Viggen vid incidentberedskap och RAT

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Järven i 2019-01-11, 21:00

Har var det med Viggen (JA37) vid hög incidentberedskap med pilot i planet.

Var det alltid med motor i gång med pilot i, eller hände det att  pilot kunde  sitta i med avslagen motor ?

Hur fungerade det med RAT (Ram Air Turbine), var den alltid utfälld när motor slogs av, eller fanns det undantag som tex ovanstående ?

Eller var den synkroniserad med landningsställen ?

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Henrik Bergman i 2019-01-12, 08:04

Båda tillfällena fanns. Det berodde på vilken order piloterna fick från radarjaktledaren.
"Millan" (som vi flygtekniker kallade den) var alltid utfälld på backen.
Från början fälldes den ut samtidigt som landstället (eller då behov uppstod i luften) men detta modifierades senare till att den fälldes ut när landställsbrytarna (elektriskt) påverkades när flygplanet satte hjulen i banan.

/Henrik

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Järven i 2019-01-12, 09:01

Tack för informationen.

Lite märklig lösning kan tyckas då jag tror mig förstå syftet med att den kommer ut med landstället inför landning är om man skulle få motorbortfall så finns reserv i beredskap.

Att den skulle komma ut när planets landställ tar mark borde ju göra att beredskapsnyttan hos RAT vid vid landning blir starkt begränsad.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Henrik Bergman i 2019-01-12, 12:09

Att den skulle komma ut när planets landställ tar mark borde ju göra att beredskapsnyttan hos RAT vid vid landning blir starkt begränsad.

Har man landat, så är man i princip "home safe".
Behovet är inte lika akut som under flygning.
Misstänker att det är en av motiveringarna för modifieringen.


/Henrik

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Järven i 2019-01-12, 14:12

Om jag uppfattar det rätt så kom den ut när nosstället fick markkontakt efter mod, därav att den är ute på plan på marken.

Det skulle ju innebära att den kom ut efter att den som mest skulle kunna tänkas behövas.

Det naturliga borde ju vara att den kom ut när stället fälldes ut.

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Henrik Bergman i 2019-01-12, 16:06

Det naturliga borde ju vara att den kom ut när stället fälldes ut.

Tidigare fälldes den ut samtidigt som landstället. Detta hördes tydligt, då flygplanet "växlade ner" (det började vina från millan).
Det blev en del påfrestning på bladen vilket resulterade i glapp mm.
Helt onödigt att utsätta millan för detta då det inte behövdes...
Givetvis fälldes millan ut vid nödfall, när som helst under flygning.


/Henrik

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Järven i 2019-01-24, 19:13

@Henrik Bergman skrev:
"Millan" (som vi flygtekniker kallade den) var alltid utfälld på backen.

Tack för svar, då får det bli en "Milla" på min modell.  Smile

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Viggen vid incidentberedskap och RAT

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet