Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
+13
Björn Eriksson
Warsawpact
Martin Bo
Caverö
cas
Kent
Marlin
Janne.S
Stefan E
Henrik Bergman
Matt_Public
Mal
flarpen
17 posters
Sida 11 av 11
Sida 11 av 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Sv: Lansen Sport (Tarangus J 32B 1/48)
Mycket effektfullt, speciellt pansarglaset!
Helgo cockpit också!
Helgo cockpit också!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Hej
Då har det blivit dags för lite fyrverkerier till Lansen.
Det blir en för J 32B standard uppsättning av raketer innehållande ett par Rb 24 och raketkapslar m/57 i blint utförande.
Rb 24 / AIM-9B kommer från Eduards Brassin serie. Väldigt tunna och sköra resinvingar på dessa som jag lyckades ha sönder såklart. Lyckades att laga dom skapligt. Man får också med ringar av pe för motorutblåset, men dom är på tok för stora så jag fick stansa ut ett par ringar av pc i stället.
För raketkapsel m/57 användes maestro models extratankar för draken som moddades lite grann. Fenorna togs bort och hål borrades i aktern samt att en del panellinjer fylldes i. Satte även dit ett par monteringspinnar av metalltråd.
Raketkapslarna ska sitta på varsin balk typ C (läge 2), som man får med i byggsatsen. Dessa behövde bara slipas till lite samt hål borras för monteringsstiften.
Rb 24 ska hängas på varsin balk typ S med utskjutningsskena (läge 4). Dessa gjordes av byggsatsen balkar (typ A) som filades ner på höjden och byggdes ut baktill så att dom fick en rak kant. Utskjutningsskenan/lavetten snodde jag från hasegawas drake modell.
stay tuned
Johan
Då har det blivit dags för lite fyrverkerier till Lansen.
Det blir en för J 32B standard uppsättning av raketer innehållande ett par Rb 24 och raketkapslar m/57 i blint utförande.
Rb 24 / AIM-9B kommer från Eduards Brassin serie. Väldigt tunna och sköra resinvingar på dessa som jag lyckades ha sönder såklart. Lyckades att laga dom skapligt. Man får också med ringar av pe för motorutblåset, men dom är på tok för stora så jag fick stansa ut ett par ringar av pc i stället.
För raketkapsel m/57 användes maestro models extratankar för draken som moddades lite grann. Fenorna togs bort och hål borrades i aktern samt att en del panellinjer fylldes i. Satte även dit ett par monteringspinnar av metalltråd.
Raketkapslarna ska sitta på varsin balk typ C (läge 2), som man får med i byggsatsen. Dessa behövde bara slipas till lite samt hål borras för monteringsstiften.
Rb 24 ska hängas på varsin balk typ S med utskjutningsskena (läge 4). Dessa gjordes av byggsatsen balkar (typ A) som filades ner på höjden och byggdes ut baktill så att dom fick en rak kant. Utskjutningsskenan/lavetten snodde jag från hasegawas drake modell.
stay tuned
Johan
flarpen- AMS patient zero
Bra jobbat Johan! Ser bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Giftigt värre!
De där raketerna var ju toppsnygga.
De där raketerna var ju toppsnygga.
Matt_Public- Master of DNF
Raketer och 24:or!?
Det är då mumma för själen!
Jösses vad tunna vingarna såg ut på 24:orna förresten, ett under att dom håller alls!
Jösses vad tunna vingarna såg ut på 24:orna förresten, ett under att dom håller alls!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
cas skrev:Raketer och 24:or!?
Tackar
Ja, förstår inte riktigt varför man gått den vägen, man kan nästan se rakt igenom. Känns som det borde varit bättre att göra vingarna av ets i stället.
/Johan
Idag fyller tråden 1år. Hipp, hipp...
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att detta bygge skulle behöva pågå så här länge.
/Johan
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att detta bygge skulle behöva pågå så här länge.
/Johan
Då har jag fått lite färg på fyrverkerierna. Härligt gröna blev dom.
Dock så saknar jag fortfarande små bokstäver för att kunna applicera dom stenciler som ska påvisa att det är blinda vapen. (gnuggbokstäver från woodland scenics är skickade men har inte kommit än).
Så därför har jag inte kunnat montera vapnen på kärran än.
En styck Mörkerenhet/IR-Kamera tillhörande sikte 6A systemet för Rb 24 har jag dock fått på plats.
Tillverkad av en bit överblivet resingods.
/Johan
Dock så saknar jag fortfarande små bokstäver för att kunna applicera dom stenciler som ska påvisa att det är blinda vapen. (gnuggbokstäver från woodland scenics är skickade men har inte kommit än).
Så därför har jag inte kunnat montera vapnen på kärran än.
En styck Mörkerenhet/IR-Kamera tillhörande sikte 6A systemet för Rb 24 har jag dock fått på plats.
Tillverkad av en bit överblivet resingods.
/Johan
Ser snyggt ut så långt! Hoppas bokstäverna kommer snart!
Håkan
Håkan
Dom där 24:orna blev ju delikata!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tackar
I väntan på att kunna slutföra raketerna har jag gjort nya katapluttisar, då dom jag redan gjort inte var rätt typ för en J 32B.
Dessa är baserade på stolarna från A 32A modellen. Max på Rebell hobby var snäll och skickade mig ett par extra.
Har gjort samma uppdateringar på dessa som dom tidigare och dessutom tillverkat en nödpacke av det överblivna resinet från stolarna.
Med färg och dekaler blev det sisåhär.
Uppdaterade dessa stolar lite grann och satte dit fotstöden samt ett tidigare utförande av handtag i framkant av stolen.
Och det färdiga resultatet med hängslen gjorda från delar av fotoets och tamiya tejp.
En jämförelse mellan stol Mk.I och Mk.II
Sen var det bara att montera dom på plats.
Inte mycket kvar nu...
/Johan
I väntan på att kunna slutföra raketerna har jag gjort nya katapluttisar, då dom jag redan gjort inte var rätt typ för en J 32B.
Dessa är baserade på stolarna från A 32A modellen. Max på Rebell hobby var snäll och skickade mig ett par extra.
Har gjort samma uppdateringar på dessa som dom tidigare och dessutom tillverkat en nödpacke av det överblivna resinet från stolarna.
Med färg och dekaler blev det sisåhär.
Uppdaterade dessa stolar lite grann och satte dit fotstöden samt ett tidigare utförande av handtag i framkant av stolen.
Och det färdiga resultatet med hängslen gjorda från delar av fotoets och tamiya tejp.
En jämförelse mellan stol Mk.I och Mk.II
Sen var det bara att montera dom på plats.
Inte mycket kvar nu...
/Johan
Rebell-Max är en nationalklenod. Pure and simple!
Också: förbålt fina fåtöljer.
Också: förbålt fina fåtöljer.
Helt klart helsnygga knallpallar denna gången också!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Jahap, då så har det ramlat in lite fina gnuggisar från woodlands.
Det var lite pilligt att få dessa att samarbeta som jag ville och trots att jag använde tejp som linje att styra upp dom mot så hamnade en del lite på sniskan.
Men, men, det går att leva med det.
Sen monterades sidringlarna på sina respektive balkar
Och efter det var det inget att fundera över utan bara att kladda dit fyrverkerierna på plats.
Hmmm, nu kan jag inte komma på nåt mer som kan göras på denna, vilket då borde innebära att den är.........färdig?!
Vad tycker ni, ska jag sätta dit en stege? Känns inte riktigt nödvändigt.
/Johan
Det var lite pilligt att få dessa att samarbeta som jag ville och trots att jag använde tejp som linje att styra upp dom mot så hamnade en del lite på sniskan.
Men, men, det går att leva med det.
Sen monterades sidringlarna på sina respektive balkar
Och efter det var det inget att fundera över utan bara att kladda dit fyrverkerierna på plats.
Hmmm, nu kan jag inte komma på nåt mer som kan göras på denna, vilket då borde innebära att den är.........färdig?!
Vad tycker ni, ska jag sätta dit en stege? Känns inte riktigt nödvändigt.
/Johan
Ett toppbygge ,,du fått liv i bygget , mycket snyggt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gigabyte
Heffans vad coolt
Även om jag personligen hade laddat skarpa vapen.
/Bosse
Även om jag personligen hade laddat skarpa vapen.
/Bosse
Marlin
Snygga stolar och snyggt med texten på beväpningen.
Håkan
Håkan
Färdigstekt! Genomkokt! Klappat och klart!
Och vilken gourmeträtt sen! Läckert, läckert...
Och vilken gourmeträtt sen! Läckert, läckert...
Fantastiskt fin modell!
Orden räcker liksom inte till längre....
Stefan
Orden räcker liksom inte till längre....
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Färdig
Bilder kan hittas här: https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3814-sport-lansen-tarangus-1-48#91068
/Johan
Bilder kan hittas här: https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t3814-sport-lansen-tarangus-1-48#91068
/Johan
Sida 11 av 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Liknande ämnen
» Sport Lansen, Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» RNoAF F-16A & SweAF A32A Lansen - Kinetic & Tarangus 1/48
» Tarangus 1/72 J32B/E Lansen
» A32A Lansen - Tarangus 1/48
» Tarangus 1/48 A32 a Lansen
» RNoAF F-16A & SweAF A32A Lansen - Kinetic & Tarangus 1/48
» Tarangus 1/72 J32B/E Lansen