IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Behöver tips på enamel thinner förvaring

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av Nybörjar'n lör aug 03 2019, 11:04

Tjena!

Jag har precis börjat med modeller, köpte en Messerschmitt från Revell som jag håller på att bygga ihop.
Men det är även så att jag köpt lite Enamel (Emalj?) baserade färger som jag ska måla rackarn med.

Mina frågor:
Hur förvarar ni er thinner under och efter användning?
T.ex den thinner som blir över när man gör rent penseln.
Och hur gör ni med den thinner och färg som bli över efter användning? Har ni någon form av palette eller liknande som ni förtunnar färgen på?

Mvh

Nybörjar'n
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Sv: Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av rsm.gbg lör aug 03 2019, 12:00

Jag kör med gamla glasburkar, det enda som verkar funka för Enamels.
Om jag blandar färg för kroppen så behövs ju en del, så då blandar jag i en gammal tom glas färgburk.
Jag förtunnar då även direkt i burken, dessa glasburkar går att köpa tomma.
Med Enamel så har jag inte sett någon plastburk som funkar, plasten smälter...
Blandar jag lite så kör jag direkt i paletten.

Målar mest med Airbrush och då förtunnar jag direkt i sprutan.
Med pensel förtunnar jag i paletten.

Ingen direkt skillnad om du skulle använda Akryl, mer än att du då kan du använda plast burkar.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Sv: Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av Nybörjar'n lör aug 03 2019, 12:41

Tack för svaret Roland!

Vart kan jag köpa tomma glasburkar, finns de i färgbutiker? Eller Clas Ohlson kanske?

Och vad använder du för att få rätt mång thinner till färgen? Jag provade med en liten doseringgsspruta (en sådan som man ger katter oral medicin med) men det fungerade inget vidare då den fastnar och sedan sprutar ut alldeles för mycket.

//Adrian

Nybörjar'n
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Sv: Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av rsm.gbg lör aug 03 2019, 13:23

Glasburkar finns i massor av varianter i hobby affärer.
Man får googla lite.
Hitta denna på Alfahobby, men har inte testat den.
https://www.alfahobby.se/empty-glass-jar-with-brush-10ml

Förtunna tills det blir som mjölk brukar man säga.
Jag använder pipetter, det funkar fint.
https://www.alfahobby.se/pipettes-medium-3ml

När jag startade för några år sedan så blev det gamla klassiska Humbrol Enamels med pensel.
Det funkar, men med Akryl är det mycket enklare att få det snyggt om man går över till Airbrush.
Ganska dyr start dock...
Och inte så lätt med airbrushen i början, dock blir det ganska snabbt bättre än med pensel.
Men man lär sig.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Sv: Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av Nybörjar'n lör aug 03 2019, 13:35

Får se mig lite omkring då, det där med pipetter verkade ju supersmidigt!
Kör med pensel nu i början, dels pga pris och dels för att jag har hört att Airbrush (kompressorn iallafall) ska låta rätt så mycket.

Tack för svaren, ska bli kul att kunna sätta igång med målandet ordentligt!

//Adrian

Nybörjar'n
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Sv: Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av rsm.gbg lör aug 03 2019, 13:48

Nybörjar'n skrev:
jag har hört att Airbrush (kompressorn iallafall) ska låta rätt så mycket.
//Adrian

Det beror ju på vilken kompressor du köper.
Det finns allt ifrån Biltema för verktyg (bullrig) till Silent Air speciellt för Airbrush (tyst)
Startpaket för nån tusing funkar till en början, som är ganska tysta.
Tror till och med Biltema har nåt billigt start paket, speciellt för Airbrush.
Men man växer ganska snabbt ur billiga grejer, men då vet man ju kanske om man vill fortsätta bygga...

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Sv: Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av Stefan E lör aug 03 2019, 16:23

Hejsan!

Jag använder mest enamels (emaljfärger) typ Humbrol och späder dem med lacknafta för penselmålning och standardförtunning om jag skall sprutmåla dem.


På hobbybordet har jag en liten glasburk med skruvlock ("sillaburk" från ABBA) med nafta för penseltvätt.

Om jag vill späda färgen använder jag t.ex medicinförpackningar eller andra förpackningar, en del plaster tål mildare lösningsmedel, man får prova sig fram.
Det finns små (medicin-)koppar man kan köpa, kolla på tex Apoteket eller Panduro, de har massor av bra o billiga saker!

Pipetter köper jag från en medicinfirma i Tyskland, sandstickor, polerstickor nagelfilar etc på "damavdelningen" på ICA Maxi, omrörare på Donken.

Det brukar bli dyrt i längden att köpa förbrukningsmatriel från hobbyfirmorna, även om de har snofsiga namn.
Ofta hittar man exakt samma saker fast mycket billigare på många andra ställen (ofta oväntade...) om man bara letar lite eller håller ögonen öppna.

Bättre att lägga pengarna på modeller istället!

Något du SKA lägga lite pengar på däremot är bra verktyg, Hobbykniv, skalpell, pincett, tänger och små nålfilar, borrar etc är oumbärliga verktyg och kvalitet kostar.

Bygg ett tag, känn dig fram och tänk inte på Airbrush än på ett tag, det kommer senare.

När du känner att det här är en hobby för dig som du vill hålla på med framöver, DÅ är det dags att börja fundera.

Vi finns här när/om du vill fråga eller behöver hjälp, och var aldrig rädd att fråga, det finns INGA frågor som är för dumma!

Vi har alla varit nybörjare, jag är faktiskt lite avundsjuk på dig, det är en underbar värld som du kommer att upptäcka.

...och du, stort o varmt välkommen till forumet, jag tror du kommer att trivas här!  Very Happy


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Behöver tips på enamel thinner förvaring Empty Sv: Behöver tips på enamel thinner förvaring

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet