebra, men jag penselmålar ett tunt lager Humbrol 140 på allt innan jag sprayar.
Pröva själv och se om det hjälper dig.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Azgaron lör okt 20 2018, 17:46

Kul med en bandvagn! Mindre kul med stämplar och färgproblem, men du fick till det bra till slut.
Bra att veta vad man har att vänta när det är dags för ens egen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av TommyKillander lör okt 20 2018, 23:48

Hoppla vilken inledning! Shocked

Det där kunde ju slutat med förskräckelse - snygg upphämtning cyclops

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 2497531929
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Stefan E sön okt 21 2018, 15:48

Jag använder alltid en matt primer innan jag målar en blank färg.

Det gör att ytspänningen runt alla panellinjer o detaljer i stort sett försvinner när den blanka läggs på.

När du lägger på den följande, blanka färgen så lägg först ett mycket tunt lager med den blanka och låt torka en stund (10-30min).
När färgen är bara lite klibbig lägger du på den blanka färgen i tunna lager och avslutar med ett "vått" lager så färgen flyter ut.

"Fönstret" mellan lagom och för mycket är mycket litet så det är svårt med en spraybomb, men det går om man är försiktig.

Ta inte illa upp om du tycker det här är självklart...  What a Face

Blanka färger är svårt och vitt, gult o rött kan vara rent hopplöst ibland, jag vet....

Snyggt jobbat så här långt!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Korpral Skägg sön okt 21 2018, 17:10

Stefan, nejdå tar inte illa upp. Är tacksam för alla tips jag kan få=) Det här med att plaska vit blank färg är något jag är novis på och all hjälp är välkommen.

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av glimturen mån okt 22 2018, 20:21

Snyggt räddat! Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 1288785663

Vit kräver alltid primer. I alla fall om det är vattenbaserat. Företrädelsevis UMP, då det är den bästa vita färgen som finns i den vägen.
Men även den är lite kinkig. Välskakad, rätt temperatur, torrt, rätt ryck och rätt spruta så.....

Kul med byggande av BV. Har en i stashen, så detta kommer jag att följa noga!

cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Korpral Skägg sön nov 18 2018, 11:39

Då var det dags för en uppdatering, interiören är nu klar!

Bak i bollhavet är det lite snålt detaljerat, visade sig även vara en mardröm att försöka måla de detaljer som fanns:
Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 1

Lösningen blev att helt enkelt bygga lite eget, de har inte alltförmycket med verkligheten att göra men ger lite detaljer därinne iallafall.

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 2

Mer färg o lite vädring (ni får ursäkta det dåliga skärpedjupet ajphone ville inte göra som jag ville):

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 3

Förarutrymmet:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 4

Och ett tak:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 5

Jag tappade lusten att fixa för mycket med interiören efter färgfadäsen, finns en del att göra därinne om man vill att det ska vara helt korrekt. Mittkonsolen är en av de största grejerna, men bestämde mig för att bygga det som man fick det i låddan och sedan lägga krut på exteriören istället.

Det enda jag egentligen lagt till i främre delen är en massa dekaler (förebilden är tapetserad med varningsmärken), de man får till är snålt tilltagna. Det som är mest synd är att man inte ens får det blåa Hägglunds märket som sitter på fronten.

Dekalarket:

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 6

Slut för denna gång, ha det!

Korpral Skägg


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Azgaron sön nov 18 2018, 16:43

Snyggt jobbat med interiören! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av glimturen mån nov 19 2018, 20:28

Stiligt inrett! cyclops
Bara att hoppa in och köra! Very Happy
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1 Empty Sv: Bv 206S som ska bli mer som en BV 308 - Interiör klar s.1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet