Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)
+10
Tobias
Mal
Hayabusa
Stefan E
Gigabyte
Janne.S
Matt_Public
cas
Azgaron
TommyKillander
14 posters
Sida 6 av 8
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)
Sorry, det blev inget fotograferande idag, minst sagt ostadigt väder gjorde det omöjligt... Jag gjorde 3 försök där det sista innebar att jag fick kuta in med kamera, tält och modell för att rädda det undan en störtskur
Det avgjorde saken för min del, så jag webshoppade lite lysrör med 5400K färgtemp, lysrörshållare, reaktor och strömbrytare i rent vredesmod.
Jag skall bygga ihop ett ställning med belysning så jag kan ta bilder lite mer avslappnat än just nu. Helst skulle jag vilja ha ett fotobås någonstans så jag kan ta lite bättre bilder än med mobilen även under WIP. Jag får fundera ut nåt....
Tommy
Det avgjorde saken för min del, så jag webshoppade lite lysrör med 5400K färgtemp, lysrörshållare, reaktor och strömbrytare i rent vredesmod.
Jag skall bygga ihop ett ställning med belysning så jag kan ta bilder lite mer avslappnat än just nu. Helst skulle jag vilja ha ett fotobås någonstans så jag kan ta lite bättre bilder än med mobilen även under WIP. Jag får fundera ut nåt....
Tommy
TommyKillander
Tips.
Sugrör .....
Varmdraden inlops tapp
Just tellin..
Men grymt snygga tiedowns....hardcore när den är som bäst
Sugrör .....
Varmdraden inlops tapp
Just tellin..
Mal
Mal skrev:Tips.
Sugrör .....
Varmdraden inlops tapp
Aha....
Tack, det kommer bli spännande att se hur som ser ut infällda i trägolvet. Inväntar virket nu...
Kanske dags att starta upp ett annat bygge
Tommy
TommyKillander
Ser ju snyggt ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack HåkanAzgaron skrev:Ser ju snyggt ut så långt!
Håkan
Tommy
TommyKillander
Tjoho...
Idag hade jag ett konstigt avlångt brev i postlådan, nämligen mitt virke.
Jag tror att detta blir bra. Fibrerna är helt klart mindre och kortare än balsa, men det kan vara svårt att se på bilderna eftersom listerna inte är slipade utan kommer direkt ifrån sågen.
Jag har funderat lite över nåtningen och jag kommer nog skaffa lite 2x0.2mm plastremsa och lägga mellan plankorna. Sen spacklar jag med trälim och färg och torkar av ytan efteråt.
Tommy
Idag hade jag ett konstigt avlångt brev i postlådan, nämligen mitt virke.
Jag tror att detta blir bra. Fibrerna är helt klart mindre och kortare än balsa, men det kan vara svårt att se på bilderna eftersom listerna inte är slipade utan kommer direkt ifrån sågen.
Jag har funderat lite över nåtningen och jag kommer nog skaffa lite 2x0.2mm plastremsa och lägga mellan plankorna. Sen spacklar jag med trälim och färg och torkar av ytan efteråt.
Tommy
TommyKillander
Timmerlass med posten? Det skulle farfarsgubben ha gillat.
Matt_Public- Master of DNF
halloj,
Jag har påbörjat "altan-bygget" nu; det är ett jobb som man kan göra lite då när man får en stund över. Jag kommer nog varva Draken bygget med diobasen för att inte få spader...
Jag ställer lindstavarna med 2mm sidan uppåt och varvar varje list med en remsa plastic-card 0.25 x 2.0 mm. Allt limmas med CA-lim; jag började använda mitt svindyra Loctite 407, men kom på att det går åt en del eftersom träet suger en del. Jag köpte istället cheapo-lim på Jula för 5:- tuben...
Träet är obearbetat på ovansidan än så länge, jag kommer givetvis slipa det jämnt sedan. Undersidan är slipad lite för att limmet skall får bättre anläggningsyta.
Häpp!
Tommy
Jag har påbörjat "altan-bygget" nu; det är ett jobb som man kan göra lite då när man får en stund över. Jag kommer nog varva Draken bygget med diobasen för att inte få spader...
Jag ställer lindstavarna med 2mm sidan uppåt och varvar varje list med en remsa plastic-card 0.25 x 2.0 mm. Allt limmas med CA-lim; jag började använda mitt svindyra Loctite 407, men kom på att det går åt en del eftersom träet suger en del. Jag köpte istället cheapo-lim på Jula för 5:- tuben...
Träet är obearbetat på ovansidan än så länge, jag kommer givetvis slipa det jämnt sedan. Undersidan är slipad lite för att limmet skall får bättre anläggningsyta.
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Jämrans, så grannt! Heltufft, alltså.
Blir det Herdins bets och allt sånt där också?
Bra start på däcket!
Håkan
Håkan
Matt_Public skrev:Jämrans, så grannt! Heltufft, alltså.
Tack Mattias!
Jag har inte bestämt mig hur jag skall behandla träet ännu. Jag har snubblat över lite sidor där man har nämnt teak och cypress som möjliga träslag. Samtidigt så nämner man färger som ljusbrun, gul, tan vilket antyder ett ljusare träslag än teak.
Den enda färgbilden som jag har sett, visar ett väldigt ljust trädäck.
När däcket är slipat skall jag provspreja med vatten och se hur det mörknar, då beslutar jag mig för om jag skall färga in träet eller inte.
Azgaron skrev:Bra start på däcket!
Håkan
Tack Håkan!
Stefan E skrev:Snyggt träarbete!
Stefan
Tack Stefan!
TommyKillander
De kanske använde Bambu, istället för trä?
Däcket är ljust nog för det, en ljus Tan-brun färg.
Mal, var är du när du behövs?
Stefan
Däcket är ljust nog för det, en ljus Tan-brun färg.
Mal, var är du när du behövs?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Han rockar röven av både sig själv och andra.Stefan E skrev:Mal, var är du när du behövs?
En mycket ädel strävan.
Jäklar vad snyggt.
Valet av trä är utmärkt i mitt tycke...mkt finare fibre...så bra där...
Nu gör du klokt att kolla med vatten hur mkt det mörknar....tänk på att mattlack får det o "lighta liiite" på slutet...
Men nu experimentera med spillbitar...massan mellan träplankorna är ju mörkt, så ex trälim med ex mörkbrun florys...spetsat m svart kanske....
pensla över allt, sen fuktig disktrasa för o ta bort överflödet....så det blir "fogmassa" kvar mellan springorna...gnugga lite...(inte blött) bara så du får bort det överflödiga...skiten kommer "gratis" på flygdäcket...då du dorkar så gör det "längs med plankorna"...en del plankor blir mörkare...prz som real deal...och det ser naturligt ut....osv......
Sen som i slutändan final touch ups....maska o spraya plankorna med olika rejääält utspädd ex gulare/vitare/brunare....notera subtilt utav satan...då detta tillför...inan skrida till verket...testa så du uppnår det resultat DU GILLAR ...
En sak är säkert...detta kom,mer bli så SNYYYGT ...
Samt tips på lim...
Casco Trälim Is The Shit för detta ...använde det på min bana....Limmar även fast platic card m trä o det sitter
Valet av trä är utmärkt i mitt tycke...mkt finare fibre...så bra där...
Nu gör du klokt att kolla med vatten hur mkt det mörknar....tänk på att mattlack får det o "lighta liiite" på slutet...
Men nu experimentera med spillbitar...massan mellan träplankorna är ju mörkt, så ex trälim med ex mörkbrun florys...spetsat m svart kanske....
pensla över allt, sen fuktig disktrasa för o ta bort överflödet....så det blir "fogmassa" kvar mellan springorna...gnugga lite...(inte blött) bara så du får bort det överflödiga...skiten kommer "gratis" på flygdäcket...då du dorkar så gör det "längs med plankorna"...en del plankor blir mörkare...prz som real deal...och det ser naturligt ut....osv......
Sen som i slutändan final touch ups....maska o spraya plankorna med olika rejääält utspädd ex gulare/vitare/brunare....notera subtilt utav satan...då detta tillför...inan skrida till verket...testa så du uppnår det resultat DU GILLAR ...
En sak är säkert...detta kom,mer bli så SNYYYGT ...
Samt tips på lim...
Casco Trälim Is The Shit för detta ...använde det på min bana....Limmar även fast platic card m trä o det sitter
Mal
Halloj,
Jag trälar på med mitt trägolv. Det har varit en hysterisk jobbvecka så det har inte blivit så mycket gjort, men jag räknar med att ha lagt ut alla plankorna i helgen... Det går ganska fort om man kan sitta och jobba koncentrerat.
Jag gjorde ett försök med trälim, men jag hade svårt att få koll på var det hamnade + att torktiden gjorde det hela lite svårare, så jag återgick faktiskt till CA limmet. Det är mer jobb och det är möjliget att det går lite långsammare, men jag har ful(l) kontroll på vad jag håller på med och det torkar på några sekunder.
Häpp!
Tommy
Jag trälar på med mitt trägolv. Det har varit en hysterisk jobbvecka så det har inte blivit så mycket gjort, men jag räknar med att ha lagt ut alla plankorna i helgen... Det går ganska fort om man kan sitta och jobba koncentrerat.
Jag gjorde ett försök med trälim, men jag hade svårt att få koll på var det hamnade + att torktiden gjorde det hela lite svårare, så jag återgick faktiskt till CA limmet. Det är mer jobb och det är möjliget att det går lite långsammare, men jag har ful(l) kontroll på vad jag håller på med och det torkar på några sekunder.
Häpp!
Tommy
TommyKillander
Artar sig fint! Ska bli skoj att se slutresultatet!
Håkan
Håkan
Detta ser fantastiskt trevligt ut, äkta material är den riktiga vägen
Caverö
Azgaron skrev:Artar sig fint! Ska bli skoj att se slutresultatet!
Håkan
Caverö skrev:Detta ser fantastiskt trevligt ut, äkta material är den riktiga vägen
Tack!
Jag gnetar vidare med mina plankor....
Jag har stoppat för ikväll eftersom jag behöver köra lite Dremel för att komma vidare. Kanske inte vad resten av familjen uppskattar just nu...
Tommy
TommyKillander
Hmm, finsnickeri är uppenbarligen ett roligt steg i en underhållande riktning.
Sådärja.......grymt snyggt det där....
Terapi o monotomt jobb när det är som bäst........
Planka för planka......
Planka för planka......
Mal
Matt_Public skrev:Hmm, finsnickeri är uppenbarligen ett roligt steg i en underhållande riktning.
Min kombinerade datorplats och byggbänk är i trapphuset, vilket innebär att jag väcker alla barnen (och hunden som sover i en soffa som också står i trapphuset). Så roligt skall vi inte ha....
Ljudliga övningar får jag göra på dagtid (ungarna klagar ibland över knapprandet från tangentbordet)
Tommy
TommyKillander
Mal skrev:Sådärja.......grymt snyggt det där....
Planka för planka......
Tack Mal!
Det är ett ganska avslappnat jobb jämfört att juckla med små bitar PE... Jag kan fila på mina träpinnar, limma lite och ta en klunk på min IPA lite då och då.
När det börjar bli lite träligt brukar jag ta en titt på din "Tora Tora Tora" för att hämta inspiration - även om det jag håller på med inte är ens på samma bollplan, så gör det ändå att jag får ideér och energi att fortsätta.
Det är det som är det bästa med denna hobby - man kan bara bli bättre....
Jag börjar bli väldigt sugen på att bygga Tamiyas 1/48 Zero....
Tommy
TommyKillander
Sådärja!
Nu var det färdiglimmat på ett tag...
Efter trimmning av sidor och slipning av ovansidan.
Sprayade på lite vatten med airbrushen.
Provtestar med flygplan. Det är nästan synd att vädra trädäcket... men den kan inte se ut som en vårfin fridtidsbåt
Jag lägger den åt sidan lite och bygger en liten platta med några rader på som jag kan testa först på.... Även om jag är sugen på att ge mig på det riktiga däcket så är det nog bäst att labba lite på några spillbitar
Tommy
Nu var det färdiglimmat på ett tag...
Efter trimmning av sidor och slipning av ovansidan.
Sprayade på lite vatten med airbrushen.
Provtestar med flygplan. Det är nästan synd att vädra trädäcket... men den kan inte se ut som en vårfin fridtidsbåt
Jag lägger den åt sidan lite och bygger en liten platta med några rader på som jag kan testa först på.... Även om jag är sugen på att ge mig på det riktiga däcket så är det nog bäst att labba lite på några spillbitar
Tommy
TommyKillander
Sida 6 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero "Zeke"
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» P-51B, Tamiya, 1/48
» Tamiya 1/48 Kfz.69 with 3,7 cm PAK
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» P-51B, Tamiya, 1/48
» Tamiya 1/48 Kfz.69 with 3,7 cm PAK
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
Sida 6 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet