IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mera drag under galoscherna ?

+6
TommyKillander
Stefan E
glimturen
Matt_Public
rsm.gbg
Järven
10 posters

Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Järven lör mar 14, 2020 9:06 am

Jag tycker detta är ett mycket trevligt forum med god ton och hjälpsamma trevliga människor,men det upplevs att det är ganska få personer som postar och håller forumet levande på gott och ont.

Om man går på känsla så känns det som det bromsat in lite jämfört med för ett år sedan, kanske kan det ha att göra med att "Nordic projektet" på annat forum har lockat över lite bygginlägg, kanske går det bara lite i vågor... vad vet jag ?

Skulle det inte vara läge att fundera över om inte IPMS Sverige skulle kunna vinna på att ha en gemensamt forumsdel för just arean "In the works", "Tips och trix", "Bildbank" mm och ha underavdelningar för respektive region och lokala möten o.s.v ?

Jag kanske är ute och cyklar i min magkänsla och har förbisett saker men jag tänkte bara lite högt i all välmening och funderar över möjligheten till att få lite mera fart till gagn för hobbyn ?

Med vänlig hälsning Nicklas
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av rsm.gbg lör mar 14, 2020 10:26 am

Jag håller med, det har mattas rejält den sista tiden.
Kanske det inte byggs lika mycket just nu? det går ju i vågor.
Själv är jag i en mycket produktiv period What a Face

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Matt_Public lör mar 14, 2020 4:45 pm

Ifall vi nu ska tänka högt i all välmening så kan du ju alltid besöka även andra forum parallellt i syfte att minska obehaget av att så få personer skriver inlägg här.

Aircraft Resource Center, Britmodeller och Hyperscale är tre alternativ.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av glimturen lör mar 14, 2020 8:39 pm

Jo, nog är det lite så att det ibland upplevs lite långsamt.
Det är lite lugnare nu, men det brukar gå lite upp och ned. Precis som mitt byggande. Laughing
Forum är väl inte grejjen för en del heller, börjar kanske kännas lite förlegat, det finns ju andra sociala medier som det händer saker på.

Det kan ju föreslås till IPMS Sverige, så får vi se om de vill driva detta.
Det tar ju i alla fall lite tid av den som sköter om forat.

Det är dock kul att du tycker det är trevligt här! Very Happy Det var så jag fastnade.... Embarassed

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Järven lör mar 14, 2020 9:57 pm

Matt_Public skrev:Ifall vi nu ska tänka högt i all välmening så kan du ju alltid besöka även andra forum parallellt i syfte att minska obehaget av att så få personer skriver inlägg här.

Aircraft Resource Center, Britmodeller och Hyperscale är tre alternativ.

Det var nog lite så här jag hoppades att det jag skrev i vad jag tycker relativ stor ödmjukhet inte skulle tas emot, inte min mening att öppna någon Pandors ask.
En tanke som dök upp för ökad trivsel och stabil framtid var det och ingen kritik mot vad vi har här...tro inget annat.

Jag trivs och stannar nog här, men tack för input.  Smile


Senast ändrad av Järven den lör mar 14, 2020 10:32 pm, ändrad totalt 8 gånger
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Stefan E lör mar 14, 2020 9:58 pm

Jag förstår precis hur du tänker och vad du menar, men....


Jag trivs här just för att det är lite lugnare och färre besökare ger en chansen att lära känna varandra lite bättre.

Det finns ju många forum att besöka, själv tittar jag på Hyperscale, Large Scale Planes (LSP), IPMS Stockholm, ibland även på bil och sjöfartsforum också.

Jag gillar variationen, men det är här jag känner mig mest hemma och är mest aktiv, mitt andra forum där jag är aktiv är LSP, ett mindre forum för större skalor (1/35 eller större), ganska likt det här.

Stefan  sunny


Senast ändrad av Stefan E den lör mar 14, 2020 10:14 pm, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Järven lör mar 14, 2020 10:00 pm

glimturen skrev:Jo, nog är det lite så att det ibland upplevs lite långsamt.
Det är lite lugnare nu, men det brukar gå lite upp och ned. Precis som mitt byggande. Laughing
Forum är väl inte grejjen för en del heller, börjar kanske kännas lite förlegat, det finns ju andra sociala medier som det händer saker på.

Det kan ju föreslås till IPMS Sverige, så får vi se om de vill driva detta.
Det tar ju i alla fall lite tid av den som sköter om forat.

Det är dock kul att du tycker det är trevligt här! Very Happy  Det var så jag fastnade.... Embarassed

cheers

Tack.

Jo, det är mycket trevligt.
Självklart så måste ju en sådan sak i så fall innan vara förankrad av folket här om det ska vara ens att tänka på.  Smile


Senast ändrad av Järven den lör mar 14, 2020 10:30 pm, ändrad totalt 2 gånger
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Järven lör mar 14, 2020 10:13 pm

Stefan E skrev:Jag trivs här just för att det är lite lugnare och färre besökare ger en chansen att lära känna varandra lite bättre.


Stefan  sunny

Du kan ha en poäng i att trivsel och gemytlighet har bättre förutsättningar på ett litet forum än ett stort, hur som så är det rejält trivsamt här.  Smile
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av TommyKillander sön mar 15, 2020 8:16 am

Det går nog i vågor, precis som byggandet och utövandet av hobbyn i stort....

Personligen tycker jag att forum-formen passar perfekt om man vill förmedla vad man håller på med mha bilder och text, dessutom är det interaktivt och det viktigaste av allt; Det går att HITTA informationen igen What a Face

Facebook är "bekvämt" då det är enkelt att bygga ett stort nätverk och posta inlägg, men det är stört omöjligt att hitta något igen och man blir överöst med skit som man måste sålla bland.

Det som gör detta forumet så speciellt är att det är så "lagom" i storlek och man hinner hänga med i alla byggtrådar, samt att många av oss träffas lite då och då. Jag hänger en del på ISM, men jag har gett upp att följa alla byggen som pågår då det är så mycket trafik där, både "on-" och "off-topic" Wink

YouTube är ett intressant alternativ, men det är nästan som en hobby i sig själv, och återkopplingen är nästan noll. Dock är det lätt att hitta information.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av linusorn mån mar 16, 2020 7:45 pm

Själv tycker jag att detta forum är det trevligaste svenska forumet att hänga på. Jag bygger i vågor och jag har inte byggt så mycket på senaste tiden på grund av hälsoproblem. Men jag hänger fortfarande mycket här även om jag inte gör så mycket väsen av mig för tillfället. Som sagts tidigare tror jag att man använder olika forum på olika sätt, Stockholm har en mycket bra och lättillgänglig kunskapsbank att använda sig av, men jag skulle aldrig posta byggen där. Har aldrig varit så förtjust i tonen som används där ibland. LSP är kul och inspirerande och finns alltid mycket att lära sig där när det gäller byggteknik etc. Men när jag vill posta byggen och få feedback då postar jag här. Forumet blir vad vi medlemmar gör av det. Tycker vi att trafiken är för dålig, släng upp fler byggen! Ragga nya medlemmar till forumet. Det ligger på oss själva, men framförallt så ska vi väl ha kul oavsett hur många vi är? 😁

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Marlin tis mar 17, 2020 5:49 am

Inläggen kommer och går i vågor här tycker jag.
Men jag har liksom vant mig vid rytmen.
Detta är och förblir mitt svenska forum, då jag trivs med alla här och tonen är hjärtlig.
Jag använder Britmodeller som mitt internationella forum. För några år sedan var det Aircraft Resource Center, men jag ledsnade på att stå ut med och förklara varför jag inte har en airbrush och varför jag föredrar att penselmåla.
På ARC fanns de dem som tycker att man inte kan bygga om man inte använder airbrush.
Och till slut ledsnade jag på de kommentarerna.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av cas tis mar 17, 2020 6:47 am

Det Tommy säger stämmer mycket bra.
Lite har det att göra med mentaliteten mellan Dator kontra mobilanvndning. Med Mobil är det väldigt låga trösklar för att snabbt ta några bilder och snabbt lägga upp dom i lämplig medium som Insta eller fejjan. Ett forum som vårt är lite mer 90-tal som kräver en dator med digitalkamera, fotolagringstjänst och en lite grundläggande förståelse för HTML för att överhuvudtaget kunna visa något.

Jag tror inte att andra forum är våra konkurrenter, för trots att många av oss har andra ställen (och Noric groupbuild på BM var ju en succe) att hänga på så är det ju så att i de allra flesta fall så postar vi samma trådar både här och där, åtminstone gör vi Britmodeller-typer det What a Face

Personligen tycker jag att forum är det bättre alternativet framför sociala medier ust pga spårbarheten och det vettiga formatet. Finns ingen som vill tråla igenom fejjan för att försöka få fatt i hur man installer oljerör D3 på en 1/24 Hawker Typhoon, men här skulle det funka!
Men som sagt, det kräver lite mer ansträngning...

På sistone har vi tappat lite folk som postar, men vi får väl använda andra kanaler till att få tillbaka dom? Det borde ju gå att hetsa åtminstone nån...
Den stora frågan är ju hur vi som liten klick tar hadom och välkomnar de få nya som kommer in. Vad kan vi göra för att förbättra läget?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av rsm.gbg tis mar 17, 2020 7:28 am

Varför inte ragga nya forumfolk på våra Göteborgs träffar.
Jag försökte idogt ragga Lennart till forat i Fredags Very Happy

Många tycker nog det är för jobbigt att få till det här med bilder.
Det finns ju många sätt att få in bilder i trådarna, vissa tar till och med betalt!
Kanske en bättre instruktion? det kanske finns en bra redan?

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Poseidon sön jun 14, 2020 7:46 am

Häller med om att detta är nog det trevligast forumet med bäst stämning.

Jag uppskattar mycket byggtrådar eller bara kikar i askar och vad som inhandlats.

Detta forum har liksom alla andra forum oavsett tappat farm mot hur de var för 10 år sedan.

Folk häckar inte på forum utan använder mer enkla plattformar där de är ständigt inloggade.

Däremot kan denna typ av forum ofta ha en kvalité i inlägg som man inte får  på de mer snabba medierna.
Poseidon
Poseidon


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av cas mån jun 15, 2020 10:40 am

Ja, vi har tappat en hel del aktiva de senaste åren vilket är ganska trist.
Vi brukar ligga på 10-15 pers som dagligen läser forumet men alla skriver inte varje dag.
Det man kan göra och som är välkommet är om fler vågar sig på att engagera sig i alla olika trådar. Visst, det kanske känns lite tråkigt med ett "det ser snyggt ut" jämfört ,med en lång frågeställning om hur någon egentligen lyckades bända till den där biten så det blev så där äckligt fint, eller blandade till den perfekta washen etc, men det är ju så att ju mer man ger desto mer får man tillbaka.

Vi gillar ju vårt lilla tillhåll på nätet så det gäller att slå vakt om det, och se till att det ha en stabil bas att stå på, och det är där som ni användare gör all skillnad.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Matt_Public mån jun 15, 2020 10:52 am

cas skrev:[...] och det är där som ni användare gör all skillnad.
"Där vi som användare gör skillnad" vore troligen en bättre formulering.

Lågt eller högt produktionstempo åsido, det är hursomhelst sammansättningen som gör vårt forum bra. De som inte trivs ramlar vidare utan att lämna något större tomrum efter sig, även om de paradoxalt nog ofta var uppskattade deltagare när det begav sig.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av cas mån jun 15, 2020 12:31 pm

Matt_Public skrev:
"Där vi som användare gör skillnad" vore troligen en bättre formulering.
Host host. Jag fick för ett kort ögonblick moderator-hatten på mig, så det backar jag glatt ifrån!
Vi användare är naturligtvis rätt, eftersom vi försöker vara som en stor lagom dysfunktionell familj What a Face

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Matt_Public mån jun 15, 2020 12:33 pm

cas skrev:[...] eftersom vi försöker vara som en stor, lagom dysfunktionell familj. What a Face
Det skålar vi på! Mera drag under galoscherna ? 590649625
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Järven mån jun 15, 2020 6:25 pm

cas skrev:Det Tommy säger stämmer mycket bra.
Lite har det att göra med mentaliteten mellan Dator kontra mobilanvndning. Med Mobil är det väldigt låga trösklar för att snabbt ta några bilder och snabbt lägga upp dom i lämplig medium som Insta eller fejjan. Ett forum som vårt är lite mer 90-tal som kräver en dator med digitalkamera, fotolagringstjänst och en lite grundläggande förståelse för HTML för att överhuvudtaget kunna visa något.

Jag kör en variant där jag knäpper och lägger in bilder med mobilen och sedan knåpar i hop texten i inlägget med med datorn så it-analfabet man är, tycker det går hyffsat smidigt.  Smile
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av TommyKillander mån jun 15, 2020 7:58 pm

Matt_Public skrev:
cas skrev:[...] eftersom vi försöker vara som en stor, lagom dysfunktionell familj. What a Face
Det skålar vi på! Mera drag under galoscherna ? 590649625

Jag är inte sen att lyfta bägaren heller  Mera drag under galoscherna ? 590649625 Mera drag under galoscherna ? 121011601

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Stefan E tis jun 16, 2020 7:02 am

TommyKillander skrev:
Matt_Public skrev:
cas skrev:[...] eftersom vi försöker vara som en stor, lagom dysfunktionell familj. What a Face
Det skålar vi på! Mera drag under galoscherna ? 590649625

Jag är inte sen att lyfta bägaren heller  Mera drag under galoscherna ? 590649625  Mera drag under galoscherna ? 121011601

cheers
Tommy

+1 På den!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av linusorn tis jun 16, 2020 4:34 pm

Det blir ju lite omständligt om man som jag har flickr. Jag kan skjuta bilderna med telefonen och ladda upp dem med appen (när appen funkar). Men för att få koden till forumet måste jag logga in via datorn och sen fixa inläggen här. Förut när jag använde photobuckets app innan de blev folkets fiende kunde jag gör allt i mobilen. För övrigt så planerar jag att återvända hit snart, har haft ett 1:1 projekt med att byta ut en gammal stödmur på baksidan av huset som nu närmar sig sitt fulländade. cheers

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av rsm.gbg ons jun 17, 2020 5:40 am

Så här gör jag.
Först tar jag ALLA foton med telefonen (iphone)
Sen syncas dom automagiskt till min dator.
På en PC slipper jag konvertera til .jpg, på en mac måste jag konvertera .HEIC till .jgp Sad
När jag skall ha in en bild trycker jag på iconen med en bild och en liten floppy. (1:a ikonen fjärde gruppen)
Den använder sig av servimg.net som är gratis, du måste dock registrera dig.
Forumet kommer automatiskt att spara din registreraing så du behöver bara göra det en gång.
Kommer inte ihåg hur jag gjorde det steget dock, gjorde det en gång sen bara funkar det.
Sen drar jag bara bilder till rutan som kommer upp. (man kan bara dra 3 bilder åt gången)
send all
insert all

Thats all folks, easy peacy.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Mera drag under galoscherna ? Empty Sv: Mera drag under galoscherna ?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet