IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gustav II Adolf byst

3 posters

Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Gustav II Adolf byst

Inlägg av Zander_Lindstrom mån nov 26 2018, 19:54

Hej allihopa!

Jag tänkte börja på ett nytt projekt med ett byst av Gustav II Adolf/Gustav den store.
Jag kunde inte bestämma mig mellan att göra en byst av Karl XII eller Gustav II Adolf, så jag hade en liten omröstning på Byggmodellen på Facebook där folk var hjälpsamma och röstade. Sjukt tacksam för att det finns folk som kan bestämma åt mig när jag inte kan.  Cool
Hela 36 personer röstade och Gustav II Adolf vann -föga förvånande antar jag- med 24 röster mot Karl XII som passande nog fick 12 röster.
Varken Gustav II Adolf eller Karl XII är några kungar som jag inte har så mycket till övers för, men alldeles oavsett så är det två ikoniska kungar såväl i Sverige som utomlands, i synnerhet GIIA.

Gustav II Adolf byst 46495910

Jag bestämde mig för att det här porträttet fick stå som modell då det är det som jag tror ligger närmast sanningen.
Varje gång någon avbildats innan kamerans tid, så har man alltid velat ge en annorlunda bild av sig själv, eller så har någon person avbildats långt efter att originalet s.a.s dog. Gustav Vasa är ett typexempel som avbildats postumt och så sent som på mitten av 1800-talet.
Det jag letar efter är samband mellan olika målningar där personen själv stått modell, och på Gustav Adolf har jag funnit ut att den gemensamma nämnaren mellan nästan alla porträtt är näsan och ögonen. Han verkar ha haft rätt djupa ögonhålor och stora övre ögonlock, som nästan ser lite vilande ut och en rak näsa. Ett känt exempel på sådana ögon jag talar om är den danske skådisen Mads Mikkelsen, och näsan är extremt vanlig här uppe i Norden skulle jag vilja påstå.

Gustav II Adolf byst 46492810

Även den här bilden har fått tjäna som referens. Jag vet inte när den avbildats, men den verkar ha haft "mitt" porträtt som förebild, fast med mer fotorealistiska anletsdrag.

Gustav II Adolf byst 46872810

Och här är min tolkning. Här måste jag säga att det var ganska svårt att få fram en profil av en man som man inte vet till 100% hur han såg ut. Visst finns den gamla hundralappen, men det porträttet misstänker jag starkt är ännu ett "postumt självporträtt".
Jag kommer använda fotografier av ansikten som profil mestadels som referens, men jag brukar alltid skissa slika avbildningar som någon sorts referensram när objektet inte finns fotograferat.

Arbetet med själva skulpturen börjar imorgon någon gång, men jag ville delge det här för det är så jag brukar förbereda det hela.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Sv: Gustav II Adolf byst

Inlägg av Azgaron mån nov 26 2018, 20:11

Intressant projekt du gett dig på! Ska bli kul att se hur det blir! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Sv: Gustav II Adolf byst

Inlägg av glimturen tis nov 27 2018, 00:10

Hurra! Det blev Gustav!
Kör hårt, skisserna är fina!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Sv: Gustav II Adolf byst

Inlägg av Zander_Lindstrom ons nov 28 2018, 22:51

Tack så mycket grabbar. Very Happy
Jag får alltid för mig innan jag börjar skulptera någonting att det här kommer gå åt helskotta, men så brukar det ordna upp sig.

Hej förresten, och här blir det dags för tagning 2 då. Jag började skulptera igår, men fick lite problem med proportionerna och jag hade ingen direkt lust heller att göra något, så jag började om.

Den här gången tog jag fler bilder på när jag började med huvudet, innan har det ju sett ut lite som att man bara trollat fram ett huvud från ingenstans. Som vanligt, allt gjort under större delen av en hockeymatch - Karlskrona-AIK ikväll.

Gustav II Adolf byst 47075810

Inunder allt så ligger det en folieboll och efter att lägga till lera, ta bort lera och jämna ut så ser det ut såhär, lite som en krockdocka ungefär.

Gustav II Adolf byst 46912910

Så är det dags att "kristna" den med ett kors rätt i plytet, jag kan förklara varför om någon undrar varför. Man drar ett lodrätt streck mitt i ansiktet från topp till haka, därefter ett vågrätt streck i mitten för ögonen. I det vågräta strecket är där ögonen ska vara, alltså i höjd med där ögonen börjar och inte tvärs över själva ögonen.

Gustav II Adolf byst 46981210

Så får man gröpa ur ögonhålorna, men med den här mjuka leran så räcker det med att trycka typ ett spetsigt gummiverktyg, en penna eller något annat lämpligt.
Som ni ser så träffade jag folien och fick sticka lite djupare hål med ett grillspett.

Gustav II Adolf byst 47024610

Ja och så har jag det lilla problemet med att jag har inga kulor i rätt storlek, antingen är de lite för stora eller lite för små. Här ser det lite roligt ut för att de inte är intryckta ordentligt, lite som Arnold Schwarzenegger i Total Recall.

Gustav II Adolf byst 47105210

Som ni ser så döljs mycket av ögonlocken också när de väl tryckts in.

Gustav II Adolf byst 46933010

Lite jobb på näsan sen, det är alltid lite lurigt att göra näsor.

Gustav II Adolf byst 46914910

Och så lite fylligare kinder, markerade pannben och läppar.

Gustav II Adolf byst 46869710

Som ni kanske noterar så ser vänsterögat lite väl vilande ut, så jag fixade till det efteråt.

Om ni undrar varför kinderna är så smutsiga med, så beror det på att jag rullar små "maskar" i handflatan som jag lägger på och trycker ut, så det absorberar all form av smuts som finns i händerna. Eftersom att jag ändå ska måla över det sen så gör det inte så mycket, men det finns tillfällen då man ska undvika det.
Det finns t. ex speciell polymerbaserad färg som inte härdar förrän man bränner den i ugnen och med den färgen så bygger man liksom upp washer med hudfärgen som bas och resultatet då kan bli super-realistiskt, lite som Madame Tussauds vaxdockor.
Ett exempel enligt nämnda tillvägagångssätt nedan.

Gustav II Adolf byst Sculpe10
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Sv: Gustav II Adolf byst

Inlägg av Azgaron ons nov 28 2018, 23:01

Snyggt jobbat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Sv: Gustav II Adolf byst

Inlägg av Zander_Lindstrom tor nov 29 2018, 23:10

Azgaron skrev:Snyggt jobbat! Smile

Håkan

Tack, Håkan! Smile

God kväll! Jag har upptäckt att jag har mycket kul grejer som ligger på byggbordet nu i väntan på målning, lite actionfigurer som ska målas om, ett par grejer jag ska göra åt kompisar och en fin-fin byst av en romare från Nuts Planet - där snackar vi bra skulpturer!
Men nu är det skulptering som gäller.

Gustav II Adolf byst 47109010

Knådade lite lera, lägger ifrån mig klumpen och upptäcker sen att jag råkat göra en näst intill perfekt röv oavsiktligt. Det var lite kul.  Laughing

Gustav II Adolf byst 47025210

Började göra halsen och gör lite stoppning av aluminiumfolie i vanlig ordning. Det jobbiga är bara att försöka få huvudet att sitta rakt på spettet, man får inte trycka i det för hårt med risk för att deformera leran, men det får inte bli för snett heller för då blir allt konstigt.

Gustav II Adolf byst 47161810

Så på med halsen. 

Gustav II Adolf byst 47158110

Och så en dubbelhaka. Notera snittet tvärs över halsen, det är ungefär så mycket som kommer synas sen när väl axlar och kläder är på.
Jag kommer inte ha bråttom med att stoppa in den i ugnen heller den här gången, jag vill fixa lite mer detaljer runt ögonen och göra om höger öga.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Sv: Gustav II Adolf byst

Inlägg av glimturen lör dec 01 2018, 22:03

Gustav tar sig finfint! Shocked cyclops
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Gustav II Adolf byst Empty Sv: Gustav II Adolf byst

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet