Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
+7
Mal
Janne.S
Caverö
Stefan E
Marlin
Matt_Public
cas
11 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Dags för ett OOTB-bygge för att liva upp tillvaron lite, och skapa lite mer plats i stashen.
Jag behöver öva lite innan jag ger mig på Eduards omboxning av ungefär samma plast
(lådtitt på den fanns här Eduard Lightning)
Det handlar helt enkelt om denna lilla lådan:
Och det är en STOR låda med mycket luft i, så därför måste den tömmas så att man kan få in den där Tiffien när det är dags
Nåja, det här är ju en gammal Airfix (från 1997) och anses allmänt vara det bästa dom någonsin gjort, inkl allt som har hänt efter att Hornby tog över.
Jag håller inte med helt för passformen är lite sådär, och detaljeringen är fin, men bara i dragriktningen. Kommer man ut på hörnet på halvcirklarna så ser man hur detaljerna är skurna i formen och det är emellanåt inte fagert.
Kan undra hur Lill-lightningen ser ut?
Finns väl bara ett sätt att ta reda på det egentligen
Nåväl, såhär visar man att detta är en modern Airfix-låda:
Dekalarket är massivt, och perfekt tryckt av Cartograf! Det är nästan så att det inte är hemskt med ca 150 stenciler som skall på...
Efter att alla delarna hade fått bada i diskbaljan så började glatt karva bort de stora delarna för att sen kunna fylla igen alla hål i flygkroppen:
Jag skall ju göra en kammomålad F.6 och det betyder i de flesta fall kanoner i fram kant på buktanken och inga i nosen.
F.2A kan ha kanoner på ovansida nosen och på buktanken, eller fyra kanoner runtom nosen i vissa specialfall.
Frightening är ju en typisk brittisk skapelse så den har gott om idiosynkratiska drag.
Kablar tex dras med fördel å utsidan flygkroppen i speciella rännor.
Airfix vill att det skall se ut såhär för F.6
Jag skulle nog vilja påstå att dom har fel.
Nå, det är ju ändå en lös bit (eftersom F.2A har kortare kabelkanal) och därmed ganska lätt att ändra på
Like så!
Efter en sådan svettig session ägnade jag lite uppmärksamhet åt vingarna.
Dom behövde packas ut en aning för att få till rätt profil.
Plastremsor löser dock allt
Men mer än så blev det inte, för sen var det dags att skjutsa barn till barnkalas osv. Idag är det en ledig måndag ,så om jag inte fastnar i städcirkusen eller Might & magic X så kanske jag kan göra en Janne-skog?
//Christer
Jag behöver öva lite innan jag ger mig på Eduards omboxning av ungefär samma plast
(lådtitt på den fanns här Eduard Lightning)
Det handlar helt enkelt om denna lilla lådan:
Och det är en STOR låda med mycket luft i, så därför måste den tömmas så att man kan få in den där Tiffien när det är dags
Nåja, det här är ju en gammal Airfix (från 1997) och anses allmänt vara det bästa dom någonsin gjort, inkl allt som har hänt efter att Hornby tog över.
Jag håller inte med helt för passformen är lite sådär, och detaljeringen är fin, men bara i dragriktningen. Kommer man ut på hörnet på halvcirklarna så ser man hur detaljerna är skurna i formen och det är emellanåt inte fagert.
Kan undra hur Lill-lightningen ser ut?
Finns väl bara ett sätt att ta reda på det egentligen
Nåväl, såhär visar man att detta är en modern Airfix-låda:
Dekalarket är massivt, och perfekt tryckt av Cartograf! Det är nästan så att det inte är hemskt med ca 150 stenciler som skall på...
Efter att alla delarna hade fått bada i diskbaljan så började glatt karva bort de stora delarna för att sen kunna fylla igen alla hål i flygkroppen:
Jag skall ju göra en kammomålad F.6 och det betyder i de flesta fall kanoner i fram kant på buktanken och inga i nosen.
F.2A kan ha kanoner på ovansida nosen och på buktanken, eller fyra kanoner runtom nosen i vissa specialfall.
Frightening är ju en typisk brittisk skapelse så den har gott om idiosynkratiska drag.
Kablar tex dras med fördel å utsidan flygkroppen i speciella rännor.
Airfix vill att det skall se ut såhär för F.6
Jag skulle nog vilja påstå att dom har fel.
Nå, det är ju ändå en lös bit (eftersom F.2A har kortare kabelkanal) och därmed ganska lätt att ändra på
Like så!
Efter en sådan svettig session ägnade jag lite uppmärksamhet åt vingarna.
Dom behövde packas ut en aning för att få till rätt profil.
Plastremsor löser dock allt
Men mer än så blev det inte, för sen var det dags att skjutsa barn till barnkalas osv. Idag är det en ledig måndag ,så om jag inte fastnar i städcirkusen eller Might & magic X så kanske jag kan göra en Janne-skog?
//Christer
cas- Vicesheriff
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Se där, ja!
Precis sådär brutalbrittisk som man kan önska sig en februarimorgon.
Också: ser redan fram emot de där orangea klibbisarna.
Precis sådär brutalbrittisk som man kan önska sig en februarimorgon.
Också: ser redan fram emot de där orangea klibbisarna.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Åh en Lightning till förmiddagsfikat.
Man tackar och bockar.
/Bosse
Man tackar och bockar.
/Bosse
Marlin
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Härligt!
Jag har ett par stycken liggande av båda varianterna, och jag kollade i en av lådorna igår!
Jag blev riktigt, riktigt sugen att ge mig på en Lightning, och nu kommer du o drar fram en också!
Svårt fall.....
Det här bygget kommer jag att följa!
Lite avis är jag allt på de nya fina dekalerna, mina gamla lådor har ju de gamla soporna till dekaler (alla köpta pre-Hornby).
Har dock en hel del dekaler från Xtradecals och Model Alliance att "klä" dem med.
Finns mycket fina tillbehör, men du skulle ju bygga OOB så jag skall inte fresta dig.
Stefan
Jag har ett par stycken liggande av båda varianterna, och jag kollade i en av lådorna igår!
Jag blev riktigt, riktigt sugen att ge mig på en Lightning, och nu kommer du o drar fram en också!
Svårt fall.....
Det här bygget kommer jag att följa!
Lite avis är jag allt på de nya fina dekalerna, mina gamla lådor har ju de gamla soporna till dekaler (alla köpta pre-Hornby).
Har dock en hel del dekaler från Xtradecals och Model Alliance att "klä" dem med.
Finns mycket fina tillbehör, men du skulle ju bygga OOB så jag skall inte fresta dig.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Detta måste vara en first på det här forumet eller?
Skall bli kul att se
Skall bli kul att se
Caverö
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Klart du skall bygga en Lightning eller fem Stefan!
Jag kommer att byta ut knallpallen mot en quickboost, men mer än så blir det inte i tillbehör.
Denna gången ;-)
Caverö, Linusorn har ju en likadan på gång, så det där med först vet jag inte
Jag kommer att byta ut knallpallen mot en quickboost, men mer än så blir det inte i tillbehör.
Denna gången ;-)
Caverö, Linusorn har ju en likadan på gång, så det där med först vet jag inte
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
cas skrev:Klart du skall bygga en Lightning eller fem Stefan!
Ehhh..... Jag har planer på sex "Blixtar"!
EE Lightning är en stor favorit här, Anglofil som jag är (om inte ni redan räknat ut det)!
Har sett ett par riktiga maskiner när jag varit i England och Skottland, dock har jag aldrig fått se (o HÖRA) en Lightning i luften!
Kan bara säga att det är en riktigt brutal och stor best, fullt i klass med Viggen!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Dags för en liten uppdatering! Allt har inte bara varit VAB, VOB, kräksjuka och svärföräldrar!
Skåda!
Vingarna har blivit än mer ihoplimmade! Framkanterna är lösa och passformen på högersidan är helt ok, men på vänster var jag tvungen att shimsa i en liten bit. Klaffarna passar dock inte alls, behöver förmodligen avverka en halv mm eller så bara för att få dit dom. Jäpp, detta är gammal god Airfix kvalisort!
Innan det är dags att ge sig på såna roliga områden som landställ och cockpit får man ägna sig åt annat inkråm, som tex luftintaget. Här testade jag att måla med Gunze Silver (aldrig använt deras metallic innan och jösses vad den lyser! )
Alldeles för blänkande för en matt aluminium finish, men som High Speed silver måste den vara lysande.
Undrar vad som händer om man mattlackar den?
Sen var det där med passformen ja...
Radarn sitter ju i sin lilla kon, som sitter mitt i luftintaget. Här finns också nosställschaktet men nån rackarns konstruktör glömde visst att kolla hur det passar ihop:
En konvex del passar mycket dåligt mot en rektangel...
Men, som dom säger:
Skåda!
Vingarna har blivit än mer ihoplimmade! Framkanterna är lösa och passformen på högersidan är helt ok, men på vänster var jag tvungen att shimsa i en liten bit. Klaffarna passar dock inte alls, behöver förmodligen avverka en halv mm eller så bara för att få dit dom. Jäpp, detta är gammal god Airfix kvalisort!
Innan det är dags att ge sig på såna roliga områden som landställ och cockpit får man ägna sig åt annat inkråm, som tex luftintaget. Här testade jag att måla med Gunze Silver (aldrig använt deras metallic innan och jösses vad den lyser! )
Alldeles för blänkande för en matt aluminium finish, men som High Speed silver måste den vara lysande.
Undrar vad som händer om man mattlackar den?
Sen var det där med passformen ja...
Radarn sitter ju i sin lilla kon, som sitter mitt i luftintaget. Här finns också nosställschaktet men nån rackarns konstruktör glömde visst att kolla hur det passar ihop:
En konvex del passar mycket dåligt mot en rektangel...
Men, som dom säger:
cas- Vicesheriff
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Ooops
Det där såg ju inte så värst bra ut.
Väntar med spänning på lösningen.
/Bosse
Det där såg ju inte så värst bra ut.
Väntar med spänning på lösningen.
/Bosse
Marlin
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Utveckla....
Kan du göra en bild med pil....
Så får farbror Mal ta en titt med
Kan du göra en bild med pil....
Så får farbror Mal ta en titt med
Mal
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Bah! Baldrick skulle inte känna igen en slug plan ens om den målade sig själv lila och dansade naken på en cembalo sjungandes "sluga planer finnes här".
Också: bra fnulat och lycka till!
Också: bra fnulat och lycka till!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Matt_Public skrev:Bah! Baldrick skulle inte känna igen en slug plan ens om den målade sig själv lila och dansade naken på en cembalo sjungandes "sluga planer finnes här".
Också: bra fnulat och lycka till!
Mal
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
(med anledning av Rikard III-fyndet...)
Anyhoo, en viss mängd arbete har utförts lite halvarschlat, men först, en förklarande bild till:
Problemet är alltså att radarkonen och den övre delen av hjulbrunnen är tämligen eliptisk, men skall passas in mot ett rektangulärt ytterschakt.
Bra tänkt där Mr Airfix!
Nåja två raska snitt med sågen som så
Böj ut kanterna med våld
Så ser det genast lite bättre ut!
Sen fyller man bara i med lite plastark och spackel
Och med det problemet ur världen så är det bara att måla lite!
Fast det var ju en gammal Airfix detta.....
AAAAARGH, passformen mot kroppshalvan var ju sådär!
Fram med plastark och spackel igen alltså.
Nå, detta skall bemästras till nästa uppdatering!
Håll inte andan till dess
//C
Senast ändrad av cas den lör mar 29 2014, 10:46, ändrad totalt 1 gång
cas- Vicesheriff
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Sådärja.....det där fick du till kalas,
oh yes, plastark o lim , men det fär hanterar du alldeles ypperligt är jag helt säker på.
oh yes, plastark o lim , men det fär hanterar du alldeles ypperligt är jag helt säker på.
Mal
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Jaha, nu vet man vad som väntar....
Bra lösning, den tar jag rakt av!
Stefan
Bra lösning, den tar jag rakt av!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Trevligt med en Lightning! Ser bra ut så långt Christer!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Twisted Christer böjer och bänder!
Det utilitaristiska "gör-det-själv"-idealet från punk-eran lever och har det bra i Skene. I sanning ett brittbygge värt namnet.
Det utilitaristiska "gör-det-själv"-idealet från punk-eran lever och har det bra i Skene. I sanning ett brittbygge värt namnet.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Tackar!
Det finns faktiskt några grejer som inte är så pjåkiga med den här lilla kärran.
Vingarna är rätt ok, och man kan fälla flapsen
Det kanske man borde göra?
Utblåset är inte så dumt det heller.
Djupt och rätt sså bra detaljerat för att vara i plast alltså
Men så fort jag får en stund över blir det att ägna sig åt ställen!
Bromsslangar måste ju fixas
Det finns faktiskt några grejer som inte är så pjåkiga med den här lilla kärran.
Vingarna är rätt ok, och man kan fälla flapsen
Det kanske man borde göra?
Utblåset är inte så dumt det heller.
Djupt och rätt sså bra detaljerat för att vara i plast alltså
Men så fort jag får en stund över blir det att ägna sig åt ställen!
Bromsslangar måste ju fixas
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Just! Naturlagarna ska man ta på tillbörligt allvar.cas skrev:Bromsslangar måste ju fixas.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Blir ju kalas det där! Borde kanske ta tag i min och slipa spackel...
linusorn
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Tack Linus!
Så klart du skall ta och slipa rent den!
Mer E.E skönheter åt alla
Så klart du skall ta och slipa rent den!
Mer E.E skönheter åt alla
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Ok, lite uppmärksamhet på benen då, om jag får be?
Nåt sånt här är målet
Min plan var ju att bara torrpassa lite, sätta ihop allt och dra bromsslangar, men icke då.
Gamla Airfix visar sig från sin bästa sida.
Saxlänkarna kommer som lösa delar, inte speciellt fint gjutna men hyffsat snarlika orginalet, men passar? Inte då, dom är ca 1,5mm för breda i anslutningspunkterna.
Grrmmmbl.
Nå, fram med borren och fixa gångjärn helt enkelt!
Nu då?
Näe, den där tvärstöttan har inget att fästa sig mot. Alls.
Har sett nån bygga upp ett fäste i Milliput/Greenstuff, men varför göra det så?
Det här kanske kan bli nåt istället?
Håll inte andan till nästa uppdatering nu
Tyvärr åker man iväg hela påsken, så det blir inget byggt under långledigheten, men den här kommer med till plastkollot, det är tvärsäkert det!
Nåt sånt här är målet
Min plan var ju att bara torrpassa lite, sätta ihop allt och dra bromsslangar, men icke då.
Gamla Airfix visar sig från sin bästa sida.
Saxlänkarna kommer som lösa delar, inte speciellt fint gjutna men hyffsat snarlika orginalet, men passar? Inte då, dom är ca 1,5mm för breda i anslutningspunkterna.
Grrmmmbl.
Nå, fram med borren och fixa gångjärn helt enkelt!
Nu då?
Näe, den där tvärstöttan har inget att fästa sig mot. Alls.
Har sett nån bygga upp ett fäste i Milliput/Greenstuff, men varför göra det så?
Det här kanske kan bli nåt istället?
Håll inte andan till nästa uppdatering nu
Tyvärr åker man iväg hela påsken, så det blir inget byggt under långledigheten, men den här kommer med till plastkollot, det är tvärsäkert det!
cas- Vicesheriff
Sv: Ännu ett britt-bygge! The Frightening (Airfix 1/48)
Ser ju bra ut! Blir nog snyggt när det är klart!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 1 av 2 • 1, 2
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet