Seafire XVII, Airfix 1/48
+4
MiniStuff
Matt_Public
Marlin
cas
8 posters
Sida 1 av 1
Seafire XVII, Airfix 1/48
En liten lådtitt på Airfix senaste Griffonförsedda dunderverk.
En rejält tilltagen låda döljer två skapligt stora gjutramar, en byggbeskrivning, separat förpackad klarplast-gjutram och ett ordentligt tilltaget dekalark.
Som synes får man med två kompletta uppsättningar vingar, en för utfällt och en för hopfällt läge. Inget tjafs med halvtaskig passform och ömtåliga vingar om man vill fälla ut vingarna alltså. Tack för det!
På tal om vingar:
Alla roderytor är separata och man får även med kroken både i infällt och utfällt läge::
Höjdrodret sitter ihop, och piloten är bra gjuten den med.
Finishen är överlag bra, med något grova linjer.
Inte riktigt Matchboxdiken, men inte så fina som de japanska och tjeckiska firmorna klarar av.
Här en jämförelse med Airfix Spitfire Mk XII som kom lite tidigare i år:
De seperata klaffarna ser dock lite missbildade ut:
Förmodligen en sk short-shot , eller så fanns det luftblåsor i formarna vid pressningen.
En rejäl samling hjul finns med :
Bara att välja hur många ekrar, och vilket ringtryck man skall ha
Vidare in i cockpit så har vi gott om delar:
Förmodligen delar man en hel del med MkXII, för stolen ser identisk ut, men det är mer lösa delar som skall till här.
Huven betår av tre delar, frontglas och två olika skjutbara huvar, där den ena verkar kunna göras rörlig om jag förstår beskrivningen rätt.
På tal om just beskrivningen:
Tydlig med ganska många steg men långtifrån så plottrig som Revells B-17G! Jisses, där hade dom klämt in 90steg på 5 sidor. Här låter man istället bilderna andas så det blir lätt att följa. Lite trist är att man inte får med ett separat ark för målningschemat:
Trycket blir inte lika fint på matt papper, men å andra sidan så skall man ju inte rama in det heller.
Tre alternativ finns med, en träningskärra i Slate Grey/Extra Dark Sea Grey / sky med gula roderytor, och två i det
vanliga FAA-kammot med extra Dark Sea Gray och Sky, men med olika färg på spinner och vilken höjd delningen mellan färgerna går på.
Dekalerna är som vanligt i de röda airfixboxarna mycket bra, och inte en tillstymmelse till dassiga färger eller oskärpa.
Totalt sett en mycket trevlig Seafire!
På Britmodeller talas det en hel del om hur man kan kombinera de överblivna vingarna från den här med Spitfire MkXII och på så vis skapa en Seafire XV!
Som jag ser det så funkar det nästan, då man man bara får dubbla vingar i denna boxningen, och inte dubbla uppsättningar kylare, katapult-krokar osv.
Det går fortfarande att göra, men det går nog åt både en Seafire XVII och en Spitfire XII för att få till det.
Lite synd.
Men vem vet, Airfix kanske ger ut några overtrees a'la Eduard?
Hoppas hoppas!
//Christer
cas- Vicesheriff
Sv: Seafire XVII, Airfix 1/48
Det där var riktigt snygg.
Den med gula roder skulle sticka ut rätt bra i hyllan.
/Bosse
Den med gula roder skulle sticka ut rätt bra i hyllan.
/Bosse
Marlin
Mucho macho!
Gillar särskilt Seafiren i bakgrunden av boxarten som dansar till YMCA.
Tack för titt. En sådan ska vi ha!
Gillar särskilt Seafiren i bakgrunden av boxarten som dansar till YMCA.
Tack för titt. En sådan ska vi ha!
Matt_Public- Master of DNF
Den är riktigt mumsig. Man behöver ju egentligen två tre stycken, så man kan göra träningskärran, och en operativ och en XV
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tig, lille vän, så får du socker.CAS skrev: Man behöver ju egentligen två tre stycken [...]
Äh! Vem försöker jag lura, egentligen? Jag bygger redan två av dem i mitt huvud...
Och jag är sorgligt kort på deg till den 23:e.MiniStuff skrev:... jag har en kvar efter Göteborg...
Sabla ungar och deras behov av skor och sportutrustning, mummel mummel...
Mitt fel!MiniStuff skrev:... jag har en kvar efter Göteborg...
Jag skulle ju köpt två, men det blev en F/A-18E istället!
cas- Vicesheriff
Du är förlåten. Byggtråd?CAS skrev: Jag skulle ju köpt två, men det blev en F/A-18E istället!
Förr eller senare så!
Nästa som skall börjas och klaras av är ju en B-17G!
Nästa som skall börjas och klaras av är ju en B-17G!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
A-ha!
Heritage Aviation har fixat fram ett konverteringskit för att få till en Seafire XV!
Länk
Man behöver bara ett av de överblivna vingparen från Seafire XVII och en komplett Spitfire XII sen är det klart!
Och dekaler naturligtvis....
Dom där snygga Aeronavale-kärrorna kan ju vara nåt
Heritage Aviation har fixat fram ett konverteringskit för att få till en Seafire XV!
Länk
Man behöver bara ett av de överblivna vingparen från Seafire XVII och en komplett Spitfire XII sen är det klart!
Och dekaler naturligtvis....
Dom där snygga Aeronavale-kärrorna kan ju vara nåt
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fina bilder CAS, jag lägger ett par här oxå.
Måste säga att det är bra grejor jämfört med the elder ones.
Min Spit VIII hade inga detaljer på sidorna alls.
Färg från alla håll
Det här tycker jag är elegant.
Huven till höger är öppen dvs bakåtskjuten över det lilla glaspartiet bakom piloten. Man får måla den ramen från baksidan.
Måste säga att det är bra grejor jämfört med the elder ones.
Min Spit VIII hade inga detaljer på sidorna alls.
Färg från alla håll
Det här tycker jag är elegant.
Huven till höger är öppen dvs bakåtskjuten över det lilla glaspartiet bakom piloten. Man får måla den ramen från baksidan.
Caverö
SpitfireXII jämförs med Cthulhu och kommer fram som segrare!
(sorry kunde inte låta bli en Elder ones -referens passera helt obemärkt)
Betyder detta mer Spitfire-byggtrådar framöver?
(sorry kunde inte låta bli en Elder ones -referens passera helt obemärkt)
Betyder detta mer Spitfire-byggtrådar framöver?
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mjae, "Beyond the mountain of madness" försökte vi oss på får några år sen so rollspel, men barn och familj tog ut sin rätt och vi blev aldrig klara.
Fick en Lovecraft-samling av svågern som julklapp öår nåt år sen, så vem kan tacka nej till lite Ie Ie C'thulhu F'tang egentligen?
Fick en Lovecraft-samling av svågern som julklapp öår nåt år sen, så vem kan tacka nej till lite Ie Ie C'thulhu F'tang egentligen?
Senast ändrad av CAS den mån 5 dec - 6:58, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Jag har rollspelet och lite tillbehör, samt hade (har om jag hittar) figurer, och vi skulle börja spela, men det rann ut i sanden. Sen har jag läst några av Lovecrafts böcker, varav en på engelska.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet