Washing for dummies....
4 posters
Sida 1 av 1
Washing for dummies....
Varför gör man det och hur gör man det ????
är som den andra tråden lika vilsen och novis inom det området
vore absolut tacksam för hjälpande hand och då vore det snällt att speca upp det i punkter
//Ola
Gäst- Gäst
Sv: Washing for dummies....
Ola skrev:Varför och hur gör man det?
För att framhäva detaljer.
Här har du en hyfsad introduktion: LÄNK!
En variation på temat är att använda Zippo-vätska som förtunning. Jag förordar detta.
Någon droppe Humbrol 35 i mixen för att hålla ihop pigmenten vid riktigt tunna blandningar är också bra.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Washing for dummies....
Matt_Public skrev:Ola skrev:Varför och hur gör man det?
För att framhäva detaljer.
Här har du en hyfsad introduktion: LÄNK!
En variation på temat är att använda Zippo-vätska som förtunning. Jag förordar detta.
Någon droppe Humbrol 35 i mixen för att hålla ihop pigmenten vid riktigt tunna blandningar är också bra.
Tackar då skall jag kika o lära sig och sedan när mod infinner sig i kroppen att då...öva...öva...öva...öva ja och ännu mer öva
Gäst- Gäst
Sv: Washing for dummies....
Tufft ämne men ack så viktigt!
Det finns vitt skilda wash tekniker, tror alla byggare gör på sitt sätt men jag kan ju beskriva hur jag gör det
Jag använder olje washer, dvs. jag köper konstnärs färger på tub och blandar ut med terpentin (det finns doftfri terpentin nu för tiden...lite dyrare än vanlig men det är det värt)
Enda minuset där är svart som har överlag större pigment än andra oljefärger..rådet är att köpa en så dyr och fin färg som möjligt, ju dyrare desto bättre kvalité och mindre pigment!
Sedan så lägger jag alltid wash på en blanklackad yta efter jag satt på dekaler (de förseglas med ett lager blanklack), det ser ju konstigt ut om inte dekalerna är vädrade på samma sätt so resten av modellen.
Alltså oljefärger på tub... jag brukar blanda svart och bränd umbra. Rent svarta washer brukar bli för skarp kontrast och har för stora pigment men om man blandar upp det med en jordfärg så blir dels kontrasterna mindre samt att mixturen blir mer homogen och pigmenten fälls inte ut när man förtunnar med terpentin.
Sedan blandar jag allt och rör om tills det får ungefär samma viskositet som mjölk ungefär.
Sedan kan man lägga på washer på olika sätt...
MAn kan plaska på över hela ytan...
Eller så duttar man så att kapillärkraften (kraften som inte finns) drar ut washen i hörn och panlelinjer, så kallad "pin wash ".
JAg brukar oftast lägga sådana i cockpitar och hjulbrunnar.
SÅ här såg min Sufa ut när jag lagt på washerna på den
JAg lät det ligga på i någon timme sedan tog jag en trasa gjord av en gammla T-shirt och torkade av panel washen i vindriktningen.
När jag är nöjd så förseglar jag washerna med mattlack.
Det är väl grunderna tror jag..sedan kan man laborera fram egna varianter och hitta på andra effekter
Det finns vitt skilda wash tekniker, tror alla byggare gör på sitt sätt men jag kan ju beskriva hur jag gör det
Jag använder olje washer, dvs. jag köper konstnärs färger på tub och blandar ut med terpentin (det finns doftfri terpentin nu för tiden...lite dyrare än vanlig men det är det värt)
Enda minuset där är svart som har överlag större pigment än andra oljefärger..rådet är att köpa en så dyr och fin färg som möjligt, ju dyrare desto bättre kvalité och mindre pigment!
Sedan så lägger jag alltid wash på en blanklackad yta efter jag satt på dekaler (de förseglas med ett lager blanklack), det ser ju konstigt ut om inte dekalerna är vädrade på samma sätt so resten av modellen.
Alltså oljefärger på tub... jag brukar blanda svart och bränd umbra. Rent svarta washer brukar bli för skarp kontrast och har för stora pigment men om man blandar upp det med en jordfärg så blir dels kontrasterna mindre samt att mixturen blir mer homogen och pigmenten fälls inte ut när man förtunnar med terpentin.
Sedan blandar jag allt och rör om tills det får ungefär samma viskositet som mjölk ungefär.
Sedan kan man lägga på washer på olika sätt...
MAn kan plaska på över hela ytan...
Eller så duttar man så att kapillärkraften (kraften som inte finns) drar ut washen i hörn och panlelinjer, så kallad "pin wash ".
JAg brukar oftast lägga sådana i cockpitar och hjulbrunnar.
SÅ här såg min Sufa ut när jag lagt på washerna på den
JAg lät det ligga på i någon timme sedan tog jag en trasa gjord av en gammla T-shirt och torkade av panel washen i vindriktningen.
När jag är nöjd så förseglar jag washerna med mattlack.
Det är väl grunderna tror jag..sedan kan man laborera fram egna varianter och hitta på andra effekter
Janne.S- Moderator
Sv: Washing for dummies....
Obed skrev:behöver washen(oljefärgen) torka innan mattlacken kommer ovanpå?
Ja, det är ingen idé att försegla förrän det är torrt... det är ju till för att du ska kunna hålla i modellen utan att gegga omkring med washen efter du är klar med den.
Janne.S- Moderator
Sv: Washing for dummies....
Bra liten genomgång Janne. Jag gör ungefär på samma sätt men alltid lär man sej något nytt.
Magnus
Magnus
T-34
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet