IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Abrams 1/16 måla på transparent yta

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Abrams 1/16 måla på transparent yta Empty Abrams 1/16 måla på transparent yta

Inlägg av hailwood ons jun 19 2019, 09:29

Hej
bygger en Tamiya 1/16 Abrams RC och grunnar på målning av skyddsglas/siktglas. De skall målas med Tamiyas blanka kulörer, men jag blir osäker på om ut (synlig sida) eller insida skall målas .... (tror insida, men vill vara säker)
Går inte att få vägledning med bygginstruktionen, för skuggningen som symboliserar målning är på båda sidor på bilderna
Förtunna rejält tycker jag - eller?

Tilläggsfråga - tornet har tex påbyggda räcken på två sidor - dessa sitter nära bakomliggande yta. Måla delarna separat så blir det garanterat färg runt om, men innebär oerhört mycket maskering på ytor som sedan skall limmas. 
Eller limma ihop så får grund o täckfärg ta sig in så gott det går (airbrush)
Eller limma ihop och först pensla alla mellanrum med grund  - airbrusha grund - täckmåla mellanrum med pensel - airbrusha täckfärg
Eller något annat?

//H

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Abrams 1/16 måla på transparent yta Empty Sv: Abrams 1/16 måla på transparent yta

Inlägg av glimturen ons jun 19 2019, 21:32

Svårt att svara på, men....
Generellt är det bäst att måla klarglas med någon from av transparent färg, typ Taimya clear blue, green eller smoke om du nu har det. Sen skulle jag måla på insidan.
Maska dessa med tejp eller maskningsmedel typ maskol eller så på utsidan.
Därefter måla primer, färg(er) vädra osv och sedan sist ta bort maskeringen.

Vad beträffar pansar så skulle jag sätta ihop allt och sedan måla.
Om du nu målar med airbrush så kommer det att komma dit i alla fall. Sen är det ju frågan om man överhuvudtaget ser insidan av de räckena....kanske i 1/16, men knappast i 1/35.
Sen kommer ju förmodligen vädring göra att det syns ännu mindre om det inte skulle hamna lite färg på nåt ställe.
Stridsvagnar brukar dessutom flaga lite färg och bättringsmålas lite här och där, så det går att fixa till lite med pensel om det skulle synas för mycket.

Kör hårt och kom ihåg att vi vill se bilder!! Very Happy
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Abrams 1/16 måla på transparent yta Empty Sv: Abrams 1/16 måla på transparent yta

Inlägg av hailwood fre jun 21 2019, 09:08

Hej
Tackar för båda tipsen - metoden för klarglas låter vettigast (behöver inte maska för det är insatser som monteras i luckor o torn - bekvämt till tusen)
Pansarmålningen var den metod jag hoppats på - maska, måla o sedan limma ihop hade varit för j-la jobbigt.

Skulle gärna lägga upp bilder - har funderat på det för tidigare projekt, men stannat vid tanken eftersom jag inte orkat engagera mig i bildkonton på nätet. Frågan kanske är fel att ställa här o nu, men om jag skulle öppna ett bildkonto och inte vill ha allmän insyn. Vilket är enklast att jobba med?

hailwood


Till överst på sidan Gå ner

Abrams 1/16 måla på transparent yta Empty Sv: Abrams 1/16 måla på transparent yta

Inlägg av glimturen lör jun 22 2019, 22:01

Olika bildkonton har under åren diskuterats flitigt.

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t53-lagga-upp-bilder

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Abrams 1/16 måla på transparent yta Empty Sv: Abrams 1/16 måla på transparent yta

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet