IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom tis dec 11 2018, 20:38

Tjenare, allesammans!
Jag tänkte att jag skulle ge julöl ett försök, minns bara att jag försökte dricka det en gång när jag var 20 och det inte föll mig i smaken då.
Nu är jag vuxen på riktigt och tänkte ge det en chans, och pröva lite olika och samtidigt så kunde det vara kul om ni delger om ni själva har något gott ni dricker till julmaten?
Julmust på PET-flaska eller ekfat, fint brännvin eller hembränt, öl för 50 kr flaskan eller ljummen Kung Starköl, posta vad ni vill! Very Happy
Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att t. ex julmust fortfarande kan smaka gott, även om det är på en PET-flaska och kostar 10 kr för 1,5 l.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 48261410

Här är all öl som jag kom över på Systembolaget idag, listar märke, pris och styrka nedan.

Jämtlands Julöl 6,2% 23:40 kr
Pripps Blå Julöl 5,0% 15:90 kr
Eriksbergs julöl 5,6% 17:90 kr
Mariestads Julebryggd 5,2% 18:90 kr.
Three Hearts Julöl 5,3% 16:90 kr
Falcon Julöl 5,2% 17:50 kr


Julöl, eller annat öl och dryck till jul 48375610
Först ut prövade jag Mariestads 3,5% (5,2% på bilden.)
Mörk färg (som all julöl) men jämfört med Mariestads vanliga öl så hade den svagare bubblor. Skulle nog säga att den har god balans mellan sötma och beska, även om smakerna inte var särskilt framträdande jämfört med dyrare öl, inget som direkt slår en som det ena eller det andra, men beskare än Mariestads vanliga lager. Skulle säga att Mariestads 3,5% är perfekt för dig som vill ha ett öl som funkar till det mesta, om du inte vill dricka starköl på julbordet, eller om du i vanliga fall inte är särskilt förtjust i mörk öl. Den påminner mycket om Falcon Bayersk skulle jag säga, men mörkare och mer smak (läs: godare). Vill du däremot ha ett finare öl med mer karaktär till jul, så kanske du ska kolla efter något dyrare/finare.

Mitt betyg blir 6/10. Inget finöl direkt, men även om det så är på julafton så skulle jag kunna tänka mig den till maten. Mariestads är ju mitt standard-öl och även om jag inte förväntat mig ett finöl, så är det ungefär så här jag vill att ett "allround-öl" ska smaka. Inga bismaker, ingenting som säger att jag inte skulle köpa ölet igen och därför får den såpasst högt betyg.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 48277910

Öl nr. 2 får bli den dyraste, Jämtlands julöl.

Ölet är lagrat på fat och har en för mig rätt tydlig beska. Färgen är mörkbrun och det doftar fat om det. Tydlig beska som sagt, påminner mycket om kaffe, men där finns även lite sötma i inslag av katrinplommon.
Om du inte tycker om julöl eller mörkt öl, så ska du nog undvika denna. Om du däremot vill dricka en finare öl antingen till maten, eller senare på kvällen, så kanske den här skulle vara något?
Jag tyckte om den, en perfekt "chill-öl", mättande och en besk öl i min smak. Skulle nog helst dricka den lite mer källarsval än kylskåpssval.

Mitt betyg:

8/10
Kanske inget favoritöl, men tycker ändå att man får det man betalat för och som det ser ut nu så är chansen stor att jag iallafall häller i mig en flaska framåt kvällen den 24:e.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Matt_Public tis dec 11 2018, 20:57

Med risk för att utses till även 2018 års Tråk-Adolf måste jag erkänna att jag nog inte lär dricka något exklusivare än Apotekarnes Julmust till julbordet.

Old habits die hard, och allt det där... What a Face

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Images?q=tbn%3AANd9GcTXGoO845z0Sz4-8SKq0tzMpn2xfd8UX_Dm-LCpoeqrgLgHnUPy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom tis dec 11 2018, 21:45

Matt_Public skrev:Med risk för att utses till även 2018 års Tråk-Adolf måste jag erkänna att jag nog inte lär dricka något exklusivare än Apotekarnes Julmust till julbordet.

Old habits die hard, och allt det där... What a Face

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Images?q=tbn%3AANd9GcTXGoO845z0Sz4-8SKq0tzMpn2xfd8UX_Dm-LCpoeqrgLgHnUPy

Tvärtom, tycker det är tråkigare om man inte skriver här. Wink
Alltid kul att veta vad folk dricker för där verkar det skilja sig så otroligt från familj till familj. Vi t. ex har nog bara druckit glögg på en enda julafton vad jag minns (2010), medans andra alltid dricker glögg före eller efter.

Det brukar bli Apotekarnes här med, deras drycker överlag är ju goda, särskilt apelsindrickan.
Sedan så är det enklare med Apotekarnes också än en flaska 0,75 l julmust lagrad på ekfat för 35 kr. De kommer med champagnekork och är det så att det blir något över, så är det inte bara att skruva på korken och ställa i kylen utan det måste drickas upp. Jag serverade det på första advent en gång när vi hade folk hemma, men det slutade med att vi var tvungna att dricka upp alla flaskor där och då.

Det brukar stå Apotekarnes julmust och Coca Cola eller Fanta på vårat julbord, men i år ska det fan i mig stå julöl där också.  Cool

Vi har aldrig varit en familj där man druckit snaps på julbordet, men julafton 2016 så satt jag hemma hos farsan på kvällen och drack Brännvin Special (lättdrucket och smakar inte bensin) och så hade vi uppdukat saltgurka, kokt oxtunga, rökt korv, grisfötter, danska småkakor och lite annat smått och gott och så drack vi Jokk med lingonsmak vid sidan om också.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Marlin ons dec 12 2018, 08:03

Jag instämmer med julmusten, ingen jul utan Apotekarnes Julmust, ambrosia och necktar från Gudarna. cheers
En snabb skinkmacka vid diskbänken och ett stort glas iskall julmust är bland det bästa jag vet.

Men jag tar mig också gärna en Shepherd Neame Christmas Ale.
Julöl, eller annat öl och dryck till jul 866017

I går åt jag julkorv med mandelpotatismos till middag, och till det tog jag mig en Falcon Julbrygd 3,5% och det smakade gott.

Glögg är också ett måste för mig.
Jag börjar till 1.a advent och håller på till trettonhelgen. Very Happy
Och inga "hitte-på-sorter", utan helt vanlig Blossa Starkvinsglögg.

Nu äter vi inte ett traditionellt julbord i min familj.
Sedan snart 10 år tillbaka har vi kalkon som julmiddag, och till det dricker jag gärna vin. Very Happy
Och snaps hör inte hemma till en kalkon middag, så det förekommer inte heller i mitt julfirande.
Och dessutom slutade jag nästan helt med sprit när jag fyllde femtio.

Däremot tar jag mig mycket gärna ett glas gott portvin och en bit grönmögelost efter maten.
Stilton och Port är så himla brittiskt, så man gör ju en kulturgärning om man har det som efterrätt så här i juletider.

santa
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Matt_Public ons dec 12 2018, 10:08

Marlin skrev:Glögg är också ett måste för mig.
Instämmer å det grövsta! Very Happy

Glühwein muß sein!

Lyckligtvis har jag en skicklig svåger som framställer flera olika sorter, allt från barnvänliga varianter till heltuff hockey-glögg som får tandköttet att krusa sig.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom ons dec 12 2018, 13:21

Vill tillägga att vi naturligtvis dricker glögg i familjen under december månad, men det brukar bli före och efter julafton. Smile
Det enda jag saknar med att se på Villa/Lidköping utomhus på gamla isstadion är doften av glögg, det var halva grejen med att gå på bandy kändes det som, då spelade det ingen roll om man såg bollen eller inte. I nya arenan luktar det bara betong och popcorn.

Glögg utan alkohol är förvisso också gott, men det är verkligen inte samma känsla som när man dricker starkglögg och känner hur hela kroppen blir varm.
Sedan så har de ju börjat med så mycket konstig glögg med, glögg med choklad, pepparkakssmak och t. om ljus glögg. Blossa ska det vara, alla dagar i veckan!

Påtal om Falcon, så kommer en recenssion av deras julöl senare idag. På förhand så vinner den tävlingen om finast etikett, ett smart drag egentligen för det borde ju resultera i att flaskan blir attraktivare för många till skillnad från t. ex en burk Pripps Julöl.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom ons dec 12 2018, 18:41

Öl nr. 3 har prövats nu.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 48051710

Öl nr. 3 kommer från Three Hearts i Halmstad.

Väldigt söt öl, med starka inslag av torkad frukt, men även små inslag av citrus och viss beska (det är ändå öl till syvende och sist) och svaga bubblor.
Den påminner starkt om julmust faktiskt, sådan där ekfatslagrad som finns på Systemet (alkoholfritt) som har fruktig smak. Fruktigt var det ja, det här ölet är väldigt sött och fruktigt, alldeles för söt för min smak.

Om du vill ha något mellanting mellan öl och julmust, så kan jag rekommendera denna. Samma sak om du är en sådan person som hellre dricker en cider än en öl, du skulle nog uppskatta den här.
Jag ska inte säga att den var äcklig, för det tycker jag inte, men jag skulle snarare jämföra den mer med fruktöl i smaken. Jag brukar dricka körsbärsöl mellan ölen ibland för att skära av med lite sötma och om du är en sådan person som också tycker om att göra det, så kanske den här skulle passa dig?
För min del så känns det som att jag druckit ett stort glas avslagen julmust och tryckt i mig lite dadlar samtidigt.

Den här var faktiskt väldigt svår att betygsätta för det är inget dåligt öl, men heller inget finöl. Det är inget öl som jag kommer dricka till julmaten, tror inte jag kommer dricka den alls faktiskt.

Den får 4/10. Att den får en 4:a istället för en 3:a beror enbart på att den inte smakade fulöl, och att den inte får högre beror helt enkelt på att den var för sötsliskig för min smak.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom tor dec 13 2018, 18:56

Här kommer öl nr 4!

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 47689310

Öl nr 4 är Eriksbergs julöl.
5,6% god beska med viss fruktighet och med inslag av bröd.
Den här skulle jag säga lämpar sig perfekt både till maten och till när man tar det lugnt i soffan på kvällen. Den är hyfsat fyllig, men om du är en sådan person som gärna dricker fler än en öl så passar den här utmärkt.
Jag rekommenderar den till dig som vill ha lite av ett allround-öl och som kan uppskatta lite mörkare och brödigare öl.
Om du däremot vill ha ett mer komplext öl så ska du se dig om efter något dyrare. Ungefär samma beskrivning som Mariestads, men Mariestads är betydligt "mildare" och mer lättdrucken.
Jag får nog ändå säga att den här blev lite av en favorit och det lutar åt just nu att det blir den här och Jämtlands på julafton.

Mitt betyg blir 7/10.
Den smakar så som jag gärna vill att min öl ska smaka och för att den är så mångsidig. Den når inte upp till högre poäng dock pga. att den inte är i samma klass som dyrare, komplexare öl och jag tycker den smakade lite väl mycket alkohol mot slutet.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Matt_Public tor dec 13 2018, 21:55

Zander_Lindstrom skrev:[...] den inte är i samma klass som dyrare, komplexare öl [...]
Ordningsfråga: Viktas poängen i relation till inköpspriset? Till exempel att en hyfsat god och mycket billig öl får ett bättre resultat än en hyfsat god men mycket dyr dito.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom fre dec 14 2018, 00:05

Matt_Public skrev:
Zander_Lindstrom skrev:[...] den inte är i samma klass som dyrare, komplexare öl [...]
Ordningsfråga: Viktas poängen i relation till inköpspriset? Till exempel att en hyfsat god och mycket billig öl får ett bättre resultat än en hyfsat god men mycket dyr dito.

Nä inte riktigt.
Ett öl som är av bra kvalité (läs: dyrt) får högre poäng oftast pga att ölet är komplexare med fler smaknyanser, men med den lilla detaljen att jag kanske inte tycker om det, medans ett billigare öl får minuspoäng på att smakerna kan kännas plattare. Men däremot så har jag gjort den bedömningen såpass att ett fulöl kan komma upp i klass med dyrare öl om jag tycker det är gott. Priset avgör ingenting egentligen, men man kanske skulle göra en liten sammanställning sen och se vilken man tycker är mest prisvärd? 

Vi kan jämföra Eriksberg t. ex som jag tyckte var väldigt god och sedan låtsas att jag hittat en flaska 25 cl öl för 30 kr som är komplex med ekfatskaraktär, inslag av diverse frukter och örter, men att jag inte tycker om ölet för att det är för sött eller något. Då skulle Eriksberg fortfarande få högre poäng, men det fina ölet skulle inte hamna på någon bottennotering, utan kanske få en 4:a eller något istället för att man kan erkänna att det är ett gott hantverk.
För även om ölet inte var gott, så känner man om det är bra. 
Det är lite som att någon som inte tycker om lever får smaka på en bit jättefin lever tillagad av Leif Mannerström och sedan en Mamma Scans köttbulle, som man tycker om. I den mätningen så skulle levern få minuspoäng och köttbullen pluspoäng i den personliga bedömningen, men personen skulle kanske inte ge levern 0 poäng med tanke på att det var mör, gott kryddad och allt sådant. 

Jag försöker vara både neutral i och förklara för vilka jag tror ölet skulle passa, samtidigt som det är vad jag själv tycker som sätter poängen.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Stefan E fre dec 14 2018, 09:48

Tycke o smak skall man aldrig diskutera, sägs det.

Det ligger mycket i det för till syvende o sist är det vad JAG gillar och inte vad någon "expert" tycker som egentligen betyder något.

Men mitt favorit-julöl är faktiskt Mariestads Julebrygd, 3.5%, trots att jag egentligen tycker bäst om riktigt mörkt öl.

Öl med högre procenthalt smakar oftast för "spritigt" för min smak och är alldeles för mycket för en öl till maten.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Henrik Bergman fre dec 14 2018, 11:58

Hej!

Till julmaten dricker jag alltid Carnegie Porter, och det gör jag bara på julen.
Det är en lite speciell smak... lite nötig och bränd.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul XvOe3V5

För mig har smaken ändrats från ljus och lätt till mer mörk och en smak med karaktär.
Detsamma gäller Whiskey, där favoriten är Laphroaig som nog är det rökigaste man kan dricka.

Man måste helt enkelt prova sig fram...

God Jul!

/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Stefan E fre dec 14 2018, 15:42


Detsamma gäller Whiskey, där favoriten är Laphroaig som nog är det rökigaste man kan dricka.



En av mina favoriter också, Henrik!

Jag gillar riktigt smakrik och rökig whisky också och Laphroaig är en av mina favoriter!  drunken


Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom fre dec 14 2018, 17:38

Stefan E: Precis så! När jag recenserar dem så visar jag ju vad jag tycker och varför jag tycker som jag gör och reserverar mig samtidigt för att ett öl som jag inte gillar kommer göra succé hos någon annan, det finns inga rätt och fel liksom. Smile
"Experter" brukar ju i det närmaste höja på ögonbrynen åt en känns det som om man ens tycker om lageröl, och särskilt om man är som mig som inte tycker om IPA då är man knappt värd att tas på allvar.

Henrik Bergman: Tro det eller ej, men jag har faktiskt aldrig tagit mig tid till att smaka på en riktig porter, men jag vet att jag tycker om det i mat och sådant. Måste köpa en och pröva också känner jag. Smile
Var det du som fick en påbörjad BTR-80 av mig när vi byggde på FV-museum i maj förresten?

Här kommer de sista två ölen i bunten som jag köpte när jag startade tråden, men jag var inne och köpte tre finare öl förut också som jag tänkte pröva fr.o.m imorgon.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 47688110

No. 6 blir Pripps Blå Julöl (Pripps Röd).
6,0% alkohol, ganska söt och med lätta inslag av honung. Den hade viss beska, vilket beror på att alkoholhalten är högre än deras vanliga starköl, men det resulterade även i att det förekom mer spritsmak.
Mycket bubblor, men annars en rätt så platt öl, den kändes mer som ett sup-öl. Den var god och gick ned utan problem dock, men det blev ingenting som satte något direkt avtryck, fick mer intrycket av att det var deras vanliga öl med lite högre alkoholhalt.
Jag rekommenderar den ifall du är en sådan som inte vill att ölet ska ta för mycket överhand över maten, eller om du är en sådan som inte direkt tycker om öl till maten, men ändå känner att du vill ge julöl en chans så skulle den här kunna vara något. 
Jag tror de flesta skulle kunna få ned den till maten, men det här är mer ett öl som passar bäst om du tänkt köpa öl och bjuda gästerna på, men inte vill spendera en förmögenhet på det. Men som jag sa tidigare, i slutändan så var det ändå ganska gott.

Mitt betyg blir 3/10. Jag skulle kunna ge det en 4:a för att det ändå var gott, men det kändes inte som ett riktigt julöl.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 47689010

No. 5 och den sista blir Falcons julöl på 5,2 %.

Här upptäckte jag någonting. Första gången jag drack julöl när jag var 20 så tyckte jag inte om det och nu kommer jag ihåg varför, det var en Falcon...
Tydlig beska, kanske något uns av sötma, men det dövades snabbt bort och på det en pikant smak av sprit som blev mer och mer framträdande ju längre mot slutet man drack. Klarade inte ens av en tredjedel.
Jag rekommenderar den till mina ovänner, eller till dig som är närmast orgastiskt förtjust i beskt öl spetsat med brännvin. Usch, den gjorde verkligen inget bra intryck på mig, men den hade fin etikett...

Mitt betyg blir 1/10, den fick 1:an enbart för etikettens skull.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom fre dec 14 2018, 18:03

Just ja, mest prisvärd var det med.

Min mening är att Eriksberg ger mest valuta för pengarna och jag kommer köpa på mig en back till julafton och servera iallafall.

Men som jag och Stefan var inne på tidigare, i slutändan så är det ens egen smak som fäller avgörandet. Jag gillar öl med beska och fruktighet (inte med inslag av honung eller kola), så då blir Eriksberg det bästa alternativet för mig.
Gillar man sötare öl, så är ju Three Hearts kanske det mest prisvärda och vill du bara ha något beskt, så är det Falcon.

Sedan vill jag även tillägga att jag bara drack dem nu när jag testade, men ihop med julskinka, sill, revben, Janssons och lite sådant så kanske man hellre skär av med något sött eller beskt och då kanske det funkar bättre. Det var som när jag började dricka rödvin, jag gillade det inte först, men så när jag smakade det till en bit vilt så var det jättegott helt plötsligt.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Henrik Bergman fre dec 14 2018, 19:01

Var det du som fick en påbörjad BTR-80 av mig när vi byggde på FV-museum i maj förresten?
Nope, det var ett tag sedan jag var på museet  Sad


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Henrik Bergman fre dec 14 2018, 19:01

Var det du som fick en påbörjad BTR-80 av mig när vi byggde på FV-museum i maj förresten?
Nope, det var ett tag sedan jag var på museet  Sad


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom lör dec 15 2018, 19:15

Nusånn har jag sluckat finölen också och alla recensioner är färdiga för min del! Smile

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 48336010
Öl no. 7 är Wisby Julbrygd 6% för 19:90 kr. Tror det är en mörk lager.

Det här var en rätt besk öl med tydliga inslag av aprikos, citrus och enbär. Det var inget öl som föll mig i smaken faktiskt, just om det smakar väldigt mycket sött, ungefär som aprikos, honung eller kola så tycker jag att det brukar få en bismak efter ett tag som jag inte alls gillar. Det känns att det är ett finare öl, många fler smaker som kommer fram än om du dricker en Mariestads eller Spendrups t. ex, men inget för mig.
För dig som gillar de här väldigt söta inslagen, så kan den här vara något. Anser inte att den passar riktigt till julmaten heller.

Mitt betyg blir 4/10, pluspoäng för att ölet är av bra kvalité.

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 48390510


Öl no. 8 är är Melleruds Prima Julöl 5,0 % för 15:90
en lager.

Fruktig med små inslag av äpple och choklad. Jag tycker den här var mycket god, det var en god balans av sött och beskt. Jag gillar fruktig sötma till öl som är beska för att det skär av beskan på ett gott sätt och det utvecklar inga skumma bismaker, till skillnad från en av Wisbys karaktär. Ganska mättande, men inte alls som Jämtlands, som var betydligt beskare.
Den här skulle jag säga passar väl till julmaten, eller bara som den är. Ett lyxigare alternativ till exempelvis Eriksberg för dig som är lite småtrött på typ Eriksbergs, Pripps eller Mariestads.

Mitt betyg blir 8/10

Julöl, eller annat öl och dryck till jul 48359010

Öl no. 9 och sist ut är S:t Eriks Winter Session IPA 4,1% för 19:90.

Bitter, men med förvånansvärt friska inslag, faktiskt utan motstycke på något öl jag någonsin druckit. Fruktig, med inslag av mango faktiskt -något som jag inte hade förväntat mig- och av enbär, mycket enbär. Hör och häpna, det här var en IPA som jag faktiskt tyckte riktigt bra om, jag som brukar vara så anti till det annars. Frisk, fruktig och bitter, påminner mycket om Gin & Tonic faktiskt.
Om du är en sådan person som är svag för en klassisk G&T, så kanske du kommer tycka om den här, men inte om du avskyr all form av sötma i ett öl-

Fan i mig, jag släpper på spärrarna helt här, den får 10/10!

En liten summering då och vinnare i olika kategorier.

Mest prisvärd: Eriksberg
Bäst till maten: Melleruds Prima Julöl
Bäst när tomten gått hem: Jämtlands
Mest mångsidig: Pripps Blå 
Godast: S:t Eriks IPA
Största överraskningen: Eriksberg

Tänka sig, innan provet så trodde jag att jag inte tyckte om varesig julöl eller IPA. Riktigt kul att pröva nya sorter, jag tycker det är jättekul att dela med mig av sådant här och se vad andra tycker om att dricka. Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Matt_Public lör dec 15 2018, 20:09

Zander_Lindstrom skrev:Tänka sig, före testet så trodde jag att jag varken tyckte om julöl eller IPA. Riktigt kul att pröva nya sorter; jag tycker även att det är jättekul att dela med mig av sådant här och se vad andra tycker om att dricka. Very Happy
Fint av dig att dels ompröva något där erkänd bias förelåg, dels omsorgsfullt redogöra för resultatet. Extra pluspoäng utdelas för kategorin "bäst när tomten har gått hem". Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom sön dec 16 2018, 01:36

Matt_Public skrev:
Zander_Lindstrom skrev:Tänka sig, före testet så trodde jag att jag varken tyckte om julöl eller IPA. Riktigt kul att pröva nya sorter; jag tycker även att det är jättekul att dela med mig av sådant här och se vad andra tycker om att dricka. Very Happy
Fint av dig att dels ompröva något där erkänd bias förelåg, dels omsorgsfullt redogöra för resultatet. Extra pluspoäng utdelas för kategorin "bäst när tomten har gått hem". Laughing

Tack så mycket. Smile
Ja, jag hade väl oturen att det råkade vara en Falcon just då för min del, men samtidigt vet jag folk som tycker om deras julöl och tycker den är bäst. Hoppas ingen känner sig förolämpad av att jag sågade den så bara, det finns säkerligen folk som inte håller med mig för fem öre om att Eriksberg smakar bäst. Jag hoppas att experterna är datorer i framtiden som typ scannar av smaklökarna på tungan och skriver ut vilka öl just du själv kommer tycka om eller inte. 

Jag gillar faktiskt bäst när vanligt folk delar med sig av vad de tycker, för professionella experter gör oftast bara recensioner på dyra öl och som känner alla möjliga smaker som ingen annan gör. Three Hearts t. ex, som jag bara tyckte smakade julmust, beskrivs på Systembolaget som "Maltig smak med liten sötma, inslag av vörtbröd, torkade aprikoser, knäck och pomerans." Kände varken av vörtbröd, knäck eller pomerans (har ingen som helst aning om hur en pomerans smakar ens) och "liten sötma" var en grov underdrift. Jag upplevde den mer som att den smakade lite öl (maltigt) och sedan en hel del torkad frukt och julmust, men jag tyckte den smaken av torkad frukt mer kändes som en blandning av katrinplommon och dadlar. Säger ni "dáddlár" eller "daadlár" förresten?

Ja, men det är ju så. När "tomten gått hem" så sitter de vuxna mätta och tvingar sig genom Kalle Anka (gud vad jag hatar Kalle Anka på julafton), samtidigt som ungarna sitter i ett hav av presentpapper och då har julen tagit slut. Man skulle väl kunna säga att det är då julafton verkligen börjar, då är det vuxentid, då är det grogg eller en god öl som gäller. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Matt_Public sön dec 16 2018, 06:46

Zander_Lindstrom skrev: Three Hearts till exempel, som jag enbart tyckte smakade julmust, beskrivs på Systembolaget som "Maltig smak med liten sötma, inslag av vörtbröd, torkade aprikoser, knäck och pomerans." Jag kände varken av vörtbröd, knäck eller pomerans (men så har jag heller ingen som helst aning om hur en pomeransfrukt smakar) och "liten sötma" var en grov underdrift.
Ja, det är alltid underhållande när såväl förståsigpåare som rena galningar lägger ut texten (t.ex. "blommigt, men ändå med en ton av polyester" eller "lägger sig till rätta på tungan likt en dräktig Sankt Bernhardshund").

Pomerans smakar för övrigt som en mycket hämndlysten apelsin och rekommenderas inte.

Zander_Lindstrom skrev:Säger ni "dadlar" eller "dɑːdlar" förresten?
Både jag och hela min omgivning säger "dadlar" (med korta, betonade vokaler). Möjligen är detta regionavhängigt, men isoglossens utsträckning har jag i så fall aldrig beaktat. Hur uttalar du ordet för egen del?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom sön dec 16 2018, 17:45

Matt_Public skrev:
Zander_Lindstrom skrev: Three Hearts till exempel, som jag enbart tyckte smakade julmust, beskrivs på Systembolaget som "Maltig smak med liten sötma, inslag av vörtbröd, torkade aprikoser, knäck och pomerans." Jag kände varken av vörtbröd, knäck eller pomerans (men så har jag heller ingen som helst aning om hur en pomeransfrukt smakar) och "liten sötma" var en grov underdrift.
Ja, det är alltid underhållande när såväl förståsigpåare som rena galningar lägger ut texten (t.ex. "blommigt, men ändå med en ton av polyester" eller "lägger sig till rätta på tungan likt en dräktig Sankt Bernhardshund").

Pomerans smakar för övrigt som en mycket hämndlysten apelsin och rekommenderas inte.

Zander_Lindstrom skrev:Säger ni "dadlar" eller "dɑːdlar" förresten?
Både jag och hela min omgivning säger "dadlar" (med korta, betonade vokaler). Möjligen är detta regionavhängigt, men isoglossens utsträckning har jag i så fall aldrig beaktat. Hur uttalar du ordet för egen del?

Aha, så apelsin är " Razz" och pommerans är mer " Twisted Evil"? Very Happy 

Jag satt med några kompisar för ett par år sedan och den ene, med göteborgska föräldrar, talade om "daadlár" och vi andra började reta honom som fan för det. Very Happy
Jag antar väl att en riktig västgöte från typ Tidaholm säkert skulle säga "dåddlár", vi har ju det lite mildare Mariestadsmålet hemmavé.
Men sedan så började jag höra att just folk från Göteborg säger "daadlár" och även min far, som är lika vätsgötsk som korvkaka, sa "daadlár".
Fan, måste ge mig ut och köpa ett paket med Fontanas färska dadlar till jul med.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom sön dec 16 2018, 19:28

Fan, skulle det inte vara kul att alla tar en bild på sin tallrik på julafton också så man ser vad som ligger på den? Jag och Marlin brukar ju plåta vårat käk då och då och visa upp i våra byggtrådar, men det skulle vara skitkul att se vad alla andra slänger på tallriken också.
Många kör ju väldigt strategiskt och börjar med typ sill, skinka, rullsylta och dopp i grytan för att sedan ge sig på Janssons med prinskorv, köttbullar, sillsallat och allt möjligt, eller så slänger alla på allt på en och samma gång.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Zander_Lindstrom mån dec 24 2018, 19:39

Då blev det en Melleruds till maten, på gott och ont.
Den passade perfekt till Janssons frestelsen, köttbullarna, prinskorven och allt det.
Däremot så skar det sig något fruktansvärt när man kombinerade den med något rökt, åt en bit rökt lax och tog en klunk Melleruds, hujedamig! Det får bli Eriksbergs till resterna sen nu i jul.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Julöl, eller annat öl och dryck till jul Empty Sv: Julöl, eller annat öl och dryck till jul

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet