Vilka 1/48 jets borde man ha?
+9
Warsawpact
JOooCKE
cas
Janne.S
Caverö
Marlin
Jokkocze
MiniStuff
Matt_Public
13 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 3 av 3
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Vilka 1/48 jets borde man ha?
CAS skrev:Nu när Trumpeter/Hobbyboss har gjort en Mig-23 i 1/32 så lär väl chansen öka att den dyker upp i litet mindre format?
Fast det är lite konstigt att inte dom där FAA-vurmarna hos Trumpeter har gett oss en Scimitar i samma härliga nivå som Wyvern och Sea Hawk!
Eller så försämrar det chanserna, i och med att man kan tro att man har minskat suget på marknaden. Egentligen tycker jag det var skumt att Eduard inte gjorde den före 21:an. Mest för att Academys 21:a inte var så anskrämlig, medan Esci's 23:a är hemsk, och Hobbycrafts kopia rent ut sagt avskyvärd.
Jag har frågat mig samma sak om Scimitar. Och till på köpet finns det ett antal tillgängliga att titta och mäta på om man verkligen vill göra en.
denstore
Håller med om Scimitar, men glöm inte Javelin, ännu en bortglömd typ!
Airfix har jag hört ryktas har som målsättning att jobba sig igenom FAA, i 1/48!
Fan tro´t, men det vore häftigt, och dom har ju börjat bra med Sea Vixen!
Airfix verkar även ta sig an helikoptrarna i 1/48, först Lynx i två versioner, och sedam (2012) en Merlin!
Kanske, kanske ligger en Wessex, Gazelle eller Scout i pipelinen också!
Limma Lungt!
Stefan
Airfix har jag hört ryktas har som målsättning att jobba sig igenom FAA, i 1/48!
Airfix verkar även ta sig an helikoptrarna i 1/48, först Lynx i två versioner, och sedam (2012) en Merlin!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Phantom2 skrev:Håller med om Scimitar, men glöm inte Javelin, ännu en bortglömd typ!
Limma Lungt!
Stefan
Det där låter bara för bra för att vara sant Stefan.
Då skulle jag kunna sätta igång och samla på mig för att göra "det där Falklands-bygget" jag har drömt om.
/Bosse
Marlin
Hmm, tänkte göra en snabb inflikning på tråden, om det går bra.
Känns lite dumt att skapa en helt ny tråd bara för två frågor, och de knyter an till flyck dock:
1.Vet någon vilken färg som passar bäst att använda som Mitsubishi Light Gray.
2.Tänkte bygga en modell av de flyg som bombar napalm i filmen Apocalypse Now. Tror det är F-2 Freedom Fighters men kan det gå lika bra att använda AFV Clubs F-5, exakt realism spelar inte någon större roll. Eller kommer det någon F-2 inom en snar framtid?
Känns lite dumt att skapa en helt ny tråd bara för två frågor, och de knyter an till flyck dock:
1.Vet någon vilken färg som passar bäst att använda som Mitsubishi Light Gray.
2.Tänkte bygga en modell av de flyg som bombar napalm i filmen Apocalypse Now. Tror det är F-2 Freedom Fighters men kan det gå lika bra att använda AFV Clubs F-5, exakt realism spelar inte någon större roll. Eller kommer det någon F-2 inom en snar framtid?
Warsawpact- Starwarsviritous
Du menar F-5A Freedom fighter? Det ska föreställa sydvietnamesiska F-5:or som napalmar men det är filipinska (filmen spelades in i filipinerna)
så en sydvienamesisk F-5
eller en filipinsk...
så en sydvienamesisk F-5
eller en filipinsk...
Janne.S- Moderator
Warsawpact skrev:1.Vet någon vilken färg som passar bäst att använda som Mitsubishi Light Gray.
1: Snabb efterforskning resulterade i Tamiya XF20 Medium Grey (lita inte på den för mycket..), Gunze Aqueous 61 IJN Light Grey eller Mr. Color 35 IJN Grey (Den enda jag är 100% säker på).
2: Nu vet jag inte om jag kanske har fel om något, men plan med betäckningen F-2 är väl antingen F-2A/B (japanskt licensbygge) eller F2H? Den senare och F-5 är ganska olika..
Tillägg: Tusan också, Janne var snabb med planen.. Bättre svar hade han också.
Edit på tvåan där: F-5'or är det i filmen ja. Drog igång den lite snabbt och letade upp scenen.
Jokkocze
Janne.S skrev:Du menar F-5A Freedom fighter? Det ska föreställa sydvietnamesiska F-5:or som napalmar men det är filipinska (filmen spelades in i filipinerna)
så en sydvienamesisk F-5
eller en filipinsk...
Ja just så, F-5.
Antar att det blir en ifrån AFV. Får man med relevant Vietnam dekaler ( sydvet eller US) i någon av AFV's 3 olika F-5 kits? Eller finns det bättre att få tag på separat?
Hoppas att napalmbomberna ingår
Senast ändrad av Warsawpact den ons mar 30 2011, 00:54, ändrad totalt 1 gång
[quote="Jokkocze"]
Gunze Aqueous 61 IJN Light Grey, den ser ut att passa utomordentligt bra.
Tackar för tips.
Warsawpact skrev:
1: Snabb efterforskning resulterade i Tamiya XF20 Medium Grey (lita inte på den för mycket..), Gunze Aqueous 61 IJN Light Grey eller Mr. Color 35 IJN Grey (Den enda jag är 100% säker på).
Gunze Aqueous 61 IJN Light Grey, den ser ut att passa utomordentligt bra.
Tackar för tips.
Tyvär så är AFV´s F-5 en "E" som sydvietnam aldrig hade...det är en sorts super F-5 kan man säga, med nya motorer och större luftintag.
Ska du bygga en "A" så har du bara Italeri och Classic Airframes att välja på... Italeris är en gamal Testor men är billig.
Vet inte om det finns vietnamesiska dekaler i Italerin men Classic Airframes har i alla fal....men den kostar en hacka...
Ska du bygga en "A" så har du bara Italeri och Classic Airframes att välja på... Italeris är en gamal Testor men är billig.
Vet inte om det finns vietnamesiska dekaler i Italerin men Classic Airframes har i alla fal....men den kostar en hacka...
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Tyvär så är AFV´s F-5 en "E" som sydvietnam aldrig hade...det är en sorts super F-5 kan man säga, med nya motorer och större luftintag.
Ahaa, ok.
Det lutar åt en ifrån AFV trotts allt. Att de kanske inte är helt ackurata emot de som verkligen var där gör mig inte så mycket, bara de är lätta att bygga och ser "någolunda" lika ut som de som var med i filmen så att säga.
Tack för infon.
Warsawpact skrev:Janne.S skrev:Tyvär så är AFV´s F-5 en "E" som sydvietnam aldrig hade...det är en sorts super F-5 kan man säga, med nya motorer och större luftintag.
Ahaa, ok.
Det lutar åt en ifrån AFV trotts allt. Att de kanske inte är helt ackurata emot de som verkligen var där gör mig inte så mycket, bara de är lätta att bygga och ser "någolunda" lika ut som de som var med i filmen så att säga.
Tack för infon.
Den från Classic Airframes verkar inte vara så speciellt dyr, ungefär 30-50 dollar. Joxet med den verkar mer vara att hitta en.
Den verkar iaf vara den helt klart överlägsna versionen. Resin, sydvietnamesiska dekaler, napalmtankar med mera, verkar vara precis vad du är ute efter!
Annars verkar det även finnas en modell från Testors och en från Academy. Jag vet inte om det kanske är samma som italeri, men det kanske är värt att ta en titt på?
Jokkocze
Warsawpact skrev:Hmm, tänkte göra en snabb inflikning på tråden, om det går bra.
Trådkapare! Turister! Tvesovlare!
Nejdå, det går utmärkt. Freedom Fighters har alltid förtur.
Matt_Public- Master of DNF
Vilken F-22 borde man ha? Academy eller Hasegawa's ?
Det verkar som att välja mellan pest eller kolera efter vad jag läst om på Aeroscale.
Det verkar som att välja mellan pest eller kolera efter vad jag läst om på Aeroscale.
Båda ser snygga ut, båda har issues...sedan får man väl gå efter det som stör en minst.
Academy: formen på nosen och för små stjärtfenor
Gawa: ser ut som den är fjällig, detaljerna är upphöjda och det ser inte stealthigt ut.
Gawa: ser ut som den är fjällig, detaljerna är upphöjda och det ser inte stealthigt ut.
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Båda ser snygga ut, båda har issues...sedan får man väl gå efter det som stör en minst.
Hmm, vilken skall man välja?
Har inte sett bildjämförelse med nosarna/stjärtfenorna men själva panellinjerna ser riktigt urfula ut på Hasegawas version. Det kanske får bli en Academy trotts att den också har sina , andra,fel.
Vad är det för fel på Revells? Eller den kanske bara fanns i 1/72 förresten...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
CAS skrev:Vad är det för fel på Revells? Eller den kanske bara fanns i 1/72 förresten...
Revells är den överlägset bästa...men finns bara i 1/72. Skulle de skala upp den så är den en klar vinnare
Janne.S- Moderator
Ge dom några år så fixar dom det nog, som dom har gjort med Eurofighter. Den är väl dom klassledande med i skalorna 1/32, 1/48,1/72 och 1/144
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 3 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet