Special Hobbys nya Seafire XV i 1/48
2 posters
Sida 1 av 1
Special Hobbys nya Seafire XV i 1/48
Special hobby drar till med inte en, utan två olika lådor på Seafire XV i skala 1/48.
Jag köpte den franska versionen då jag tyckte det skulle pigga upp med lite stora ankare istället för de vanliga brittiska färgerna. Inte är den speciellt dyr heller, trots en ganska välfylld låda.
I en ganska liten låda får vi tre gjutstammar av en grå plast.
I en separat påse återfinns klarplasten, som verkar vara gemensam för samtliga special hobbys Spitfire/Seafire i denna skalan.
Ett dekalark från AviPrint
Samt lite fotoets
Ganska komplett direkt ur lådan. Ett par målningsmasker hade ju inte gjort ont, men man kan ju inte få allt.
Detaljeringsnivån är där man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.
Panellinjerna är tunna och fina, med öpphöjda plåtbitar där det skall vara. Nitarna och skruvarna runt motorkåporna är väldigt små och kan nästan försvinna under ett lager färg. Två olika uppsättningar fälgar finns med, men det är inte helt tydligt förklarat vilka som skall användas, men det är ju därför man har sitt referensbibliotek och hela internätet.
Seafire XV hade ju en krok som var monterad på undersidan av bakkroppen, vilket man får skära hål för själv. Det kan ju vara ett sätt för Special hobby att återanvända kroppen inför en framtida Spitfire XII.
Det är inte mycket gjutskägg, och kroppshalvorna har tom styrpinnar! Det skadar ju inte alls det =)
Däremot har dom lite problem med gjutningen, då man kan se tydliga virvlar i plasten. Borde täckas av primer, men det är ju skönt att kärran inte skall vara plåtren!
Om vi tar och jämför lite ovetenskapligt med Airfix XII (Airfix i ljusare plast)
Så ser vi att kroppen är ungefär lika lång, åtminstone inom nån mm vilket är nära nog för mig. Vilken som är "rätt" är en helt annan fråga men de kommer inte att se helknasiga ut om de står uppställda jämte varandra.
Vingarna från från XVII och XV skall ju vara samma om jag har fattat rätt, och jämför man med Airfix Seafire XVII (fortfarande ljus plast) så ser man små skillnader, men de finns.
Airfix har möjligheten till fällbara flaps och har även med ett set vikta vingar vilket vi inte får här. Jag undrar om det går att kombinera på nåt vis?
In alles, så verkar det ändå vara en väldigt schysst Seafire XV!
Jag köpte den franska versionen då jag tyckte det skulle pigga upp med lite stora ankare istället för de vanliga brittiska färgerna. Inte är den speciellt dyr heller, trots en ganska välfylld låda.
I en ganska liten låda får vi tre gjutstammar av en grå plast.
I en separat påse återfinns klarplasten, som verkar vara gemensam för samtliga special hobbys Spitfire/Seafire i denna skalan.
Ett dekalark från AviPrint
Samt lite fotoets
Ganska komplett direkt ur lådan. Ett par målningsmasker hade ju inte gjort ont, men man kan ju inte få allt.
Detaljeringsnivån är där man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.
Panellinjerna är tunna och fina, med öpphöjda plåtbitar där det skall vara. Nitarna och skruvarna runt motorkåporna är väldigt små och kan nästan försvinna under ett lager färg. Två olika uppsättningar fälgar finns med, men det är inte helt tydligt förklarat vilka som skall användas, men det är ju därför man har sitt referensbibliotek och hela internätet.
Seafire XV hade ju en krok som var monterad på undersidan av bakkroppen, vilket man får skära hål för själv. Det kan ju vara ett sätt för Special hobby att återanvända kroppen inför en framtida Spitfire XII.
Det är inte mycket gjutskägg, och kroppshalvorna har tom styrpinnar! Det skadar ju inte alls det =)
Däremot har dom lite problem med gjutningen, då man kan se tydliga virvlar i plasten. Borde täckas av primer, men det är ju skönt att kärran inte skall vara plåtren!
Om vi tar och jämför lite ovetenskapligt med Airfix XII (Airfix i ljusare plast)
Så ser vi att kroppen är ungefär lika lång, åtminstone inom nån mm vilket är nära nog för mig. Vilken som är "rätt" är en helt annan fråga men de kommer inte att se helknasiga ut om de står uppställda jämte varandra.
Vingarna från från XVII och XV skall ju vara samma om jag har fattat rätt, och jämför man med Airfix Seafire XVII (fortfarande ljus plast) så ser man små skillnader, men de finns.
Airfix har möjligheten till fällbara flaps och har även med ett set vikta vingar vilket vi inte får här. Jag undrar om det går att kombinera på nåt vis?
In alles, så verkar det ändå vara en väldigt schysst Seafire XV!
Senast ändrad av cas den sön aug 05 2012, 13:49, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Sv: Special Hobbys nya Seafire XV i 1/48
Det där ser ju riktigt trevligt ut.
Tack för titten.
/Bosse
Tack för titten.
/Bosse
Marlin
Sv: Special Hobbys nya Seafire XV i 1/48
Visst gör den?
Det svåraste blir nog att välja vilket målningsalternativ...svart nos, röd nos eller sky?
Franska flaggan på hela rodret?
Beslut beslut...
Det svåraste blir nog att välja vilket målningsalternativ...svart nos, röd nos eller sky?
Franska flaggan på hela rodret?
Beslut beslut...
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Special Hobbys nya Seafire XV i 1/48
cas skrev:Visst gör den?
Det svåraste blir nog att välja vilket målningsalternativ...svart nos, röd nos eller sky?
Franska flaggan på hela rodret?
Beslut beslut...
Om jag kommer att bygga denna så blir den med franska flaggan över rodret.
/Bosse
Marlin
Liknande ämnen
» På studiebesök i Alfa Hobbys nya butik i Göteborg.
» Seafire Mk 47 Airfix 1:48
» Seafire Mk.III, Airfix 1/48
» Seafire XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
» Seafire Mk 47 Airfix 1:48
» Seafire Mk.III, Airfix 1/48
» Seafire XVII, Airfix 1/48
» Supermarine Seafire F.XVII, Airfix 1/48
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet