Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
+2
cas
Björn Eriksson
6 posters
Sida 1 av 1
Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
På denna tråd kommer ett antal av mina redan byggda modeller att läggas upp men inte alla på en gång, de kommer att läggas upp lite pö om pö.
En hel del är "What if" av SAAB projekt som aldrig blev av, stannade på ritborden eller inte fick luft under vingarna, men även en del annat som byggts.
SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer A/Sk 38 (Never was)
Innan modellen kom att bli till var det en process som tog cirka två år innan jag tog mej mod att sätta kniven (sågen) någon plast.
"Historisk efterforskning är halva nöjet"
Man skulle kunna säga att det var kärlek vid första ögonkastet, den skulle bara byggas men hur och med vad?
Sökte med ljus och lykta efter referenser vilket inte var det enklaste, det fanns mycket sparsamt med information om detta SAAB projekt från 70-talet (ett av många intressanta 70-tals projekt från SAAB)
Kontaktade Sven Scheiderbauer som då var chef på flygvapenmuseét för att förhoppningsvis få fram lite info. om den, eftersom jag visste att mockupen i skala 1:1 fanns magasinerad där sedan ett 25-tal år tillbaka.
Fick svar från Sven Scheiderbauer att han inte hade någon bra information om B3LA att delge, utan hänvisade mej vidare till SAAB:s Historiska avdelning, inte heller dom kunde bistå med så mycket info om B3LA utan tippsade mej vidare till SAAB:s Veteranklubb som årligen kommer ut med en årstidsskrift "SAAB Minnen" två nummer del 17 & 18 behandlade B3LA och dom införskaffades självklart.
Dessutom fick jag när letade i F 16:s flottiljmuseums bibliotek (är modellansvarig på F 16:s flottiljmuseum) tag på en av SAAB färdigtryckt brochyr på engelska, detta projekt var alltså väldigt långt gånget, så långt att man redan på det här stadiet var i startgroparna att börja lansera projektet utomlands.
Ytterligare textreferenser hittades sparsamt i en del annan litteratur samt på nätet.
Tillräckligt med text & bild referensmaterial hade samlats in och en treplans skiss hade förstorats upp i skala 1:72
Sagt och gjort bara att skrida till verket, nästa steg blev att fundera ut vad jag skulle använda för att lyckas få ihop en B3LA, resultatet jag kom fram till vad att det måste bli en "Advance Kitbashing" och efter en hel del funderande kom jag fram till följande recept.
Mitt recept på SAAB B3LA:
Airfix No. 03011 Sepecat Jaguar GR3: Främre halvan av kroppen, Fenan,
stabilatorerna och Huvudhjulställ.
Airfix No. 03026 BAe Hawk: Huv och främre Hjulställ.
Revell No. 4374 JAS 39 Gripen: Bakre delen av kroppen, Fälltank,
Rb 75 Maverick och Rb 74 Sidewinder.
KP No. 3122 Sukhoi SU-25 Frogfoot: Huvudvingar.
Heller No. 80309 eller 80325 JA/AJ 37 Viggen: Främre delen av ryggåsen bakom huven och raketstolarna (Hade jag byggt denna idag så hade jag nog valt att ta Hawkens raketstolar istället)
TOP GUN: Bombkapsel BK 90 Mjölner.
Till IPMS-Open 2008 var modellen klar och deltog i tävlingen, men fick ingen bra placering (näst sist) i sin klass, jag säger ingenting om det för den är byggd innan tiden för panelristning, wash, vädring och airbruch målning, den är penselmålad.
"Stort intresse både i Sverige och Utomlands"
Nåja så var det på Open men sen smällde det till ordentligt, började med att ett bild på B3LA:n kom med i Scala Nr. 2/2008 vilket jag kan tacka Jan Forsgren för, och som jag senare förstått tyckte att den skulle visas upp i det forumet, sedan rullade det bara på med diskusioner på IPMS Stockolms forumet om hur f...n har han gjort för att få ihop den där modellen o.s.v.
En av dom som var med om gissningarna på Stockholms forumet hur jag gått till väga för att bygga min B3LA var en av årets stora vinnare på 08 Open 2012 Björn Fransson (med bl.a. sin A 32 Lansen)
Björn Fransson har nu också byggt en B3LA med hjälp Emil Lindberg (Flygplanstekniker på
F 17) och min fotodokumenterade byggprocess av B3LA:n som han fick övermailat från mig.
Sedan började mail från utlandet komma in både från bl.a. Tyskland och UK och även dom undrade vad det var för modell jag byggt, om det var en resinsats eller om det var en convertering jag byggt.
Personen som mailade från England var ingen mindre än Harold Rowell då ordförande i IPMS UK:s Swedish Air Force Special Intrest Group, det hela slutar i alla fall med att jag mailar över hela byggprocessen till Harold och han publicerar det i tre nummer av deras News Letters för SwAF S.I.G. och jag blir på kuppen hedersmedlem i IPMS UK SwAF S.I.G.
Annat i ämnet är att bilder på modellen figurerar på mängd internationella nätsidor (bl.a. en Rysk sida) samt att den finns med på Wikipedia som huvudbild om man googlar på SAAB B3LA eller SAAB A 38
De senaste i denna lilla modellsaga är att Österläns Flygmuseum som för cirka ett halvår sedan fick B3LA mockupen i sin ägo (levererad från Flygvapenmuseét) hemskt gärna vill låna/överta min modell för att den som dom uttryckte sig "Skulle få stå brevid sin strorebror" (träffade en av deras medarbetarna på C4-Open i oktober 2011)
Det hela känns lite sjukt vad lite plast och en halvknasig idé kan resultera i men också att cirkeln nu på något sätt är sluten, och det är framför allt en stor ära att senare i sommar få leverera den ner till Österläns Flygmuseum där den kommer att stå i anslutning till mockupen i skala 1:1
Även del infomaterial som dom själva inte har fått tag på gällande B3LA:n som jag har tillgängligt kommer att levereras ned dit, bl.a. en kopia av SAAB:s tryckta brochyr.
Direktlänk till tråden för att se stora bilder:
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1235.html#1235
Direktlänk till tråden för att se byggprocessen: http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-about129.html
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
En hel del är "What if" av SAAB projekt som aldrig blev av, stannade på ritborden eller inte fick luft under vingarna, men även en del annat som byggts.
SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer A/Sk 38 (Never was)
Innan modellen kom att bli till var det en process som tog cirka två år innan jag tog mej mod att sätta kniven (sågen) någon plast.
"Historisk efterforskning är halva nöjet"
Man skulle kunna säga att det var kärlek vid första ögonkastet, den skulle bara byggas men hur och med vad?
Sökte med ljus och lykta efter referenser vilket inte var det enklaste, det fanns mycket sparsamt med information om detta SAAB projekt från 70-talet (ett av många intressanta 70-tals projekt från SAAB)
Kontaktade Sven Scheiderbauer som då var chef på flygvapenmuseét för att förhoppningsvis få fram lite info. om den, eftersom jag visste att mockupen i skala 1:1 fanns magasinerad där sedan ett 25-tal år tillbaka.
Fick svar från Sven Scheiderbauer att han inte hade någon bra information om B3LA att delge, utan hänvisade mej vidare till SAAB:s Historiska avdelning, inte heller dom kunde bistå med så mycket info om B3LA utan tippsade mej vidare till SAAB:s Veteranklubb som årligen kommer ut med en årstidsskrift "SAAB Minnen" två nummer del 17 & 18 behandlade B3LA och dom införskaffades självklart.
Dessutom fick jag när letade i F 16:s flottiljmuseums bibliotek (är modellansvarig på F 16:s flottiljmuseum) tag på en av SAAB färdigtryckt brochyr på engelska, detta projekt var alltså väldigt långt gånget, så långt att man redan på det här stadiet var i startgroparna att börja lansera projektet utomlands.
Ytterligare textreferenser hittades sparsamt i en del annan litteratur samt på nätet.
Tillräckligt med text & bild referensmaterial hade samlats in och en treplans skiss hade förstorats upp i skala 1:72
Sagt och gjort bara att skrida till verket, nästa steg blev att fundera ut vad jag skulle använda för att lyckas få ihop en B3LA, resultatet jag kom fram till vad att det måste bli en "Advance Kitbashing" och efter en hel del funderande kom jag fram till följande recept.
Mitt recept på SAAB B3LA:
Airfix No. 03011 Sepecat Jaguar GR3: Främre halvan av kroppen, Fenan,
stabilatorerna och Huvudhjulställ.
Airfix No. 03026 BAe Hawk: Huv och främre Hjulställ.
Revell No. 4374 JAS 39 Gripen: Bakre delen av kroppen, Fälltank,
Rb 75 Maverick och Rb 74 Sidewinder.
KP No. 3122 Sukhoi SU-25 Frogfoot: Huvudvingar.
Heller No. 80309 eller 80325 JA/AJ 37 Viggen: Främre delen av ryggåsen bakom huven och raketstolarna (Hade jag byggt denna idag så hade jag nog valt att ta Hawkens raketstolar istället)
TOP GUN: Bombkapsel BK 90 Mjölner.
Till IPMS-Open 2008 var modellen klar och deltog i tävlingen, men fick ingen bra placering (näst sist) i sin klass, jag säger ingenting om det för den är byggd innan tiden för panelristning, wash, vädring och airbruch målning, den är penselmålad.
"Stort intresse både i Sverige och Utomlands"
Nåja så var det på Open men sen smällde det till ordentligt, började med att ett bild på B3LA:n kom med i Scala Nr. 2/2008 vilket jag kan tacka Jan Forsgren för, och som jag senare förstått tyckte att den skulle visas upp i det forumet, sedan rullade det bara på med diskusioner på IPMS Stockolms forumet om hur f...n har han gjort för att få ihop den där modellen o.s.v.
En av dom som var med om gissningarna på Stockholms forumet hur jag gått till väga för att bygga min B3LA var en av årets stora vinnare på 08 Open 2012 Björn Fransson (med bl.a. sin A 32 Lansen)
Björn Fransson har nu också byggt en B3LA med hjälp Emil Lindberg (Flygplanstekniker på
F 17) och min fotodokumenterade byggprocess av B3LA:n som han fick övermailat från mig.
Sedan började mail från utlandet komma in både från bl.a. Tyskland och UK och även dom undrade vad det var för modell jag byggt, om det var en resinsats eller om det var en convertering jag byggt.
Personen som mailade från England var ingen mindre än Harold Rowell då ordförande i IPMS UK:s Swedish Air Force Special Intrest Group, det hela slutar i alla fall med att jag mailar över hela byggprocessen till Harold och han publicerar det i tre nummer av deras News Letters för SwAF S.I.G. och jag blir på kuppen hedersmedlem i IPMS UK SwAF S.I.G.
Annat i ämnet är att bilder på modellen figurerar på mängd internationella nätsidor (bl.a. en Rysk sida) samt att den finns med på Wikipedia som huvudbild om man googlar på SAAB B3LA eller SAAB A 38
De senaste i denna lilla modellsaga är att Österläns Flygmuseum som för cirka ett halvår sedan fick B3LA mockupen i sin ägo (levererad från Flygvapenmuseét) hemskt gärna vill låna/överta min modell för att den som dom uttryckte sig "Skulle få stå brevid sin strorebror" (träffade en av deras medarbetarna på C4-Open i oktober 2011)
Det hela känns lite sjukt vad lite plast och en halvknasig idé kan resultera i men också att cirkeln nu på något sätt är sluten, och det är framför allt en stor ära att senare i sommar få leverera den ner till Österläns Flygmuseum där den kommer att stå i anslutning till mockupen i skala 1:1
Även del infomaterial som dom själva inte har fått tag på gällande B3LA:n som jag har tillgängligt kommer att levereras ned dit, bl.a. en kopia av SAAB:s tryckta brochyr.
Direktlänk till tråden för att se stora bilder:
http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1235.html#1235
Direktlänk till tråden för att se byggprocessen: http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-about129.html
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Senast ändrad av Björn Eriksson den sön apr 15 2012, 18:21, ändrad totalt 1 gång
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Den var ju hejdundrande fin!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Mycket tjusigt bygge Björn!
Kul att du bygger lite andra versioner och fina whiffar!
Håkan
Kul att du bygger lite andra versioner och fina whiffar!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Tack Christer och Håkan!
Forts. följer!
Med ännu ett fantastiskt 70-tals projekt av SAAB.
Nästa "Whif" modell till rakning blir FLP 35 MOD "Nivå 4" (Super Draken) eller SAAB:s försök/tanke om att convertera om J 35:an till en Attack-kärra för att ersätta/komplettera AJ 37:or som hade väldigt dåligt med gångtid kvar och då var på väg att fasas ut ur den militära flygplansorganisationen.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Forts. följer!
Med ännu ett fantastiskt 70-tals projekt av SAAB.
Nästa "Whif" modell till rakning blir FLP 35 MOD "Nivå 4" (Super Draken) eller SAAB:s försök/tanke om att convertera om J 35:an till en Attack-kärra för att ersätta/komplettera AJ 37:or som hade väldigt dåligt med gångtid kvar och då var på väg att fasas ut ur den militära flygplansorganisationen.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Den skall jag detaljstudera då jag hade tänkt göra en likadan i 1/72.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Trippat! Lika snygg som AMX.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Tack Christer och Mattias!
Lite bilder på Mockupen.
Foto från Flygrevyn Nr.5 1997.
Foto taget i magasinet på Malmen
Foto taget i magasinet på Malmen
Foto från SAAB Veteranklubben:s årliga tidskrift "SAAB Minnen" del 17 sid 115. (notera att det är 35:ans kattapultstolar i cockpit) hade denna maskin kommit i produktion så hade det troligen blivit Martin Baker Mk.10 stolar som i Gripen, vilket jag grundar på att motorvalet som var beslutat, föll på General Electrics F404 som som idag sitter i Gripen, skillnaden var att i B3LA:an skulle den inte utrustas med EBK p.g.a. att den var ämnad att bli ett underljuds flygplan,
Det jag menar är att mycket av den teknik som idag finns i JAS Gripen skulle även ha funnits i B3LA om den kommit i produktion.
Foto Österläns Flygmuseum, Den från Flygvapenmuseum nyanlända B3LA Mockupen på sensommaren 2011.
Foto Österläns Flygmuseum, Främre cockpit med fejkad instrumentpanel.
Bild från "SAAB Minnen" del 17, Instrumentpanelen som den var tänkt att utformas.
Direktlänk till tråden för att kunna se stora bilder http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1238.html#1238
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Lite bilder på Mockupen.
Foto från Flygrevyn Nr.5 1997.
Foto taget i magasinet på Malmen
Foto taget i magasinet på Malmen
Foto från SAAB Veteranklubben:s årliga tidskrift "SAAB Minnen" del 17 sid 115. (notera att det är 35:ans kattapultstolar i cockpit) hade denna maskin kommit i produktion så hade det troligen blivit Martin Baker Mk.10 stolar som i Gripen, vilket jag grundar på att motorvalet som var beslutat, föll på General Electrics F404 som som idag sitter i Gripen, skillnaden var att i B3LA:an skulle den inte utrustas med EBK p.g.a. att den var ämnad att bli ett underljuds flygplan,
Det jag menar är att mycket av den teknik som idag finns i JAS Gripen skulle även ha funnits i B3LA om den kommit i produktion.
Foto Österläns Flygmuseum, Den från Flygvapenmuseum nyanlända B3LA Mockupen på sensommaren 2011.
Foto Österläns Flygmuseum, Främre cockpit med fejkad instrumentpanel.
Bild från "SAAB Minnen" del 17, Instrumentpanelen som den var tänkt att utformas.
Direktlänk till tråden för att kunna se stora bilder http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1238.html#1238
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Trevliga bilder Björn!
Ursäkta ordmärkningen, men ska det inte vara Österlens Flygmuseum? Av en slump är det för dem jag ska bygga modellerna jag just fick hem!
Håkan
Ursäkta ordmärkningen, men ska det inte vara Österlens Flygmuseum? Av en slump är det för dem jag ska bygga modellerna jag just fick hem!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Tack Håkan!
Spännande!
Vad är det för modeller du har fått hem som du ska bygga åt Österlens Flygmuseum?
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Spännande!
Vad är det för modeller du har fått hem som du ska bygga åt Österlens Flygmuseum?
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Det är en A-36 Vargen, en Tp55 Caribou och en TSR-2 i svensk tappning.
Bilder på de inkomna modellerna finns i inköpstråden "Titta vad...."
Ska bli kul och spännande att bygga!
Håkan
Bilder på de inkomna modellerna finns i inköpstråden "Titta vad...."
Ska bli kul och spännande att bygga!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Kul Håkan!
Då kommer vi att ha modeller båda två på Österlens Flygmuseum,
Stefan Randebjer pratade om att dom ville en utställning av Svenska "What If" flygplan, så han var intresserad av alla mina Svenska "Wiffar" Främst B3LA:n men även L-12, J 21B, FLP 35 MOD "Nivå 4" Super Draken, J 37X "Snabel Viggen" samt SF 38 Phantom i Viggens splintercamo.
Jag kommer att skänka och leverera följande modeller dit.
SAAB project: B3LA, A 38/Sk 38
SAAB project: FLP 35 MOD "Nivå 4" Super Draken
SAAB/MBB project: J 37X "Snabel Viggen"
Broplanes A 36:a förbeställde jag 3 st. av Max + en extra huv till min hyfsat långt gångna "kitbach" av A 36:an, Max skickade 3 st. utan extra kostnad.
Björn Fransson (Örebro pojken) och jag höll båda på med varsin "kitbach" av A 36:an när Broplane helt otippat behagade komma ut med denna vacummodell, tur i oturen kan man väl säga för både Björn och jag hade stora problem med hur vi skulle lösa problemet med huven, Broplanes huv sitter som smeck på min "kitbach"
TSR-2 Har jag 2 st. av i skala 1:72 och 1 st. i skala 1:48 och den är STOR (alla tre kommer att bli Svenska Whiffar)
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Då kommer vi att ha modeller båda två på Österlens Flygmuseum,
Stefan Randebjer pratade om att dom ville en utställning av Svenska "What If" flygplan, så han var intresserad av alla mina Svenska "Wiffar" Främst B3LA:n men även L-12, J 21B, FLP 35 MOD "Nivå 4" Super Draken, J 37X "Snabel Viggen" samt SF 38 Phantom i Viggens splintercamo.
Jag kommer att skänka och leverera följande modeller dit.
SAAB project: B3LA, A 38/Sk 38
SAAB project: FLP 35 MOD "Nivå 4" Super Draken
SAAB/MBB project: J 37X "Snabel Viggen"
Broplanes A 36:a förbeställde jag 3 st. av Max + en extra huv till min hyfsat långt gångna "kitbach" av A 36:an, Max skickade 3 st. utan extra kostnad.
Björn Fransson (Örebro pojken) och jag höll båda på med varsin "kitbach" av A 36:an när Broplane helt otippat behagade komma ut med denna vacummodell, tur i oturen kan man väl säga för både Björn och jag hade stora problem med hur vi skulle lösa problemet med huven, Broplanes huv sitter som smeck på min "kitbach"
TSR-2 Har jag 2 st. av i skala 1:72 och 1 st. i skala 1:48 och den är STOR (alla tre kommer att bli Svenska Whiffar)
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Himla kul ju!
Det var ju en hel del. Själv har jag inte whiffat fullt så mycket, men en F-18 Hornet i svensk märkning sitter i hyllan och väntar på att jag ska ta tag i den igen.
Har du bra koll på dekaler? Är det Rebell jag borde göra en raid hos?
En TSR-2 i 1/48 hade varit maffigt att ha. Jo, det blir ju maffigt stort också.
Håkan
Det var ju en hel del. Själv har jag inte whiffat fullt så mycket, men en F-18 Hornet i svensk märkning sitter i hyllan och väntar på att jag ska ta tag i den igen.
Har du bra koll på dekaler? Är det Rebell jag borde göra en raid hos?
En TSR-2 i 1/48 hade varit maffigt att ha. Jo, det blir ju maffigt stort också.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Så tjusigt och skickligt hopplockat.
Caverö
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Hejsan Böjörn!
Jisses, vilka fina modeller!
Den där B3LA har jag sett förut på något IPMS Open, så det är du som är den skyldige till den!
Som sagt, jäkligt fina byggen allihop, mycket Inspiration.
Nu Måste jag bygga en Viggen....
Limma Lungt!
Stefan
Jisses, vilka fina modeller!
Den där B3LA har jag sett förut på något IPMS Open, så det är du som är den skyldige till den!
Som sagt, jäkligt fina byggen allihop, mycket Inspiration.
Nu Måste jag bygga en Viggen....
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Azgaron skrev:Himla kul ju!
Det var ju en hel del. Själv har jag inte whiffat fullt så mycket, men en F-18 Hornet i svensk märkning sitter i hyllan och väntar på att jag ska ta tag i den igen.
Har du bra koll på dekaler? Är det Rebell jag borde göra en raid hos?
En TSR-2 i 1/48 hade varit maffigt att ha. Jo, det blir ju maffigt stort också.
Håkan
Hej Håkan
Är det till den här du ska ha dekaler och vad i så fall Kronmärken?, inte mycket till dekaler på den. Vilken skala är det på din modell?
Eller är det till TSR-2 du skall ha dekaler
Direktlänk: för att se stora bilder http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1249.html#1249
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Tack Caverö och Stefan!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Tack för bilderna på den svenska Horneten!
Till den hade jag fått för mig att sno dekaler ifrån en Gripen eftersom jag gör en switch och gör en amerikansk Grip.
Jag har i nuläget inte dekaler till nåt av planen. Jag fick ett tips att låna bok med ritningar på svenskt transportflyg (AoH). Där ska man kunna hitta Cariboun och ev. skanna Caribou märket.
Både TSR-2an och Vargen behöver dekaler, och där tänkte jag antingen låna kronmärken och siffror från nån svensk jet samt FARA dekalerna till luftintagen och lite sånt, eller köpa nåt passande ark.
Jag tänkte mest ifall du som van whiffare hade nån bra idé om storlekar etc. Jag kan PMa dig så behöver vi inte uppta alltför mycket av din tråd.
Håkan
Till den hade jag fått för mig att sno dekaler ifrån en Gripen eftersom jag gör en switch och gör en amerikansk Grip.
Jag har i nuläget inte dekaler till nåt av planen. Jag fick ett tips att låna bok med ritningar på svenskt transportflyg (AoH). Där ska man kunna hitta Cariboun och ev. skanna Caribou märket.
Både TSR-2an och Vargen behöver dekaler, och där tänkte jag antingen låna kronmärken och siffror från nån svensk jet samt FARA dekalerna till luftintagen och lite sånt, eller köpa nåt passande ark.
Jag tänkte mest ifall du som van whiffare hade nån bra idé om storlekar etc. Jag kan PMa dig så behöver vi inte uppta alltför mycket av din tråd.
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
SAAB Project: FLP 35 MOD "Nivå 4"
Ännu ett av SAAB:s 70-tals projekt
Det arbetades intensivt kring projektering av omfattande modifiering av kvarvarande S 35E samt J 35F mot slutet av 1970-talet.
Avsikten var att Draken skulle anpassas till BAS 90 samt få attackkapacitet i avaktan på leverans av en ersättare till AJ 37 Viggen.
(Här fanns även B3LA med i bilden som ett alternativ, den skulle i princip kunna bära hela Viggens attackbeväpning trots att den bara var ämnad som en light attack och advance trainer aircraft)
Det mest avancerade förslaget var "Nivå 4" som innefattade en helt ny yttervinge samt införande av små infällbara nosvingar (mustasch nostrim).
För att klara en betydligt utökat yttre last skulle även landställen modifieras (nya hjul och bromsar) i likhet med det som användes 35XD.
Den maximala startvikten beräknades till närmare 15.000 kg! AJ35 ”35 MOD” skulle i sin mest avancerade utformning kunna medföra två sjömålsrobot RB 15F.
Problemen med markfrigång, speciellt under landninsfasen (med upphängda RB 15F),
Och landningsvikten 11.000 kg var stora .
Simuleringen visade att avståndet mellan robotfenorna och banan vid sättning endast var 4,5 cm!
AJ 35 med nya yttervingar och canard vingarna (mustasch nostrim) på luftintagen gjorde att spännvidden ökade med omkring 1 meter.
Det gav förbättrade svängprestanda och och tillsammans med den utfällbara mustasch nostrimmen lägre plané- och sättningsfart vid bibehållen anfallsvinkel.
För att ge bättre girstabilitet med upphängda Rb.15F fick fenan höjas något.
Modellen!
Jag utgick från gamla Airfix Draken och tog yttervingarna och Rb.15F från Revells första JAS Gripen utgåva.
Mustasch nostrim konstruktionen schratchade jag.
Även denna modell är byggd innan tiden för panelristning, wash, vädring och airbruch målning, den är penselmålad.
Direktlänk till Uppsala tråden för stora bilder http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1276.html#1276
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Ännu ett av SAAB:s 70-tals projekt
Det arbetades intensivt kring projektering av omfattande modifiering av kvarvarande S 35E samt J 35F mot slutet av 1970-talet.
Avsikten var att Draken skulle anpassas till BAS 90 samt få attackkapacitet i avaktan på leverans av en ersättare till AJ 37 Viggen.
(Här fanns även B3LA med i bilden som ett alternativ, den skulle i princip kunna bära hela Viggens attackbeväpning trots att den bara var ämnad som en light attack och advance trainer aircraft)
Det mest avancerade förslaget var "Nivå 4" som innefattade en helt ny yttervinge samt införande av små infällbara nosvingar (mustasch nostrim).
För att klara en betydligt utökat yttre last skulle även landställen modifieras (nya hjul och bromsar) i likhet med det som användes 35XD.
Den maximala startvikten beräknades till närmare 15.000 kg! AJ35 ”35 MOD” skulle i sin mest avancerade utformning kunna medföra två sjömålsrobot RB 15F.
Problemen med markfrigång, speciellt under landninsfasen (med upphängda RB 15F),
Och landningsvikten 11.000 kg var stora .
Simuleringen visade att avståndet mellan robotfenorna och banan vid sättning endast var 4,5 cm!
AJ 35 med nya yttervingar och canard vingarna (mustasch nostrim) på luftintagen gjorde att spännvidden ökade med omkring 1 meter.
Det gav förbättrade svängprestanda och och tillsammans med den utfällbara mustasch nostrimmen lägre plané- och sättningsfart vid bibehållen anfallsvinkel.
För att ge bättre girstabilitet med upphängda Rb.15F fick fenan höjas något.
Modellen!
Jag utgick från gamla Airfix Draken och tog yttervingarna och Rb.15F från Revells första JAS Gripen utgåva.
Mustasch nostrim konstruktionen schratchade jag.
Även denna modell är byggd innan tiden för panelristning, wash, vädring och airbruch målning, den är penselmålad.
Direktlänk till Uppsala tråden för stora bilder http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-post-1276.html#1276
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Coolt bygge Björn!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Såå snygg!
Nu har jag verkligen nåt att sträva efter!
Nu har jag verkligen nåt att sträva efter!
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Björns Modeller: B3LA, 35 MOD "Super Draken", J 37X.........
Tack Håkan och Christer!
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Björn Eriksson
Liknande ämnen
» Björns Bokslut byggåret 2013
» SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 scale
» 35 Draken 1/48 Hasegawa
» USAF Draken
» J-35-Draken
» SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 scale
» 35 Draken 1/48 Hasegawa
» USAF Draken
» J-35-Draken
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet