Evolutions trubbel

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Evolutions  trubbel  Empty Evolutions trubbel

Inlägg av Gigabyte i fre aug 02 2019, 20:21

Min Evo krånglar 

Har plockat ner den o alla beståndsdelar som går o gjort den kliniskt ren ,,,,

Kommer ej någon luft är bom stopp,, har skruvat på luft ventilen (ventilstångens luftfjäder )  får luft tryck vid "avtryckaren " men nada  tryck fram till munstycket( även när inte munstycket är monterat o nålen är kvar  )

kan det vara nål packningen som sitter i själva spruthuset där nålen löper, då man får luft genomströmning när nålen är borta  

och har haft dessa problemen hela tiden även då den var helt ny från kartongen ,, men nu är den helt knas ,,
Gigabyte
Gigabyte

Till överst på sidan Gå ner

Evolutions  trubbel  Empty Sv: Evolutions trubbel

Inlägg av TommyKillander i fre aug 02 2019, 22:37

@Gigabyte skrev:Min Evo krånglar 

Har plockat ner den o alla beståndsdelar som går o gjort den kliniskt ren ,,,,

Kommer ej någon luft är bom stopp,, har skruvat på luft ventilen (ventilstångens luftfjäder )  får luft tryck vid "avtryckaren " men nada  tryck fram till munstycket( även när inte munstycket är monterat o nålen är kvar  )

kan det vara nål packningen som sitter i själva spruthuset där nålen löper, då man får luft genomströmning när nålen är borta  

och har haft dessa problemen hela tiden även då den var helt ny från kartongen ,, men nu är den helt knas ,,

Ajdå... det är trist när airbrushen krånglar...

Har du tagit ur PTFE-packningarna i nålhuset och kollat att dom inte är skadade? Det sitter en skruv som du når bakifrån om du tar ut nål, avtryckarmekanismen, fjäder m.m.

Har du tillgång till en ultraljudstvätt kan det vara värt besväret att köra delarna i den om du har plockat isär den helt och hållet...

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av glimturen i fre aug 02 2019, 23:11

Mycket trist!
Men då du har haft bekymmer från början låter det som något är knas.
Kanske det är idé som Tommy säger att plocka bort alla packningarna och sen göra stor-rent?
Jag hoppas att det löser sig.
cheers

Inlägg av Gigabyte i lör aug 03 2019, 00:04

Hej och tack för era svar  Smile

jo fått gjort en RIKTIG rengöring  skruvat ut nål packningarna som Tommy påpekade  o bytt en skadad packning 
samt hittat en liten gummi flaga vid skruv fattningen till munstycket, det är ju liksom en  halvmåneformad springa där luften skall passera,
den var nästan helt tätt !!! pillat innan men inte fått ut eller sett den innan .
nu funkar den bättre än den var ny ,, mycket jämnare färgflöde mm   så gubben hjulade ut från hobbyrummet ,nja hoppade lite försiktig i alla fall  Very Happy
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av TommyKillander i lör aug 03 2019, 00:56

@Gigabyte skrev:Hej och tack för era svar  Smile

jo fått gjort en RIKTIG rengöring  skruvat ut nål packningarna som Tommy påpekade  o bytt en skadad packning 
samt hittat en liten gummi flaga vid skruv fattningen till munstycket, det är ju liksom en  halvmåneformad springa där luften skall passera,
den var nästan helt tätt !!! pillat innan men inte fått ut eller sett den innan .
nu funkar den bättre än den var ny ,, mycket jämnare färgflöde mm   så gubben hjulade ut från hobbyrummet ,nja hoppade lite försiktig i alla fall  Very Happy

Evolutions  trubbel  121011601

Skönt att det löste sig - det finns ingen mer frustrerande än en airbrush som trilskas...

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander

Inlägg av glimturen i lör aug 03 2019, 20:47

Gött mos!
cheers

Inlägg av Sponsored content