DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
+15
cas
Matt_Public
Jokkocze
Obed
Caverö
bjork_larsson
Gigabyte
merlin1953packard
dm4
Janne.S
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Azgaron
Stefan E
19 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Railroad
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Apgrymt rangerlok! Precis i min smak.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Får nog säga att ångloket är snyggast!
Men det är Railroad Tycoon-fånen i mig som talar
Men det är Railroad Tycoon-fånen i mig som talar
_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48
I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72, F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48, F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48, Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas- Vicesheriff
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
En ny sovvagn har levererats från Walthers, USA!
Det är en 85´ Pullman-Standard 4-4-2 (4 Compartments/4 Bedrooms/2 Roomettes) sleeper, i ”Regal”-serien (alla Santa Fé:s persontågsvagnar hade namn).
Den första vagnen i ett nytt ”namn”-tåg; Santa Fé San Francisco Chief.
Den här gången bokade jag snabbt och lyckads kapa åt mig ”DeLuxe”-versionen, med inbyggd belysning och 20-25 Preiser-figurer i varje vagn.
Ursäkta den dåliga bilden, men det är förtvivlat svårt att få bra bilder eftersom vagnen reflerterar ljuset, kameran får spader.
Belysningen i vagnen är härligt gammaldags gultonad, en mycket fin vagn och jag ser fram emot de resterande vagnarna.
Det är en 85´ Pullman-Standard 4-4-2 (4 Compartments/4 Bedrooms/2 Roomettes) sleeper, i ”Regal”-serien (alla Santa Fé:s persontågsvagnar hade namn).
Den första vagnen i ett nytt ”namn”-tåg; Santa Fé San Francisco Chief.
Den här gången bokade jag snabbt och lyckads kapa åt mig ”DeLuxe”-versionen, med inbyggd belysning och 20-25 Preiser-figurer i varje vagn.
Ursäkta den dåliga bilden, men det är förtvivlat svårt att få bra bilder eftersom vagnen reflerterar ljuset, kameran får spader.
Belysningen i vagnen är härligt gammaldags gultonad, en mycket fin vagn och jag ser fram emot de resterande vagnarna.
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Sovvagnar är min existens bane, men den där var toksnygg!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Fina lok och fin vagn Stefan! Det här skulle nog min handledare se, han har hållit på en del med mj.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Moose skrev:Uppdatering tack! =)
Ja, det var verkligen länge sedan jag gjorde en ordentlig uppdatering!
Vad har då hänt sedan sist?
Tja, banan har faktiskt blivit mindre!
Det som låg uppe var ett provisorium från början och aldrig avsett att ligga så länge som det gjorde.
Dessutom var jag tvungen att tänka om lite. Då jag behöver större kurvradier, så en rejäl omplanering av spårplanen behövdes.
Ännu en anledning var att jag ville byta ut spånplattan som var alldeles för mjuk, mot lite hårdare plywood.
Jag rev upp alla spår…
Rent….
Nu dök nästa ”snilleblixt” upp i huvudet….
Om man skulle korta av banan med ca en halvmeter?
Då skulle jag få plats med TVÅ stycken 80cm breda, en 40cm bred, alla 30cm djupa Billyhyllor!
Nu finns det ju både glashyllor, LED-belysningar och dörrar helt i glas till Billy, så detta kommer att bli ett riktigt stort VITRINSKÅP!
Kommer att få plats massor av modeller, tåg och annat som man vill ha framme.
Av med den lösa plywoodskivan på nya delen!
Kommer mera snart (jag lovar!)…..
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Ser ayt du kör med roccos "nya" räls med banvall.
Vad gillar du den kontra vanlig?
Funderar på vanlig själv o sen göra egen ballast
Vad gillar du den kontra vanlig?
Funderar på vanlig själv o sen göra egen ballast
Moose
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Moose skrev:Ser ayt du kör med roccos "nya" räls med banvall.
Vad gillar du den kontra vanlig?
Funderar på vanlig själv o sen göra egen ballast
Det jag kör med är Rocos egna Rocoline (code83) , med mjuk (skalenlig) banvall och med 10graders växlar och korsningar på huvudbanan.
Den snyggaste färdiga banvallen jag sett och den dämpar ljudet rätt bra!
Tyvärr har ju Roco förlorat patentet på den mjuka banvallen och kommit med ersättaren geo-line.
Hård, smal och ser, rent ut sagt, för djävlig ut!
Roco-line rälsen går tack o lov att fortfarande att köpa, men nu utan banvallen, så i fortsättningen blir det till att bygga banvall själv.
Själva rälsen är jag mycket nöjd med, mina stora Amerikanska lok gillar de slanka växlarna och rullar perfekt på rälsen och går mjukt o fint genom alla korsningar o växlar.
I fortsättningen kommer det nog att bli alltmer flexräls från Shinohara eller Peco, de stora kurvradier jag vill ha finns inte i "småbitar", code 83 räls kommer jag definitivt att fortsätta med.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Hejsan!
Ett par nytillskott i lokparken har levererats, denna gång en EMD E-7A+B, målade i Southern Pacific´s Daylight-schema, som det såg ut 1954!
Modellerna kommer från BLI (Broadway Limited Imports), konstruerade i USA, men som så mycket annat idag, tillverkade i Kina.
Loken levereras i stadiga och väl fodrade askar av mycket kraftig kartong.
Båda loken är utrustade med DCC och ljud, och väger nästan 800gram vardera, så trots avsaknad av slirskydd har loken en enorm dragkraft ändå.
Loken är superdetaljerade med etsade vindrutetorkare, separata räcken, lyftringar, handtag och många andra detaljer.
Helgjutet chassi, dubbla svänghjul, silkeslen gång, perfekt utförd lackering.
De här loken kommer att sättas in på den södra banan österut från Kalifornien.
Den gick mellan Dallas/Ft. Worth och San Diego (Los Angeles), tåget hette ”The Texas Daylight”.
Anläggningsbygget då, hur går det med det?
Jodå, det går framåt, anläggningen är kortad med ca.60cm och det gjorde en enorm skillnad!
Spårplaneringen pågår för fullt…
Stefan
Ett par nytillskott i lokparken har levererats, denna gång en EMD E-7A+B, målade i Southern Pacific´s Daylight-schema, som det såg ut 1954!
Modellerna kommer från BLI (Broadway Limited Imports), konstruerade i USA, men som så mycket annat idag, tillverkade i Kina.
Loken levereras i stadiga och väl fodrade askar av mycket kraftig kartong.
Båda loken är utrustade med DCC och ljud, och väger nästan 800gram vardera, så trots avsaknad av slirskydd har loken en enorm dragkraft ändå.
Loken är superdetaljerade med etsade vindrutetorkare, separata räcken, lyftringar, handtag och många andra detaljer.
Helgjutet chassi, dubbla svänghjul, silkeslen gång, perfekt utförd lackering.
De här loken kommer att sättas in på den södra banan österut från Kalifornien.
Den gick mellan Dallas/Ft. Worth och San Diego (Los Angeles), tåget hette ”The Texas Daylight”.
Anläggningsbygget då, hur går det med det?
Jodå, det går framåt, anläggningen är kortad med ca.60cm och det gjorde en enorm skillnad!
Spårplaneringen pågår för fullt…
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Snygga lok, du har skaffat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Tack, Håkan!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Saftiga pjäser, det där. Skönt med lite tyngd i prylarna.
Också: gruvligt snyggt lackjobb! Tänker du vädra dem något?
Också: gruvligt snyggt lackjobb! Tänker du vädra dem något?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Kladda ner nya, fina lok?
Nädu...
Det vågar/vill jag inte....
Jag gillar dem dem rena o fina....
Loken (ja, HELA tågen) tvättades flitigt i verkligheten, i princip varje dag, så rena kommer de att förbli.
Stefan
Nädu...
Det vågar/vill jag inte....
Jag gillar dem dem rena o fina....
Loken (ja, HELA tågen) tvättades flitigt i verkligheten, i princip varje dag, så rena kommer de att förbli.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Hejsan!
Det är långt mellan mina uppdateringar, jag är i ”rit-stadiet” och försöker få till en fungerande spårplan.
Det går framåt men det tar sin tid…
Under tiden kan man ju inte låta bli att köpa ytterligare lok och vagnar.
Denna lilla 4-4-0 ”American” från Bachmann kunde jag bara inte motstå då jag fick det till ett mycket bra pris.
Loket är superdetaljerat och digitalt från fabrik, tyvärr inget ljud, men man kan ju inte få allt (eller rättare sagt, det kan man, men då till ett helt annat pris…).
Enda ”problemet” var att det köpta loket var från "Maryland & Pennsylvania”, ett bolag långt österut, och jag kör Santa Fé som hör hemma i västra USA.
Min idé är att när min division av Santa Fé startades upp 1886 så behövdes det ett par lok, snabbt.
Lösningen blev att köpa fem begagnade 4-4-0 från andra bolag, främst från östra USA.
Loken fick nummer 1-5 och det här loket, nummer ”5” har överlevt ända fram till idag (sensommaren 1959).
Jag började med att försöka få bort den MÅLADE skriften på tendern.
Alifatnafta och Tops, ett jämrans gnuggande, med texten försvann sakta men säkert.
Det sista tog jag genom att skrapa med en vass skalpell.
Till sist var all text borta, men det hade gått hårt åt färgen.
I verkligheten målas den gamla texten bara över med lite ny färg, och så gjorde jag också.
Först lite maskering och sedan målade jag tendersidorna med blank svart (Humbrol 21).
Till loket tillverkade jag ett par nya skyltar av 0.5mm Plasticard och målade dem också svarta.
Jag hade ett gammalt dekalark från Microscale liggandes, avsett just för Santa Fé ånglok, det kom väl till pass nu.
Loket får behålla sitt ”gamla” nummer, men på Santa Fé-vis får tendern en stor siffra (#5), och A.T & S.F. på Hytten.
Lite mattlack och resultatet blev så här;
Sedan var det bara att limma dit skyltarna på loket med CA-lim.
Tillåt mig presentera ”Old Nickel”, ett av Santa Fé & Pacific´s äldsta lok.
Hon går fortfarande i lättare gods och lokaltrafik vid behov.
Stefan
Det är långt mellan mina uppdateringar, jag är i ”rit-stadiet” och försöker få till en fungerande spårplan.
Det går framåt men det tar sin tid…
Under tiden kan man ju inte låta bli att köpa ytterligare lok och vagnar.
Denna lilla 4-4-0 ”American” från Bachmann kunde jag bara inte motstå då jag fick det till ett mycket bra pris.
Loket är superdetaljerat och digitalt från fabrik, tyvärr inget ljud, men man kan ju inte få allt (eller rättare sagt, det kan man, men då till ett helt annat pris…).
Enda ”problemet” var att det köpta loket var från "Maryland & Pennsylvania”, ett bolag långt österut, och jag kör Santa Fé som hör hemma i västra USA.
Min idé är att när min division av Santa Fé startades upp 1886 så behövdes det ett par lok, snabbt.
Lösningen blev att köpa fem begagnade 4-4-0 från andra bolag, främst från östra USA.
Loken fick nummer 1-5 och det här loket, nummer ”5” har överlevt ända fram till idag (sensommaren 1959).
Jag började med att försöka få bort den MÅLADE skriften på tendern.
Alifatnafta och Tops, ett jämrans gnuggande, med texten försvann sakta men säkert.
Det sista tog jag genom att skrapa med en vass skalpell.
Till sist var all text borta, men det hade gått hårt åt färgen.
I verkligheten målas den gamla texten bara över med lite ny färg, och så gjorde jag också.
Först lite maskering och sedan målade jag tendersidorna med blank svart (Humbrol 21).
Till loket tillverkade jag ett par nya skyltar av 0.5mm Plasticard och målade dem också svarta.
Jag hade ett gammalt dekalark från Microscale liggandes, avsett just för Santa Fé ånglok, det kom väl till pass nu.
Loket får behålla sitt ”gamla” nummer, men på Santa Fé-vis får tendern en stor siffra (#5), och A.T & S.F. på Hytten.
Lite mattlack och resultatet blev så här;
Sedan var det bara att limma dit skyltarna på loket med CA-lim.
Tillåt mig presentera ”Old Nickel”, ett av Santa Fé & Pacific´s äldsta lok.
Hon går fortfarande i lättare gods och lokaltrafik vid behov.
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön apr 10 2016, 21:49, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Tjusigt lok! och snyggt målat!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
prydligt fixat ,, och bättre att lägga ner timmar på en funktionell spår plan än att det skiter sig senare ,,
körde analogt i N skalan ,,tar ju inte så mycket plats ,, hur stor din HO bana enl din spårplan ?
körde analogt i N skalan ,,tar ju inte så mycket plats ,, hur stor din HO bana enl din spårplan ?
Gigabyte
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Mmmm, ånglok är alltid läckra saker!
Snyggt målat Stefan!
Snyggt målat Stefan!
_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48
I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72, F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48, F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48, Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas- Vicesheriff
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Gigabyte skrev:prydligt fixat ,, och bättre att lägga ner timmar på en funktionell spår plan än att det skiter sig senare ,,
körde analogt i N skalan ,,tar ju inte så mycket plats ,, hur stor din HO bana enl din spårplan ?
Hejsan Giga!
Min bana är ca 4m bred och nästan 6,5m lång, med tungorna 80cm längs väggen (längst upp i bild) och 1,2m på den andra, där jag kommer åt från båda sidorna.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Ingen liten bana du har!
Fint fixat med loket så att det passar in.
Fint fixat med loket så att det passar in.
glimturen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
glimturen skrev: Ingen liten bana du har!
Fint fixat med loket så att det passar in.
Tack, Glimmis!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Den gamla femöringen blev ju råtjusig! Heja dig!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Hejsan!
Den här delen av banan blev alldeles för bred, det kommer att bli svårt att nå ända in till väggen.
Jag beslöt mig för att smala av banan lite granna här, det räcker med att ta bort 25-30cm bara.
Så här blev det….
…känns mycket bättre.
En vän till mig byggde sin järnväg på jämna bordsytor som han sedan byggde upp landskapet med markisoleringsplattor på.
Det var ett enkelt och snabbt sätt att bygga på och jag blev inspirerad att använda samma metod.
Dessutom var spånplattan som jag byggt med tidigare så dålig att den ändå måste bytas ut mot något stadigare.
Jag valde 12mm Plywood, lite jobbigare att att arbeta med, men bra mycket stabilare som underlag.
Aldrig mera spånplatta!
Jag hade ett antal plywoodskivor i rätt dimension hemma som jag sågade till och skruvade fast på ramen.
Sen var det bara att fortsätta…
Inspektionshål i hörnet som kommer att vara öppet.
Den sista delen skruvades fast …
…och sedan kunde den första rälsbussen släppas ut på en provrunda…
Stefan
Den här delen av banan blev alldeles för bred, det kommer att bli svårt att nå ända in till väggen.
Jag beslöt mig för att smala av banan lite granna här, det räcker med att ta bort 25-30cm bara.
Så här blev det….
…känns mycket bättre.
En vän till mig byggde sin järnväg på jämna bordsytor som han sedan byggde upp landskapet med markisoleringsplattor på.
Det var ett enkelt och snabbt sätt att bygga på och jag blev inspirerad att använda samma metod.
Dessutom var spånplattan som jag byggt med tidigare så dålig att den ändå måste bytas ut mot något stadigare.
Jag valde 12mm Plywood, lite jobbigare att att arbeta med, men bra mycket stabilare som underlag.
Aldrig mera spånplatta!
Jag hade ett antal plywoodskivor i rätt dimension hemma som jag sågade till och skruvade fast på ramen.
Sen var det bara att fortsätta…
Inspektionshål i hörnet som kommer att vara öppet.
Den sista delen skruvades fast …
…och sedan kunde den första rälsbussen släppas ut på en provrunda…
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)
Ser fint ut! Hade jag inte vetat att du byggde järnväg, kunde man tro du tänkt öppna butik!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» En epok går i graven...
» Pacific Coast
» Santa Fe - GP40
» Santa wars 2
» P-38J Lightning Pacific theater - Academy 1/72
» Pacific Coast
» Santa Fe - GP40
» Santa wars 2
» P-38J Lightning Pacific theater - Academy 1/72
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Railroad
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|