Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)
+10
Tobias
Mal
Hayabusa
Stefan E
Gigabyte
Janne.S
Matt_Public
cas
Azgaron
TommyKillander
14 posters
Sida 3 av 8
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Tamiya 1/72 - A6Mb2 Zero (Zeke)
En himla massor små rutor på Zeron, då är det gött att ha maskerna!
De är svårt vanebildande....
Det kommer att bli kalasfint med lite färg på!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron skrev:Kan tänka mig att det inte var helt lätt att få ihop med alla rutorna.
Hoppas det ser ok ut när det blir klart.
Håkan
Gigabyte skrev:Smått som tusan och en rackarns massa rutor ,ett incitament för mega elände ,,,
Stefan E skrev:En himla massor små rutor på Zeron, då är det gött att ha maskerna!
Stefan
Tack Håkan, Gigabyte och Stefan.
Jag hoppas det blir bra. Det blir förmodligen bättre än om jag försökt maska rutorna själv.
Matt_Public skrev:Här går det som på Lego-räls, alltså!
Också: galna mängder med stilpoäng för den knasgulliga pennan.
Tack Haha.. pennan har jag nog snott från mina barn, vid något tillfälle som jag inte kommer ihåg....
cas skrev:Görgött!
Och nu är det på gång att bli färg på allt också....ack vad spännande!
Håller med om att spänningen stiger. Hade tänkt att lägga på primer idag, men ungarna kom i säng sent och nu är jag för trött. Det får bli imorgon istället.
Dock hann jag med att lägga på ett tunt lager XF-71 Cockpit Green över cockpiten igår och jag har torkat av alla ytor med isopropanol. Det fanns rejält med översprej på sina ställen på flygkropp och vingar, men nu är alla ytor rena igen.
Tommy
TommyKillander
Hallå i stugorna!
Jag har grundat kärran nu och håller på att planera målningsarbetet...
Först en tunn coat av XF-71 på "insidan" av huven för att den skall smälta in med resten av cockpit. Jag passade även på att torka bort all översprejad svart och grön färg som låg som ett lager med mossa över planet
Grundat med Vallejo Grey Primer. Min flaska börjar ta slut nu så jag får fundera på om jag skall köpa en till eller gå över till Badger Stynylrez (vicket j**la namn på en produkt....) eller hoppa på Tamiya sprayburk som en del verkar köra...
Det finns gott om detaljer på den här lilla kärran, frågan är hur mycket som blir kvar när jag har smetat på färg
Jag har gjort lite tester av mina Vallejo färger 71.023 Hemp (Övre färg) samt 71.138 US Sand (Undre färg). Resultatet är fantastiskt underväldigande; Det är inga större skillnader att tala om, dock är Hemp något mörkare (mer brun ton) än US Sand.
Om vi tittar på objektet igen kan man notera ett par intressanta saker:
Kärran är ganska ren. Vingarna verkar ha en mörkare ton är flygkroppen. Kontrollplanen är ljusare än resten av vingarna.
Min fundering är såhär:
Jag gör ingen preshading. Jag kommer använda den mörkare Hemp till vingarna. Jag kör US Sand på flygkropp målar kontrollplanen med en ljusare ton (blandar i ett par droppar vitt).
Panelerna plockar jag fram med en mörk wash, kommer använda en mörkgrå wash på linjerna i motorkåpan.
Jag förseglar allt med satin lack.
Jag tar gärna emot kommentarer och förslag från er som har mer koll på propellerplan.
Tommy
Jag har grundat kärran nu och håller på att planera målningsarbetet...
Först en tunn coat av XF-71 på "insidan" av huven för att den skall smälta in med resten av cockpit. Jag passade även på att torka bort all översprejad svart och grön färg som låg som ett lager med mossa över planet
Grundat med Vallejo Grey Primer. Min flaska börjar ta slut nu så jag får fundera på om jag skall köpa en till eller gå över till Badger Stynylrez (vicket j**la namn på en produkt....) eller hoppa på Tamiya sprayburk som en del verkar köra...
Det finns gott om detaljer på den här lilla kärran, frågan är hur mycket som blir kvar när jag har smetat på färg
Jag har gjort lite tester av mina Vallejo färger 71.023 Hemp (Övre färg) samt 71.138 US Sand (Undre färg). Resultatet är fantastiskt underväldigande; Det är inga större skillnader att tala om, dock är Hemp något mörkare (mer brun ton) än US Sand.
Om vi tittar på objektet igen kan man notera ett par intressanta saker:
Kärran är ganska ren. Vingarna verkar ha en mörkare ton är flygkroppen. Kontrollplanen är ljusare än resten av vingarna.
Min fundering är såhär:
Jag gör ingen preshading. Jag kommer använda den mörkare Hemp till vingarna. Jag kör US Sand på flygkropp målar kontrollplanen med en ljusare ton (blandar i ett par droppar vitt).
Panelerna plockar jag fram med en mörk wash, kommer använda en mörkgrå wash på linjerna i motorkåpan.
Jag förseglar allt med satin lack.
Jag tar gärna emot kommentarer och förslag från er som har mer koll på propellerplan.
Tommy
TommyKillander
Snyggt och rent bygge så här långt!
Kolla på Mal´s byggtråd av hans Zero i 1/32, där berättar han om vilken färg han använde till sin modell (om du inte redan har läst tråden, förstås).
Roderytorna var dukade, därför är de lite ljusare.
Stefan
Kolla på Mal´s byggtråd av hans Zero i 1/32, där berättar han om vilken färg han använde till sin modell (om du inte redan har läst tråden, förstås).
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tjusigt bygge!
Är nog egentligen ingen skillnad på färgen vinge/kropp. Ser nog så ut pga den konkava vingutgyllnaden. Ljuset faller på ett annat sätt där än på den anslutande vingen. Bara en fundering...
/Andreas
Är nog egentligen ingen skillnad på färgen vinge/kropp. Ser nog så ut pga den konkava vingutgyllnaden. Ljuset faller på ett annat sätt där än på den anslutande vingen. Bara en fundering...
/Andreas
Agensjö
Ser bra ut! Lycka till med målandet!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Stefan E skrev:Snyggt och rent bygge så här långt!
Stefan
Tack Stefan, jag skall nog göra ett försök att blanda ihop en Tamiya-häxbrygd i helgen och prov-skjuta den. Vallejo-färgerna är lite mörka och jag saknar en antydan till grå/grönt.
Agensjö skrev:Tjusigt bygge!
/Andreas
Tack Andreas.
Det låter rimligt, det kanske bara handlar om hur ytorna reflekterar ljuset.
Hittade en bild till som talar för detta:
Tommy
TommyKillander
Azgaron skrev:Ser bra ut! Lycka till med målandet!
Håkan
Tack Håkan.
Jag behöver alla lyckönskningar, eftersom det är nu det riskerar att gå käpprätt åt skogen
Tommy
TommyKillander
Tamyia är Tamyia......de är liiite läskiga tycker jag
Janne.S- Moderator
Här kommer tre länkar som kanske kan fungera som inspiration - och lite idéer:
http://www.aviationofjapan.com/2015/09/zbyszek-malickis-172-a6m2.html
http://www.aviationofjapan.com/2015/09/mark-smiths-172-a6m2.html
http://www.aviationofjapan.com/2015/09/zeros-galore.html
Hayabusa
Tycker det låter skitbra, roderytor kan man alltid ljusa upp något för att få en känsla av att det är ett annat material, dukningen kanske kan uppfattas som lite blekare kanske
Caverö
Serru, vad snyggt!
Färg är sitt eget lilla vansinne, men det löser sig.
Matt_Public- Master of DNF
Janne.S skrev:Tamyia är Tamyia......de är liiite läskiga tycker jag
Haha... en snubbe på ISM kallade Tamiya-byggsatserna för "the good life" men hans polare ansåg det vara "fusk"...
Själv kan jag nog vänja mig vid tanken att bygga plastmodeller som passar ihop utan alltför mycket mekanisk åverkan som omväxling ibland...
Tommy
TommyKillander
Hayabusa skrev:Här kommer tre länkar som kanske kan fungera som inspiration - och lite idéer:
Tack för dina strida strömmar av länkar och tips. Det är mycket uppskattat!
Enda problemet är att ribban höjs hela tiden vad jag vill uppnå och det är inte säkert att jag kommer nå dit, men jag kommer göra mitt bästa...
Caverö skrev:Tycker det låter skitbra, roderytor kan man alltid ljusa upp något för att få en känsla av att det är ett annat material, dukningen kanske kan uppfattas som lite blekare kanske
Tack, jag kör på det upplägget. Jag har funderat mycket på om jag skall ge mig på preshading av panellinjerna, men 1/72 är så illa smått och linjerna är så tunna. Till skillnad från andra tillverkare som stämplar ut 1/72-kit så verkar Tamiya i detta fallet ha gjort panellinjerna "mer skalenliga", vilket naturligtvis gör modellen mer naturtrogen, men det ökar svårhetsgraden betydligt
Matt_Public skrev:Serru, vad snyggt!
Tack, rekursivt vansinne är det bästa vansinnet.
Tommy
TommyKillander
Tjena,
Hittade en intressant länk på LSP om Zero färger:
http://forum.largescaleplanes.com/index.php?showtopic=26077
Tänkte börja slabba lite med färger imorgon. Förhoppningsvis kan jag fota proverna i bra dagsljus.
Hittade en intressant länk på LSP om Zero färger:
http://forum.largescaleplanes.com/index.php?showtopic=26077
Tänkte börja slabba lite med färger imorgon. Förhoppningsvis kan jag fota proverna i bra dagsljus.
TommyKillander
Halloj,
Jag ägnat en del av dagen åt att "blanda groggar" och måla skedar.
Efter gårdagens surfande så fastnade jag för Greg Springers formel. Greg baserat sin blanding på analyser av Zero reliker och mixen består av Tamiya standard-färger som förmodligen alla modellbyggare har till hands:
100 droppar XF-2 White
24 droppar XF-3 Yellow
11 droppar XF-1 Black
7 droppar XF-7 Red
Mängden färg räcker med till att måla en 1/72, med viss tveksamhet, så jag blandade till en dubbel dos för att ha lite i reserv.
Jag testade även XF-76 (som referens) samt en ljusare variant av GS-mixen med några droppar grönt i. Vallejo-färgerna är i mitt tycke lite för bruna i nyansen så jag skippar dom. Valet faller på GS-mixen rakt av, där jag kanske kommer att använda den ljusare varianten till kontrollplan och ev. som postshading.
Jag smockade på dekalerna på propellern i väntan på att färgerna skulle torka:
Tommy
Jag ägnat en del av dagen åt att "blanda groggar" och måla skedar.
Efter gårdagens surfande så fastnade jag för Greg Springers formel. Greg baserat sin blanding på analyser av Zero reliker och mixen består av Tamiya standard-färger som förmodligen alla modellbyggare har till hands:
100 droppar XF-2 White
24 droppar XF-3 Yellow
11 droppar XF-1 Black
7 droppar XF-7 Red
Mängden färg räcker med till att måla en 1/72, med viss tveksamhet, så jag blandade till en dubbel dos för att ha lite i reserv.
Jag testade även XF-76 (som referens) samt en ljusare variant av GS-mixen med några droppar grönt i. Vallejo-färgerna är i mitt tycke lite för bruna i nyansen så jag skippar dom. Valet faller på GS-mixen rakt av, där jag kanske kommer att använda den ljusare varianten till kontrollplan och ev. som postshading.
Jag smockade på dekalerna på propellern i väntan på att färgerna skulle torka:
Tommy
TommyKillander
Hrm... nej den är faktiskt svart.Caverö skrev:Stilig snurra! är den brun på baksidan?
Kollade just på Mals bygge och den skall ju mycket riktigt vara brun. Jag får fixa det.
Tommy
TommyKillander
Jäsefyr, vilken proper propeller!
Samtliga färgalternativ ser för övrigt helt okej ut. Men så är jag ju, å andra sidan, inte särskilt insatt heller.
Samtliga färgalternativ ser för övrigt helt okej ut. Men så är jag ju, å andra sidan, inte särskilt insatt heller.
Matt_Public skrev:Jäsefyr, vilken proper propeller!
Tack, den är målad med Model Master Aluminium Panel som jag sprejat direkt på plasten (ingen grundfärg). Jag har varit noga som tusan med att polera upp alla ytor innan målning, eftersom den är super-taskig mot en om man slarvar med underarbetet - men det syns några märken lik förbenat....
Tommy
TommyKillander
Hubba hubba!
Det har målats idag minsann. Här kommer lite bilder:
Jag har målat roder mm i en ljusare nyans, maskat och sedan målat cammofärgen. Jag har även gjort en post-shade genom att blanda i några droppar XF-2. Jag har försökt skapa lite variation i ytorna, vi får se hur mycket som syns efter coating och vädring.
Det saknas lite detaljmålning och lite touchup, men i princip så är all målning klar nu
Monster-pennan åker på och tandpetarskogen sätts upp på nytt imorgon igen då jag hoppas få på Aqua Gloss så den kan torka några dagar innan jag börjar med dekalerna...
Over and out
Tommy
Det har målats idag minsann. Här kommer lite bilder:
Jag har målat roder mm i en ljusare nyans, maskat och sedan målat cammofärgen. Jag har även gjort en post-shade genom att blanda i några droppar XF-2. Jag har försökt skapa lite variation i ytorna, vi får se hur mycket som syns efter coating och vädring.
Det saknas lite detaljmålning och lite touchup, men i princip så är all målning klar nu
Monster-pennan åker på och tandpetarskogen sätts upp på nytt imorgon igen då jag hoppas få på Aqua Gloss så den kan torka några dagar innan jag börjar med dekalerna...
Over and out
Tommy
Senast ändrad av TommyKillander den sön okt 11 2015, 09:45, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Död länk till fotobucklan)
TommyKillander
Färgning och framsteg!
Vad är det för tryckkokare vid luftpenseln, förresten?
Matt_Public skrev:Färgning och framsteg!
Det är en kombinerad airbrushhållare (det är det jag använder den mest till) och en airbrush rengörare. Jag tömmer färgsprutan i den när jag är klar eller skall byta färg.
TommyKillander
Snitsig pryl! Alltid kul med kringutrustning.
Jättefint det måste jag säga
Inte meningen att trampa på någons tår (ang färgen på prop) det här blir mumsigt.
Inte meningen att trampa på någons tår (ang färgen på prop) det här blir mumsigt.
Caverö
Sida 3 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Liknande ämnen
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero "Zeke"
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» P-51B, Tamiya, 1/48
» Tamiya 1/48 Kfz.69 with 3,7 cm PAK
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
» Tamiya 1/72 Mitsubishi A6M2b Zero (Zeke)
» P-51B, Tamiya, 1/48
» Tamiya 1/48 Kfz.69 with 3,7 cm PAK
» MiG-15 (Tamiya, 1/48)
Sida 3 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet