IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

+15
cas
Matt_Public
Jokkocze
Obed
Caverö
bjork_larsson
Gigabyte
merlin1953packard
dm4
Janne.S
MiniStuff
Warsawpact
JOooCKE
Azgaron
Stefan E
19 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Matt_Public tor jun 29 2017, 20:42

Plywood är förvånansvärt ofta vägen till seger.


Modellkartongsfundament är däremot duktigt nyskapande.

Innovantionspoäng! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Tobias tor jun 29 2017, 20:58

Det där kommer bli mäktigt Stefan. cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av glimturen ons jul 05 2017, 22:09

Nu är det bara att bygga bana! Very Happy

Inspektionshålet ser aningen belamrat ut..... drunken
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E lör maj 26 2018, 10:13

Hejsan!
 
 
Jag har sedan länge använt Rocos Digitalsystem och Multimus körhandtag och jag stortrivs med dem!
 
Men en sak jag har retat mig på och som jag skulle vilja slippa är SLADDEN!
 
Den begränsar räckvidden, minst sagt!
 
Roco har ju haft en trådlös Multimus sedan några år, men det har varit alldeles för dyrt att skaffa Mus och Router var för sig.
 
En annan sak jag har önskat mig länge är en digital Tysk 01:a med ljud i epok III, min favorit-era.
 
Roco aviserade (hösten 2017) att de tänkte släppa en digital startsats med en trådlös Multimus, router OCH en digital 01:a med tre personvagnar, PLUS att de hade lagt i ROCOLINE-räls med stor kurvradie (R5) och 16 raka spår (G1).
 
Den här lådan tänkte jag inte missa så jag förbeställde den hos Medellbahn-shop Lippe i Tyskland så snart det bara var möjligt.
Sedan blev det en lång väntan över julen och nyåret, men i Februari dök lådan upp!
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 40171905391_11f99136f0
 
 
 
Vad jag missat från början var att z21an man fick med var inte den ”lobotomerade” start-varianten som jag trodde, utan den ”vanliga” z21:an!
 
Jag missade också att loket var utrustat med ljud (det stod inte heller i reklambladet från början!).
 
I startsatser brukar det ju ligga lite förenklade varianter av lok o vagnar, det var vad jag väntade mig och det skulle inte gjort någonting eftersom det var körhandtaget och routern jag verkligen ville ha.
 
Men det visade sig att både loket och de tre vagnarna var minst av allt några billiga snikvarianter!
 
Loket var dessutom en specialvariant från mycket tidig epok III (som inte går att köpa löst), med hel frontplåt, två strålkastare och silverfärgade pannband.
 
 
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 28391563419_0971b00e12I
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 28391563139_6e7911ff62
 
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 28391563089_3703d510c2
 
 
I lådan under fanns….
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 40171905021_15643a957a
 
 
 
Vilken befrielse att slippa den trassliga sladden och den här svarta Multimusen klarar upp till 28 funktioner och kan visa upp till 10 tecken i biblioteks-displayen, utöver allt som den röda kan.
 
 
Det var lite pyssel med att sätta upp allt, Ip-adressen var fel och jag fick lägga in allt manuellt men nu fungerar det som det ska och jag är supernöjd med den här satsen!
 
 
Med tanke på vad man får (jag gav 5300:- inkl. frakt) så är det här ett fynd!
 
 
 
Stefan E
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Matt_Public lör maj 26 2018, 11:29

Härliga tider! Very Happy

Loket är toksnyggt men vagnarna var på något sätt fräsigare.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Azgaron lör maj 26 2018, 13:32

Trevligt set! Verkar praktiskt att slippa sladd! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av glimturen lör maj 26 2018, 21:35

Häffans!
Kul att bli positivt överraskad av "extratillbehören" Wink Very Happy
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E lör maj 26 2018, 22:14

Tack skall ni ha!

Ett par bilder för Matt;

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 40285515791_60647d5bd7


DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 40285515511_8b5338a535


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av cas mån maj 28 2018, 07:44

Ett sånt maffigt 4-6-2 Dampflok!
Det hade grabben min togkillat för 5-6 år sen...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E sön okt 06 2019, 11:12

Förra året fick jag för mig att jag skulle börja prenumerera på MIBA (Tysk MJ-tidning) igen eftersom mitt intresse har svängt tillbaka till de Europeiska järnvägarna.
 
 
Man har alltid fått fina premier när man tar en ny Prenumeration på MIBA och det var verkligen många fina premier om man tog ett 1-årsabonnemang.
 
Jag såg att de även hade ett liknande erbjudande om man tog en 2-års period och då fick man ÄNNU bättre premier!
 
Bland premierna fanns ett par lok, bla ett PIKO BR E41 från DB i ett tidigt epok-3 utförande.
 
De här loken är vad Tyskarna kallar ”Eine mädchen fur alles”, vi kallar det ett allroundlok, kort sagt, de här loken sattes in ÖVERALLT och tillverkades i tusental från början/mitten på 50-talet.
 
Dessutom passade loket perfekt i den tidsperiod jag gillar mest, EpokIII (1945-1968).

Typiskt är silverfärgat tak, enkla, stora strålkastare, regnrännor, inga sidofönster och horisontella lameller på ventilatorerna och det är ett Oxidgrönt godstågslok, persontågsloken var högre växlade och målade Koboltblå (Typ E10) och det har ett E-nummer (E står för för Elektrolok, 41 för typen och de sista siffrorna är individnumret).
 
Problemet var att det var ett PIKO-lok….
PIKO för mig är mj av en sämre kvalitet, typ LIMA, Rivarossi, Joef etc, billigt skräp alltså.
 
Men PIKO har ju gjort en nystart med ny ägare som verkar riktigt driftig och loket hade fått mycket bra kritik i ett MIBA-test.
 
Kort sagt jag tog en 2-års prenumeration, valde PIKO-loket som premie och väntade med spänning på ankomsten.
 
Det tog ett par veckor innan paketet kom, men det var det värt!
 
Det var ju ett analogt lok så jag fick köpa och sätta i en dekoder som jag själv valde, en ESU Lokpilot 4.0, själva dekoderbytet var gjort på fem minuter.
 
Vilket lok och vilken kvalitet, helt i nivå med de största tillverkarna som Roco, Fleischmann och Märklin!
 
Superdetaljerat, perfekt lackerat, mjuk, tung gång, ett kanonlok, helt enkelt!
 
Något helt annat än vad jag väntat mig från PIKO, jag är supernöjd!
 
 
Tyvärr blev några bilder inte riktigt bra;
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 31420567448_6134ccde0e_c


 
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 45245391892_54fb720fc2_c


 
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 44382450905_a10c34f9d1_c


 
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 31420567118_9bb150568a_c
 
 
 
 
Mitt första, men definitivt inte det sista PIKO-loket för mig!
 
 
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Azgaron sön okt 06 2019, 11:39

Trevligt med såna premier för att man prenumererar! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Matt_Public sön okt 06 2019, 17:59

Vad Farao nu då? Ett Knallfrosch-lok på Santa Fé-sträckan?

Nåja, toksnyggt så det förslår är det ju hursomhelst. Bra prenumererat! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av glimturen sön okt 06 2019, 18:28

Tyskt i Santa Fé, gör succé! Wink
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E sön feb 19 2023, 15:23

Tänkte visa er det senaste nytillskottet i lokparken….
 
En Roco Br10


 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52397492366_292091c136_k

 
Ja, Ännu ett Pacific-lok, jag är helsåld på dessa maskiner!   I love you
 
 
Tillverkat i Rumänien, Digitalt med ljud och dynamisk rök
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52397984078_c2df0ce825_h

 
Loket ligger väl förpackat och mycket skyddat i en separat ”plastvitrin” och fastskruvat i en bit räls av plast, omgivet av frigolit.


 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52396977462_ac22af7d95_k





 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52397918710_82267200fd_k

 
När man tagit av "huven" kan man beundra alla detaljer på skönheten…
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52396977557_5ba90e597c_k


Man får vända på loket/rälsen för att komma åt de fyra monteringsskruvarna…
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52397492306_cd2ad71e5a_k

 
I förpackningen finns också en gottepåse med lite smådelar och reservdelar som lokförare/eldare, etsade lokskyltar, bromsslangar etc.
 
Om man vill ha en vitrinmodell så kan man byta ut frontskärmarna till ett par utan urskärning för de främre löphjulen.
Jag nöjer mig med de som sitter monterade från fabriken, det här loket ska rulla!
 
Minsta radie för det här loket är Rocoline R3, min minsta radie är R5 så det är lugnt.
 
Sådana här lok ska rulla på stora radier…
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52396977507_8612dc8a20_h

 
Jag gillar att Roco skickar med både lokpersonal och ett extra kortkoppel (som jag använder…), standardkoppel av Märklintyp är monterat från fabriken.


Snyggt gjort Roco!  cheers

 
 
Kolla de stora 2-metershjulen helt av metall, helt målade, smäckra och supersnygga!   drunken I love you
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52396977472_76e2b873f2_k



Allt under gångbordet är målat, alla delar till slidstyrningen är mörkt förnicklade…
  
I förpackningen ligger också en flaska rökolja och en kanyl om man vill köra med rök.




DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52397778764_527338830e_b

 
Ett A4-papper med instruktioner för hur man ska packa upp loket, den behövs!
 
Ett tjockt litet häfte med skötselanvisningar och alla dekoderfunktioner på många språk…
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52397984198_1d97796c67_k


Loket är äntligen i sitt rätta element!
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52397494571_ecc2b31652_bIMG_0022 by Stefan Ericsson, on 










 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52561014174_f96a821dd4_k

 
Loket går lika fint som det ser ut att göra, det glider över rälsen som en smörklick i en varm stekpanna.
 
Jag kan inte se mig mätt på henne….   I love you I love you I love you I love you
 
 
Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Matt_Public sön feb 19 2023, 17:22

T.V.Ä.R.S.N.Y.G.G.T.  Very Happy

Det där var minsann ett präktigt lok, jojomän!  drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E sön feb 19 2023, 17:29

Tack, Matte!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Marlin mån feb 20 2023, 07:31

Snyggt lok, cheers
Ballt att man även kan få rök ur skorstenen. Razz
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Azgaron mån feb 20 2023, 09:23

Tjusigt lok du skaffat, Stefan! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Stefan E mån feb 20 2023, 15:03

Tack Håkan o Bosse!

jo, hon är en riktig skönhet, den här Madamen!   I love you

Bosse, man kan inte bara få rök ur skorstenen, det kommer ångpuffar (rök) från cylindrarna också, allt i takt med ångslagen (4 puffar per hjulvarv).

Men jag kommer aldrig att använda rökfunktionen, det är en häftig finess, men röken lämnar kvar en oljig hinna över allt!

Inte bra för modellerna!   Evil or Very Mad

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Marlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Marlin mån feb 20 2023, 15:14

Stefan E skrev:Tack Håkan o Bosse!
jo, hon är en riktig skönhet, den här Madamen!   I love you
Bosse, man kan inte bara få rök ur skorstenen, det kommer ångpuffar (rök) från cylindrarna också, allt i takt med ångslagen (4 puffar per hjulvarv).
Men jag kommer aldrig att använda rökfunktionen, det är en häftig finess, men röken lämnar kvar en oljig hinna över allt!
Inte bra för modellerna!   Evil or Very Mad
Stefan  sunny

Kul grej ändå.
Järnvägar är kul.
Kommer aldrig glömma besöket på Minitur Wunderland i Hamburg sommaren 2018.
Klicka på bilden for en kort liten video snutt.

010

Någon dag ska jag åka tillbaka och se hur långt de har kommit med utbyggnaden.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av cas mån feb 20 2023, 15:53

Åhhh, Pacific-lok som är så vackra!
I love you

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty DB Epok III / Stefans Järnväg

Inlägg av Stefan E tor jun 01 2023, 08:31

Ännu ett paket från Lippe har trillat in…
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52829979352_f5a64e58af_k
 

Inuti paketet ligger ÄNNU ett paket….
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52830948195_bc18ab4b69_k
 
 
I detta något mindre paket ligger en loklåda från Roco, säkrad åt alla håll!
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52829979327_92be367aa7_k
 
 
Vilket lok det är?
Jo, ännu ett Pacificlok, nummer03 1050 med en mycket speciell målning!
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52830548026_dc0ffd5844_h
 

Loket ligger säkert i en stabil plastbox….
 
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52829979262_aa316f3282_k
 
 
…väl fastskruvat i bottenplattan.

 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52830948045_5e06419db5_k
 

Överst i förpackningen ligger ett ganska tjockt häfte som talar om skötselråd och dekoder inställningar (loket är digitalt (DCC) och har ljud.
 
Lägg märke till att det ligger ett blad i A4-storlek som visar hur man tar upp loket ur förpackningen!

 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52830729834_311c45c8ff_k
 

Man hittar också en liten påse med extra delar för vitrinen och lokpersonal att montera.
Man får också med ett extra kortkoppel om man använder det, vanligt koppel av Märklin-typ sitter redan monterat på tendern.
Snyggt, Roco!

 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52829979077_dea77f891c_h
 
 
…vi lyfter av överdelen av boxen…

 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52830993098_c4aea5efc2_k
 


…och nu protesterar vän av ordning att ”det loket fanns väl inte i verkligheten!”
 
Nja…
 
DB HADE tre stycken BR 03 som de målade i den här stålblå, röd, svarta lackeringen för de snabbaste och finaste fjärrsnälltågen precis innan andra världskriget bröt ut.
 När kriget väl var slut och de Tyska förbundsjärnvägarna, DB, grundades i början på -50talet var de här loken antingen skrotade eller för skadade för att repareras.
 
Roco har gjort en, som det kallas inom modellbyggandet, en ”what-if”, eller en ”tänk-om/gladmålning”, de  här loken överlevde kriget och senare moderniserades de med en nyare ”enhetspanna” för tung snälltågstjänst i början av -50talet.


 
Jag tycker det här loket är otroligt vackert med sin mörkblå panna, silverfärgade pannband och det röda underrede!


 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52830547926_65d204dec7_k
 
DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 52830948090_76dd5a5d1a_k
 
 
 
 
Jag har ännu inte hunnit provköra loket, jag återkommer om det!
 
 
 
 
Stefan E   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Azgaron tor jun 01 2023, 09:05

Mycket tjusigt lok! Gillar den blå färgen! Smile

Kul med lite snygg what if!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Matt_Public tor jun 01 2023, 12:06

Vilken fröjd!  drunken

Helt klart mer av should have been än what-if. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av cas fre jun 02 2023, 12:27

Jag är så LEGO-skadad så jag tror ju helta tiden att alla ånglok skall vara svarta med röd underdel...
Men Pacific, det är allt ett himla snyggt lok det!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road) - Sida 3 Empty Sv: DB Epok III (Fd. Santa Fé, Texas & Pacific Rail Road)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet