Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
+11
T-34
Jokkocze
MiniStuff
Azgaron
cas
Hayabusa
SAU
Janne.S
Stefan E
Matt_Public
Galdrin
15 posters
Sida 5 av 5
Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sv: Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
Då var cockpiten nära på färdiginredd. Vad är bästa sättet att maskera den genomskinliga plasten på? Med tejp och skalpell eller med liquid mask? Orginalhudden klipte jag bort och ersatte med en jag gjorde av en begagnad invisible shield för en Ipdad. Kändes mer rätt, men jag gissar vilt i detta bygget
Senast ändrad av Galdrin den tor aug 25 2011, 20:34, ändrad totalt 1 gång
Galdrin
Nej men dra på trissor, det går frammåt!
Huven brukar vara enklast att maskera med tamiyas maskeringstejp och ett nytt och färskt knivblad.
Liquid mask fungerar väl bra det med, men då måste man vara noga när man penslar på det, så att det bara hamnar där det ska vara. Sen får man även ta ett par lager av det.
Huven brukar vara enklast att maskera med tamiyas maskeringstejp och ett nytt och färskt knivblad.
Liquid mask fungerar väl bra det med, men då måste man vara noga när man penslar på det, så att det bara hamnar där det ska vara. Sen får man även ta ett par lager av det.
Jokkocze
Inför senare byggen ordinerar jag den här metoden: ta-daa!Galdrin skrev:Vad är bästa sättet att maskera den genomskinliga plasten på?
Tamiya-tejp och skalpell med ett purfärskt blad modell nummer 11 är också fullt funkis.
Senast ändrad av Matt_Public den tor aug 25 2011, 20:39, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Etsen i cockpit verkar ha gjort susen!
Ser alldeles förträffligt ut.
+1 för tamiyatejp och färskt knivblad.
Ser alldeles förträffligt ut.
+1 för tamiyatejp och färskt knivblad.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jives vilket fint kontor det blev! Tummen upp för tejpen!
MiniStuff- Vicesheriff
Tamiyatejp beställt, och lite andra kemikalier som jag kommer att behöva. Får se hur långt jag kommer denna gången innan det blir halt i väntan på leverans.
Galdrin
Tamiya tape verkar vara det de flesta använder.
Själv använder jag en fin (nästan ny) pensel och nerver av stål, dvs frihand.
/Bosse
Själv använder jag en fin (nästan ny) pensel och nerver av stål, dvs frihand.
/Bosse
Marlin
Nämen den heminredningen vore något för Ikea! Mycket najsigt!
Janne.S- Moderator
Hejsan!
Mycket snyggt kontor, må jag säga!
Jag använder en färsk (VASS) skalpell och gul TESA-tejp, plus tålamod och mycket tid.
Tejpen jag använder är av samma typ, en låg-häftande "plastburen" Papperstejp, som man köper från Tamiya, fast TESA-tejpen är MYCKET billigare, ca 50:- för 50m (18 eller 22mm bred)!
Hittas i vilken välsorterad färghandel som helst (nästan).
Limma Lungt!
Stefan
Jag använder en färsk (VASS) skalpell och gul TESA-tejp, plus tålamod och mycket tid.
Tejpen jag använder är av samma typ, en låg-häftande "plastburen" Papperstejp, som man köper från Tamiya, fast TESA-tejpen är MYCKET billigare, ca 50:- för 50m (18 eller 22mm bred)!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Är det den rosa tejpen som man använder för maskering på känsliga ytor? För i så fall har jag sådan tejp hemma (Denna http://www.tesa.com/consumer/solutions/tesa_masking/precision-like-only-the-pros-can-deliver,1544127,2,Gallery.html )
Bärare: slätt papper.
Häftämne: natural rubber.
Häftförmåga: 1,5 N/25 mm.
Draghållfasthet: 102,5 N/25 mm.
Bärare: slätt papper.
Häftämne: natural rubber.
Häftförmåga: 1,5 N/25 mm.
Draghållfasthet: 102,5 N/25 mm.
Senast ändrad av Galdrin den fre aug 26 2011, 10:44, ändrad totalt 1 gång
Galdrin
Den vanliga maskeringstejp som finns i färghandlar osv har dock problemet att den är tjockare, har en grövre yta, ojämnare kanter och som du redan skrivit, är bredare. (Inte kul att sitta och dela på 20mm-tejp för att få rullar med 10mm)Phantom2 skrev:Hejsan!
Limma Lungt!
Stefan
Sen är klistret oftast något starkare än det på tamiyas tejp, vilket man dock kan lösa enkelt genom att sätta den på tröjan eller på armen och sen dra bort den igen.
Den är dock trevlig till mycket, såsom att maskera större ytor eller ställen där man inte behöver maskera lika mycket smådetaljer.
@Galdrin: Den rosa tejpen där har ett lim som mer liknar det på tamiya-tejpen, dock har den fortfarande de andra problemen som deras vanliga har.
Jokkocze
Ok, då kan jag i alla fall använda den tillsammans med Tamiya-tejpen som jag har beställt. Tamiya's smala och tunna närmast fältet som skall målas och den rosa som komplement om stora delar skall maskeras. Jag har också beställt liquid mask att använda tillsammans med Tamiya-tejpen för tex rutor mm.
Galdrin
Precis! Det är vad jag gör, även om jag använder vanlig gul maskeringstejp som jag tar bort lite fästförmåga i med en tröja.Galdrin skrev:Ok, då kan jag i alla fall använda den tillsammans med Tamiya-tejpen som jag har beställt. Tamiya's smala och tunna närmast fältet som skall målas och den rosa som komplement om stora delar skall maskeras. Jag har också beställt liquid mask att använda tillsammans med Tamiya-tejpen för tex rutor mm.
Jokkocze
Jokkocze skrev:Den vanliga maskeringstejp som finns i färghandlar osv har dock problemet att den är tjockare, har en grövre yta, ojämnare kanter och som du redan skrivit, är bredare. (Inte kul att sitta och dela på 20mm-tejp för att få rullar med 10mm)Phantom2 skrev:Hejsan!
Limma Lungt!
Stefan
Sen är klistret oftast något starkare än det på tamiyas tejp, vilket man dock kan lösa enkelt genom att sätta den på tröjan eller på armen och sen dra bort den igen.
Den är dock trevlig till mycket, såsom att maskera större ytor eller ställen där man inte behöver maskera lika mycket smådetaljer.
@Galdrin: Den rosa tejpen där har ett lim som mer liknar det på tamiya-tejpen, dock har den fortfarande de andra problemen som deras vanliga har.
Om man nu måste ha rullar med 10mm, så får man ju köpa Tamiyas.
Men jag tycker priset överväger.
Den GULA Tesa-tejpen är i stort sett lika låghäftande som Tamiyas, om det är för mycket kan man ju alltid göra som Jokze föreslog.
Den är också precis lika tunn och smidig som Tamiyas.
Jag brukar lägga den på bordet och skära till lämpliga remsor med skalpellen med en stål-linjal (då försvinner ju också en del av limmet).
Man kan ju också lägga den över det som skall maskeras direkt och skära efter ramarna.
Men den stora fördelen är priset.
En rulle med tamiya tejp brukar kosta runt 50:- för 10meter, Tesa tejpen kostar lika mycket, men du får 50 meter för samma pris.
Enda "omaket" är att man får skära till den själv.
Anledningen till att jag bytte till Tesa-tejpen (förutom priset), var att jag upptäckte att jag, trots "rätt" bredd, ändå fick sitta och skära till bitarna som jag ville ha dem.
Hur ofta behöver man en exakt, färdigskuren bredd, som är längre än 30cm (längden på min linjal)?
Men huvudsaken är ju att man hittar vad som fungerar för hur man själv bygger.
Lika tunn? Vi måste använt olika tesa-produkter då, för den enda jag sett har rejäla fiber, precis som den mesta andra maskeringstejpen. Och visst, den har inte lika kraftigt lim, men det är ändå kraftigare än tamiyas.Phantom2 skrev:Den GULA Tesa-tejpen är i stort sett lika låghäftande som Tamiyas, om det är för mycket kan man ju alltid göra som Jokze föreslog.
Den är också precis lika tunn och smidig som Tamiyas.
...
En rulle med tamiya tejp brukar kosta runt 50:- för 10meter, Tesa tejpen kostar lika mycket, men du får 50 meter för samma pris.
Enda "omaket" är att man får skära till den själv.
Sen vet jag itne riktigt hur du köper tamiya-tejp, men den jag brukar köpa kommer i rullar om 18 meter och kostar en tjuga. Man måste ju inte köpa ny hållare varje gång man köper ny tejp
Handlar man från luckymodel blir det ännu billigare, då de tar 1.59 dollar (ungefär 10kr) för en rulle. (Kan dock ha fel angående längren, kan vara så att bara är 6mm och smalare som är 18m)
Men som du säger, man får testa sig fram och se vad man gillar. Jag har inga problem med den bredare och tjockare tesa-tejpen (mfl) till stora saker som ska maskas, men när det gäller huvar vill jag ha den småfibriga tamiyatejpen som kommer ner i alla håligheter på ett smidigare sätt.
Sen finns det ju iofs parafilm vilket jag har experimenterat med den senaste tiden. Något dyrare att köpa och dessutom svårt att klura ut hur den fungerar, men när man kommit förbi priset och lärt sig använda den, så går det Väldigt snabbt och smidigt att maska en huv.
Jokkocze
Hej!
Jo, man kan köpa tamiya tejp riktigt billigt utomlands, men jag tog det normala butikspriset här i Sverige.
Ett exempel från Alfa hobby;
http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ATAM-87031
Femtio spänn för 10 meter, 10mm bred.
Den tejp jag har är i det närmastew identisk med Tamiyas, men det kanske bara är butiken i Linköping som har den?
Hittar den inte hos någon, kanske utgången?
Parafilm varkar vara spännande, får nog testa det nångång.
Nu får vi nog lämna tillbaka tråden igen....
Stefan
Jo, man kan köpa tamiya tejp riktigt billigt utomlands, men jag tog det normala butikspriset här i Sverige.
Ett exempel från Alfa hobby;
http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ATAM-87031
Femtio spänn för 10 meter, 10mm bred.
Den tejp jag har är i det närmastew identisk med Tamiyas, men det kanske bara är butiken i Linköping som har den?
Hittar den inte hos någon, kanske utgången?
Parafilm varkar vara spännande, får nog testa det nångång.
Nu får vi nog lämna tillbaka tråden igen....
Stefan
De flesta delar sitter nu på planet eller inväntar montering efter målning. Några små antenner och pitot rören kvar sedan kommer momentet som jag alltid misslyckades med, målningen. Hoppas på mer tur nu när jag är äldre och förhoppningsvis visare. Tränade lite med airbrushen idag. Gick väl sådär, troligtvis felaktig spädning idag.
Senast ändrad av Galdrin den fre aug 26 2011, 21:36, ändrad totalt 1 gång
Galdrin
Hoppas att du hanterar pitoten bättre än mig! Mina tenderar att trilla av utan att jag enns kommer i närheten av dem
@Stefan: (En sista nu) Refillerna kostar inte lika mycket enns hos Alfa. Som jag skrev behöver man inte köpa en ny hållare varje gång man köper tejp
http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ATAM-87034
Sen är 20kr, som jag sa, handlaren i Malmö, där jag köper mitt. Verkar som att de har ett bra pris på En produkt iaf, trodde jag inte O_O
@Stefan: (En sista nu) Refillerna kostar inte lika mycket enns hos Alfa. Som jag skrev behöver man inte köpa en ny hållare varje gång man köper tejp
http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ATAM-87034
Sen är 20kr, som jag sa, handlaren i Malmö, där jag köper mitt. Verkar som att de har ett bra pris på En produkt iaf, trodde jag inte O_O
Jokkocze
Då har man lärt sig något igen. Trotts att man tycker att man blåsre på tunt så var det aldeles för tjockt över hela kroppen. Färgen flagar och faller av i stora sjok bara man nuddar ytan med 1200 våtslip. Nåja, det var en ganska billig läxa ändå så jag parkerar detta projektet ett tag tills jag orkar slipa rent hela ytan och skapa ny paneler. Bygget som tar vid efter detta blir en EB-66 E-DL.
Galdrin
Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Liknande ämnen
» Mitsubishi J2M3 Raiden "Jack", Hasegawa 1/32
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi A6M2a, HAsegawa 1/48
» Mitsubishi A6M2a type 11, Hasegawa 1/48
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi A6M2a, HAsegawa 1/48
» Mitsubishi A6M2a type 11, Hasegawa 1/48
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48