IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

+10
Stefan E
MiniStuff
johan r
Azgaron
Caverö
JOooCKE
merlin1953packard
Gigabyte
Linus
Janne.S
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av merlin1953packard fre maj 01 2009, 00:23

Ja, det är härligt att höra hur lika våra tidiga modellbyggarminnen är, Janne och Stefan! Apropå hobbybutiker, så hade varje cykel&sportbutik samt järnhandel med minsta självaktning i det tidiga 1960-talet, en liten alkov eller hörna med godis för mycket unga modellbyggarentusiaster. Idag, i skuggan av en postmodernism som vrider sig i dödskramper, finns inget sådant kvar. Skulle bli väääääldigt förvånad om t ex Stadium eller Intersport plötsligt öppnade en hobbyhörna för dem som nödvändigtvis inte ville köpa en ny skateboard eller något idiotiskt träningsredskap (armhävningar är fortfarande oöverträffat som träning och du behöver bara ett golv). Nåväl, det var en lite känslosam utvikning, men ni förstår nog vad jag menar.
merlin1953packard
merlin1953packard

Till överst på sidan Gå ner

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 Empty Sv: Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan)

Inlägg av Azgaron fre maj 01 2009, 10:14

Lustigt för en av våra lokala cykelhandlare hade länge modeller i hyllorna, tja fram till krigsleksaksförbudet ungefär! Cyklarna var faktiskt nästan i skymundan, men nu är det bara cyklar som gäller!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Janne.S fre maj 01 2009, 13:44

Ja det där krigsleksaks förbudet förstörde mycket för modellbyggarna, typiskt vuxet dum-snällt beslut.......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron fre maj 01 2009, 15:14

Ja, speciellt som att modeller inte borde klassas som leksaker!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Caverö fre maj 01 2009, 21:53

Ja underliga saker har beslutsfattarna hittat på, jag har något svagt minne från typ sjuttio/åttio talsskiftet. Fattar inte vadå krigsleksaker?
Caverö
Caverö

Inlägg av Azgaron fre maj 01 2009, 21:58

Det var väl nått anfall av moralpanik och avsåg väl främst leksaker (pistoler etc), men tolkades tyvärr av många att gälla även modeller!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Janne.S fre maj 01 2009, 22:22

har för mig att det var i början av nittiotalet.....det var någon vansinnig antivåldsvåg då,SVT plockade bort Darkwing duck från disneydags och förstörde alla våra förfester på fredagarna för alltid!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron lör maj 02 2009, 00:48

Jo, det var nog nått sånt! Moralpaniksrösterna höjs jämt och ständigt, speciellt för allt som är nytt, jazz, skatebord, dataspel etc. Inte alltid som det får gehör dock!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Janne.S lör maj 02 2009, 02:04

Kan förstå det...Darkwing Duck var ju faktiskt väldigt våldsam Mad
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron lör maj 02 2009, 09:01

Ja, våldsammaste barnprogrammet alla kategorier efter vilse i pannkakan! Very Happy

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Janne.S lör maj 02 2009, 16:55

En till liten updatering Very Happy

byggandet går sin gilla gång..

Spacklat å slipat...gjorde inte så ont faktiskt.

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02019

Kunde inte låta bli att detaljera lite i alla fall...

Borrade ur loppen till kanonerna

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02022

Det gör ganska mycket för modellen faktiskt.

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02023

Huven e doppad i Johnson och redo för att maskas...liten snabb titt med den på innan den blir full av tejp klister Razz (väldigt bra passform konstigt nog)

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02024

En sista titt på cockpiten innan huven åker på..

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02025

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02026

Givetvis såg jag att stjärtfenan inte såg riktigt riktig ut så jag kunde inte låta bli att pilla lite där med... ska inte bli anal med den här modellen men jag tyckte att stjärtfenan är en så uppenbar del på den här modellen och ska det vara en ECR så ska det! Så på med en radarvarnare till! Very Happy

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02028

Sedan kom huven på och noskonen åxå (den passade inte fullt så bra)
And then I closed the canopy and put on the nosecone (didn´t fit all that well)....

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02029

Som jag nämnde tidigare, förvånansvärt bra passform på huv och vindruta....konstigt med tanke på resten av modellen

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02030

Så då...lite små pill kvar och lite panellinjer som ska ristas tillbaka och sedan är den nästan redo för grundmålning!

Limma lugnt å tack för titten!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron lör maj 02 2009, 19:59

Ser bra ut Janne!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av JOooCKE lör maj 02 2009, 21:46

Ser riktigt bra ut Janne ! cheers

Vill ju börja på min nu men jag vill också få klart det jag håller på med innan... Rolling Eyes

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av johan r lör maj 02 2009, 21:52

Se där ja, det blev ju ett flygplan till slut.

Konstigt att vissa delar passar så bra medans andra knappt verkar höra till kärran.

Cockpiten ser riktigt bra ut på dina bilder!

Är det så dålig passform på de bakre luftbromsarna som det verkar på bilderna (näst sista bilden)?

Ser fram emot fortsättningen.

mvh
Johan
johan r
johan r

Inlägg av Stefan E lör maj 02 2009, 22:38

Hejsan!

Här går det undan må jag säga!

Det tog mig mer än sex(!) månader att nå fram till målningen!

Ser jättebra ut så här långt!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Janne.S lör maj 02 2009, 22:54

Johan R skrev:Se där ja, det blev ju ett flygplan till slut.

Konstigt att vissa delar passar så bra medans andra knappt verkar höra till kärran.

Cockpiten ser riktigt bra ut på dina bilder!

Är det så dålig passform på de bakre luftbromsarna som det verkar på bilderna (näst sista bilden)?

Ser fram emot fortsättningen.

mvh
Johan

Tack pojkar Very Happy

Visst är det underligt?

Luftbromsarna sitter fast med lite tejp bara...ska bara sitta fast under målningen, har filat till dom så de passar riktigt bra annars Very Happy

@ Stefan...ja jo 6 månader men så fick du klart 17 modeller under tiden åxå Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S sön maj 03 2009, 13:11

Dags för en till liten uppdatering!! Verkar vara inne i ett stim nu Razz

Efter att ha slipat och ristat lite nya panellinjer så märkte jag att jag hade slipat bort de "statiska urladdarna" på noskonen!
Åtminstone 2 av dom....(är det inte 3 på en Tornado?)

Hur som haver så tog jag lite varmdragen sprue och fixerade med tejp och sedan limmade jag på dom. Efter att ha kollat upp mina referenser så nog verkar det vara en lång remsa på noskonens ovansida...

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02036

Klart..
Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02038

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02039

Så var det dags för sanningens ögonblick...hur illa blev det? Grundmålning!!

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02040

Tornado ECR 1/48 från Italeri (fast det står IDS på lådan) - Sida 3 DSC02041

Ho hum... det ser bra ut på håll åtminstone Razz

Det blir till att slipa en hel del...nästan alla fogar som jag varit på och spacklat behöver slipas mer! Får nog spackla med superlim åxå för att få det bra!

Tack för titten!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron sön maj 03 2009, 13:20

Ser bra ut Janne! Det brukar vara så att grundfärg brukar avslöja missarna! Fast det är ju bättre att upptäcka det då än sen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Janne.S sön maj 03 2009, 13:21

Tack Håkan Very Happy

Mmm...vet vad jag får syssla med de närmsta dagarna i alla fall.... Evil or Very Mad
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av merlin1953packard sön maj 03 2009, 20:36

Det där känner jag igen, Janne! När man grundmålat, hittar man alltid meeeer! Då kan CA-fyllet komma till sin rätt. Dock jobbig att slipa, tycker jag. Men av bilderna att döma, tycks du fått riktigt fin hyfs på kärran. Och noggrann är du också; varmdragen sprue för elektriska urladdare! Men det är väl sådant som ger high rates vid utställningar, förmodar jag. Skall bli spännande att se den färdiga maskinen! Såg ett clip där Tornadon tävlar mot en Lamborghini. Bifogas!