IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

+3
Obed
Janne.S
Matt_Public
7 posters

Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av Matt_Public ons maj 12 2010, 10:53

Hej-hopp!

Ibland gör man konstiga saker. Det här är resultatet av ett sådant hugskott:

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00233

Företaget Airfix är, för nostalgikern i mig, liktydigt med själva hobbyn som sådan. De är även ett gäng samvetslösa mumiemånglare.


Ifall jag nu någonsin trodde att detta inte skulle vara ett gammalt uppskrämt lik så vet jag bättre nu. Skåden hit, märk och minns:

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00234



Nåja, delarna är ju i alla fall tydligt utmärkta.

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00235



Degblandare? En tunna full med hårspolar?

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00241



Det här ska bli spännande att rätta till! Jag anar ryska fyllon i fabriken...

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00243



Pilotfiguren påminner om en gammal engelsk vits. Återges nedan.

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00236


Eddie The Head was born with no body, no arms, and no legs.
All he had was a head. But despite this major birth defect, his parents still loved him very much. On his sixteenth birthday, his parents found a doctor that could surgically give Eddie a body. When the parents got home, they couldn't wait to tell him that he could finally have a body and be like other normal people. When Eddie got there, they were really excited and said, "Have we got a surprise for you. It's the best present ever!" Eddie said, "Oh no, not another f*****' hat!"




Det finns nog lite utrymme för scratchbygge här, ja. Jacob Hård gråter...

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00238


Men å andra sidan så ser huven ut såhär. De fesna britterna kanske är något på spåren.

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00257



Dekalerna är det solklart finaste i kråksången. Naturligtvis så tänker Kapten Svenne använda kronmärken istället. Håhåjaja...

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) DSC00252



Sicken tur att jag gillar utmaningar. Nostalgi i all ära, men det här vete fasen...

Varmt tack till JOooCKE för en teflonsmidig deal. Nu får vi äntligen se vad jag egentligen går för! JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Icon_biggrin
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av Janne.S ons maj 12 2010, 16:27

HAHAHAHA...nedsänkta panellinjer i alla fall Very Happy

dekalerna ser fina ut i alla fall!

Viele Glûck mein freund!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av Obed ons maj 12 2010, 21:52

Det kanske finns lite resin och ets som kan rätta till de svårupptäckta bristerna Very Happy Piloten och sittbrunnen behöver du iaf inte fixa; då rutan är precis lagom grumlig för att hindra insyn.
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av MiniStuff ons maj 12 2010, 21:56

Janne.S skrev:HAHAHAHA...nedsänkta panellinjer i alla fall Very Happy

dekalerna ser fina ut i alla fall!

Viele Glûck mein freund!

Laughing

"panellinjer".... vallgravar är nog en bättre benämning. och som det inte vore nog så har de ju blandat med nedsänkta och upphöjda.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av Janne.S ons maj 12 2010, 22:50

Ombyte förnöjer! Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av merlin1953packard tor maj 13 2010, 13:58

Ojojojojoj!!!! Måste vara tillverkad i senare halvan av 1960-talet, när Airfix lyckades få till den där lilla extra DDR-touchen på sina gjutningar! Inser att mina egna sunkbyggen inte är mycket att klaga över när man ser detta! Tack för att du bringade ljus över denna raritet! Men å andra sidan där man ser svårigheter, kan det också ligga en visspotential av möjligheter. Vem vet vad du kan förvandla denna modell till? Fick en liknande upplevelse när jag skulle bygga Airfix Defiant... som jag först tänkte slänga i papperskorgen och glömma snabbt, men fick idén att bygga en whatif av den.

Det skall bli spännande att följa dina vedermödor på vägen mot färdig modell!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av JOooCKE tor maj 13 2010, 18:56

Oj herre min gud!
Vad har jag blivit befriad ifrån/du blivit belastad med Laughing
Tur att jag inte hade kollat i påsen själv... då hade jag nog svimmat av skräck Very Happy

Lycka till! Very Happy

/Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av Matt_Public fre maj 14 2010, 09:19

Tack för lyckönskningarna hörni. Jag kommer att behöva dem. JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Icon_razz


Lo-viz camo och sidewinders kanske livar upp den en smula...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av Joppo fre maj 14 2010, 10:41

Haha... Denna hade jag missat... Dom där "panellinjerna" skulle väl vara typ en decimeter breda i verkligheten JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Drunken_smilie

Lycka till Matt... Det du nog som sagt att behöva JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Icon_tongue
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72) Empty Sv: JOooCKEs gamla Gladiator (AIRFIX 1/72)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet