Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
+11
Gigabyte
linusorn
Caverö
Tobias
Stefan E
Janne.S
MiniStuff
Marlin
Matt_Public
Mal
cas
15 posters
Sida 3 av 6
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
I love the smell of Tamiya Acrylics in the afternoon
Bildkavalkad i vitmålning med Gunze (och sån färg behöver säkerligen en 8 timmar att torka)
Varsam tejpning. Det visar sig att invasionsränderna var nära 6mm reda i 1/72. Lätt som en plätt på vingarna men kroppsundersidorna var lite värre. Linjal och 1mm styrtejp är lösningen
Till det svarta körde jag Tamiya NATO black, som är "bara" mörkgrå. Fast i 1/72 så duger det nog.
Tamiya torkar ju på bara några minuter, så jag chansade , maskerade lite till och blåste på Tamiya Medium Sea Grey.
Men det gick inte att vänta längre än vad det tog tid att rengöra sprutan sen skulle tejpen bort!
Lite ytte-pytte bättring av det vita behövs på bakkroppen, men det är så lite så det knappt finns.
Härnäst, mer maskering!
//Christer
Bildkavalkad i vitmålning med Gunze (och sån färg behöver säkerligen en 8 timmar att torka)
Varsam tejpning. Det visar sig att invasionsränderna var nära 6mm reda i 1/72. Lätt som en plätt på vingarna men kroppsundersidorna var lite värre. Linjal och 1mm styrtejp är lösningen
Till det svarta körde jag Tamiya NATO black, som är "bara" mörkgrå. Fast i 1/72 så duger det nog.
Tamiya torkar ju på bara några minuter, så jag chansade , maskerade lite till och blåste på Tamiya Medium Sea Grey.
Men det gick inte att vänta längre än vad det tog tid att rengöra sprutan sen skulle tejpen bort!
Lite ytte-pytte bättring av det vita behövs på bakkroppen, men det är så lite så det knappt finns.
Härnäst, mer maskering!
//Christer
cas- Vicesheriff
Sv: Farbror Public bygge, Typhoon i kvadrat (Rocketphoon, Airfix 1/72 KLAR, Öken-typhoon Hasegawa 1/48, omstart pågår)
Tjusigt!
Mer sånt.
/Henrik
Mer sånt.
/Henrik
Henrik Bergman
Fläsk! Fläsk och glass!
Matt_Public- Master of DNF
Kul att ni gillar den!
Det borde börja bli dags att maskera undersidan nu...
Det borde börja bli dags att maskera undersidan nu...
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
mums vilka fina ränder!
MiniStuff- Vicesheriff
Gdansk!
Har nu påbörjat maskeringen på undersidan
Har nu påbörjat maskeringen på undersidan
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ocean grey är på!
Glömde till en början att vara noggrann vid vingframkanterna. Tiffien är ganska tjockvingad och färgen behöver ju täcka även där...
Oh well, dags att sitta och tejpa i 3 timmar då.
Glömde till en början att vara noggrann vid vingframkanterna. Tiffien är ganska tjockvingad och färgen behöver ju täcka även där...
Oh well, dags att sitta och tejpa i 3 timmar då.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Uj, nu är det spännande!
Tejpa som vinden!
Tejpa som vinden!
Tack tack!
Nu är det bara flygkroppen kvar att maska.
Det tar sin lilla tid när man har barn och kanin att ta hand om samtidigt
Nu är det bara flygkroppen kvar att maska.
Det tar sin lilla tid när man har barn och kanin att ta hand om samtidigt
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Right, mer färg då efter en fruktansvärt seg maskningsomgång
Visa män på detta forum (tror det var Kent som gjorde det först (var är han förresten??)) backar inte för att preshada en gång till =)
Och sen, på med Dark Green!
Tänkte först fega till det och använda dekalen för det där bandet på bakkroppen, men färg är ju att föredra...ibland
Och nu, the moneyshot när tejpen är borta!
Framåt och vidare!
Visa män på detta forum (tror det var Kent som gjorde det först (var är han förresten??)) backar inte för att preshada en gång till =)
Och sen, på med Dark Green!
Tänkte först fega till det och använda dekalen för det där bandet på bakkroppen, men färg är ju att föredra...ibland
Och nu, the moneyshot när tejpen är borta!
Framåt och vidare!
cas- Vicesheriff
Ahh! Härligt att se.
Snyggt blir det också
CBra jobbat.
/Henrik
Snyggt blir det också
CBra jobbat.
/Henrik
Henrik Bergman
Tack för berömmet!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Fasefyr så snyggt!
Gamle Farbror approves!
Gamle Farbror approves!
Det var då en hiskelig tur att du godkänner det!
Puh.
Puh.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Med råge!cas skrev:Det var då en hiskelig tur att du godkänner det!
Ett Farbror Public bygge får ju inte backa för lite omtag. Det hör ju nästan till...
Skarven mellan kroppshalvorna på nosen såg inte bra ut alls. man såg till och med var ingjöten hade suttit....
Sagt och gjort, spackla, slipa prima och måla om alltså!
Naturligtvis satte jag några små tumavtryck primer på undersidan också, så det blir att bättringsmåla lite mer, men med lite tur så kanske jag får på klarlacken nån gång! Och då kanske det blir dekaler innan September är slut
Skarven mellan kroppshalvorna på nosen såg inte bra ut alls. man såg till och med var ingjöten hade suttit....
Sagt och gjort, spackla, slipa prima och måla om alltså!
Naturligtvis satte jag några små tumavtryck primer på undersidan också, så det blir att bättringsmåla lite mer, men med lite tur så kanske jag får på klarlacken nån gång! Och då kanske det blir dekaler innan September är slut
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Vill han måhända antyda att jag är en fumlig klåpare?cas skrev:Ett Farbror Public-bygge får ju inte backa för lite omtag. Det hör ju nästan till...
It's a fair cop, antar jag...
Också: heja, heja och gå på!
Inte då, bara lite grumlig syn som gör att du/vi väljer att göra om inte efter primer, men efter målning!Matt_Public skrev:
Vill han måhända antyda att jag är en fumlig klåpare?
Tack hursomhaver!
Dock verkar det gå troll i mitt bättringsmålande.
Naturligt vis blev de vita partierna ännu vitare än omgivningen!
Grrrrrrr
Mer bättringsmålande helt enkelt
cas- Vicesheriff
Från fumlig till grumlig, således? Säkerligen ett fall framåt!cas skrev:Inte då, bara lite grumlig syn som gör att du/vi väljer att göra om, inte efter primer, utan efter målning!
Också: kämpa!
Sååå, ett litet livstecken i denna tråd kanske?
Det var ju ändå plastkollo, och då måste man ju fila på lite smått och gott =)
Airfix Model World har just nu ett nummer ute med en bilaga om Bubbelhuvs-tiffie, säkerligen inte alls med tanke på den där modellen som lär komma snart...
Nå, där fick man reda på ett och annat, som att kanonutrymmena verkar vara fodrade med nåt som inte är plåt, kanske lite isolering?
Tamiya XF64 Red brown rekommenderades.
Sagt och gjort:
lite wash på det så kanske det blir bra sen?
Stefan, var det dessutom så att du råkade lägga rabarber på min lilla Tiffie-bilaga? Den kom inte med hem, och jag tror den flög till ditt bord senast
Det var ju ändå plastkollo, och då måste man ju fila på lite smått och gott =)
Airfix Model World har just nu ett nummer ute med en bilaga om Bubbelhuvs-tiffie, säkerligen inte alls med tanke på den där modellen som lär komma snart...
Nå, där fick man reda på ett och annat, som att kanonutrymmena verkar vara fodrade med nåt som inte är plåt, kanske lite isolering?
Tamiya XF64 Red brown rekommenderades.
Sagt och gjort:
lite wash på det så kanske det blir bra sen?
Stefan, var det dessutom så att du råkade lägga rabarber på min lilla Tiffie-bilaga? Den kom inte med hem, och jag tror den flög till ditt bord senast
cas- Vicesheriff
Läcker liten lunchlåda!
Sida 3 av 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Liknande ämnen
» Hawker Typhoon Ib 1/24
» Eurofighter 2000 Typhoon, Italeri 1:48 scale
» Revell Eurofighter Typhoon 1/48
» Hawker Typhoon Mk.IB - 1/72 - Academy
» Tomahawk i kvadrat, Academy vs Airfix
» Eurofighter 2000 Typhoon, Italeri 1:48 scale
» Revell Eurofighter Typhoon 1/48
» Hawker Typhoon Mk.IB - 1/72 - Academy