Tillverkare av 'armour'?
+4
Gigabyte
Janne.S
T-34
dm4
8 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Tillverkare av 'armour'?
Tjenare,
Jag som normalt bygger flyg tänkte ev försöka mig på lite pansarvagn men jag antar att det är som i flygvärlden, olika tillverkare har olika kvalitet. Vilken tillverkare skulle ni pansarbyggare rekommendera? (tänkte mig att prova t.ex. en tiger i 1/35 format)
Har även förstått att det här med 'tracks' är viktigt, behöver man köpa eftermarknadsprodukter eller duger det med de som följer med?
Mvh
Jag som normalt bygger flyg tänkte ev försöka mig på lite pansarvagn men jag antar att det är som i flygvärlden, olika tillverkare har olika kvalitet. Vilken tillverkare skulle ni pansarbyggare rekommendera? (tänkte mig att prova t.ex. en tiger i 1/35 format)
Har även förstått att det här med 'tracks' är viktigt, behöver man köpa eftermarknadsprodukter eller duger det med de som följer med?
Mvh
dm4
Sv: Tillverkare av 'armour'?
Alla hyllar Tamiya, och visst, dom är välgjorda men jag tycker att de saknar en del lite finare detaljer plus att deras band är bedrövliga. (min åsikt ska säjas)
Dragon, Bronco, Tristar, Academy, Hobby Boss med flera gör fina modeller och alla har sina för och nackdelar. En del av dessa har lösa bandlänkar med i satsen, tex. Dragon som har sina Magic tracks som funkar helt ok.
Lycka till och välkommen ner i lervällingen.
Magnus
Dragon, Bronco, Tristar, Academy, Hobby Boss med flera gör fina modeller och alla har sina för och nackdelar. En del av dessa har lösa bandlänkar med i satsen, tex. Dragon som har sina Magic tracks som funkar helt ok.
Lycka till och välkommen ner i lervällingen.
Magnus
T-34
Killarna med AMS brukar skaffa eftermarknads band som består av lösa länkar men jag tycker att banden man får med oftast räcker till
JAg skulle rekommendera Tamyia som första gångs pansar...fin fin passform och utmärkta detaljer samtidigt som de går ihop ganska så fort
JAg skulle rekommendera Tamyia som första gångs pansar...fin fin passform och utmärkta detaljer samtidigt som de går ihop ganska så fort
Janne.S- Moderator
Kör på Tamyia ,,visst som Magnus säger,, banden är skit ,, men som första bygge så duger dom ,,
sedan kan man Dra till med en dragon och pyssla med dom lösa länkarna,,
tar ett par byggen med dom för att man skall bli vän med dom
sedan kan man Dra till med en dragon och pyssla med dom lösa länkarna,,
tar ett par byggen med dom för att man skall bli vän med dom
Gigabyte
Jag röstar också på Tamiya som ett bra märke för förstagångsbyggaren Deras byggsatser är generellt sett lättbyggda och fint detaljerade. Här är en länk till en byggd Tamiyatiger: http://hsfeatures.com/tigeriearlydj_1.htm
AM-band är trevligt tycker jag Friulmodel är min personliga favorit. De är tillverkade i vitmetall och ger ett mycket övertygande häng. Om det är nödvändigt att byta ut banden kan såklart diskuteras. Jag personligen tycker nog det är lite overkill att köpa till alltför mycket AM-prylar till det första bygget. Då är det nog softare att bygga byggsatsen direkt ur lådan och satsa på att ha kul. Blir du "pansarbiten" kan du ju sedan ge dig på mer avancerade byggen och uppgradera med fotoets, resin, frulleband etc. My 2 cents
AM-band är trevligt tycker jag Friulmodel är min personliga favorit. De är tillverkade i vitmetall och ger ett mycket övertygande häng. Om det är nödvändigt att byta ut banden kan såklart diskuteras. Jag personligen tycker nog det är lite overkill att köpa till alltför mycket AM-prylar till det första bygget. Då är det nog softare att bygga byggsatsen direkt ur lådan och satsa på att ha kul. Blir du "pansarbiten" kan du ju sedan ge dig på mer avancerade byggen och uppgradera med fotoets, resin, frulleband etc. My 2 cents
Joppo
Tamiya är, oftast, lättbyggda & okomplicerade modeller. Fina gjutningar, bra passform och en helt OK nivå på detaljer. Det stämmer att de har fått hård konkurrens från t ex Dragon som i mångt & mycket har bättre/finare detaljer med bl a fotoets.
Trots det, så finns det ganska många Tamiyabyggsatser som blir fina, byggda rätt ur lådan. Exempelvis "Hetzer", "Panzer III", "Matilda", "Panzer II" med flera. Till syvende og sidst, så har målning & vädring stor betydelse för helhetsintrycket, pyttesmå fotoetsdelar tenderar att inte synas lika mycket. Tycker åtminstone jag.
Håller med Joppo - satsa på att ha kul med 1:a pansarbygget.
Trots det, så finns det ganska många Tamiyabyggsatser som blir fina, byggda rätt ur lådan. Exempelvis "Hetzer", "Panzer III", "Matilda", "Panzer II" med flera. Till syvende og sidst, så har målning & vädring stor betydelse för helhetsintrycket, pyttesmå fotoetsdelar tenderar att inte synas lika mycket. Tycker åtminstone jag.
Håller med Joppo - satsa på att ha kul med 1:a pansarbygget.
Hayabusa
Ett alternativ är pansar i 1/48. Det finns faktiskt en hel del fint även i den skalan, och den är inte lika "belastad" med krav som 1/35.
denstore
Hmm, tackar allihop!
Får väl bli en Tamyia vart det lider men jag startade faktisk ett bygge av en liten 1/72 tiger, får försöka få in den i en tråd så fort jag fått med lite bilder.
I övrigt: T34, är du verkligen 96 år?
Joppo, just den tiger länken är den som inspirerat mig att försöka bygga pansar, skulle vilja göra en likadan bara för att lära mig tekniken med vädring etc, får se vad det blir. Sen är det ju det med figurer också, ajaj, svårt kan jag tänka..
Återigen, tack för all input!
Mvh
Får väl bli en Tamyia vart det lider men jag startade faktisk ett bygge av en liten 1/72 tiger, får försöka få in den i en tråd så fort jag fått med lite bilder.
I övrigt: T34, är du verkligen 96 år?
Joppo, just den tiger länken är den som inspirerat mig att försöka bygga pansar, skulle vilja göra en likadan bara för att lära mig tekniken med vädring etc, får se vad det blir. Sen är det ju det med figurer också, ajaj, svårt kan jag tänka..
Återigen, tack för all input!
Mvh
dm4
Hur tror du annars att han hunnit förvärva sådana galna skillz?dm4 skrev: I övrigt: T34, är du verkligen 96 år?
Matt_Public- Master of DNF
Fyller snart 100.
Ni som träffade mej i Göteborg kan intyga att jag ser ruskigt gammal ut.
Magnus
Ni som träffade mej i Göteborg kan intyga att jag ser ruskigt gammal ut.
Magnus
T-34
Liknande ämnen
» Födelsedagspresent, tillverkare och modell på flygplan?
» Bed spring armour
» Steel Batalion - Heavy Armour
» How to build Armour for the Beginner, the Basics.
» Bofors 37mm L/45 Bofors....tillverkare Tom
» Bed spring armour
» Steel Batalion - Heavy Armour
» How to build Armour for the Beginner, the Basics.
» Bofors 37mm L/45 Bofors....tillverkare Tom
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: Allmänt
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet