IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

5 posters

Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av merlin1953packard fre apr 23 2010, 21:09

Bjuder på en liten anspråkslös lådtitt på denna udda maskin...
Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2019d
By merlinpackard at 2010-04-23

Det ser ju ut att vara välordnat på de stora gjutramarna, tycker jag... Inget gjutskägg så långt ögat kan nå...
Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2020j
By merlinpackard at 2010-04-23

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2021t
By merlinpackard at 2010-04-23

Klarplastdelarna till cockpit ser ut att vara lagom tunna och klara... dock, en bad i Future ökar väl intrycket ett par snäpp, antar jag...
Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2022
By merlinpackard at 2010-04-23

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2023x
By merlinpackard at 2010-04-23

Gjutramarna med cockpit-detaljer och jetmotor ser väldigt bra ut. Dessutom, det finns två väldetaljerade polacker med också!!!
Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2024e
By merlinpackard at 2010-04-23

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2025e
By merlinpackard at 2010-04-23

Ohaa! Separata däck i något slags vinylmaterial! Stooora!
Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2026g
By merlinpackard at 2010-04-23

Byggbeslrivningen är inte så omfattande, men verkar ändå vara både lättfattlig och detaljerad! Verkar gå bra att bygga riskokaren med exponerad jetmotor. För service antar jag...
Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2027u
By merlinpackard at 2010-04-23

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2028
By merlinpackard at 2010-04-23

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Dscn2029p
By merlinpackard at 2010-04-23

Ser nu att jag glömde att ta med dekalerna... men där var det å andra sidan inte mycket på det lilla pyttiga arket, endast siffror och nationsbeteckningar. Får se när jag nu bygger den... någongång i framtiden... i en galax nära er... may the force be with you...!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Janne.S fre apr 23 2010, 21:22

HehehE..plasten såg bättre ut än bilden på lådan i alla fall Very Happy

Ska bli kul at se vad du hittar på!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Stefan E lör apr 24 2010, 00:04

Hejsan!

Det där är en av Trumpeters allra första modeller, från tidigt -90tal.

Modellen (i alla fall vad gäller "normala" Mig-17) är en Tamiya kopia!

Modellens förebild är mycket riktigt en Licens byggd MiG-15UTI Trainer, tillverkad i Kina och sedan exporterad till Nordkorea.

Trumpeter har helt enkelt blåst upp Tamiyas Mig-15 1/48 modell till 1/32, och gjort lite egna delar.
Tvåsitsarna och MiG-17 är delvis egna skapelser, med en hel del egna delar.

Men ramen med motorn är identisk till alla, det är tom. samma nummer på delarna.

Jag rekommenderar en ordentlig nosvikt och nya dekaler, annars är modellen riktigt bra, och för bara 95:- är den ett fynd!

Detta är min Mig-17F, har din modell tre "vingstaket" per vinge (som min har) är det en MiG-17, har den färre så är det en MiG-15!

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training IMG_1019

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training IMG_1027

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training IMG_1031

Ett annat kännetecken är att titta på vingens framkant, är den helt rak hela vägen från kropp till vingspets så är det en MiG-15, har den en liten "knäck" framåt på yttersta tredjedelen, är det en MiG-17, titta på bilderna så ser du det ("knäcken" är ungefär vid mittersta staketet, kolla bilden bakifrån)!

Ser fram mot att få se ditt bygge!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Janne.S lör apr 24 2010, 00:25

Det var en riktigt söt sak du tog fram ur gömmorna, Stefan!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Stefan E lör apr 24 2010, 00:38

Tackar...

Du skulle bara veta vad jag har i mina skåp... Very Happy

Kan säga att modellen är "extrautrustad" med en cockpit Inkl. stol, splitterplåten (fram) utbytta, nya "viktade" hjul, fenan under stjärten (allt resin delar från numera "utdöda" Cutting Edge), en etssats från Eduard och nya dekaler från mina gömmor.
Det spännande camouflage-schemat hittade jag på nätet, vet inte om det är korrekt (troligen inte), men jag valde det för jag gillade färgerna!
De NordVietnamesiska kärrorna var vanligtvis var "mottlade" i grönt och brunt (mycket likt mönstret på J11), Trainern var förmodligen mycket färgglad däremot.
Skolkärror brukar vara målade i starka färger, liksom insekter, för att varna andra!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av JOooCKE lör apr 24 2010, 11:57

Det där såg riktigt trevligt ut Smile
Blir bra sugen på en Mig-15/17 när jag ser den...


@ Stefan: Jag kräver mer bilder på den maskinen! Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Icon_eek cheers

/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av merlin1953packard lör apr 24 2010, 20:44

Tack, killar, för respons på den här fulingen! Och tack till Stefan som bidrog med upplysningar som jag inte visste var jag skulle hitta dem. Kul också att du visar en färdigbyggd kärra av dito, vilket ger lite aptit på att snickra ihop den egna modellen. Bra tips om att kanske skaffa lite eftermarknadsdekaler till den, för den går väl kanske att bygga i andra versioner???

Har du några tips om dekaler, Stefan? Eller var det bara polackerna som hade denna kärran, jämte Kina och Nordkorea?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Stefan E lör apr 24 2010, 23:06

Hejsan!

Jag använde dekaler från ett Cutting Edge ark, som inte längre finns att få tag i.

Men vad tänker du bygga, och vilka dekaler behöver du?

Jag skall kolla i min dekallåda o se om jag kan få fram något användbart.

Mig-familjen var en oerhört utbredd familj, fanns i större delen av öst-staterna, arab- och tredje världen.

Det finns en del passproblem om du tänker göra din med "hel" kropp (som jag gjorde).

Vad har du för planer?

Detta bygget kommer jag att följa noga!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av merlin1953packard sön apr 25 2010, 12:29

Phantom2 skrev:Hejsan!

Jag använde dekaler från ett Cutting Edge ark, som inte längre finns att få tag i.

Men vad tänker du bygga, och vilka dekaler behöver du?

Jag skall kolla i min dekallåda o se om jag kan få fram något användbart.

Mig-familjen var en oerhört utbredd familj, fanns i större delen av öst-staterna, arab- och tredje världen.

Det finns en del passproblem om du tänker göra din med "hel" kropp (som jag gjorde).

Vad har du för planer?

Detta bygget kommer jag att följa noga!

Limma Lungt!

Stefan

Tack, Stefan, för dina framtida utfästelser om stöd och råd för detta kommande bygge!

Jag har en hypotes om att den stora skalan gör att jag får "bygga undan" allt annat småkrafs i 72-skala först innan jag ger mig på denna best och för en gångs skulla fokusera mig på en maskin. För övrigt, vilket jag glömde att säga i förra inlägget, är det verkligen en supersnygg maskin du själv gjort. Det "egna" camot gör det definitivt inte sämre!

Hur det blir med dekalerna vet jag inte riktigt än, men det funkar ju inte med mitt Linden Hill Decals för Iraqi Fighters, som är för 72-skala. Tanken ligger dock inte så långt ifrån nånting från arabvärlden på 1950- eller 60-talet. Säkert kommer jag på något, inte minst då man ser din kärra!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Stefan E sön apr 25 2010, 19:43

Hejsan!

Kollade på Hannants, och dom har Linden Hills dekalark (Iraqi Fighters) även i 1/32, men inget alternativ till trainern.
Men du kanske kan använda det ändå?

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av merlin1953packard tis apr 27 2010, 23:48

Phantom2 skrev:Hejsan!

Kollade på Hannants, och dom har Linden Hills dekalark (Iraqi Fighters) även i 1/32, men inget alternativ till trainern.
Men du kanske kan använda det ändå?

Limma Lungt!

Stefan

Tack för tipset, Stefan! Skall kolla upp dem! Vore ju kul att bygga något från Mellanöstern...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Matt_Public tor apr 29 2010, 16:04

Janne.S skrev:Hehehe... Plasten såg bättre ut än bilden på lådan i alla fall. Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Icon_biggrin

Vet inte det jag. Lådbils-looken som kärran på locket hade var underligt tilltalande. Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Icon_razz

I övrigt ser det grymt ut. Den där får du gärna bygga ihop medans vi ser på. Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Drunken_smilie
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av merlin1953packard lör maj 01 2010, 18:31

Matt_Public skrev:
Janne.S skrev:Hehehe... Plasten såg bättre ut än bilden på lådan i alla fall. Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Icon_biggrin

Vet inte det jag. Lådbils-looken som kärran på locket hade var underligt tilltalande. Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Icon_razz

I övrigt ser det grymt ut. Den där får du gärna bygga ihop medans vi ser på. Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Drunken_smilie

Jajamen! Men som jag sagt tidigare; skall bara bygga undan den saliga blandning av pågående projekt som nu ligger på byggbordet. Det blir en tråd, det lovar jag! Haha! Lådbils-look! Kul benämning på riskokaren!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training Empty Sv: Trumpeter 1/32 The PLA Air Force FT-5 Training

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet