Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
+7
Janne.S
Warsawpact
Matt_Public
Caverö
Stefan E
Azgaron
cas
11 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Achtung Spitfire! (2x Airfix 1/72 Spitfire)
Jag har en liten Israelisk F-16 1/72 är det någon mer färg som rekomenderas?
Caverö
Högglans & högsta betyg!
Nam-nam...
Nam-nam...
Matt_Public- Master of DNF
Meckigt värre men jag tycker det ser finfint ut.
MagnusE
Tackar!
Inga bilder på det bruna ännu. Behöver lägga ett lager till och så kul är det inte att se ett halvfärdigt kammojobb i vilket fal som helst.
//Christer
Inga bilder på det bruna ännu. Behöver lägga ett lager till och så kul är det inte att se ett halvfärdigt kammojobb i vilket fal som helst.
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Äsch, så långsamma som mina framsteg är kan man ju lika gärna dokumentera det som är gjort:
Brunt är målat, men preshadingen försvann.
Men nu till mitt något överdriva saltchippningsförsök:
Kunde inte hejda mig när jag väl hade börjat! Nästan helgerån att göra så med en spitfire men vad gör man inte för konsten!
Andra gången som jag testar att saltchippa, förra gången experimenterade jag med att chippa en Wellington.
På vingarna.
Med silver.
Jo, jag hade glömt att Wimpey är en dukklädd geodesisk konstruktion!
BAH!
Men metoden funkade i alla fall...
Vi får se hur det går med det här.
//Christer
Brunt är målat, men preshadingen försvann.
Men nu till mitt något överdriva saltchippningsförsök:
Kunde inte hejda mig när jag väl hade börjat! Nästan helgerån att göra så med en spitfire men vad gör man inte för konsten!
Andra gången som jag testar att saltchippa, förra gången experimenterade jag med att chippa en Wellington.
På vingarna.
Med silver.
Jo, jag hade glömt att Wimpey är en dukklädd geodesisk konstruktion!
BAH!
Men metoden funkade i alla fall...
Vi får se hur det går med det här.
//Christer
cas- Vicesheriff
Ser bra ut Christer!
Det där med att få preshaden att synas är inte alltid helt lätt, och blir av naturliga skäl svårare med mörkare färger.
Det är ganska tålamodskrävande att först måla mellan linjerna och sen försiktigt lägga på tunna lager tills man är nöjd.
På pansar tycker jag det är lättare att köra cloud patterns, och där har man ofta inte så tätt mellan panelerna.
Ser fram emot fortsättningen på de här byggena!
Håkan
Det där med att få preshaden att synas är inte alltid helt lätt, och blir av naturliga skäl svårare med mörkare färger.
Det är ganska tålamodskrävande att först måla mellan linjerna och sen försiktigt lägga på tunna lager tills man är nöjd.
På pansar tycker jag det är lättare att köra cloud patterns, och där har man ofta inte så tätt mellan panelerna.
Ser fram emot fortsättningen på de här byggena!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
En skål krispiga Spitfires med kylskåpskall mjölk?
Breakfast of champions!
Breakfast of champions!
Hmmm, kanske skulle pröva med socker och maskera med filmjölk?
Preshadingen skulle nog gått lite bättre om inte färgen och sprutan krånglat då första lagret kom på, och vid andra lagret nån vecka senare tröt tålamodet då jag märkte att mönstret hade blivit lite fel.
Nåja, skam den som ger sig! Ikväll är det ju Top Model på tv:n och plastic modelling i min skrubb
Preshadingen skulle nog gått lite bättre om inte färgen och sprutan krånglat då första lagret kom på, och vid andra lagret nån vecka senare tröt tålamodet då jag märkte att mönstret hade blivit lite fel.
Nåja, skam den som ger sig! Ikväll är det ju Top Model på tv:n och plastic modelling i min skrubb
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Målningsdags!
Två lager Medium sea grey har lagts på. Tyvärr får jag säga, eftersom jag hade en liten färgburksolycka som involverade fummelhänder, skjorta, T-shirt och jeans, men det verkar som om brallorna matchade Medium Sea Grey fullständigt för nu nästan en vecka senare kan jag inte se fläcken!
Nåväl, spaningskärran skall ju ha PRU Blue också och dum som man är tror man ju att man kan maskera på en saltad yta!
Det var inte lätt alls och alldeles för mycket salt skavdes av. Nästa gång får man väl göra hela processen för varje färg men det kommer bli många lager innan man är klar.
.
Nu på eftermiddagen har PRU Blue åkt på och efter att det fått härda nån timme så var det dags för demaskering:
Ett vattenbad och gnuggning med trasa och helt plötsligt börjar det se ut som det gick vägen:
Färgskiftningarna som man ser beror på hur saltlösningen som har runnit lite här och där reagerar med färgen. Det syns inte när det är blött så jag antar att flödigt med Johnson kommer att lösa skivan denna gång, så som det gjorde på min Whimpey.
Nu får man bara öva på att göra det här realistiskt, men det får bli i ett annat projekt då det är dags att prova med socker eller vaselin istället.
Mot evigheten och vidare!
//Christer
Två lager Medium sea grey har lagts på. Tyvärr får jag säga, eftersom jag hade en liten färgburksolycka som involverade fummelhänder, skjorta, T-shirt och jeans, men det verkar som om brallorna matchade Medium Sea Grey fullständigt för nu nästan en vecka senare kan jag inte se fläcken!
Nåväl, spaningskärran skall ju ha PRU Blue också och dum som man är tror man ju att man kan maskera på en saltad yta!
Det var inte lätt alls och alldeles för mycket salt skavdes av. Nästa gång får man väl göra hela processen för varje färg men det kommer bli många lager innan man är klar.
.
Nu på eftermiddagen har PRU Blue åkt på och efter att det fått härda nån timme så var det dags för demaskering:
Ett vattenbad och gnuggning med trasa och helt plötsligt börjar det se ut som det gick vägen:
Färgskiftningarna som man ser beror på hur saltlösningen som har runnit lite här och där reagerar med färgen. Det syns inte när det är blött så jag antar att flödigt med Johnson kommer att lösa skivan denna gång, så som det gjorde på min Whimpey.
Nu får man bara öva på att göra det här realistiskt, men det får bli i ett annat projekt då det är dags att prova med socker eller vaselin istället.
Mot evigheten och vidare!
//Christer
cas- Vicesheriff
Chipohoj!!
Saltet sitter i som tusan så man få ju gnugga duktigt
KOmmer bli himla fräckt det där!
Saltet sitter i som tusan så man få ju gnugga duktigt
KOmmer bli himla fräckt det där!
Janne.S- Moderator
Nej, det här saltet satt inte hårt fast alls!
Jag hoppas att det blir fräckare efter klarlacken, annars ta jag fram stora T-röd flaskan och gör om.
Eller varför göra om förresten, bättre att misslyckas och ta en ny ifrån stashen!
Jag hoppas att det blir fräckare efter klarlacken, annars ta jag fram stora T-röd flaskan och gör om.
Eller varför göra om förresten, bättre att misslyckas och ta en ny ifrån stashen!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Blev ju bra det där Christer!
Ska undersidan också vara sådär sliten? Trodde de var mest olja och krutrester och lite sånt. Eller är det bara ett fall av för ivrigt testande?
Håkan
Ska undersidan också vara sådär sliten? Trodde de var mest olja och krutrester och lite sånt. Eller är det bara ett fall av för ivrigt testande?
Håkan
CAS skrev:[...] då det är dags att prova med socker eller vaselin istället.
Testa vaselin och lämna utförlig rapport. Jag är också nyfiken.
Azgaron skrev:Blev ju bra det där Christer!
Håkan
Kanske lite för ivrigt testande, men det KAN ju vara stenskott och dålig kvalisort på målningsarbetet också. Runt 1954 såg nog dom flesta PR mk XIX ganska tattiga ut, även om det inte vara så mycket krutrester på dom.
Första lagret klarlack har sprutats på nu och färgskiftningarna minskade radikalt!
Ett lager till så är dom nog borta sen!
cas- Vicesheriff
Kan nog vara så! Man måste ju testa för att lära sig.
Ser fram emot nästa uppdatering.
Håkan
Ser fram emot nästa uppdatering.
Håkan
Skulle ju bara ner och fota litegranna i bygghörnan med anledning av en annan tråd så jag passade på att ta lite Spitfire-bilder också
Dekalerna har kommit på fotokärran, alla tolv stycken!
Inga småtexter så långt ögat kan nå, men däremot bubblar sig den ena vingdekalen, fast det syns inte så bra på detta fotot:
Nån som har ett bra tips? Koka en tops kanske?
MkIa håller jag på att maskera inför dark green, efer två timmar är jag ungefär halvvägs
Det tar sin lilla tid i 1/72 när man inte klarar av att köra frihand och kammot är för snirkligt och hårt för häftmassekorvar.
Men har man gjort en gång airbrushat en gripen i splinterkammo:
så är man åtminstone vän med tejp...
//Christer
Dekalerna har kommit på fotokärran, alla tolv stycken!
Inga småtexter så långt ögat kan nå, men däremot bubblar sig den ena vingdekalen, fast det syns inte så bra på detta fotot:
Nån som har ett bra tips? Koka en tops kanske?
MkIa håller jag på att maskera inför dark green, efer två timmar är jag ungefär halvvägs
Det tar sin lilla tid i 1/72 när man inte klarar av att köra frihand och kammot är för snirkligt och hårt för häftmassekorvar.
Men har man gjort en gång airbrushat en gripen i splinterkammo:
så är man åtminstone vän med tejp...
//Christer
Senast ändrad av CAS den ons apr 06 2011, 07:58, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : tillfixning för stor skärm)
cas- Vicesheriff
Maska med tejp är ju lätt! Bara leta upp en bild ovanifrån (gärna på det kammo du ska ha (Spitfire standard, ser det ut som) och anpassa till rätt storlek för 1/72, sen skriv ut och klipp ut den mörkare färgen. Avsluta med att rita av de utklippta bitarna på masktejp och placera ut dem. Done!
Du kan använda den här till det hela.
Finns fler liknande där ute, speciellt för spitfire
Du kan använda den här till det hela.
Finns fler liknande där ute, speciellt för spitfire
Jokkocze
va fin chippning på den första där! Mycket schysst.
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Tjusiga bilder du skämmer bort oss med!
Bubblor i dekalerna poppar du med en knappnål eller spetsigt knivblad sedan lite microsol på igen
Bubblor i dekalerna poppar du med en knappnål eller spetsigt knivblad sedan lite microsol på igen
Janne.S- Moderator
Det blev riktig häftig chipping med den metoden. Kanon.
MagnusE
Ser snyggt ut Christer!
Jo, det tar ju lite tid att maskera en Spit. Jag har precis gjort det själv så jag vet!
Jocke, den bilden hade jag typ behövt i förrgår!
Håkan
Jo, det tar ju lite tid att maskera en Spit. Jag har precis gjort det själv så jag vet!
Jocke, den bilden hade jag typ behövt i förrgår!
Håkan
Äsch, bättre sent än aldrig. Spara den så har du till nästa spit
Jokkocze
Jo precis! Hade tänkt det då denna knappast blir sista Spiten jag gör, eller iaf. förhoppningsvis inte.
Lär ju underlätta betydligt! Tack Jocke!
Håkan
Lär ju underlätta betydligt! Tack Jocke!
Håkan
Tack Jocke för den bilden!
Den kommer ju att underlätta för nästa Spit!
Dags att använda lite Google-Fu för att hitta Patterna A och de speglade varianterna också
Sticka hål och blaska på med mera Microsol?
Skall pröva så fort jag kommer hem!
Tack för alla kommentarer, nu hoppas vi på regn till helgen så man inte kan jobba i trädgården
//Christer
Den kommer ju att underlätta för nästa Spit!
Dags att använda lite Google-Fu för att hitta Patterna A och de speglade varianterna också
Sticka hål och blaska på med mera Microsol?
Skall pröva så fort jag kommer hem!
Tack för alla kommentarer, nu hoppas vi på regn till helgen så man inte kan jobba i trädgården
//Christer
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ståtlig spit, hörru!
Tjusigt chippat också.
Tjusigt chippat också.
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Eduard Spitfire-kavalkad, Aussie Eight #1 klar, Aussie Eight #2 NY!, Bonus: Airfix Spitfire XII
» Airfix 1/72 Spitfire Mk. XIX
» Airfix 1/72 Spitfire Mk.Vb
» Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box
» Airfix 1/72 Spitfire Mk.Vb
» Airfix spitfire mk xix, S31 out of the box
Sida 2 av 4
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet